Jak sprawdzać wyniki reklam na Facebooku?

Facebook: reklamy – średniozaawansowany
● ● ●
Social media10 minut czytania

 

Czego dowiesz się z poradnika?

  • Jak wyświetlać w Menedżerze Reklam na Facebooku inne wskaźniki niż domyślne.
  • Jak monitorować sprzedaż ze wszystkich reklam na Facebooku.
  • Czym są wskaźniki CTR, CPC, CPM, wskaźnik trafności i inne.
  • Jak stworzyć własny układ kolumn do śledzenia wyników reklam.

 

Czy była sprzedaż, jak wygląda kwestia kliknięć, częstotliwości… te i wiele innych wyników możemy sprawdzić w Menedżerze Reklam na Facebooku. Facebook pozwala na wyświetlenie ponad 250 różnych miar związanych z zachowaniem użytkownika i zdarzeniami wywołanymi na stronie. Tylko że…

 

Nie wszystko, co można obliczyć, liczy się i nie wszystko, co się liczy, można obliczyć.

Albert Einstein

 

Dlatego zastanówmy się, które dane faktycznie wnoszą wartość w analizę wyników reklam.

 

ikona: zobacz równieżZobacz również: W poradniku stosujemy różne nazwy wskaźników marketingowych. Staramy się wszystko tłumaczyć na bieżąco, jednak jeśli coś będzie niezrozumiałe, śmiało korzystaj z naszego Słownika e-commerce.

 

Czy moja reklama na FB przyniosła sprzedaż?

To podstawowe pytanie. Otwórzmy Menedżera Reklam i po prawej stronie ekranu kliknij na Kolumny. Wybierz opcję u dołu: Dostosuj kolumny.

Kolumny na FB

 

Wpisz zakupy, a zobaczysz tabelę miar, które możesz wyświetlać. Na pewno będzie cię interesować łączna liczba transakcji w witrynie i ich wartość:

Zakupy na FB

 

Po prawej stronie możesz ustawić kolejność wyświetlanych kolumn. Zobaczysz, że na samym dole dodały się nowe. Będzie ci potrzebna tylko Zakupy w witrynie raz Zakupy w witrynie – wartość konwersji.

Oczywiście możesz ustalić ich kolejność, przeciągając je.

 

Pamiętaj, że aby te dane raportowały się poprawnie, musisz mieć dobrze skonfigurowany piksel Facebooka.

 

Miej też na uwadze, że warto sprawdzać tę metrykę nie tylko w reklamach skierowanych konkretnie na sprzedaż (jak Sprzedaż z katalogu czy Konwersje). Facebook sprytnie połączy zachowania użytkownika z reklamą i poinformuje cię nawet, jeśli zakup został dokonany dzięki styczności z reklamą na polubienia fanpage’a! Dlatego warto obserwować ten wskaźnik globalnie, we wszystkich kampaniach.

 

Nie zatwierdzaj jeszcze zmian, dodamy coś jeszcze.

 

ikona: uwagaUwaga: Konwersja (zakup) jest przypisywana do dnia zobaczenia reklamy. Jeśli klient pierwszego dnia zobaczył reklamę, ale dokonał zakupu kilka dni później, to na Facebooku zobaczysz zakup przypisany do innego dnia niż faktyczny zakup w sklepie. To również zależy od przedziału czasowego konwersji – ale o tym później…

 

Click Through Rate – co to jest?

To współczynnik klikalności. To stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń reklamy. Załóżmy, że twoją reklamę wyświetliło 1000 osób, a kliknęło w nią 100 osób. Wtedy CTR wynosi 10% – to w większości przypadków bardzo wysoki wynik.

Zakładając, że globalnie współczynnik konwersji to 1%, statystycznie jedna spośród tych osób dokona zakupu. O ile oczywiście twój sklep został przygotowany według dobrych praktyk e-commerce…

CTR świadczy pośrednio o jakości reklam. Mówi czy odbiorcy chętnie klikają w twój przekaz. Staraj się utrzymywać ten współczynnik na jak najwyższym poziomie.

Click Through Rate na FB

 

  • CTR (wszystkie) zlicza wszystkie interakcje z reklamą, nie tylko przejścia do sklepu. Jest zdecydowanie wart uwagi, bo pokazuje jakość twojej reklamy i to, jak wzbudza zainteresowanie i jak chętnie odbiorcy w nią klikają.
  • CTR (współczynnik kliknięć linku) mierzy wyłącznie kliknięcia w link przekierowujący do strony docelowej.
  • Unikatowy CTR (współczynnik kliknięć linku)
  • Unikatowy CTR (wszystkie) zlicza wszystkie interakcje z reklamą, ale nie bierze pod uwagę osób, które widziały reklamę kilka razy i wykonały kilka interakcji.

Na początek sugerujemy obserwowanie współczynnika CTR (wszystkie), który zaznaczyliśmy na obrazku powyżej. Jeśli chcesz, możesz również mierzyć wszystkie kliknięcia w reklamę.

 

ikona: pomysłWskazówka: Warto obserwować cenę i liczbę kliknięć. Może się okazać, że przy angażującej kreacji reklamowej osiągniesz niższe CPC w reklamie w celu Zasięg czy Sprzedaż z katalogu niż w stworzonym dla tego celu – Ruch.

 

Ile kosztuje kliknięcie w reklamę na Facebooku?

W zakładce Dostosuj kolumny znajdź CPC czyli cost per click. To koszt za kliknięcie.

Cost Per Click na FB

Pierwszy wskaźnik zlicza wszystkie kliknięcia w ramach posta. Drugi, którego obserwację sugerujemy, pokazuje koszt kliknięcia, które spowodowało przejście do twojego sklepu.

 

Ile powinno kosztować kliknięcie w reklamę na Facebooku?

Tutaj udzielimy ulubionej odpowiedzi marketingowców, która niestety nie jest zbyt lubiana… To zależy. Ma na to wpływ jakość kreacji reklamowej, dobór grupy docelowej, wielkość grupy i wiele innych czynników.

 

W niszowej branży, gdzie sprzedawany jest drogi produkt, nawet kilka złotych za kliknięcie może być bardzo dobrym wynikiem. Z kolei dla innego właściciela sklepu koszt kilkudziesięciu groszy za kliknięcie może być za wysoki i może chcieć go zbić do kilkunastu groszy.

 

Ile kosztuje wyświetlenie reklamy na Facebooku?

To powie miara CPM czyli cost per mille, z łaciny koszt tysiąca (wyświetleń).

Cost Per Mille na FB

 

ikona: uwagaUwaga: Pamiętaj, że wyświetlenia nie są unikatowe. Jeden użytkownik mógł coś zobaczyć kilka razy. Liczbę odbiorców reklamy określa jej zasięg, który domyślnie będzie się wyświetlał.

 

Jak już wiesz, ten koszt zależy od bardzo, bardzo wielu czynników. W ogromnym uproszczeniu możesz przyjąć, że akceptowalna średnia to ok. 10 zł. Pamiętaj, żeby tę wartość traktować z dużym przymrużeniem oka. Bazujemy ją na naszym dotychczasowym doświadczeniu i obserwacjach klientów, jednak wpływ ma tu wiele zmiennych.

 

Jeśli interesuje cię raczej koszt dotarcia do tysiąca osób (unikatowych odbiorców), znajdź w tabelach koszt dotarcia do 1000 osób. Będzie on znacznie wyższy.

 

Do czego służy CPM?

Jeśli masz już za sobą trochę reklam, wiesz jaki jest przeciętny CPM w twoich grupach docelowych. Dzięki temu będzie ci o wiele łatwiej planować działania i budżety na marketing. Możesz wtedy wziąć średnią wartość i dzięki niej wyliczyć, do ilu osób prawdopodobnie dotrzesz, wydając np. 100 zł. Możliwość szacowania budżetu w ten sposób daje ci też model reklamowy reach & frequency na Facebooku. Niestety na większości kont nie jest on dostępny, dlatego nie będziemy go tutaj opisywać.
Domyślnie reklamy działają w modelu aukcyjnym.

 

Częstotliwość wyświetlania reklam

Czyli średnia liczba wyświetleń reklam na osobę.

Częstotliwość na FB

 

Jest wiele podejść dotyczących częstotliwości wyświetlania. Według niektórych już trzykrotne wyświetlenie tej samej reklamy jednej osobie to za dużo – absolutnie nie obawialibyśmy się takiego wyniku.

 

Pamiętaj, żeby po prostu unikać trzymania się częstotliwości równej 1. Czasem klient potrzebuje więcej czasu i oswojenia się z przekazem, aby zdecydować się na zakup. Bywa, że za pierwszym razem wyświetlimy się po prostu w nieodpowiednim momencie.

 

Nie przesadź też w drugą stronę. Częstotliwość 4-5 powinna zacząć ci sugerować konieczność zmiany grupy docelowej lub kreacji. Wyjątkiem może być czasem reklama remarketingowa, gdzie bywa, że wysokie częstotliwości są konieczne.

Na ogół wraz ze wzrostem częstotliwości prawdopodobnie będzie również spadało zaangażowanie czy wskaźnik trafności.

 

Jeśli jesteś w zakładce Kampanii, widzisz jak często jednej osobie wyświetliło się cokolwiek w ramach danej kampanii. W ramach Zestawu reklamowego – jak często zobaczył jakąś kreację z konkretnego zestawu. Jeśli jesteś na zakładce Reklamy, dowiesz się, ile razy średnio ktoś zobaczył konkretną kreację reklamową. Warto sprawdzać ten wskaźnik właśnie tutaj. Może się okazać, że częstotliwość na poziomie zestawu jest bardzo wysoka, ale masz spory budżet i dużo kreacji reklamowych do przetestowania i każda była obejrzana np. średnio 1,5 raza.

 

Inne wskaźniki reklamowe na Facebooku

Lista wskaźników jest potężna. Podaliśmy ci sprawdzane przez nas najczęściej – podstawowe, ale dające jednocześnie bardzo cenne informacje. Jeśli potrzebujesz bardziej szczegółowej analizy, przejrzyj listę wskaźników i zobacz, co możesz dodać. Nie przesadź jednak i nie „zakop się” w różnych miarach! 😉 Czasami najważniejszy będzie po prostu zdrowy rozsądek i zastanowienie się, co jest nie tak z moją kreacją reklamową.

Po dodaniu potrzebnych kolumn, kliknij . Musisz jeszcze zapisać to ustawienie, aby nie tworzyć go za każdym razem od nowa. Wybierz kolumny i Ustaw jako domyślne.

Ustaw jako domyślne

 

Wpisz nazwę swojego ustawienia, zatwierdź zmiany. Od tej pory możesz je domyślnie wyświetlać. Możesz też tworzyć kolejne, ponownie klikając Dostosuj kolumny.

Dostosuj kolumny FB

 

Wskaźnik trafności na Facebooku

Jeśli jesteś w zakładce Reklamy (czyli kreacje reklamowe), przy ustawieniu kolumn Wyniki, wskaźnik trafności powinien pojawić się automatycznie. Jeśli go nie widzisz, możesz go dodać tak, jak robiliśmy to do tej pory z pozostałymi metrykami.

Wskaźnik trafności FB

 

Ze wskaźnikiem trafności wiąże się jednak pewien problem i zaraz zrozumiesz, czemu bardziej zalecamy sprawdzanie CTR.

 

Możesz mieć dziesiątki komentarzy i reakcji pod swoją reklamą – jednak załóżmy, że wszystkie będą bardzo negatywne. Facebook stwierdzi, że reklama ma uzyskać bardzo wysoki wskaźnik trafności, bo odbiorcy aktywnie reagują na twoją kreację reklamową. Nie jest w stanie dokładnie ocenić zawartości i jakości działań użytkowników oraz reakcji emocjonalnej. Tymczasem nawet udostępnienia mogą być wykorzystane negatywnie: użytkownik udostępnia, bo chce pokazać, jakie działania potępia, czy jeśli przed czymś przestrzega. Z tego powodu ten wskaźnik bywa mylący.

Poza tym oczywiście warto, aby był jak najwyższy (ale tylko, kiedy wydźwięk pod reklamą jest pozytywny).

 

Uwaga: Wskaźnik trafności będzie wycofywany i zastępowany trzema metrykami: rankingiem jakości, rankingiem współczynnika aktywności oraz rankingiem współczynnika konwersji.

źródło: https://business.facebook.com/business/help/metrics-removal

 

Parę słów na koniec…

Przypomnij sobie cytat Einsteina z początku poradnika. Uważaj, żeby nie popaść w skrajność i manię sprawdzania jak największej liczby wskaźników, tworzenia skomplikowanych tabel i raportów. Czasem najprostsze wskaźniki dają najwięcej informacji.

 

Nie zawsze też najważniejszym wskaźnikiem jest sprzedaż! Wszystko zależy od celu konkretnej reklamy.

 

Na koniec rzućmy okiem na układ kolumn, który może być dla ciebie przydatny w pracy. Pamiętaj, że wskaźnik trafności pojawia się tylko w zakładce Reklamy, bo określa konkretną kreację reklamową. Kliknij, aby powiększyć obrazek.

Kolumny na Facebooku Menedżer Reklam