Jak wygląda profesjonalny profil na Instagramie?

Instagram – średniozaawansowany
● ● ●
Social Media10 minut czytania

TL;DR

Jest kilka istotnych aspektów, o które musisz zadbać, tworząc konto marki na Instagramie. Kluczowymi opisanymi przez nas aspektami są: nazwa profilu, zdjęcie profilowe, konkretne bio, link do witryny, włączenie funkcji zakupów (jeśli prowadzisz sklep), spójna strategia prowadzenia konta. Zadbaj o jak najlepsze pierwsze wrażenie z pobytu na twoim koncie.

 

Pierwsze wrażenie robimy tylko raz. Jak przygotować konto na Instagramie, żeby wyglądało profesjonalnie i przykuwało uwagę?

 

Zdjęcie profilowe na Instagramie

Jeżeli nie musisz, nie wstawiaj tutaj loga swojego sklepu internetowego. Kolejne napisy na białym tle niewiele mówią użytkownikowi. Co więcej, na niewielkim ekranie telefonu mogą być nieczytelne. O ile więc twoje logo nie jest bardzo proste i czytelne, postaraj się wrzucić tutaj zdjęcie.

Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest też wstawienie tu tzw. sygnetu – czyli znaczka, który zazwyczaj występuje obok napisu w logo marki.

Zwróć uwagę na zdjęcie profilowe sklepu looktop.pl na Instagramie – pojawia się w nim właśnie sygnet z logo:

 

Looktop.pl profilowe przykład

 

Sklep z naturalnymi produktami skladprosty.pl także zastosował sygnet w zdjęciu profilowym na Instagramie.

 

Skladprosty.pl przykład zdjęcia profilowego

Powyższe przykłady pokazują, że nie zawsze jest potrzeba wstawiania w zdjęciu profilowym całego logo. Może to być właśnie symbol powiązany bezpośrednio z nasza marką. Warto też pomyśleć o zdjęciu:

 

 

Noskinoski.pl - przykład zdjęcia profilowego na Instagramie

 

Marta jest twarzą marki Noskinoski.pl – nie bez powodu profil na Instagramie zdobi więc jej zdjęcie.

 

 

Torbacze.pl - przykład zdjęcia profilowego

 

Kolejnymi ciekawymi sposobami jest więc zamieszczenie zdjęcia osoby będącej twarzą marki lub po prostu zdjęcia twojego sztandarowego produktu.

 

Chwytliwe bio na Instagramie

Powyżej zaprezentowaliśmy już parę krótkich bio na Instagramie. To po prostu krótka i rzeczowa notatka podsumowująca twoją działalność.

  • To jedyne wyraźne miejsce na link do sklepu i ewentualne dane kontaktowe. Są też inne sposoby odesłania do witryny, jednak nie wspominamy o nich w tym artykule. Pamiętaj też, żeby aktualizować link w bio. Bio to nie coś, co tworzysz raz na zawsze! Może się nieustannie zmieniać, a link może odsyłać np. do aktualnej promocji czy nowości w sklepie albo do regulaminu aktualnie prowadzonego konkursu czy zabawy.
  • To dobre miejsce na wypisanie krótko informacji, o którą często pytają twoi klienci, czyli rodzaj FAQ (ang. frequently asked questions). Informacja o darmowej dostawie, najnowszej promocji, szczególnych wyróżnikach marki, polskiej produkcji – któraś z nich może być szczególnie istotna w twojej branży.
  • Unikaj formalnego, sztywnego języka! Instagram to nie miejsce na pisanie per Państwo. Komunikacja powinna być luźna, ale przemyślana. Bardzo dużo w tym temacie opowiadamy w artykule poświęconym stronie o nas.
  • Używaj ikon emoji dla urozmaicenia przekazu i zabicia nudy tekstu. Pamiętaj, że obraz wyraża więcej niż tysiąc słów. Dzięki temu możesz łatwo podsumować swoją działalność w obrazach.

 

ikona: zobacz równieżZobacz więcej: Symboli emoji jest naprawdę mnóstwo. Pełną listę znajdziesz przykładowo na tej stronie.

 

Nie marnuj przestrzeni w bio

To zdecydowanie nie jest miejsce na wszystkie szczegóły i historię marki. Nie zamieszczaj tu też klauzuli o prawie autorskim – twoje zdjęcia są z założenia nim chronione. Możesz zawsze ubiegać się swoich praw, jeśli spostrzeżesz, że ktoś kradnie twoje zdjęcia, a jeśli ktoś robi to niepostrzeżenie, nie zrobi to niestety różnicy. To też nie jest miejsce na adres i dane firmy – te możesz podać w osobnej rubryce, dzięki czemu wyświetli się lokalizacja twojej firmy. Wystarczy dodać jej adres.

Masz do dyspozycji tylko 150 znaków – nie zmarnuj ich 😉

Martyna – czyli lajtowamama.pl, której profil widzisz poniżej, użyła w bio emoji, opisała kategorie związane ze swoim profilem, a także wspomniała o swoim produkcie. To proste, przejrzyste i minimalistyczne bio. Co więcej, autorka zastosowała menu z relacji wyróżnionych, które widzisz tuż pod bio.

 

Lajtowamama.pl - przykład bio na Instagramie

 

Menu z relacji wyróżnionych na Instagramie

Relacje i ich możliwości to dość obszerny temat zasługujący na osobny artykuł. Wspomnimy jednak o pewnej ciekawostce, o której niestety wiele marek zapomina. Każdą relację (ang. stories), którą dodajemy na Instagramie, możemy zamienić w relację wyróżnioną, która na stałe zagości pod bio w formie menu. Wystarczy, że po dodaniu relacji skorzystasz z opcji dodaj do wyróżnionych relacji.

 

Dodawanie relacji wyróżnionych na Instagramie

 

Następnie, gdy relacja zostanie dodana, przytrzymaj na niej palec, aby edytować cover, czyli jej okładkę. Dzięki temu możesz ustawić spójne stylistycznie, podobne ikony każdej z relacji w menu! Poniżej zobaczysz przykład Magdy, posiadającej bloga My Pink Plum i sklep internetowy ochpastel.pl. Oprócz tego, że jest to fantastyczny przykład dbałości o oprawę wizualną, Magda zadbała również o konkretne, minimalistyczne bio, odpowiedni link i menu z relacji wyróżnionych.

 

OchPastel - relacje wyróżnione na Istagramie

 

Odpowiednią okładkę, zdjęcie lub ikonę musisz przygotować wcześniej i wgrać na swój telefon. Dzięki temu możesz ją wskazać, po przytrzymaniu palcem relacji wyróżnionej. Możesz też wtedy zmienić jej nazwę. Pamiętaj, że możesz w niej używać także znaków emoji – na powyższym przykładzie widać to w pierwszej relacji od lewej strony.

Pozwolimy sobie przytoczyć również przykład naszego profilu. Zwróć uwagę na wykorzystanie bio i relacji wyróżnionych:

 

Shoper Instagram

 

Oznaczanie produktów na Instagramie

To ciekawa funkcjonalność, dzięki której możesz przekierowywać z posta do karty produktu w twoim sklepie. Sprzyja nie tyle nawet profesjonalizacji profilu, co przekierowywaniu ruchu z Instagrama do twojego sklepu. Pamiętaj jednak, żeby nie nadużywać tej opcji. Uważaj, aby profil nie stał się przesadnie sprzedażowy. Tobie może i chodzi o sprzedaż w sklepie, ale użytkownicy Instagrama chcą po prostu przeglądać piękne lub inspirujące czy rozrywkowe treści, motywacje zakupowe są zazwyczaj u samego dołu listy.

Jak w ogóle wygląda oznaczenie produktu takiego postu? Przede wszystkim jest ono widoczne w aplikacji mobilnej. Poniżej zobaczysz przykład ze sklepu nancyakcesoria.pl.

 

Nancyakcesoria.pl - zakupy na Instagramie

 

Po kliknięciu w ikonę zakupów, zobaczymy miejsca, w których zostały oznaczone produkty (można oznaczyć więcej niż jeden). Następnie zostaniemy przekierowani do widoku produktu w aplikacji Instagrama:

 

zakupy na Instagramie

 

Kliknięcie w przycisk wyświetl w witrynie finalnie przekieruje nas do karty produktu w sklepie internetowym.

 

OK, ale jak mam oznaczać produkty na Instagramie?

Składa się na to kilka kroków, które możemy podsumować następująco:

  • przekształcenie konta na Instagramie z osobistego w firmowe,
  • najlepiej założenie konta firmowe na Facebooku (znacząco ułatwia to zarządzanie kontami czy reklamą; dodatkowo przy koncie prywatnym na Facebooku niejednokrotnie mogą pojawić problemy z uruchomieniem tej funkcji),
  • dodanie profilu na Instagramie do Menedżera Firmy na Facebooku,
  • wgranie katalogu produktów na Facebooka,
  • wybranie opcji Zakupy na Instagramie zastosowaniach katalogu,
  • oczekiwanie na pojawienie się nowej opcji lub kontakt z działem wsparcia jeśli opcja nadal się nie wyświetla.

Szczegółowy opis tych czynności znajdziesz w jednym z naszych poradników. Zachęcamy do zapoznania się później z jego treścią! 🙂

 

Jak oznaczać produkty na Instagramie?

 

Spójność profilu

Jest to osobny temat związany z prowadzeniem konta, tworzeniem zdjęć i strategią na komunikację i obecność w mediach społecznościowych. Na samym początku rozwoju profilu będzie ci ciężko zadbać o ten aspekt – wymaga on dopracowywania i doświadczenia. Publikując regularnie i konsekwentnie na pewno wyrobisz odpowiedni system i uda ci się zadbać o spójność profilu.

Przykładem sklepu Shoper, który w prosty, ale bardzo skuteczny sposób realizuje strategię spójnego profilu jest lamour.com.pl:

 

lamour.com.pl

 

Zdjęcia są utrzymane w bardzo spójnej kolorystyce i w podobnych (często tych samych) aranżacjach. Zapewnia to użytkownikom wrażenie stabilności i sprawia, że natychmiast rozpoznają, skąd pochodzi zdjęcie, gdy tylko zobaczą je w aplikacji. Tutaj konsekwentnie jest wykorzystywana jedna prosta strategia – zachęcamy jednak do szukania własnych rozwiązań.

Finalnie powinno zależeć ci na tym, aby użytkownicy widząc twoje zdjęcie, natychmiast rozpoznawali, że to twoja marka jest jego autorem. Przeobraź swój profil w wyjątkowy i wciągający album fotograficzny.

 

ikona: zobacz równieżZobacz więcej: na temat spójności i samego prowadzenia interesującego profilu bardzo dużo wypowiada się Ola z bloga WildRocks.pl – jeśli interesuje cię ten temat, warto zajrzeć do jej wpisów, jak również szukać wsparcia na innych blogach, grupach czy kontach na Instagramie jak konto Glorii Zięciny-Kawuli dającej „korki” z Instagrama.

 

Nazwa profilu na Instagramie

Skoro już nasze konto zrobiło efekt wow, pozostaje jeden ważny element: powinno zapaść w pamięć. Jeśli ktoś kliknie przycisk Obserwuj, będzie to ułatwione – a co jeśli tego nie zrobi? Wtedy pozostaje przypomnieć sobie nazwę profilu. To element czasami traktowany po macoszemu, mimo że nazwę konta podajemy jako pierwszą podczas tworzenia profilu.

  • Powinna być krótka i łatwa do zapamiętania (limit na Instagramie to 30 znaków).
  • Może zawierać cyfry, znak podkreślnika dolnego czy kropki…
  • …nie używajmy jednak zbyt wielu liczb i znaków specjalnych, bo sugeruje to konto bota. Zachowajmy profesjonalizm.
  • Dobrze, jeśli sugeruje adres sklepu, ale nim nie jest – zgodnie z regulaminem Instagrama, używanie domeny swojej strony czy sklepu w nazwie jest niedozwolone. W związku z tym niezgodna z regulaminem będzie nazwa użytkownika typu @mojsklep.pl, ale już profil @mojskleppl nie będzie łamał regulaminu, a jednocześnie potencjalny klient będzie mógł łatwo przypomnieć sobie nazwę profilu oraz strony www. Dopisek pl może tutaj sugerować chociażby, że profil jest polski. Wprawdzie istnieje mnóstwo nazw kont, które podają bezpośrednio adres www, jednak w wypadku zgłoszenia przez użytkownika lub rozwoju oprogramowania, aby algorytm sam wychwytywał takie profile, może zaistnieć problem.

 

Nie można wykorzystywać w swojej nazwie użytkownika nazwy domeny ani adresu URL bez naszej uprzedniej pisemnej zgody.

Regulamin | Centrum Pomocy Instagramu

 

Nazwa to jedna z rzeczy, po których można szukać w wyszukiwarce Instagrama! Dzięki temu nieco łatwiej mają konta z nazwami/domenami generycznymi tzn. zawierającymi opis tego, co sprzedają. Wyobraź sobie nazwy typu @imprezowasukienka, @mebleindustrialne, @biżuteriaślubna itd. Wiele z takich nazw będzie niestety zajętych. Niemniej jednak, gdy użytkownik szuka takiej frazy na Instagramie, od razu natrafi też na odpowiednie profile! 🙂