Co to jest Instagram?

Instagram – początkujący
● ● ●
Social media5 minut czytania

 

Czego dowiesz się z artykułu?

  • Czym właściwie jest Instagram?
  • Jak można pobrać i zainstalować Instagrama?
  • Czym różni się od Facebooka i dlaczego się tym przejmować?
  • Poznasz inspirujące przykłady naszych klientów.

 

Co to takiego?

Popularność Instagrama wciąż rośnie i nie bez powodu przejęła go spółka Facebooka. Jeżeli jeszcze nie wiesz, czym jest lub nazwa obiła ci się o uszy, ale w praktyce Instagram jest ci obcy, koniecznie zostań z nami.

Instagram to jeden z kanałów mediów społecznościowych – aplikacja do dzielenia się zdjęciami i krótkimi nagraniami wideo. W przeciwieństwie do Facebooka, wymaga korzystania ze smartfona. Zamieszczone materiały pojawiają się na utworzonym profilu oraz pod dołączonymi hashtagami. Hashtagi, rozpoczynające się #krzyżykiem po prostu agregują publikacje, umożliwiając łatwe i szybkie przeglądanie materiałów z wybranej przez nas tematyki.

Użytkownikom wyświetlają się treści z obserwowanych przez nich kont. Można obserwować zarówno znajomych (prywatne profile), jak i blogerów czy marki (profile biznesowe). Na to, czy w ogóle i jak wysoko wyświetlą się zdjęcia wpływ ma bardzo wiele zmiennych, o których również dowiesz się w tym dziale. Obserwujący twój profil użytkownicy są często potocznie nazywani followersami.

 

Krok naprzód

Brzmi prosto, prawda? I rzeczywiście samo korzystanie z aplikacji jest banalnie proste. Na początek pobierz ją z Google Play, a jeżeli posiadasz iPhone, zajrzyj do App Store. Po zainstalowaniu dotknij ikony, aby otworzyć Instagram i podążając za instrukcjami na ekranie, załóż swoje konto. Pora na dalsze kroki.

 

Tak jak na Facebooku, tylko inaczej?

Sformułowanie w przeciwieństwie do Facebooka, które już się pojawiło potraktuj jako kluczowe i miej je cały czas z tyłu głowy. To zupełnie inne środowisko i kopiowanie treści z Facebooka na Instagrama nie ma sensu. Poza tym, jeśli zamieszczasz w obu serwisach to samo, po co potencjalny klient miałby subskrybować oba profile i widzieć zdublowane treści?

  • Użytkownicy nie chcą oglądać zdublowanych treści na różnych kanałach.
  • To samo zdjęcie opublikowane na Facebooku będzie opisane zupełnie inaczej (na Facebooku można też pozwolić sobie na dłuższy opis).
  • Instagram mocno stawia na oprawę wizualną, To zazwyczaj nie miejsce na edytowane na komputerze grafiki, a na „żywe” zdjęcia. Decyduj się na Instagrama tylko, jeżeli masz możliwość zrobienia zdjęć swoim produktom lub publikacji zdjęć w tematyce twojej branży.
  • Instagram to minimum treści, maksimum jakości wizualnej.
  • Z Instagrama korzystają zupełnie inne osoby. To 800 mln użytkowników z całego świata, z czego 68% to kobiety. 59% użytkowników jest w wieku między 18 a 29 lat, a 33% jest między 30 a 49 rokiem życia. Zastanów się, czy twoja grupa docelowa jest obecna na Instagramie. Niektórym branżom może być ciężej się tu odnaleźć. Więcej świeżych, globalnych danych liczbowych o Instagramie znajdziesz tutaj. Na temat demografii Instagrama w Polsce możesz przeczytać na stronie Wirtualne Media.
  • Hashtagi będące wręcz wymogiem na Instagramie, nie są domeną Facebooka. Ich funkcjonalność (zebranie w jedno miejsce postów z danym #hashtagiem) wprawdzie działa na FB, ale nie jest popularna i jej używanie może (ale nie musi) być odbierane przez użytkowników jako dziwne i nienaturalne.

 

Biorę to!

Brzmi interesująco? Przed założeniem konta na Instagramie i poświęceniem na nie czasu, koniecznie odpowiedz sobie na parę pytań:

  1. Jaki jest główny cel mojej obecności na Instagramie? – Czasami sprzedaż jest tylko pobocznym celem, którego platforma nie musi realizować. Może natomiast szerzyć świadomość o twojej marce, a do wszystkich aktywnie reagowali na zdjęcia wystosować odpowiednią reklamę na Facebooku. Masz całą gamę możliwości!
  2. Czy jest tu moja grupa docelowa? – Poszukaj podobnych tematycznie profili oraz zrób odpowiedni rekonesans w Google.
  3. Czy mam dobry pomysł? – Zamieszczanie ciągle zdjęć produktów to nie wszystko. Zobacz, jak twoi znajomi używają Instagrama, prześledź popularne profile marek, a szybko zorientujesz się w specyfice Instagrama. Pomocny na pewno będzie darmowy raport Instagram Trends Polska od Sotrendera. Dzięki niemu dowiesz się, jakie profile są najpopularniejsze i co obecnie jest modne na Instagramie. Nie zrażaj się, jeśli w TOP nie znajdziesz niczego ze swojej branży, to niekoniecznie świadczy o tym, że Instagram jest dla ciebie złym rozwiązaniem!

 

Inspirujące profile na Instagramie

Pora na parę przykładów. Zobacz, jak na Instagramie radzą sobie wybrani klienci platformy Shoper:

 

ostatnia aktualizacja: 30.07.2018