Streszczenie
Influencer marketing to sposób na zdobycie zaufania względem twojego produktu oraz możliwość dotarcia do osób, które jeszcze o tobie nie wiedzą. Ważne jednak, abyś nie traktował, go ściśle narzędziowo, tylko skupił się na nawiązaniu relacji z influencerem. Nie zapomnij też dobrze przygotować się do współpracy – przeanalizuj kim jest influencer, z którym chcesz działać i do kogo mówi. Takie dopasowanie jest dużo ważniejsze niż zasięgi, którymi może się pochwalić wybrany przez ciebie bloger.
Czego dowiesz się z poradnika:
- kto to jest influencer;
- czym jest influencer marketing;
- dlaczego warto podjąć współpracę z influencerem;
- na co zwrócić uwagę podejmując współpracę.
Kto to jest influencer?
Influencer, czyli bardzo spolszczając „wpływowicz”, to osoba mająca swojego bloga, kanał na YouTubie lub po prostu duże zasięgi w social mediach. I nie mówimy tu tylko o liczbach osób, które polubiły profil influencera, ale za tym idzie duże zainteresowanie jego osobą i tematem, którym się zajmuje. Jego obserwatorzy są zaciekawieni tym, co ma do powiedzenia, cenią jego zdanie, dlatego chętnie zaglądają na jego profile i inspirują się tym, co mówi oraz korzystają z jego rekomendacji.
Czym jest influencer marketing?
Influencerzy podejmują działania komercyjne z markami i takie działania nazywamy influencer marketingiem. Polega on na docieraniu marki ze swoim komunikatem do odbiorców wybranego influencera.
Dlaczego warto podjąć współpracę z influencerem?
Niewątpliwie strategie marketingowe układane są tak, aby komunikat nie trafiał do każdego, lecz do grupy, która może być nim zainteresowana. Influencer marketing bardzo dobrze wpisuje się w ten trend. Bloger zbiera wokół siebie grono osób zainteresowanych poruszanym przez niego tematem. Tym samym, gdy twój produkt związany jest z tematyką bloga, promując go w ten sposób, trafiasz do wąskiej grupy osób, która z bardzo dużym prawdopodobieństwem potrzebują tego, co sprzedajesz.
Na co zwrócić uwagę podejmując współpracę?
- Zanim podejmiesz współpracę dokładnie przeanalizuj influencera, z którym chcesz działać. Patrz przede wszystkim na to, czy jego grupa docelowa pokrywa się z twoją. Rzeczą drugorzędną jest zasięg influencera, ważniejsze jest to jak wielu jego odbiorców, to osoby, z którymi ty chcesz się komunikować. Jeśli sprzedajesz zabawki, nie będziesz współpracował z influencerem, którego obserwują bezdzietni single, a z kimś kto kieruje swoje treści do rodziców.
grupa docelowa – to osoby, do których chcesz trafić ze swoim komunikatem; jeśli wśród odbiorców influencera są twoi potencjalni klienci, to taka współpraca ma szansę na sukces.
- Zobacz, jak wyglądały dotychczasowe współprace influencera i zastanów się, czy chcesz, aby w takim stylu były prowadzone twoje kampanie.
- Nawiąż relację. Najlepsze współprace to takie, w których marka i influencer po prostu się lubią. Wówczas bycie ambasadorem marki nie jest zwykłym wypełnianiem założeń umowy, a wynika z naturalnej chęci polecenia czegoś, z czego zadowoleni są wszyscy.
- Zwracaj uwagę na statystyki. Przed podpisaniem umowy poproś influencera o statystyki konta medium, w którym działa. Dowiedz się z nich jak wiele osób odwiedza jego blog i kanały w social mediach oraz jacy są to ludzie. Najlepiej poproś o statystyki z ostatniego miesiąca i dla porównania – z całego roku. Będzie z nich wynikać czy tendencja z ostatniego miesiąca jest współmierna do całego roku, czy nie było niepokojącego przyrostu fanów (który mógłby sugerować nienaturalne pozyskanie obserwujących) lub czy nie podsyła ci statystyk do miesiąca, w którym jeden tekst wyjątkowo się przyjął, ale generalnie nie idzie mu tak dobrze. Sprawdzisz w ten sposób wiarygodność influencera oraz będziesz mógł ocenić zasięg kierowanego przez niego komunikatu.
- Podejmuj współpracę z mikroinfluencerami. Marki często bardziej chwalą sobie współprace z osobami mającymi zasięg kilku tysięcy twoich potencjalnych klientów niż z osobami, które mają ich miliony. Do tych drugich zgłasza się bardzo dużo marek i jest się jednym z wielu brandów, z którymi bloger współpracuje. Natomiast bardziej wyspecjalizowani infuencerzy pracują z mniejszą grupą docelową, przez co mają więcej miejsca, czasu i chęci do stworzenia czegoś oryginalnego z marką. Dzięki temu zyskują na wiarygodności i mogą się lepiej przysłużyć twojej marce.
mikroinfluecner – osoba ze stosunkowo niewielkimi zasięgami (zwykle przyjmuje się od 1 tys. do 20 tys. obserwatorów), jednak bardzo dobrze znająca swoją społeczność, przez co doskonale potrafiąca dobrać komunikację i spotykająca się z dużym zaangażowaniem swoich odbiorców