Konto prywatne vs biznesowe

Facebook – początkujący
Social media | 4 minuty

Czego dowiesz się z poradnika:

  • czym różni się profil od strony na Facebooku;
  • czym różni się konto prywatne od biznesowego;
  • jakie są możliwości konta biznesowego.

Konto prywatne vs strona na Facebooku

Powiedzmy najpierw krótko o stronach (dawniej fanpage’ach) na Facebooku i kontach prywatnych.

Profil na Facebooku to po prostu konto osobiste, gdzie możesz dodawać informacje związane z twoim życiem, rodziną, pracą, wykorzystywać je do komunikacji ze znajomymi. Istnieje limit 5000 znajomych. Strona na Facebooku może reprezentować firmę lub organizację, a zamiast znajomych pozyskuje fanów. Nie ma limitu fanów. Strona na Facebooku umożliwia przeglądanie dokładnych statystyk i tworzenie reklam, profil – nie. Zgodnie z regulaminem Facebooka profil na Facebooku powinien być prowadzony z imienia i nazwiska. Nie możesz nazwać profilu np. „Moja Firma”, gdzie „Moja” to imię, a „Firma” nazwisko. Facebook może również podjąć próbę weryfikacji tożsamości.

Sytuacja jest więc jasna: jeśli chcemy promować biznes, musimy założyć stronę na Facebooku. Przy okazji, koniecznie zapoznaj się z wspomnianym już regulaminem. Nie jest długi, a zawiera wiele naprawdę ważnych wiadomości i korzystając z Facebooka oficjalnie zobowiązujesz się do jego przestrzegania.

Pamiętaj: nie ma czegoś takiego, jak niezależne „konto firmowe” czy samodzielna strona na Facebooku. Zawsze potrzebujesz również konta prywatnego (na swoje prawdziwe imię i nazwisko), aby móc zarządzać stroną, czy mieć dostęp do później utworzonego Menedżera Firmy (Business Managera).

Jak utworzyć stronę na Facebooku?

Mając konto prywatne, stronę tworzymy klikając w “Strony” w lewej sekcji Facebooka, a następnie wybierając „Utwórz nową stronę”.

Zobaczysz intuicyjny kreator, który przeprowadzi cię przez proces zakładania strony i dodawania do niej elementów. Pamiętaj, że do twojej dyspozycji jest Centrum Pomocy Facebooka, gdzie również znajdziesz wskazówki.

Aby zarządzać stronami kliknij w nazwę swojej strony.

Konto prywatne vs biznesowe

Stroną możesz zarządzać z poziomu konta osobistego lub Menedżera Firmy (potocznie nazywanego też „kontem firmowym”). Konto firmowe zakłada się prosto na business.facebook.com/overview, podążając za wyświetlanymi komunikatami.

  • wprowadzasz nazwę Menedżera Firmy (nie jest tożsama z nazwą prawną firmy);
  • wpisujesz swoje imię i nazwisko;
  • podajesz firmowy adres e-mail;
  • klikasz link weryfikacyjny w otrzymanym mailu;
  • wracasz do business.facebook.com i szukasz ustawień (ikona zębatki) – w menu po lewej stronie, w zakładce “Więcej ustawień firmowych” kliknij „Informacje o firmie”, a następnie wypełnij poprawne dane firmy i NIP. Uwaga – ikonka zębatki widoczna będzie tylko, gdy w górnej części lewego menu wybrany będziesz miał profil firmowy, a nie “Twoje konto”.

OK, masz konto prywatne i „firmowe”, ale… co to za różnica?

  1. Menedżer Firmy pomaga rozdzielić kwestie prywatne od zawodowych. Większość powiadomień dotyczących reklam czy stron znajdziesz właśnie w Menedżerze Firmy.
  2. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem i twój biznes będzie się rozwijał jak należy, prędzej czy później i tak będzie trzeba założyć konto biznesowe. Zarządzanie zasobami jego poziomu jest o wiele prostsze.
  3. Otrzymujesz możliwość zweryfikowania swojej domeny.
  4. Posiadasz kilka stron lub sklepów? Konto biznesowe będzie niezbędne. Tylko wtedy założysz niezależne konta reklamowe i kilka pikseli Facebooka. Brzmi skomplikowanie? Nie martw się, to po prostu oznacza, że dzięki temu statystyki ze wszystkich sklepów, stron www i stworzonych przez ciebie reklam będą uporządkowane i dane się nie wymieszają.
  5. Chcesz współpracować z agencją lub freelancerem? Może planujesz zatrudnienie innej osoby lub pomoc znajomego do prowadzenia strony na Facebooku i tworzenia reklam? Zarządzanie dostępami jest o wiele łatwiejsze z poziomu konta firmowego. Dodatkowo możesz kogoś zaprosić do swojego Menadżera Reklam po służbowym mailu, nie musicie być znajomymi, jak w wypadku dostępów do prywatnego Menadżera Reklam.
  6. Dane firmy do faktury podaje się tak samo niezależnie od tego, z jakiego typu konta korzystasz.
  7. Łatwiej przejść do zarządzania kontem i tworzenia reklam, wchodząc od razu na business.facebook.com, niż wybierając szukając właściwej opcji na koncie prywatnym i przechodząc w zarządzanie reklamami. To bardzo drobne, ale jednak ułatwienie.
  8. Poprzez konto biznesowe wgrasz katalog produktów, jeżeli prowadzisz sklep internetowy.

Przypominamy, że konto biznesowe/firmowe na Facebooku to nie odseparowane konto twojej firmy. Do zalogowania się na nie i utworzenia go nadal potrzebujesz konta prywatnego, osobistego. Dostępy do konta firmowego można wysyłać innym pracownikom również na maile służbowe. Jeżeli masz pewność, że w najbliższym czasie będziesz prowadzić jedną niewielką stronę na FB, konto prywatne może przez jakiś czas w zupełności wystarczyć. Jeśli chcesz działać profesjonalnie i tak, jak docelowo powinien obsługiwać FB każdy biznes – załóż konto na business.facebook.com.


Nie masz konta prywatnego? Tworząc je, koniecznie podaj swoje prawdziwe personalia. Istnieje spore ryzyko zgłoszenia twojego profilu i zablokowania go, jeśli istnieje podejrzenie, że podane dane są nieprawdziwe. Facebook wymaga wtedy przesłania zeskanowanego dokumentu potwierdzającego tożsamość np. dowodu osobistego.


Gdy już zdecydujesz się na konto biznesowe i uda się je założyć, koniecznie poprawnie je skonfiguruj i przygotuj do działania.

Zobacz więcej: Jak przygotować konto firmowe?

Zobacz również: konto prywatne umożliwia zalogowanie się do Menedżera Firmy, dlatego chroń je i swój wizerunek. Nie dopuść do utraty długo budowanej społeczności czy odebrania sobie dostępów. To może również skutkować odpływem pieniędzy z karty, jeśli ktoś podepnie swoje konto reklamowe. Sprawdź, jak zabezpieczyć konto na Facebooku – potraktuj sprawę poważnie.