Jak uruchomić sklep na Facebooku?

Facebook – średniozaawansowany
● ● ●
Social media6 minut czytania

TL;DR

Przed uruchomieniem sklepu warto mieć uruchomione konto biznesowe oraz podpięty piksel Facebooka. Następnie edytując menu fanpage’a dodajemy sekcję sklepu i korzystamy z opcji transakcji zakupu w innej witrynie. Po utworzeniu sklepu nie dodajemy produktów ręcznie. W Menedżerze firmy wybieramy Katalogi i edytujemy nowopowstały pusty katalog sklepu. Dodajemy produkty dzięki plikowi XML zawartemu w naszym sklepie w integracjach. Aktualizacja katalogu może odbywać się cyklicznie np. codziennie w nocy. Po dodaniu linku i ustaleniu harmonogramu, nasz facebookowy sklep będzie na bieżąco z asortymentem, a my będziemy mogli wykorzystać wyedytowany katalog do reklamy produktowej czy oznaczania produktów na Instagramie.

Czego dowiesz się z artykułu?

  • Co to sklep na Facebooku i jak do niego trafić?
  • Co daje sklep na Facebooku?
  • Jak automatycznie wgrać produkty do sklepu zamiast ręcznego dodawania?
  • Jak uruchomić automatyczną aktualizację produktów, zsynchronizowaną ze sklepem internetowym?
  • Czym są katalogi na Facebooku?

 

ikona: uwagaUwaga: Na początek warto zaznaczyć, że interfejs Facebooka płynnie się zmienia i często nie wszystkie opcje są przetłumaczone z języka angielskiego. Stąd poniższy poradnik zawiera zarówno polskie jak i angielskie sformułowania.

 

Sklep na Facebooku – co to?

Jeśli nie wiesz, czym jest sklep na Facebooku i gdzie go znaleźć – prześledź najpierw tę część poradnika. Na wielu stronach na Facebooku można znaleźć w menu z lewej strony:

sklep w menu desktopowym

 

W aplikacji mobilnej sklep pojawia się w górnej sekcji:

sklep w menu mobilnym FB

 

Przejście do sklepu umożliwia przeglądanie produktów bezpośrednio na Facebooku, przeglądanie ich wariantów i przejście na kartę produktu bezpośrednio w sklepie. Jest możliwość wyszukiwania produktów, nie są jednak podzielone na kategorie.

sklep_przyklad_produktu.png

 

Sklep umożliwia oznaczanie produktów postach na Facebooku, docelowo także na Instagramie. Dzięki niemu stworzysz także reklamy dynamiczne, pokazujące konkretne produkty, z którymi klient wchodził w interakcję na stronie. A mówiąc precyzyjniej: umożliwia to katalog produktów, który powstaje przy tworzeniu sklepu.

Wiesz już, jak wygląda sklep na Facebooku, pora przenieść tam swoje produkty!

 

Co jest potrzebne do uruchomienia sklepu na Facebooku?

Przed przystąpieniem do uruchomienia sklepu na Facebooku, upewnij się, że zostały wykonane podstawowe kroki. Oczywiście musisz mieć uruchomioną stronę na Facebooku. Profesjonalne poruszanie się w środowisku Facebooka ułatwia także Menedżer firmy. Upewnij się, że został założony i poprawnie skonfigurowany (wraz z kontem reklamowym).

 

ikona: zobacz równieżZobacz więcej: Jak przygotować konto firmowe na Facebooku?

Ponieważ odsyłasz do karty produktu, warto aby Facebook wiedział, że ktoś ją odwiedził. Wszystkie informacje o ruchu na stronie będą w przyszłości bezcenne i bardzo użyteczne w tworzeniu nowych reklam. Pomaga w tym piksel Facebooka.

ikona: zobacz równieżZobacz więcej: Jak skonfigurować piksel Facebooka?

 

Jak włączyć sklep na Facebooku?

Teraz krok pierwszy: uruchomienie sklepu na Facebooku.

Będąc na swoim fanpage’u, przejdź do sekcji Ustawienia. Następnie, aby upewnić się, że typ strony umożliwia wyświetlenie sklepu, kliknij Szablony i karty w menu z lewej strony (te ustawienia mogą być też pod nazwą Edytuj stronę). Jako obecny szablon powinien być wskazany format Zakupy. Na liście powinien pojawić się Sklep. Wejdź w Ustawienia i upewnij się, że karta sklepu jest włączona i suwak jest ustawiony w takiej pozycji:  włączony suwak FB. Przy okazji – możesz ustawić tu wszystkie pozycje w menu fanpage’a.

jak włączyć sklep na Facebooku

 

Teraz przechodzimy z powrotem do naszego fanpage’a i z menu wybieramy Sklep. Zapoznajemy się z Regulaminem handlowym i akceptujemy go. Możemy wybrać Kontynuuj.

uruchamianie sklepu na Facebooku

 

Następnie wybieramy Transakcja zakupu w innej witrynie i klikamy Kontynuuj.

transakcja zakupu w innej witrynie

ikona: uwagaUwaga: Tych ustawień nie da się zmienić, chyba że usuniesz sklep i utworzysz nowy. Upewnij się, że wybrane jest poprawne ustawienie.

 

W kolejnym kroku wybieramy poprawną walutę i klikamy Zapisz.

Zdawałoby się, że wszystko gotowe. Od teraz możesz dodawać swoje produkty do sklepu. Ręcznie. Wszystkie. To zajmie trochę czasu, prawda? Ale spokojnie, przejdź do dalszej części poradnika:

 

Jak wgrać produkty do sklepu na Facebooku?

Przejdź do Menedżera firmy i z menu wybierz opcję Katalogi z kolumny Zasoby.

katalogi na Facebooku

Katalogi i wgrywanie produktów na Facebooka opisaliśmy szczegółowo w innym poradniku. Pierwszym ze sposobów jest założenie katalogu (postępuj według instrukcji, do której odsyłamy powyżej), a potem wejście w zakładkę Diagnostyka w utworzonym wcześniej według poradnika katalogu. Następnie łączymy go ze wskazaną stroną, klikając Connect Page:

facebook page shop

  • Wybieramy z listy naszą stronę i klikamy next (albo Dalej w zależności od tego, na jakie tłumaczenie panelu natrafimy).
  • Zostaniemy zapytani, gdzie klient ma dokonać zakupu. Wybieramy opcję On an external website (Transakcja zakupu w innej witrynie).
  • Wskazujemy polską walutę PLN i klikamy utwórz sklep.

Ten sposób jest stosunkowo nowy i może być zawodny. Jeśli tak by się stało, prezentujemy inny wariant, krok po kroku…

 

Alternatywny sposób

ikona: uwagaUwaga: W tym wariancie nie twórz nowego katalogu. Skorzystamy z pustego katalogu, który powstaje po utworzeniu sklepu. Jeśli masz jakiś stary katalog, to przy tym sposobie jest on bezużyteczny dla samego sklepu na Facebooku.
Jeśli masz stary sklep na Facebooku z dodanymi ręcznie produktami – usuń go i utwórz nowy, aby powstał pusty katalog.

Wraz ze sklepem na Facebooku utworzy się pusty katalog, który będzie trzeba edytować. Będzie figurował pod nazwą Products for [nazwa strony, numer].

katalog sklepu

Zanim dodamy produkty, przystąpmy jeszcze do połączenia z pikselem Facebooka, aby w przyszłości nasze reklamy produktowe działały poprawnie. Klikamy Connect Catalog to Event Sources, zaznaczamy swój piksel na liście i klikamy Zapisz.

 

Nie udało ci się znaleźć na liście właściwego piksela Facebooka? To znaczy, że pojawił się błąd dotyczący właściciela katalogu. To rzadka sytuacja, ale nie martw się! Wejdź jeszcze raz do zakładki Katalogi i przejdź do swojego katalogu klikając na jego podświetloną na niebiesko nazwę. Wybierz w prawym górnym rogu Ustawienia > Konto w menedżerze firmy > Połączenie. Wybierz z listy swój Menedżer firmy i kliknij Połącz, jak na obrazku poniżej:

powiązanie katalogu

 

Przechodzimy do dodawania produktów.

W menu katalogu u góry wybieramy Product Data Sources, czyli źródła danych produktowych.

  • klikamy dodaj źródło danych
  • z trzech dostępnych opcji wybieramy Używaj zestawienia danych
  • wybieramy next dalej (Dalej)

 


 

1. Ponieważ nie chcemy dodawać produktów ręcznie, wybieramy opcję Ustal harmonogram. Dzięki temu produkty i ich dostępność na Facebooku będą aktualizować się automatycznie.

 


 

2. Będziesz potrzebować linku do pliku csv lub xml z twoimi produktami. W wypadku platformy Shoper adres jest taki sam dla sklepów i wygląda jak poniżej:

domena-sklepu/console/integration/execute/name/GoogleProductSearch/lang/pl_PL

Plik ten znajdziemy w panelu administracyjnym sklepu w zakładce Konfiguracja > Integracje > Inne > Google Shopping > Konfiguruj > kopiujemy Link do dokumentu XML (prawy przycisk myszy > Kopiuj adres linku). Upewnij się, że jest aktywny i suwak jest w odpowiedniej pozycji aktywnosc, bez tego plik nie będzie działał.

Pozyskany link wklejamy w polu Adres URL zestawienia danych. Nie podajemy nazwy użytkownika i hasła, plik jest dostępny.

 


 

3. Ustalamy częstotliwość aktualizacji dostosowaną do naszego ruchu. W większości przypadków wystarczy raz dziennie np. w środku nocy – aby sklep nie musiał się przeładowywać, aktualizując informacje.

Możemy, ale nie musimy ustalić nazwę zestawienia danych Data Feed Name (generuje się automatycznie).

 


 

4. Nie zapomnij również wskazać właściwej waluty – PLN (chyba że sprzedajesz poza granicami Polski).

Pora wybrać przycisk zacznij przesyłanie. Całość będzie wyglądała jak na obrazku poniżej:

 

harmonogram katalogu

 

Następnie czekamy na wgranie produktów i klikamy FB gotowe.

Pora sprawdzić, co stało się w naszym sklepie. Wracamy na naszą stronę i wchodzimy do sekcji Sklep. 

testowy sklep na Facebooku

 

Nasze produkty zostały automatycznie dodane. Można je udostępnić, zapisać na potem, zakupić w witrynie. Warto jeszcze zwięźle opisać swój sklep, klikając na + Opisz, co sprzedaje [nazwa strony].

W tym momencie otworzyło się przed tobą wiele możliwości dodatkowego promowania sklepu. Sam katalog możemy wykorzystać do reklam na Facebooku, oznaczania produktów w postach na Facebooku lub na Instagramie, a jeśli chcesz, przeczytasz o tym poniżej.

 

ikona: zobacz równieżZobacz również: Jak uruchomić remarketing dynamiczny na Facebooku?

ikona: zobacz równieżZobacz również: Jak oznaczać produkty na Instagramie? (większość tego poradnika właśnie wykonaliśmy!)

 

Komunikaty o błędach

Niepokoją cię błędy, które Facebook wyświetla po wgraniu katalogu? Nie wszystkie produkty zostały dodane? Przede wszystkim upewnij się, że twoje produkty posiadają wszystkie niezbędne dane. Najczęściej pomijanymi, a wymaganymi przez Facebooka są np. producent, opis produktu czy jego zdjęcie.

ostatnia aktualizacja: 13.11.2018