Jak wgrać produkty na Facebooka?

Facebook: reklamy – średniozaawansowany
● ● ●
Social media5 minut czytania

TL;DR

Katalog na Facebooku pomoże oznaczać produkty w postach, tworzyć reklamy katalogowe, kolekcje czy odzyskiwać porzucone koszyki i reaktywować odwiedzających sklep przez remarketing dynamiczny. Wymagany będzie plik CSV lub XML zawierający nasze produkty. Warto skorzystać z harmonogramu, aby nasz katalog, wraz ze wszystkimi stanami magazynowymi, cenami i nowymi produktami, automatycznie się aktualizował.

 

Czego dowiesz się z poradnika?

  • Czym jest katalog na Facebooku?
  • Co umożliwia katalog na Facebooku?
  • Jak krok po kroku utworzyć katalog na Facebooku?

 

Po co tworzyć katalog na Facebooku?

Katalog produktów utworzony na Facebooku umożliwia m.in.:

  • tworzenie reklam konkretnych produktów, z którymi użytkownik wszedł w interakcję na stronie (np. dodał do koszyka, ale nie zakupił) – ten typ reklamy nazywa się remarketingiem dynamicznym,
  • wystosowanie reklamy katalogowej do nowych odbiorców, nie mających jeszcze styczności z naszą stroną – szerokie grupy odbiorców,
  • tworzenie reklamy w formie kolekcji i prezentowanie oferty w trybie pełnoekranowym na urządzeniach mobilnych,
  • łatwiejsze oznaczanie produktów w postach (wymaga konta firmowego)
  • oznaczanie produktów na powiązanym koncie na Instagramie

 

ikona: pamiętajPamiętaj: reklamy dynamiczne są przeznaczone przede wszystkim dla sklepów, które już regularnie sprzedają. W przeciwnym razie po prostu nie będzie do kogo skierować reklam, a wydany budżet będzie niewspółmierny do osiągniętych efektów.

 

Jak utworzyć katalog na Facebooku?

 

ikona: uwagaUwaga: Na początek warto zaznaczyć, że interfejs Facebooka płynnie się zmienia i często nie wszystkie opcje są przetłumaczone z języka angielskiego. Stąd poniższy poradnik zawiera zarówno polskie jak i angielskie sformułowania.

ikona: uwagaUwaga:Jeśli zależy ci na założeniu sklepu Facebooku, ten poradnik nie jest dla ciebie. Katalog niezależny od sklepu może z nim kolidować (np. podczas oznaczania postów), a do sklepu będziesz dodawać produkty ręcznie. Jeśli chcesz posiadać sklep na Facebooku zintegrowany z katalogiem i z własnym sklepem internetowym, zajrzyj do tego poradnika.

 

Gdy posiadamy konto biznesowe, po prostu wchodzimy na business.facebook.com.
Z poziomu konta prywatnego musimy kliknąć w prawym górnym rogu w rozwijane menu i wybrać
Zarządzanie reklamami. Jeśli nie masz takiej opcji, na niebieskim pasku Facebooka znajdziesz prawdopodobnie funkcję Utwórz > Reklama. Trafisz do Menedżera Reklam, z którego już możesz przełączyć się do katalogów.

W rozwijanym menu w lewym górnym rogu wybieramy opcję Katalogi.

 

katalog fb menu

 

W tym miejscu znajdziemy listę utworzonych katalogów (jeżeli jakieś posiadamy). Aby dodać nowy katalog, wybieramy utwórz katalog, a jako typ wskazujemy rzecz jasna Handel elektroniczny. Klikamy dalej.

Z dwóch dostępnych opcji wybieramy Prześlij informacje o produktach.

 

Prześlij informacje o produktach

 

Mając konto prywatne, w sekcji Kto jest właścicielem katalogu wybieramy jako rodzaj Osobisty (lub Personal), a mając konto biznesowe, po prostu wskazujemy je na liście rozwijanej (najczęściej będzie to nazwa naszej firmy).

Nazwa katalogu jest widoczna tylko dla nas. Powinna jasno i czytelnie mówić, jakie produkty znajdują się w katalogu. Gdy ją wpiszemy, klikamy utwórz fb. Po przeładowaniu, klikamy  Wyświetl katalog.

 

Jak wgrać produkty do katalogu (feed produktowy)?

Automatycznie znajdziesz się w zakładce Diagnostyka. W menu z lewej strony wybierz pozycję Źródła danych produktów. Może się zdarzyć, że widzisz jeszcze starą wersję menu – wtedy tę opcję znajdziesz na pasku u góry.

Menu katalogów

Teraz chcemy podpiąć nasz plik XML ze sklepu, w którym na bieżąco przechowują się wszelkie informacje o produktach. Klikamy Dodaj produkty. Z trzech dostępnych opcji wybieramy Używaj zestawienia danych i klikamy dalej (albo Next, jeśli w naszym panelu przycisk nie został przetłumaczony).

Po wybraniu opcji dodania produktów Facebook zapyta nas, w jaki sposób chcemy wgrać nasze dane. Nas interesuje automatyczna synchronizacja, a nie każdorazowe wgrywanie, z dwóch dostępnych opcji wybieramy więc Ustal harmonogram.

 

ikona: pamiętajPamiętaj: ustawiając harmonogram, możesz dowolnie modyfikować produkty w sklepie, a katalog zaktualizuje się we wskazanym czasie. Jednorazowe wgranie produktów („Prześlij raz”) wymagałoby później regularnej aktualizacji.

 


 

Będziesz potrzebować linku do pliku csv lub xml zawierającego twoje produkty. W wypadku platformy Shoper adres jest taki sam dla sklepów i wygląda jak poniżej:

domena-sklepu/console/integration/execute/name/GoogleProductSearch/lang/pl_PL

Plik ten znajdziemy w panelu administracyjnym sklepu w zakładce Konfiguracja > Integracje > Inne > Google Shopping > Konfiguruj > kopiujemy Link do dokumentu XML (prawy przycisk myszy > kopiuj adres linku)

Adres wklejamy w polu Dodaj adress URL zestawienia danych / Add a Data Feed URL podczas dodawania produktów do katalogu. Jeżeli plik jest w jakiś sposób chroniony, należy podać nazwę użytkownika i hasło, jest to jednak opcjonalne. W wypadku oprogramowania Shoper nie ma takiej potrzeby.

 

ikona: uwagaUwaga:Upewnij się, że na platformie Shoper plik XML jest aktywny i że suwak jest w następującej pozycji: aktywność

 


 

Teraz kwestia ustawienia harmonogramu. Wystarczy, że nasz katalog będzie się aktualizował raz dziennie np. w środku nocy.

 

ikona: uwagaUwaga: Jeśli twój sklep odnotowuje już duży ruch i często wprowadzasz zmiany w produktach, warto ustawić odświeżanie katalogu co godzinę.

 

Później uzupełniamy pole pod Wprowadź nazwę zestawienia danych / Data feed name, czyli wprowadzamy nazwę naszego źródła danych. W gruncie rzeczy możesz tu wpisać cokolwiek lub zostawić nazwę, która pojawia się automatycznie. Pozostaje wybrać odpowiednią walutę i kliknąć zacznij-przesylanie (lub Start upload, jeśli ta opcja nie jest u ciebie przetłumaczona). Gotowe! Jeżeli wgranie danych przebiegło bez przeszkód, nie otrzymamy powiadomień o błędach. W przeciwnym razie, należy przyjrzeć się, jakie przeszkody napotkał Facebook.

 

Jeśli pracujesz na platformie Shoper i zobaczysz w zakładce Diagnostyka czy Produkty błąd dotyczący Google product category, nie musisz się nim przejmować. Reklama będzie działać poprawnie. Jeśli chcesz pozbyć się błędu, przejdź w panelu administratora sklepu do Asortyment > Kategorie. Wskazuj po kolei kategorie i powiąż je z kategoriami Google jak poniżej:

Google Product Category

 

Nie może brakować np. obrazka czy opisu produktu. W Centrum Pomocy Facebooka znajdziemy krótką listę przekazywanych parametrów.

Poniżej możemy jeszcze zobaczyć proces dodawania produktów do katalogu opisany powyżej.

 

Dodawanie produktów na Facebooka

 

Docelowo powinniśmy zobaczyć następujący komunikat:

 

Brak błędów katalogu

 

Nie zawsze jednak błędy powinny budzić nasz niepokój. Kluczowe (krytyczne) będą wyłącznie błędy wyświetlane z czerwonym wykrzyknikiem.

 


 

Teraz należy powiązać katalog z utworzonym wcześniej pikselem Facebooka, abyśmy w przyszłości mogli poprawnie tworzyć reklamy produktowe. Po utworzeniu katalogu znajdziemy się automatycznie w widoku Diagnostyka. Chcemy przejść do innego, więc z menu wybieramy Źródła danych zdarzeńa tam Połącz aby monitorowaćNa liście zaznaczamy nasz piksel tak, aby suwak zaświecił się na niebiesko Suwak FB i klikamy gotowe.png.

 


 

Gdybyśmy chcieli powrócić do edycji informacji o katalogu i np. zmienić harmonogram czy link do produktów, wszystkie opcje zmienimy, wybierając Katalogi z głównego menu, wskazując nasz katalog i otwierając Ustawienia (z kolei u samego dołu ustawień znajdziemy opcję usunięcia katalogu). W zakładce Produkty możemy przejrzeć produkty, które udało się wgrać i odfiltrować wybrane przez nas. Możemy również utworzyć zestaw produktów. To bardzo przydatne, gdy reklamę katalogową chcemy ograniczyć np. do konkretnego producenta, typu produktu, limitu cenowego itd. Jest to bardzo korzystne przy dużym ruchu w sklepie i umożliwia dokładniejsze personalizowanie reklam.

 

W Zastosowaniach możemy także podążać za sugerowanymi opcjami, jak:

  • Sklep strony na Facebooku – utworzenie sklepu na bazie katalogu,
  • Zakupy na Instagramie – funkcja pozwalająca na oznaczanie produktów w postach na Instagramie,
  • Reklamy dynamiczne – tworzenie reklam remarketingowych, szczególnie efektywne w sklepach z dużym ruchem,
  • Reklamy zwiększające ruch – reklamy do nowych odbiorców, bazujące na katalogu.