Jak wgrać produkty na Facebooka?

Facebook: reklamy – średniozaawansowany
● ● ●
Social media7 minut czytania

TL;DR

Katalog na Facebooku pomoże oznaczać produkty w postach, tworzyć reklamy katalogowe, kolekcje czy odzyskiwać porzucone koszyki i reaktywować odwiedzających sklep przez remarketing dynamiczny. Wymagany będzie plik CSV lub XML zawierający nasze produkty. Warto skorzystać z harmonogramu, aby nasz katalog, wraz ze wszystkimi stanami magazynowymi, cenami i nowymi produktami, automatycznie się aktualizował.

 

Czego dowiesz się z poradnika?

  • Czym jest katalog na Facebooku?
  • Co umożliwia katalog na Facebooku?
  • Jak krok po kroku utworzyć katalog na Facebooku?

 

Po co tworzyć katalog na Facebooku?

Katalog produktów utworzony na Facebooku umożliwia m.in.:

  • tworzenie reklam konkretnych produktów, z którymi użytkownik wszedł w interakcję na stronie (np. dodał do koszyka, ale nie zakupił) – ten typ reklamy nazywa się remarketingiem dynamicznym,
  • wystosowanie reklamy katalogowej do nowych odbiorców, nie mających jeszcze styczności z naszą stroną,
  • tworzenie reklamy w formie kolekcji i prezentowanie oferty w trybie pełnoekranowym na urządzeniach mobilnych,
  • łatwiejsze oznaczanie produktów w postach (wymaga konta firmowego),
  • automatyczne utworzenie sklepu na Facebooku,
  • oznaczanie produktów na powiązanym koncie na Instagramie.

 

ikona: pamiętajPamiętaj: reklamy dynamiczne są przeznaczone przede wszystkim dla sklepów, które już regularnie sprzedają. W przeciwnym razie po prostu nie będzie do kogo skierować reklam, a wydany budżet będzie niewspółmierny do osiągniętych efektów.

 

Jak utworzyć katalog na Facebooku?

 

ikona: uwagaUwaga: Na początek warto zaznaczyć, że interfejs Facebooka płynnie się zmienia i często nie wszystkie opcje muszą wyglądać tak samo u każdego użytkownika. Aktualizacje przechodzą równomiernie przez różne konta. 

 

ikona: uwagaUwaga:Jeśli zależy ci na założeniu sklepu Facebooku, możesz wykorzystać ten poradnik, ale zajrzyj również do tego artykułu.

 

Gdy posiadamy konto biznesowe, po prostu wchodzimy na business.facebook.com.
Z poziomu konta prywatnego musimy kliknąć w prawym górnym rogu w rozwijane menu i wybrać
Zarządzanie reklamami. Jeśli nie masz takiej opcji, na niebieskim pasku Facebooka znajdziesz prawdopodobnie funkcję Utwórz > Reklama. Trafisz do Menedżera Reklam, z którego już możesz przełączyć się do katalogów.

W rozwijanym menu w lewym górnym rogu wybieramy opcję Menedżer Katalogów (lub Katalogi).

 

Katalogi na Facebooku

 

W tym miejscu znajdziemy listę utworzonych katalogów (jeżeli jakieś posiadamy). Aby dodać nowy katalog, wybieramy utwórz katalog, a jako typ wskazujemy rzecz jasna Handel elektroniczny. Klikamy dalej.

Z dwóch dostępnych opcji wybieramy Prześlij informacje o produktach.

 

Prześlij informacje o produktach

 

Mając konto prywatne, w sekcji Kto jest właścicielem katalogu wybieramy jako rodzaj Osobisty, a mając konto biznesowe, po prostu wskazujemy je na liście rozwijanej (najczęściej będzie to nazwa naszej firmy). Rekomendujemy posiadanie i wybieranie na tym etapie konta firmowego.

Nazwa katalogu jest widoczna tylko dla nas. Powinna jasno i czytelnie mówić, jakie produkty znajdują się w katalogu. Gdy ją wpiszemy, klikamy utwórz fb. Po przeładowaniu, klikamy  Wyświetl katalog.

 

Jak wgrać produkty do katalogu (feed produktowy)?

Automatycznie znajdziesz się w zakładce Zastosowania. W menu z lewej strony wybierz pozycję Źródła danych produktów. Może się zdarzyć, że widzisz jeszcze starą wersję menu – wtedy tę opcję znajdziesz na pasku u góry.

Źródła Danych Produktów

Teraz chcemy podpiąć nasz plik XML ze sklepu, w którym na bieżąco przechowują się wszelkie informacje o produktach. Klikamy Dodaj produkty. Z trzech dostępnych opcji wybieramy Używaj zestawienia danych i klikamy dalej (albo Next, jeśli w naszym panelu przycisk nie został przetłumaczony).

W punkcie pierwszym tworzymy nazwę zestawienia. Możesz pozostawić domyślną.

W tym samym punkcie wybierz swoją walutę, najczęściej będzie to PLN.

 W punkcie drugim wskazujemy metodę przesyłania. Nas interesuje automatyczna synchronizacja, a nie każdorazowe wgrywanie, z dwóch dostępnych opcji wybieramy więc Ustaw harmonogram automatycznego przesyłania plików.

 

ikona: pamiętajPamiętaj: ustawiając harmonogram, możesz dowolnie modyfikować produkty w sklepie, a katalog zaktualizuje się we wskazanym czasie. Jednorazowe wgranie produktów („Prześlij raz”) wymagałoby później regularnej aktualizacji.

 


 

Będziesz potrzebować linku do pliku CSV lub XML zawierającego twoje produkty. Sprawdź, skąd pobrać plik na twojej platformie. Jeśli nie posiadasz osobnego pliku XML dla usługi Facebook Ads, skorzystaj z pliku przeznaczonego dla Google Shopping.

W wypadku platformy Shoper adres pliku XML dla Facebooka jest taki sam dla wszystkich sklepów i wygląda jak poniżej:

domenasklepu/console/integration/execute/name/FacebookCatalogFeed

Najpierw jednak musisz ten plik aktywować. Wszystkie pliki XML znajdują się w zakładce Konfiguracja > Integracje > Porównywarki cen

U samego dołu znajdziesz Facebooka. Kliknij na czerwoną ikonę oka, aby aktywować plik.

 

aktywacja pliku XML dla Facebooka

 

Na prawo od ikonki oka znajdziesz link, który możesz przekopiować. Będzie wyglądał przykładowo tak: https://mojsklep.pl/console/integration/execute/name/FacebookCatalogFeed  – tak jak zaprezentowaliśmy już wcześniej.

 

Wracamy do Facebooka. Adres wklejamy w polu Adres URL zestawienia danych. Jeżeli plik jest w jakiś sposób chroniony, należy podać nazwę użytkownika i hasło, jest to jednak opcjonalne. W wypadku oprogramowania Shoper nie ma takiej potrzeby.

 


 

Teraz kwestia ustawienia harmonogramu – punkt czwarty. Z reguły wystarczy, że nasz katalog będzie się aktualizował raz dziennie np. w środku nocy. O ile nie posiadasz tysięcy produktów, a ruch w sklepie jest już spory śmiało ustaw harmonogram co godzinę. 

 

ikona: uwagaUwaga: Jeśli twój sklep odnotowuje już duży ruch i często wprowadzasz zmiany w produktach, warto ustawić odświeżanie katalogu co godzinę.

 

Zostawiamy włączoną opcjęAutomatycznie przesyłaj nowe wersje (zalecane). Pozostaje kliknąć przycisk zacznij-przesylanie (lub Start upload, jeśli ta opcja nie jest u ciebie przetłumaczona). Gotowe! Jeżeli wgranie danych przebiegło bez przeszkód, nie otrzymamy powiadomień o błędach. W przeciwnym razie, należy przyjrzeć się, jakie przeszkody napotkał Facebook.

 

Jeśli pracujesz na platformie Shoper i zobaczysz w zakładce Diagnostyka czy Produkty błąd dotyczący Google product category, nie musisz się nim przejmować. Reklama będzie działać poprawnie. Jeśli chcesz pozbyć się błędu, przejdź w panelu administratora sklepu do Asortyment > Kategorie. Wskazuj po kolei kategorie i powiąż je z kategoriami Google jak poniżej:

Google Product Category

Facebook korzysta z tych kategorii, aby lepiej radzić sobie z rozpoznawaniem rodzaju promowanego produktu.

 

Nie może brakować np. obrazka czy opisu produktu. W Centrum Pomocy Facebooka dowiesz się więcej na temat zarządzania katalogami.
Z kolei w razie potrzeby, w Centrum Pomocy Shoper możesz sprawdzić, jakie pola znajdują się w pliku XML.

 

Poniżej możemy jeszcze zobaczyć proces dodawania produktów do katalogu opisany powyżej:

 

Przesyłanie pliku XML

 

Docelowo w zakładce Diagnostyka powinniśmy zobaczyć następujący komunikat:

 

Brak błędów katalogu

 

Nie zawsze jednak błędy powinny budzić nasz niepokój. Kluczowe (krytyczne) będą wyłącznie błędy wyświetlane z czerwonym wykrzyknikiem. Żółte błędy bardzo często pozostają bez różnicy dla samej reklamy.

 


 

Teraz należy powiązać katalog z utworzonym wcześniej pikselem Facebooka, abyśmy w przyszłości mogli poprawnie tworzyć reklamy produktowe. Po utworzeniu katalogu przejdź do zakładki Źródła danych zdarzeń. Interesuje cię przycisk Połącz aby monitorowaćNa liście zaznaczamy nasz piksel tak, aby suwak zaświecił się na niebiesko Suwak FB i klikamy gotowe.png. Dzięki temu zdarzenia odnotowywane przez piksel Facebooka zostaną powiązane z konkretnymi produktami w katalogu. Umożliwia to utworzenie skutecznej reklamy.

 


 

Gdybyśmy chcieli powrócić do edycji informacji o katalogu i np. zmienić harmonogram czy link do produktów, wszystkie opcje zmienimy, wybierając Katalogi z głównego menu, wskazując nasz katalog i otwierając Ustawienia:

 

Ustawienia katalogu

 

Z kolei u samego dołu ustawień znajdziemy opcję usunięcia katalogu. W ustawieniach zainteresuj się jednak opcją Przekształcenia obrazu. Możesz w niej ustawić, w jaki sposób mają być docinane zdjęcia w twoich reklamach. To szczególnie istotne w wypadku prostokątnych, pionowych zdjęć. Sprawdź różne dostępne opcje: 

 

Przekształcenia obrazu katalog Facebook XML

 

W zakładce Produkty możemy przejrzeć produkty, które udało się wgrać i odfiltrować wybrane przez nas. Możemy również utworzyć zestaw produktów. To bardzo przydatne, gdy reklamę katalogową chcemy ograniczyć np. do konkretnego producenta, typu produktu, limitu cenowego itd. Jest to bardzo korzystne przy dużym ruchu w sklepie i umożliwia dokładniejsze personalizowanie reklam.

 

W Zastosowaniach możemy także podążać za sugerowanymi opcjami, jak:

  • Sklep strony na Facebookuutworzenie sklepu na bazie katalogu; więcej na temat sklepu na Facebooku dowiesz się w podlinkowanym poradniku,
  • Zakupy na Instagramie – funkcja pozwalająca na oznaczanie produktów w postach na Instagramie, o której więcej dowiesz się z podanego artykułu
  • Reklamy dynamiczne – tworzenie reklam remarketingowych, szczególnie efektywne w sklepach z dużym ruchem,
  • Reklamy zwiększające ruch – reklamy do nowych odbiorców, bazujące na katalogu.

 

Warianty produktów w katalogu na Facebooku

Jeśli jesteś bardziej zaawansowanym użytkownikiem, może interesować cię opcja mapowania wariantów dostępna na platformie Shoper. Znajdziesz ją w zakładce Konfiguracja > Integracje > Inne > Facebook Catalog Feed > Konfiguruj > Generuj warianty do pliku XML. Kiedy w praktyce może się to przydać? Spójrzmy na przykład:

 

sklep na Facebooku - warianty

 

Załóżmy, że klient przegląda kartę produktu Koszulka Polo. Koszulka jednak jest dostępna w różnych barwach. Klient dodaje do koszyka błękitną koszulkę, jednak rezygnuje z zakupu. Chcemy wyświetlić mu w reklamie tę konkretną koszulkę, którą dodał do koszyka, ale nie dokonał zakupu.

  • Zmieni się nazwa produktu. W nawias zostanie wzięta nazwa danej cechy z grupy wariantów z platformy Shoper z zakładki Asortyment > Warianty produktów. Tyczy się to wariantów magazynowych. Cechy będą wymienione po przecinku. Czyli np. Łóżko industrialne LOFT (kolor: czarny, nóżki: krótkie).
  • Zmieni się zdjęcie na zdjęcie konkretnego wariantu magazynowego, który klient dodał do koszyka.
  • Zaktualizuje się cena.
  • Pamiętaj, że link do produktu pozostaje ten sam. Jeśli chcesz, zamiast wariantów możesz wprowadzić odseparowane produkty. Możesz również dodać osobne produkty i użyć aplikacji Produkty powiązane jako warianty. Wtedy, jeśli przykładowo sprzedajesz odzież, różne kolory/style/kroje ubrań będą osobnymi produktami (wymagające osobnej nazwy, opisu, zdjęcia, pozycjonowania), podczas gdy ich rozmiary będą zwykłymi wariantami.
  • W sklepie na Facebooku każdy wariant magazynowy z takiego katalogu będzie osobnym, niezależnym produktem. Każdy z nich będzie kierował do twojego sklepu na kartę produktu z domyślnym wariantem.

W większości przypadków nie ma potrzeby mapowania wariantów. Rozważ tę opcję, jeśli różne warianty twojego produktu drastycznie się od siebie różnią. W takim przypadku zastanów się też, czy korzystniejsze nie będzie wprowadzanie ich jako zupełnie osobnych, niezależnych produktów.