Jak wgrać produkty na Facebooka?

Facebook: reklamy – średniozaawansowany
Social media | 7 minut

Streszczenie

Katalog na Facebooku pomoże oznaczać produkty w postach, tworzyć reklamy katalogowe, kolekcje czy odzyskiwać porzucone koszyki i reaktywować odwiedzających sklep przez remarketing dynamiczny. Wymagany będzie plik CSV lub XML zawierający nasze produkty. Warto skorzystać z harmonogramu, aby nasz katalog, wraz ze wszystkimi stanami magazynowymi, cenami i nowymi produktami, automatycznie się aktualizował.

Czego dowiesz się z poradnika?:

  • czym jest katalog na Facebooku;
  • co umożliwia katalog na Facebooku;
  • jak krok po kroku utworzyć katalog na Facebooku z pliku produktowego;
  • jak wygląda kwestia wariantów w katalogu w wypadku sklepów Shoper.

Po co tworzyć katalog na Facebooku?

Katalog produktów utworzony na Facebooku umożliwia m.in.:

  • tworzenie reklam konkretnych produktów, z którymi użytkownik wszedł w interakcję na stronie (np. dodał do koszyka, ale nie zakupił) – ten typ reklamy nazywa się remarketingiem dynamicznym (remarketing – reklama podążająca za klientem, dynamiczny – bo dynamicznie dobierają się produkty sprawdzane przez użytkownika);
  • wystosowanie reklamy katalogowej do nowych odbiorców, nie mających jeszcze styczności z naszą stroną,
  • tworzenie reklamy w formie tzw. kolekcji i prezentowanie oferty w trybie pełnoekranowym na urządzeniach mobilnych,
  • łatwiejsze oznaczanie produktów w postach,
  • automatyczne utworzenie sklepu na Facebooku i/lub Instagramie,
  • oznaczanie produktów na powiązanym koncie na Instagramie.

Uwaga: większość powyższych elementów wymaga Menedżera Firmy (Business Managera).

Pamiętaj: remarketing dyamiczny przeznaczony jest przede wszystkim dla sklepów, które już regularnie sprzedają lub są regularnie i często odwiedzane. W przeciwnym razie po prostu nie będzie do kogo skierować reklam, a wydany budżet będzie niewspółmierny do osiągniętych efektów.

Jak utworzyć katalog na Facebooku?

Uwaga: Na początek warto zaznaczyć, że interfejs Facebooka płynnie się zmienia i często nie wszystkie opcje muszą wyglądać tak samo u każdego użytkownika. Aktualizacje przechodzą równomiernie przez różne konta. Pamiętaj, że wygląd twojego interfejsu może się odrobinę różnić.

Uwaga: Jeśli zależy ci na założeniu sklepu Facebooku, możesz wykorzystać ten poradnik, bo poniższe kroki też są niezbędne do założenia sklepu, ale zajrzyj również do tego poradnika.

Najpierw musisz przejść do zarządzania katalogami

Są trzy opcje wykonania tej czynności:

1. Jeśli posiadasz konto biznesowe, po prostu wejdź na business.facebook.com.

2. Z poziomu konta prywatnego (osobistego) – w prawym górnym rogu ikona „+” > Reklama lub Reklamy w lewej kolumnie.

tworzenie reklam na Facebooku
sposób 1.
tworzenie reklamy na Facebooku
sposób 2.

Niezależnie od tego, czy otworzysz Menedżera Firmy czy prywatne konto reklamowe, w następnym kroku kliknij menu w lewym górnym rogu.

W rozwijanym menu wybieramy opcję „Menedżer Katalogów”.

Menedżer katalogów na Facebooku

W tym miejscu znajdziesz listę utworzonych katalogów i sklepów (jeżeli jakieś posiadasz). Aby dodać nowy katalog, wybierz „+ Utwórz katalog” (nie „+Dodaj sklep”!), a jako typ wskaż rzecz jasna „Handel elektroniczny”. Kliknij „Dalej”.

Katalog produktów na Facebooku – handel elektroniczny

Z dwóch dostępnych opcji wybiez „Prześlij informacje o produktach”.

Prześlij informacje o produktach

Mając konto prywatne, w sekcji „Właściciel katalogu” wybieramy jako rodzaj „Osobisty”, a mając konto biznesowe, po prostu wskazujemy je na liście rozwijanej (najczęściej będzie to nazwa naszej firmy). Rekomendujemy posiadanie i wybieranie na tym etapie konta firmowego (chociaż nie jest to wymóg).

Nazwa katalogu jest widoczna tylko dla nas. Powinna jasno i czytelnie mówić, jakie produkty znajdują się w katalogu.

katalog produktów na Facebooku

Gdy uzupełnisz dane, kliknij „Utwórz”. Po przeładowaniu, wybierz opcję „Wyświetl katalog” i zaczekaj.

Jak wgrać produkty do katalogu (feed produktowy)?

Automatycznie znajdziesz się na stronie głównej katalogu. W menu z lewej strony wybierz pozycję „Źródła danych”.

Źródła danych na Facebooku

Teraz musisz podpiąć plik XML ze sklepu, w którym są informacje o produktach. Kliknij niebieski przycisk „Dodaj przedmioty”. Z trzech dostępnych opcji wybierz „Użyj zbiorczego przesyłania” i klikamy „Dalej”.

Uwaga: Nie wybieramy trzeciej opcji „Użyj piksela” – na tym etapie rekomendujemy opcję zbiorczego przesyłania i to ją będziemy opisywać. Zarówno sklepom Shoper, jak i sklepom działającym na innym oprogramowaniu rekomendujemy integrację przez plik XML.

W pierwszym kroku wybierasz opcję przesyłania. Nie chcesz aktualizować nic ręcznie, dlatego wybierz opcję „Zaplanowane zestawienie” i przejdź do kolejnego kroku.

Po przejściu dalej będziesz potrzebować linku do pliku CSV lub XML zawierającego twoje produkty. Sprawdź, skąd pobrać plik w wypadku twojego oprogramowania. Jeśli nie posiadasz osobnego pliku XML dla usługi Facebook Ads, skorzystaj z pliku przeznaczonego dla Google Shopping.

W wypadku sklepów Shoper adres pliku XML dla Facebooka jest taki sam dla wszystkich sklepów i dla polskiej wersji językowej wygląda jak poniżej:

domenasklepu/console/integration/execute/name/FacebookCatalogFeed/lang/pl_PL

Najpierw jednak musisz ten plik aktywować. Przejdź do zakładki Dodatki i integracje > Inne integracje > Facebook Catalog Feed. Aktywuj integrację, klikając na suwak. Zapisz zmiany. Gdy klikniesz prawym przyciskiem na „Link do dokumentu XML”, pojawi się opcja skopiowania linku, którego potrzebujesz.

Shoper – plik XML dla Facebooka
Kliknij, aby powiększyć.

Znajdziesz tu także linki do plików XML w innych wersjach językowych (jeśli takie posiadasz).

Warto wiedzieć, że link do pliku i opcja jego aktywacji znajduje się też w innym miejscu. Zamiast powyższej ścieżki, możesz wejść w zakładkę Zwiększaj sprzedaż > Porównywarki cen, gdzie znajdują się wszystkie pliki XML dla zewnętrznych serwisów. U samego dołu znajdziesz Facebooka. Upewnij się, że suwak jest aktywny. Na prawo od suwaka znajdziesz link, który możesz przekopiować. Będzie wyglądał przykładowo tak: mojsklep.pl/console/integration/execute/name/FacebookCatalogFeed/lang/pl_PL – tak jak zaprezentowaliśmy już wcześniej.

Wróć do Facebooka. Jesteś jeszcze na etapie „Skonfiguruj zestawienie”. Adres wklej w polu „Podaj adres URL”. Jeżeli plik jest w jakiś sposób chroniony, należy podać nazwę użytkownika i hasło, jest to jednak opcjonalne. W wypadku oprogramowania Shoper nie ma takiej potrzeby.

Uwaga: Aby produkt w ogóle znalazł się w pliku XML, musi mieć wyznaczonego producenta oraz czas wysyłki i być aktywny.

Ustalenie harmonogramu katalogu Facebooka

Teraz kwestia ustawienia harmonogramu, czyli etap „Zaplanuj aktualizacje”. Jeśli posiadasz mniej niż kilka tysięcy produktów, śmiało zaznacz „Co godzinę”.

Pamiętaj: ustawiając harmonogram, możesz dowolnie modyfikować produkty w sklepie, a katalog zaktualizuje się we wskazanym czasie. Pamiętaj, że plik XML nie aktualizuje się w czasie rzeczywistym podobnie jak katalog na Facebooku. Może nastąpić sytuacja, że klient zobaczy w reklamie inną cenę produktu niż cena obecna w sklepie. Dlatego zalecamy dokonywać takich zmian raz w ciągu dnia.

Po przejściu dalej, nazwij dowolnie źródło danych (np. „Shoper plik XML dla FB”). Wybierasz właściwą walutę – najprawdopodobniej PLN – polski złoty i klikasz opcję dodania katalogu. Teraz zaczekaj, aż zakończy się pierwsze przesyłanie.

Kolejny krok – diagnostyka katalogu produktowego na Facebooku

Gotowe! Jeżeli wgranie danych przebiegło bez przeszkód, nie otrzymasz powiadomień o błędach. W przeciwnym razie, należy przyjrzeć się, jakie przeszkody napotkał Facebook. Wgląd do ewentualnych błędów masz w zakładce „Przegląd” w menu po lewej stronie.

Pamiętaj: Produkty ie muszą się pojawić natychmiastowo w zakładce Katalog > Przedmioty. Daj chwilę czasu Facebookowi na właściwe przetworzenie i załadowanie danych po raz pierwszy.

Zobacz również: Sprawdź, jakie są popularne błędy i ostrzeżenia w katalogu na Facebooku i jak postąpić, gdy je zobaczysz.

Jeśli pracujesz na platformie Shoper i zobaczysz w zakładce „Diagnostyka” błąd dotyczący „Google product category”, nie musisz się nim przejmować. Reklama będzie działać poprawnie. Jeśli chcesz pozbyć się błędu, po prostu przejdź w panelu administratora sklepu do Obsługa sklepu > Kategorie. Wskazuj po kolei kategorie i powiąż je z kategoriami Google jak poniżej:

Facebook korzysta z tych kategorii, aby lepiej radzić sobie z rozpoznawaniem rodzaju promowanego produktu i klasyfikowaniem go.

  • Co do ewentualnych innych błędów: nie może brakować np. obrazka czy opisu produktu. W Centrum Pomocy Facebooka dowiesz się więcej na temat zarządzania katalogami.
  • Z kolei w razie potrzeby, w Centrum Pomocy Shoper możesz sprawdzić, jakie pola znajdują się w pliku XML.
  • Listę popularnych błędów znajdziesz w naszym poradniku.

Docelowo w zakładce „Problemy” powinien pojawić się następujący komunikat:

Brak błędów katalogu

Nie zawsze jednak błędy powinny budzić twój niepokój. Kluczowe (krytyczne) będą wyłącznie błędy wyświetlane z czerwonym wykrzyknikiem. Żółte błędy bardzo często pozostają bez różnicy dla samej reklamy. Przeczytaj uważnie komunikaty i postaraj zastosować się do zaleceń (np. poprawić opisy czy wgrać większe obrazki, jeśli Facebook o to poprosi).

Uwaga: Zastanawiasz się, czemu niektórych produktów brakuje w katalogu? Najpopularniejszymi przyczynami są: brak zadeklarowanego producenta, brak terminu wysyłki, produkt nieaktywny w sklepie.

Ostatni etap – powiązanie katalogu z pikselem Facebooka

Teraz należy powiązać katalog z utworzonym wcześniej pikselem Facebooka, aby w przyszłości można było poprawnie tworzyć reklamy produktowe. Po utworzeniu katalogu przejdź do zakładki Katalog > Wydarzenia (lub „Źródła danych”). Interesuje cię przycisk „Połącz, aby monitorować”. Na liście zaznaczasz piksel tak, aby suwak zaświecił się na niebiesko Suwak FB i klikasz Zapisz - FB. Dzięki temu zdarzenia odnotowywane przez piksel Facebooka (czyli np. dodanie produktu do koszyka albo jego zakup) zostaną powiązane z konkretnymi produktami w katalogu. Umożliwia to utworzenie skutecznej reklamy.

Ustawienia i zastosowania katalogu produktów na Facebooku – co ważnego zawierają?

Jeśli chcesz powrócić do edycji informacji o katalogu i np. zmienić harmonogram czy link do produktów, edytuj utworzone wcześniej źródło danych (miejsce, skąd „zaciągają się ” produkty) w zakładce „Katalog”.

Dodatkowe opcje katalogu zmienisz, wybierając Menedżera katalogów z głównego menu, wskazując katalog i otwierając „Ustawienia” u dołu bocznego menu.

Gdy już wejdziesz do ustawień, zainteresuj się jednak opcją „Przycinanie obrazów” (zakładka „Katalog”). Możesz w niej ustawić, w jaki sposób mają być docinane zdjęcia w twoich reklamach. To szczególnie istotne w wypadku prostokątnych, pionowych zdjęć. Sprawdź różne dostępne opcje. Pod nimi znajdziesz przykłady swoich produktów.

przycinanie obrazów w katalogu na Facebooku
Kliknij, aby powiększyć.

W zakładce Katalog > Przedmioty możesz przejrzeć produkty, które udało się wgrać i odfiltrować wybrane z nich. Możesz również utworzyć „Zestawy”. To bardzo przydatne, gdy reklamę katalogową chcesz ograniczyć np. do konkretnego producenta, typu produktu, limitu cenowego itd. Jest to bardzo korzystne przy dużym ruchu w sklepie i umożliwia dokładniejsze personalizowanie reklam.

W katalogu możesz także podążać za sugerowanymi opcjami, jak:

  • Sklepy utworzenie sklepu na bazie katalogu; więcej na temat sklepu na Facebooku dowiesz się w podlinkowanym poradniku,
  • Zakupy na Instagramie – funkcja pozwalająca na oznaczanie produktów w postach na Instagramie, o której więcej dowiesz się z podanego artykułu
  • Reklamy > Reklamy dynamiczne – tworzenie reklam remarketingowych, szczególnie efektywne w sklepach z dużym ruchem,
  • Reklamy > Reklamy nastawione na zwiększenie ruchu– reklamy do nowych odbiorców, bazujące na katalogu.

Warianty produktów w katalogu na Facebooku

Jeśli jesteś bardziej zaawansowanym użytkownikiem, może interesować cię opcja mapowania wariantów dostępna na platformie Shoper. Znajdziesz ją w zakładce Dodatki i integracje > Inne integracje > Facebook Catalog Feed > Konfiguruj > Generuj warianty do pliku XML.Kiedy w praktyce może się to przydać? Spójrzmy na przykład:

sklep na Facebooku - warianty

Załóżmy, że klient przegląda kartę produktu Koszulka Polo. Koszulka jednak jest dostępna w różnych barwach. Klient dodaje do koszyka błękitną koszulkę, jednak rezygnuje z zakupu. Chcemy wyświetlić mu w reklamie tę konkretną koszulkę, którą dodał do koszyka, ale nie dokonał zakupu.

  • Zmieni się nazwa produktu. W nawias zostanie wzięta nazwa danej cechy z grupy wariantów z platformy Shoper z zakładki Asortyment > Warianty produktówTyczy się to wariantów magazynowych. Cechy będą wymienione po przecinku. Czyli np. „Łóżko industrialne LOFT (kolor: czarny, nóżki: krótkie)”.
  • Zmieni się zdjęcie na zdjęcie konkretnego wariantu magazynowego, który klient dodał do koszyka.
  • Zaktualizuje się cena.
  • Pamiętaj, że link do produktu pozostaje ten sam. Jeśli chcesz, zamiast wariantów możesz wprowadzić odseparowane produkty. Możesz również dodać osobne produkty i użyć aplikacji Produkty powiązane jako warianty. Wtedy, jeśli przykładowo sprzedajesz odzież, różne kolory/style/kroje ubrań będą osobnymi produktami (wymagające osobnej nazwy, opisu, zdjęcia, pozycjonowania), podczas gdy ich rozmiary będą zwykłymi wariantami.
  • W sklepie na Facebooku każdy wariant magazynowy z takiego katalogu będzie osobnym, niezależnym produktem. Każdy z nich będzie kierował do twojego sklepu na kartę produktu z domyślnym wariantem.

W większości przypadków nie ma potrzeby mapowania wariantów. Rozważ tę opcję, jeśli różne warianty twojego produktu drastycznie się od siebie różnią. W takim przypadku zastanów się też, czy korzystniejsze nie będzie wprowadzanie ich jako zupełnie osobnych, niezależnych produktów.