Jak wgrać produkty na Facebooka?

Facebook: reklamy – średniozaawansowany
Social media | 7 minut

Streszczenie

Katalog na Facebooku pomoże oznaczać produkty w postach, tworzyć reklamy katalogowe, kolekcje czy odzyskiwać porzucone koszyki i reaktywować odwiedzających sklep przez remarketing dynamiczny. Wymagany będzie plik CSV lub XML zawierający nasze produkty. Warto skorzystać z harmonogramu, aby nasz katalog, wraz ze wszystkimi stanami magazynowymi, cenami i nowymi produktami, automatycznie się aktualizował.

Czego dowiesz się z poradnika?:

  • czym jest katalog na Facebooku;
  • co umożliwia katalog na Facebooku;
  • jak krok po kroku utworzyć katalog na Facebooku z pliku produktowego;
  • jak wygląda kwestia wariantów w katalogu w wypadku sklepów Shoper.

Po co tworzyć katalog na Facebooku?

Katalog produktów utworzony na Facebooku umożliwia m.in.:

  • tworzenie reklam konkretnych produktów, z którymi użytkownik wszedł w interakcję na stronie (np. dodał do koszyka, ale nie zakupił) – ten typ reklamy nazywa się remarketingiem dynamicznym,
  • wystosowanie reklamy katalogowej do nowych odbiorców, nie mających jeszcze styczności z naszą stroną,
  • tworzenie reklamy w formie tzw. kolekcji i prezentowanie oferty w trybie pełnoekranowym na urządzeniach mobilnych,
  • łatwiejsze oznaczanie produktów w postach (wymaga konta firmowego),
  • automatyczne utworzenie sklepu na Facebooku,
  • oznaczanie produktów na powiązanym koncie na Instagramie.

 

ikona: pamiętajPamiętaj: reklamy dynamiczne są przeznaczone przede wszystkim dla sklepów, które już regularnie sprzedają lub są regularnie i często odwiedzane. W przeciwnym razie po prostu nie będzie do kogo skierować reklam, a wydany budżet będzie niewspółmierny do osiągniętych efektów.

Jak utworzyć katalog na Facebooku?

 

ikona: uwagaUwaga: Na początek warto zaznaczyć, że interfejs Facebooka płynnie się zmienia i często nie wszystkie opcje muszą wyglądać tak samo u każdego użytkownika. Aktualizacje przechodzą równomiernie przez różne konta. Pamiętaj, że wygląd twojego interfejsu może się odrobinę różnić.

 

ikona: uwagaUwaga:Jeśli zależy ci na założeniu sklepu Facebooku, możesz wykorzystać ten poradnik, ale zajrzyj również do tego poradnika.

 

Najpierw musimy przejść do zarządzania katalogami

Są trzy opcje wykonania tej czynności:

1. Jeśli posiadamy konto biznesowe, po prostu wchodzimy na business.facebook.com.

2. Z poziomu konta prywatnego (osobistego) – zależy od interfejsu Facebooka, jaki posiadasz. W wypadku starego interfejsu (z niebieskim paskiem u góry strony) wybieramy najpierw Utwórz > Reklama.


Utwórz reklamę FB

 

3. Masz nowy interfejs Facebooka? Tę opcję znajdziesz po lewej stronie, w bocznej kolumnie:

 

Utwórz reklamę FB - nowy interfejs

Niezależnie od tego, czy otworzymy Menedżera Firmy czy prywatne konto reklamowe, w następnym kroku klikamy w lewym górnym rogu.

W rozwijanym menu wybieramy opcję „Menedżer Katalogów” lub „Katalogi” w zależności od tego, jaki interfejs wyświetli nam się w kolejnym kroku. W starej wersji interfejsu zobaczysz tzw. „hamburger menu” – ikonę trzech poziomych kresek. W nowej wersji – ikonę składającą się z dziewięciu kropek, jak na obrazku poniżej. Niezależnie od wersji, kliknij na tę ikonę.

 

Katalogi na Facebooku

 

W tym miejscu znajdziemy listę utworzonych katalogów (jeżeli jakieś posiadamy). Aby dodać nowy katalog, wybieramy utwórz katalog, a jako typ wskazujemy rzecz jasna „Handel elektroniczny”. Klikamy dalej.

 

Katalog produktów na Facebooku – handel elektroniczny

 

Z dwóch dostępnych opcji wybieramy „Prześlij informacje o produktach”.

 

Prześlij informacje o produktach

 

Mając konto prywatne, w sekcji „Kto jest właścicielem katalogu” wybieramy jako rodzaj „Osobisty”, a mając konto biznesowe, po prostu wskazujemy je na liście rozwijanej (najczęściej będzie to nazwa naszej firmy). Rekomendujemy posiadanie i wybieranie na tym etapie konta firmowego (chociaż nie jest to wymóg).

Nazwa katalogu jest widoczna tylko dla nas. Powinna jasno i czytelnie mówić, jakie produkty znajdują się w katalogu.

 

Dodajemy nowy katalog FB

 

Gdy uzupełnimy dane, klikamy utwórz fb. Po przeładowaniu, klikamy  Wyświetl katalog.

Jak wgrać produkty do katalogu (feed produktowy)?

Automatycznie znajdziesz się na stronie głównej katalogu. W menu z lewej strony wybierz pozycję „Źródła danych”.

 

Źródła danych

 

Teraz chcemy podpiąć nasz plik XML ze sklepu, w którym są informacje o produktach. Klikamy Dodaj produkty FB. Z trzech dostępnych opcji wybieramy „Użyj zbiorczego przesyłania” i klikamy Przycisk "Dalej" FB.

 

ikona: uwagaUwaga: Nie wybieramy trzeciej opcji „Użyj piksela” – na tym etapie rekomendujemy opcję zbiorczego przesyłania i to ją będziemy opisywać.

 

W pierwszym kroku wybieramy opcję przesyłania. Nie chcemy aktualizować nic ręcznie, dlatego wybieramy opcję „Zaplanowane zestawienie” i przechodzimy do kolejnego kroku.

 

Po przejściu dalej będziesz potrzebować linku do pliku CSV lub XML zawierającego twoje produkty. Sprawdź, skąd pobrać plik w wypadku twojego oprogramowania. Jeśli nie posiadasz osobnego pliku XML dla usługi Facebook Ads, skorzystaj z pliku przeznaczonego dla Google Shopping.

W wypadku sklepów Shoper adres pliku XML dla Facebooka jest taki sam dla wszystkich sklepów i dla polskiej wersji językowej wygląda jak poniżej:

 

domenasklepu/console/integration/execute/name/FacebookCatalogFeed/lang/pl_PL

 

Najpierw jednak musisz ten plik aktywować. Przejdź do zakładki Konfiguracja > Integracje > Inne > Facebook Catalog Feed. Aktywuj integrację, klikając na suwak. Zapisz zmiany. Gdy klikniesz prawym przyciskiem na „Link do dokumentu XML”, pojawi się opcja skopiowania linku, którego potrzebujesz.

 

integracja FB - Shoper

 

Znajdziesz tu także linki do plików XML w innych wersjach językowych.

Warto wiedzieć, że link do pliku i opcja jego aktywacji znajduje się też w innym miejscu. Zamiast powyższej ścieżki, możesz wejść w zakładkę Konfiguracja > Integracje > Porównywarki cen, gdzie znajdują się wszystkie pliki XML dla zewnętrznych stron. U samego dołu znajdziesz Facebooka. Kliknij na czerwoną ikonę oka, aby aktywować plik. Grafika zmieni się na zieloną. Na prawo od ikonki oka znajdziesz link, który możesz przekopiować. Będzie wyglądał przykładowo tak: mojsklep.pl/console/integration/execute/name/FacebookCatalogFeed/lang/pl_PL – tak jak zaprezentowaliśmy już wcześniej.

 

aktywacja pliku XML dla Facebooka

 

Wracamy do Facebooka. Jesteśmy na etapie „Skonfiguruj zestawienie”. Adres wklejamy w polu „Podaj adres URL”. Jeżeli plik jest w jakiś sposób chroniony, należy podać nazwę użytkownika i hasło, jest to jednak opcjonalne. W wypadku oprogramowania Shoper nie ma takiej potrzeby.

 

ikona: uwagaUwaga: Aby produkt w ogóle znalazł się w pliku XML, musi mieć wyznaczonego producenta oraz czas wysyłki i być aktywny.

Ustalenie harmonogramu katalogu Facebooka

Teraz kwestia ustawienia harmonogramu, czyli etap „Zaplanuj aktualizacje”. Jeśli posiadasz mniej niż kilka tysięcy produktów, śmiało zaznacz „Co godzinę”.

 

ikona: pamiętajPamiętaj: ustawiając harmonogram, możesz dowolnie modyfikować produkty w sklepie, a katalog zaktualizuje się we wskazanym czasie. Pamiętaj, że plik XML nie aktualizuje się w czasie rzeczywistym podobnie jak katalog na Facebooku. Może nastąpić sytuacja, że klient zobaczy w reklamie inną cenę produktu niż cena obecna w sklepie. Dlatego zalecamy dokonywać takich zmian raz w ciągu dnia.

 

Po przejściu dalej, nazywamy dowolnie źródło danych (np. „Shoper plik XML dla FB”). Wybieramy naszą walutę – najprawdopodobniej PLN – polski złoty i wybieramy opcję dodania katalogu. Teraz czekamy, aż zakończy się pierwsze przesyłanie.

Kolejny krok – diagnostyka katalogu produktowego na Facebooku

Gotowe! Jeżeli wgranie danych przebiegło bez przeszkód, nie otrzymamy powiadomień o błędach. W przeciwnym razie, należy przyjrzeć się, jakie przeszkody napotkał Facebook. Wgląd do ewentualnych błędów mamy w zakładce „Problemy” w menu po lewej stronie.

 

ikona: zobacz również

Zobacz również: Sprawdź, jakie są popularne błędy i ostrzeżenia w katalogu na Facebooku i jak postąpić, gdy je zobaczysz.

 

Jeśli pracujesz na platformie Shoper i zobaczysz w zakładce „Diagnostyka” błąd dotyczący „Google product category”, nie musisz się nim przejmować. Reklama będzie działać poprawnie. Jeśli chcesz pozbyć się błędu, po prostu przejdź w panelu administratora sklepu do Asortyment > Kategorie. Wskazuj po kolei kategorie i powiąż je z kategoriami Google jak poniżej:

Google Product Category

Facebook korzysta z tych kategorii, aby lepiej radzić sobie z rozpoznawaniem rodzaju promowanego produktu i klasyfikowaniem go.

 

Nie może brakować np. obrazka czy opisu produktu. W Centrum Pomocy Facebooka dowiesz się więcej na temat zarządzania katalogami.
Z kolei w razie potrzeby, w Centrum Pomocy Shoper możesz sprawdzić, jakie pola znajdują się w pliku XML.

 

Docelowo w zakładce „Problemy” powinniśmy zobaczyć następujący komunikat:

 

Brak błędów katalogu

 

Nie zawsze jednak błędy powinny budzić nasz niepokój. Kluczowe (krytyczne) będą wyłącznie błędy wyświetlane z czerwonym wykrzyknikiem. Żółte błędy bardzo często pozostają bez różnicy dla samej reklamy. Przeczytaj uważnie komunikaty i postaraj zastosować się do zaleceń (np. poprawić opisy czy wgrać większe obrazki, jeśli Facebook o to poprosi).

Ostatni etap – powiązanie katalogu z pikselem Facebooka

Teraz należy powiązać katalog z utworzonym wcześniej pikselem Facebooka, abyśmy w przyszłości mogli poprawnie tworzyć reklamy produktowe. Po utworzeniu katalogu przejdź do zakładki „Wydarzenia” (lub „Źródła danych”). Interesuje cię przycisk Połącz, aby monitorować - FBNa liście zaznaczamy nasz piksel tak, aby suwak zaświecił się na niebiesko Suwak FB i klikamy Zapisz - FB. Dzięki temu zdarzenia odnotowywane przez piksel Facebooka (czyli np. dodanie produktu do koszyka albo jego zakup) zostaną powiązane z konkretnymi produktami w katalogu. Umożliwia to utworzenie skutecznej reklamy.

Ustawienia i zastosowania katalogu produktów na Facebooku – co ważnego zawierają?

Gdybyśmy chcieli powrócić do edycji informacji o katalogu i np. zmienić harmonogram czy link do produktów, wszystkie opcje zmienimy, wybierając Menedżera katalogów z głównego menu, wskazując nasz katalog i otwierając „Ustawienia”:

 

Ustawienia katalogu

 

Z kolei u samego dołu ustawień znajdziemy opcję usunięcia katalogu. W ustawieniach zainteresuj się jednak opcją „Przycinanie obrazów”. Możesz w niej ustawić, w jaki sposób mają być docinane zdjęcia w twoich reklamach. To szczególnie istotne w wypadku prostokątnych, pionowych zdjęć. Sprawdź różne dostępne opcje. Pod nimi znajdziesz przykłady swoich produktów.

 

Przycinanie obrazów w katalogu FB

 

W zakładce „Produkty” możemy przejrzeć produkty, które udało się wgrać i odfiltrować wybrane przez nas. Możemy również utworzyć „Zestaw produktów”. To bardzo przydatne, gdy reklamę katalogową chcemy ograniczyć np. do konkretnego producenta, typu produktu, limitu cenowego itd. Jest to bardzo korzystne przy dużym ruchu w sklepie i umożliwia dokładniejsze personalizowanie reklam.

 

W „Kanałach” możemy także podążać za sugerowanymi opcjami, jak:

  • Sklepy na stronie (fanpage’u) utworzenie sklepu na bazie katalogu; więcej na temat sklepu na Facebooku dowiesz się w podlinkowanym poradniku,
  • Zakupy na Instagramie – funkcja pozwalająca na oznaczanie produktów w postach na Instagramie, o której więcej dowiesz się z podanego artykułu
  • Reklamy dynamiczne – tworzenie reklam remarketingowych, szczególnie efektywne w sklepach z dużym ruchem,
  • Reklamy nastawione na zwiększenie ruchu– reklamy do nowych odbiorców, bazujące na katalogu.

Warianty produktów w katalogu na Facebooku

Jeśli jesteś bardziej zaawansowanym użytkownikiem, może interesować cię opcja mapowania wariantów dostępna na platformie Shoper. Znajdziesz ją w zakładce Konfiguracja > Integracje > Inne > Facebook Catalog Feed > Konfiguruj > Generuj warianty do pliku XML.Kiedy w praktyce może się to przydać? Spójrzmy na przykład:

 

sklep na Facebooku - warianty

 

Załóżmy, że klient przegląda kartę produktu Koszulka Polo. Koszulka jednak jest dostępna w różnych barwach. Klient dodaje do koszyka błękitną koszulkę, jednak rezygnuje z zakupu. Chcemy wyświetlić mu w reklamie tę konkretną koszulkę, którą dodał do koszyka, ale nie dokonał zakupu.

  • Zmieni się nazwa produktu. W nawias zostanie wzięta nazwa danej cechy z grupy wariantów z platformy Shoper z zakładki Asortyment > Warianty produktówTyczy się to wariantów magazynowych. Cechy będą wymienione po przecinku. Czyli np. „Łóżko industrialne LOFT (kolor: czarny, nóżki: krótkie)”.
  • Zmieni się zdjęcie na zdjęcie konkretnego wariantu magazynowego, który klient dodał do koszyka.
  • Zaktualizuje się cena.
  • Pamiętaj, że link do produktu pozostaje ten sam. Jeśli chcesz, zamiast wariantów możesz wprowadzić odseparowane produkty. Możesz również dodać osobne produkty i użyć aplikacji Produkty powiązane jako warianty. Wtedy, jeśli przykładowo sprzedajesz odzież, różne kolory/style/kroje ubrań będą osobnymi produktami (wymagające osobnej nazwy, opisu, zdjęcia, pozycjonowania), podczas gdy ich rozmiary będą zwykłymi wariantami.
  • W sklepie na Facebooku każdy wariant magazynowy z takiego katalogu będzie osobnym, niezależnym produktem. Każdy z nich będzie kierował do twojego sklepu na kartę produktu z domyślnym wariantem.

W większości przypadków nie ma potrzeby mapowania wariantów. Rozważ tę opcję, jeśli różne warianty twojego produktu drastycznie się od siebie różnią. W takim przypadku zastanów się też, czy korzystniejsze nie będzie wprowadzanie ich jako zupełnie osobnych, niezależnych produktów.