Jak wgrać produkty na Facebooka?

Facebook: reklamy – średniozaawansowany
● ● ●
Social media4 minuty czytania

TL;DR

Katalog na Facebooku pomoże oznaczać produkty w postach, tworzyć reklamy katalogowe, kolekcje czy odzyskiwać porzucone koszyki i reaktywować odwiedzających sklep przez remarketing dynamiczny. Wymagany będzie plik CSV zawierający nasze produkty. Warto skorzystać z harmonogramu, aby nasz katalog, wraz ze wszystkimi stanami magazynowymi, cenami i nowymi produktami, automatycznie się aktualizował.

Po co tworzyć katalog na Facebooku?

Katalog produktów utworzony na Facebooku umożliwia m.in.:

  • tworzenie reklam konkretnych produktów, z którymi użytkownik wszedł w interakcję na stronie (np. dodał do koszyka, ale nie zakupił) – ten typ reklamy nazywa się remarketingiem dynamicznym,
  • wystosowanie reklamy katalogowej do nowych odbiorców, nie mających jeszcze styczności z naszą stroną – szerokie grupy odbiorców,
  • tworzenie reklamy w formie kolekcji i prezentowanie oferty w trybie pełnoekranowym na urządzeniach mobilnych,
  • łatwiejsze oznaczanie produktów w postach.

ikona: pamiętajPamiętaj: reklamy dynamiczne są przeznaczone przede wszystkim dla sklepów, które już regularnie sprzedają. W przeciwnym razie po prostu nie będzie do kogo skierować reklam, a wydany budżet będzie niewspółmierny do osiągniętych efektów.

Jak utworzyć katalog na Facebooku?

ikona: uwagaUwaga: Na początek warto zaznaczyć, że interfejs Facebooka płynnie się zmienia i często nie wszystkie opcje są przetłumaczone z języka angielskiego. Stąd poniższy poradnik zawiera zarówno polskie jak i angielskie sformułowania.

Gdy posiadamy konto konto biznesowe, po prostu wchodzimy na business.facebook.com. Z poziomu konta prywatnego musimy kliknąć w prawym górnym rogu w rozwijane menu i wybrać Zarządzanie reklamami.

W rozwijanym menu w lewym górnym rogu wybieramy opcję Katalogi.

katalog fb menu

W tym miejscu znajdziemy listę utworzonych katalogów (jeżeli jakieś posiadamy). Aby dodać nowy katalog, wybieramy fb utwórz katalog, a jako typ wskazujemy rzecz jasna E-commerce. Mając konto prywatne, wybieramy jako właściciela konto Osobiste, a mając konto biznesowe, po prostu je wskazujemy na liście rozwijanej.

Nazwa katalogu jest widoczna tylko dla nas. Powinna jasno i czytelnie mówić, jakie produkty znajdują się w katalogu. Gotowe! Pora wybrać fb view catalog i wskazać miejsce, z którego będą czerpane produkty. Zobaczymy trzy rekomendacje. Wybieramy pierwszą i dodajemy produkty. Facebook zapyta nas, w jaki sposób chcemy wgrać nasze dane. Wybieramy opcję z prawej strony, Set a Schedule – czyli ustawiamy harmonogram.

ikona: pamiętajPamiętaj: ustawiając harmonogram, możesz dowolnie modyfikować produkty w sklepie, a katalog zaktualizuje się we wskazanym czasie. Jednorazowe wgranie produktów (upload once) wymagałoby później regularnej aktualizacji.

Będziesz potrzebować linku do pliku csv zawierającego twoje produkty. W wypadku platformy Shoper jest on spójny dla sklepów i wygląda jak poniżej:

domena-sklepu/console/integration/execute/name/GoogleProductSearch/lang/pl_PL

Plik ten znajdziemy w panelu administracyjnym sklepu w zakładce Konfiguracja > Integracje > Inne > Google Shopping > Konfiguruj > kopiujemy Link do dokumentu XML

Adres wklejamy w polu Add a Data Feed URL. Jeżeli plik jest w jakiś sposób chroniony, należy podać nazwę użytkownika i hasło, jest to jednak opcjonalne. W wypadku oprogramowania Shoper nie ma takiej potrzeby.

Teraz kwestia ustawienia harmonogramu. Wystarczy, że nasz katalog będzie się aktualizował raz dziennie np. w środku nocy. Później podajemy data feed name, czyli nazwę naszego źródła danych. Pozostaje wybrać odpowiednią walutę i kliknąć fb start upload . Gotowe! Jeżeli wgranie danych przebiegło bez przeszkód, nie otrzymamy powiadomień o błędach. W przeciwnym razie, należy przyjrzeć się, jakie przeszkody napotkał Facebook.

Nie może brakować np. obrazka czy opisu produktu. W Centrum Pomocy Facebooka znajdziemy krótką listę przekazywanych parametrów.

Teraz powrócimy do widoku rekomendacji. Należy powiązać źródło zdarzeń. Musimy po prostu wskazać utworzony wcześniej piksel Facebooka i połączyć go z katalogiem, klikając fb zapiszGdybyśmy chcieli powrócić do edycji informacji o katalogu i np. zmienić harmonogram czy link do produktu, wszystkie opcje zmienimy, wybierając zakładkę Ustawienia. W zakładce Produkty możemy przejrzeć produkty, które udało się wgrać i odfiltrować wybrane przez nas. Możemy również utworzyć zestaw produktów. To bardzo przydatne, gdy reklamę katalogową chcemy ograniczyć np. do konkretnego producenta, typu produktu, limitu cenowego itd. Jest to bardzo korzystne przy dużym ruchu w sklepie i umożliwia dokładniejsze personalizowanie reklam.

katalog fb menu

Poniżej możemy jeszcze zobaczyć proces dodawania produktów do katalogu opisany powyżej.

tworzenie katalogu fb