Jak wgrać produkty na Facebooka?

Facebook: reklamy – średniozaawansowany
Social media | 7 minut

Streszczenie

Katalog na Facebooku pomoże oznaczać produkty w postach, tworzyć reklamy katalogowe, kolekcje czy odzyskiwać porzucone koszyki i reaktywować odwiedzających sklep przez remarketing dynamiczny. Wymagany będzie plik CSV lub XML zawierający nasze produkty. Warto skorzystać z harmonogramu, aby nasz katalog, wraz ze wszystkimi stanami magazynowymi, cenami i nowymi produktami, automatycznie się aktualizował.

Czego dowiesz się z poradnika?:

  • czym jest katalog na Facebooku;
  • co umożliwia katalog na Facebooku;
  • jak krok po kroku utworzyć katalog na Facebooku z pliku produktowego;
  • jak wygląda kwestia wariantów w katalogu w wypadku sklepów Shoper.

Po co tworzyć katalog na Facebooku?

Katalog produktów utworzony na Facebooku umożliwia m.in.:

  • tworzenie reklam konkretnych produktów, z którymi użytkownik wszedł w interakcję na stronie (np. dodał do koszyka, ale nie zakupił) – ten typ reklamy nazywa się remarketingiem dynamicznym,
  • wystosowanie reklamy katalogowej do nowych odbiorców, nie mających jeszcze styczności z naszą stroną,
  • tworzenie reklamy w formie tzw. kolekcji i prezentowanie oferty w trybie pełnoekranowym na urządzeniach mobilnych,
  • łatwiejsze oznaczanie produktów w postach (wymaga konta firmowego),
  • automatyczne utworzenie sklepu na Facebooku,
  • oznaczanie produktów na powiązanym koncie na Instagramie.

Pamiętaj: reklamy dynamiczne są przeznaczone przede wszystkim dla sklepów, które już regularnie sprzedają lub są regularnie i często odwiedzane. W przeciwnym razie po prostu nie będzie do kogo skierować reklam, a wydany budżet będzie niewspółmierny do osiągniętych efektów.

Jak utworzyć katalog na Facebooku?

Uwaga: Na początek warto zaznaczyć, że interfejs Facebooka płynnie się zmienia i często nie wszystkie opcje muszą wyglądać tak samo u każdego użytkownika. Aktualizacje przechodzą równomiernie przez różne konta. Pamiętaj, że wygląd twojego interfejsu może się odrobinę różnić.

Uwaga: Jeśli zależy ci na założeniu sklepu Facebooku, możesz wykorzystać ten poradnik, ale zajrzyj również do tego poradnika.

Najpierw musisz przejść do zarządzania katalogami

Są trzy opcje wykonania tej czynności:

1. Jeśli posiadasz konto biznesowe, po prostu wejdź na business.facebook.com.

2. Z poziomu konta prywatnego (osobistego) – zależy od interfejsu Facebooka, jaki posiadasz. W wypadku starego interfejsu (z niebieskim paskiem u góry strony) wybieramy najpierw Utwórz > Reklama.

Utwórz reklamę FB


3. Masz nowy interfejs Facebooka? Tę opcję znajdziesz po lewej stronie, w bocznej kolumnie:

Reklamy na Facebooku

Niezależnie od tego, czy otworzysz Menedżera Firmy czy prywatne konto reklamowe, w następnym kroku kliknij menu w lewym górnym rogu.

W rozwijanym menu wybieramy opcję „Menedżer Katalogów”.

Katalogi na Facebooku

W tym miejscu znajdziesz listę utworzonych katalogów (jeżeli jakieś posiadasz). Aby dodać nowy katalog, wybierz „+ Utwórz katalog”, a jako typ wskaż rzecz jasna „Handel elektroniczny”. Kliknij „Dalej”.

Katalog produktów na Facebooku – handel elektroniczny

Z dwóch dostępnych opcji wybieramy „Prześlij informacje o produktach”.

Prześlij informacje o produktach

Mając konto prywatne, w sekcji „Kto jest właścicielem katalogu” wybieramy jako rodzaj „Osobisty”, a mając konto biznesowe, po prostu wskazujemy je na liście rozwijanej (najczęściej będzie to nazwa naszej firmy). Rekomendujemy posiadanie i wybieranie na tym etapie konta firmowego (chociaż nie jest to wymóg).

Nazwa katalogu jest widoczna tylko dla nas. Powinna jasno i czytelnie mówić, jakie produkty znajdują się w katalogu.

Dodajemy nowy katalog FB

Gdy uzupełnisz dane, kliknij „Dalej”. Po przeładowaniu, wybierz opcję „Wyświetl katalog” i zaczekaj.

Jak wgrać produkty do katalogu (feed produktowy)?

Automatycznie znajdziesz się na stronie głównej katalogu. W menu z lewej strony wybierz pozycję „Źródła danych”.

Teraz musisz podpiąć plik XML ze sklepu, w którym są informacje o produktach. Kliknij „Dodaj produky”. Z trzech dostępnych opcji wybierz „Użyj zbiorczego przesyłania” i klikamy „Dalej”.

Uwaga: Nie wybieramy trzeciej opcji „Użyj piksela” – na tym etapie rekomendujemy opcję zbiorczego przesyłania i to ją będziemy opisywać. Zarówno sklepom Shoper, jak i sklepom działającym na innym oprogramowaniu rekomendujemy integrację przez plik XML.

W pierwszym kroku wybierasz opcję przesyłania. Nie chcesz aktualizować nic ręcznie, dlatego wybierz opcję „Zaplanowane zestawienie” i przejdź do kolejnego kroku.

Po przejściu dalej będziesz potrzebować linku do pliku CSV lub XML zawierającego twoje produkty. Sprawdź, skąd pobrać plik w wypadku twojego oprogramowania. Jeśli nie posiadasz osobnego pliku XML dla usługi Facebook Ads, skorzystaj z pliku przeznaczonego dla Google Shopping.

W wypadku sklepów Shoper adres pliku XML dla Facebooka jest taki sam dla wszystkich sklepów i dla polskiej wersji językowej wygląda jak poniżej:

domenasklepu/console/integration/execute/name/FacebookCatalogFeed/lang/pl_PL

Najpierw jednak musisz ten plik aktywować. Przejdź do zakładki Dodatki i integracje > Inne integracje > Facebook Catalog Feed. Aktywuj integrację, klikając na suwak. Zapisz zmiany. Gdy klikniesz prawym przyciskiem na „Link do dokumentu XML”, pojawi się opcja skopiowania linku, którego potrzebujesz.

Shoper – plik XML dla Facebooka
Kliknij, aby powiększyć.

Znajdziesz tu także linki do plików XML w innych wersjach językowych (jeśli takie posiadasz).

Warto wiedzieć, że link do pliku i opcja jego aktywacji znajduje się też w innym miejscu. Zamiast powyższej ścieżki, możesz wejść w zakładkę Zwiększaj sprzedaż > Porównywarki cen, gdzie znajdują się wszystkie pliki XML dla zewnętrznych serwisów. U samego dołu znajdziesz Facebooka. Upewnij się, że suwak jest aktywny. Na prawo od suwaka znajdziesz link, który możesz przekopiować. Będzie wyglądał przykładowo tak: mojsklep.pl/console/integration/execute/name/FacebookCatalogFeed/lang/pl_PL – tak jak zaprezentowaliśmy już wcześniej.

Wróć do Facebooka. Jesteś jeszcze na etapie „Skonfiguruj zestawienie”. Adres wklej w polu „Podaj adres URL”. Jeżeli plik jest w jakiś sposób chroniony, należy podać nazwę użytkownika i hasło, jest to jednak opcjonalne. W wypadku oprogramowania Shoper nie ma takiej potrzeby.

Uwaga: Aby produkt w ogóle znalazł się w pliku XML, musi mieć wyznaczonego producenta oraz czas wysyłki i być aktywny.

Ustalenie harmonogramu katalogu Facebooka

Teraz kwestia ustawienia harmonogramu, czyli etap „Zaplanuj aktualizacje”. Jeśli posiadasz mniej niż kilka tysięcy produktów, śmiało zaznacz „Co godzinę”.

Pamiętaj: ustawiając harmonogram, możesz dowolnie modyfikować produkty w sklepie, a katalog zaktualizuje się we wskazanym czasie. Pamiętaj, że plik XML nie aktualizuje się w czasie rzeczywistym podobnie jak katalog na Facebooku. Może nastąpić sytuacja, że klient zobaczy w reklamie inną cenę produktu niż cena obecna w sklepie. Dlatego zalecamy dokonywać takich zmian raz w ciągu dnia.

Po przejściu dalej, nazysz dowolnie źródło danych (np. „Shoper plik XML dla FB”). Wybierasz właściwą walutę – najprawdopodobniej PLN – polski złoty i klikasz opcję dodania katalogu. Teraz zaczekaj, aż zakończy się pierwsze przesyłanie.

Kolejny krok – diagnostyka katalogu produktowego na Facebooku

Gotowe! Jeżeli wgranie danych przebiegło bez przeszkód, nie otrzymasz powiadomień o błędach. W przeciwnym razie, należy przyjrzeć się, jakie przeszkody napotkał Facebook. Wgląd do ewentualnych błędów masz w zakładce „Problemy” w menu po lewej stronie.

Zobacz również: Sprawdź, jakie są popularne błędy i ostrzeżenia w katalogu na Facebooku i jak postąpić, gdy je zobaczysz.

Jeśli pracujesz na platformie Shoper i zobaczysz w zakładce „Diagnostyka” błąd dotyczący „Google product category”, nie musisz się nim przejmować. Reklama będzie działać poprawnie. Jeśli chcesz pozbyć się błędu, po prostu przejdź w panelu administratora sklepu do Obsługa sklepu > Kategorie. Wskazuj po kolei kategorie i powiąż je z kategoriami Google jak poniżej:

Facebook korzysta z tych kategorii, aby lepiej radzić sobie z rozpoznawaniem rodzaju promowanego produktu i klasyfikowaniem go.

Co do ewentualnych innych błędów: nie może brakować np. obrazka czy opisu produktu. W Centrum Pomocy Facebooka dowiesz się więcej na temat zarządzania katalogami.
Z kolei w razie potrzeby, w Centrum Pomocy Shoper możesz sprawdzić, jakie pola znajdują się w pliku XML.

Docelowo w zakładce „Problemy” powinien pojawić się następujący komunikat:

Brak błędów katalogu

Nie zawsze jednak błędy powinny budzić twój niepokój. Kluczowe (krytyczne) będą wyłącznie błędy wyświetlane z czerwonym wykrzyknikiem. Żółte błędy bardzo często pozostają bez różnicy dla samej reklamy. Przeczytaj uważnie komunikaty i postaraj zastosować się do zaleceń (np. poprawić opisy czy wgrać większe obrazki, jeśli Facebook o to poprosi).

Ostatni etap – powiązanie katalogu z pikselem Facebooka

Teraz należy powiązać katalog z utworzonym wcześniej pikselem Facebooka, aby w przyszłości można było poprawnie tworzyć reklamy produktowe. Po utworzeniu katalogu przejdź do zakładki Katalog > Wydarzenia (lub „Źródła danych”). Interesuje cię przycisk „Połącz, aby monitorować”. Na liście zaznaczasz piksel tak, aby suwak zaświecił się na niebiesko Suwak FB i klikasz Zapisz - FB. Dzięki temu zdarzenia odnotowywane przez piksel Facebooka (czyli np. dodanie produktu do koszyka albo jego zakup) zostaną powiązane z konkretnymi produktami w katalogu. Umożliwia to utworzenie skutecznej reklamy.

Ustawienia i zastosowania katalogu produktów na Facebooku – co ważnego zawierają?

Jeśli chcesz powrócić do edycji informacji o katalogu i np. zmienić harmonogram czy link do produktów, wszystkie opcje zmienisz, wybierając Menedżera katalogów z głównego menu, wskazując katalog i otwierając „Ustawienia”:

Ustawienia katalogu

Z kolei u samego dołu ustawień znajdziesz opcję usunięcia katalogu. W ustawieniach zainteresuj się jednak opcją „Przycinanie obrazów”. Możesz w niej ustawić, w jaki sposób mają być docinane zdjęcia w twoich reklamach. To szczególnie istotne w wypadku prostokątnych, pionowych zdjęć. Sprawdź różne dostępne opcje. Pod nimi znajdziesz przykłady swoich produktów.

Przycinanie obrazów w katalogu FB

W zakładce „Produkty” możesz przejrzeć produkty, które udało się wgrać i odfiltrować wybrane z nich. Możesz również utworzyć „Zestaw produktów”. To bardzo przydatne, gdy reklamę katalogową chcesz ograniczyć np. do konkretnego producenta, typu produktu, limitu cenowego itd. Jest to bardzo korzystne przy dużym ruchu w sklepie i umożliwia dokładniejsze personalizowanie reklam.

W katalogu możesz także podążać za sugerowanymi opcjami, jak:

  • Sklepy utworzenie sklepu na bazie katalogu; więcej na temat sklepu na Facebooku dowiesz się w podlinkowanym poradniku,
  • Zakupy na Instagramie – funkcja pozwalająca na oznaczanie produktów w postach na Instagramie, o której więcej dowiesz się z podanego artykułu
  • Reklamy > Reklamy dynamiczne – tworzenie reklam remarketingowych, szczególnie efektywne w sklepach z dużym ruchem,
  • Reklamy > Reklamy nastawione na zwiększenie ruchu– reklamy do nowych odbiorców, bazujące na katalogu.

Warianty produktów w katalogu na Facebooku

Jeśli jesteś bardziej zaawansowanym użytkownikiem, może interesować cię opcja mapowania wariantów dostępna na platformie Shoper. Znajdziesz ją w zakładce Konfiguracja > Integracje > Inne > Facebook Catalog Feed > Konfiguruj > Generuj warianty do pliku XML.Kiedy w praktyce może się to przydać? Spójrzmy na przykład:

sklep na Facebooku - warianty

Załóżmy, że klient przegląda kartę produktu Koszulka Polo. Koszulka jednak jest dostępna w różnych barwach. Klient dodaje do koszyka błękitną koszulkę, jednak rezygnuje z zakupu. Chcemy wyświetlić mu w reklamie tę konkretną koszulkę, którą dodał do koszyka, ale nie dokonał zakupu.

  • Zmieni się nazwa produktu. W nawias zostanie wzięta nazwa danej cechy z grupy wariantów z platformy Shoper z zakładki Asortyment > Warianty produktówTyczy się to wariantów magazynowych. Cechy będą wymienione po przecinku. Czyli np. „Łóżko industrialne LOFT (kolor: czarny, nóżki: krótkie)”.
  • Zmieni się zdjęcie na zdjęcie konkretnego wariantu magazynowego, który klient dodał do koszyka.
  • Zaktualizuje się cena.
  • Pamiętaj, że link do produktu pozostaje ten sam. Jeśli chcesz, zamiast wariantów możesz wprowadzić odseparowane produkty. Możesz również dodać osobne produkty i użyć aplikacji Produkty powiązane jako warianty. Wtedy, jeśli przykładowo sprzedajesz odzież, różne kolory/style/kroje ubrań będą osobnymi produktami (wymagające osobnej nazwy, opisu, zdjęcia, pozycjonowania), podczas gdy ich rozmiary będą zwykłymi wariantami.
  • W sklepie na Facebooku każdy wariant magazynowy z takiego katalogu będzie osobnym, niezależnym produktem. Każdy z nich będzie kierował do twojego sklepu na kartę produktu z domyślnym wariantem.

W większości przypadków nie ma potrzeby mapowania wariantów. Rozważ tę opcję, jeśli różne warianty twojego produktu drastycznie się od siebie różnią. W takim przypadku zastanów się też, czy korzystniejsze nie będzie wprowadzanie ich jako zupełnie osobnych, niezależnych produktów.