Błędy w katalogu produktów na Facebooku

Facebook: reklamy – średniozaawansowany
● ● ●
Social Media6 minut czytania

TL;DR

W poradniku omówiliśmy najczęściej zgłaszane nam błędy katalogu produktowego wraz z rozwiązaniami, jak należy przy nich postąpić. Wśród omówionych problemów znalazły się: błąd nieobsługiwanego pliku XML, nieprawidłowego formatu, Google Product Category, błędy dotyczące opisu, zdjęcia i nazwy produktu, shipping, override. Omówiliśmy również krótko kwestię wariantów i sytuacji, gdy nie wszystkie produkty wyświetlają się w katalogu.

Niektóre z błędów wymagają indywidualnego przeanalizowania – mogły więc nie znaleźć się w poniższym poradniku. Opisaliśmy jednak najczęściej powtarzalne, popularne błędy. Sprawdź, czy błąd, który cię zaniepokoił, znajduje się na liście.

1. Nie wszystkie produkty pojawiają się w katalogu/sklepie na Facebooku

W pierwszej kolejności musisz zweryfikować, czy produkty w ogóle znalazły się w pliku XML, do którego link podajemy na Facebooku.

Produkt musi spełnić pewne warunki, aby w ogóle dodać go na platformie sklepowej (chociażby musi posiadać nazwę). Gdy już jednak pojawi się w sklepie, przyjrzyj się, co musi się stać, aby towar był widoczny na Facebooku:

  1. Musi być aktywny.
  2. Musi mieć producenta (jeśli nie znasz konkretnego, możesz wpisać np. import lub podać nazwę swojego sklepu, a w samym sklepie nie wyświetlać nazwy producenta).
  3. Musi mieć zadeklarowany termin wysyłki.

Pamiętaj też, że zmiany nie wydarzą się natychmiast. Musisz poczekać na zaktualizowanie pliku XML oraz na pobranie go do Facebooka. Oczywiście zaktualizowanie zestawienia danych produktów możesz wymusić ręcznie. Wystarczy, że:

  1. Wejdziesz w zakładkę Katalogi na Facebooku.
  2. Klikniesz swój katalog.
  3. Przejdziesz do zakładki źródła danych produktów.
  4. Klikniesz wgrane wcześniej zestawienie.
  5. Wejdziesz w zakładkę Ustawienia.
  6. Zjedziesz na sam dół, gdzie znajdziesz przycisk Poproś teraz o aktualizację.
Wymuszenie aktualizacji katalogu na Facebooku
Kliknij, aby powiększyć.

Ostatecznie możesz zajrzeć do pliku produktowego i spróbować odnaleźć w nim brakujący produkt. Na platformie Shoper plik ten ma adres https://domenasklepu.pl/console/integration/execute/name/FacebookCatalogFeed

2. Plik nieobsługiwany, nie wykryto elementów XML

Najczęściej jest to spowodowane podaniem błędnego linku do pliku. Przykładowo: podano adres sklepu, zamiast ścieżki do pliku XML.

Nie wykryto elementów XML
Kliknij, aby powiększyć.
Nie rozpoznano pliku
Kliknij, aby powiększyć

Jeżeli masz pewność, że link jest poprawny, sprawdź, czy plik XML jest aktywny. Na platformie Shoper wchodzisz w Konfiguracja > Integracje > Inne > Facebook Catalog Feed > Aktywność.

Aktywność pliku XML dla Facebooka
Kliknij, aby powiększyć.

Jeśli mimo to błąd się pojawia, może to być tymczasowy błąd Facebooka. W pierwszej kolejności spróbuj najpierw zaczekać lub ponownie wgrać zestawienie danych. Jeśli błąd nie minie – spróbuj utworzyć nowy katalog lub skontaktować się z działem pomocy Facebooka.

3. Description: błędy opisu w katalogu Facebooka

Description – błędy opisu w katalogu Facebooka
Kliknij, aby powiększyć.

Pamiętaj, że nazwy i opisy produktów nie mogą być pisane wielkimi literami. Mogą wtedy zostać odrzucone zarówno na Facebooku jak i w reklamach Google Ads.

Możesz również otrzymać informację, że twój opis produktu jest za krótki lub w ogóle go brakuje. Pozostaje wtedy uzupełnić informacje o produktach.

Pamiętaj także, że Facebook wyświetli komunikat o błędach, jeśli twoje opisy i nazwy zawierają literówki i błędy ortograficzne.

4. Image – błędy obrazka

Image too small – w tym wypadku sytuacja jest czytelna – obrazki produktów są zbyt małe. Z reguły tyczy się to sytuacji, kiedy producent lub hurtownia dostarczyła za małe zdjęcia produktów Każdy produkt musi mieć co najmniej jeden obraz. Jego minimalne wymiary to 600 x 600 pikseli. Produkty z mniejszymi zdjęciami będą traktowane tak, jakby nie było fotografii i zostanie wyświetlony błąd. Jednak zalecana rozdzielczość to 1024 x 1024 piksele.

Facebook
Kliknij, aby powiększyć.

Co więcej, zdjęcie musi przedstawiać konkretny towar, nie może to być ilustracja lub ikona produktu. Sugerowany jest także format kwadratowy. Nie używaj też obrazów ze znakami wodnymi bezpośrednio na obrazku.

Pamiętaj też, że produkt musi mieć zdjęcie, aby poprawnie wgrać się do katalogu oraz sklepu na Facebooku.

ikona: zobacz równieżZobacz więcej: Pełna specyfikacja Facebooka dotycząca zdjęć, opisów i wariantów produtków.

W wypadku błędu additional_image_link pozostaje ci go albo zignorować, albo podjąć próbę wgrania katalogu jeszcze raz. Platforma Shoper przekazuje nie tylko zdjęcie główne produktu, więc powyższy błąd nie powinien się pojawiać.

5. Brak pola informacji o produkcie Google product category

Nie jest to błąd krytyczny, powinien pozostać więc bez wpływu na ogólne działanie sklepu na Facebooku czy reklam.

Google Products Category – katalog Facebooka
Kliknij, aby powiększyć.

Wystarczy, że powiążesz kategorie w sklepie z kategoriami Google. W wypadku platformy Shoper wystarczy, że wejdziesz w zakładkę Asortyment > Kategorie, wskażesz wybraną kategorię i po prawej stronie ekranu wybierzesz jej odpowiednik od Google.

Shoper - powiązanie kategorii z Google Product Category
Kliknij, aby powiększyć.

ikona: zobacz równieżZobacz więcej: Nie możesz znaleźć swojej kategorii na liście Google? Sprawdź pełną listę kategorii produktów Google.

6. Shipping

Shipping błąd katalogu
Kliknij, aby powiększyć.

Błędy z serii ::shipping tyczą się problemów z dostawą i mogą rzadko wystąpić np. w sklepach w wielu wersjach językowych. Nie są to błędy krytyczne i powinny pozostać bez wpływu na działanie reklam i katalogu.

7. Override

Jest to błąd nadpisywania. Aby się go pozbyć, najlepiej usuń obecny katalog i stwórz nowy. Jak to zrobić? Będąc w swoim katalogu przejdź do zakładki Ustawienia, zjedź na sam dół i wybierz opcję Usuń.

Usuwanie katalogu
Kliknij, aby powiększyć.

8. Kwestia wariantów

Zwróć uwagę, że w tym wypadku do Facebooka w wartości content_ids jest przekazywane ID całej grupy produktów, nie konkretnego wariantu.

Jeżeli chcesz mapować warianty, możesz użyć odpowiedniej opcji w integracji Shoper. Konfiguracja > Integracje > Inne > Facebook Catalog Feed > Generuj warianty do pliku XML.

Na tę chwilę nie można zadecydować, które warianty będą zmapowane.

Pamiętaj, że ta opcja jest ryzykowna: w twoim sklepie na Facebooku każdy wariant pojawi się jako osobny produkt. W rezultacie sklep na Facebooku może być zasypany ogromną liczbą produktów. Dodatkowo weź pod uwagę, że oglądając produkt, klient i tak najpierw musi zobaczyć wariant podstawowy. W rezultacie, w reklamie remarketingowej obejmującej obejrzenie karty produktu, zobaczy wariant podstawowy, nie tylko konkretny wariant, który przeglądał.

Z reguły użycie tej opcji będzie miało sens przede wszystkim przy drastycznie innej cenie lub zdjęciu produktu. Aby jednak stworzyć remarketing na porzucone koszyki (klient widzi konkretny wariant, który dodał do koszyka, ale go nie zakupił), potrzebna jest jednak duża dawka ruchu w sklepie. Na ogół sugerujemy nie mapować wariantów.

Generowanie wariantów do pliku XML dla Facebooka
Kliknij, aby powiększyć.

Chcę wiedzieć więcej

Może zainteresować cię artykuł pomocy Facebooka dotyczący rozwiązywania problemów zestawieniami danych produktowych. Znajdziesz go pod tym linkiem. Jeśli mimo wszystko nie jesteś w stanie rozwiązać błędu, zwróć się do pomocy Facebooka lub do dostawcy oprogramowania.