Co to jest piksel Facebooka?

Facebook: reklamy – średniozaawansowany
Social media | 7 minut

Streszczenie

Pixel Facebooka to fragment kodu umieszczony na stronie, który działa jak narzędzie analityczne. Umożliwia tworzenie reklam na Facebooku do osób, które odwiedziły naszą stronę lub konkretne produkty. Informacje o użytkownikach zbiera od momentu dodania na stronie. W oprogramowaniu Shoper można go dodać w integracjach własnych lub przez aplikację Facebook Pixel & Dynamic Ads wraz z dodatkowymi zdarzeniami (wyświetlenie produktu, dodanie do koszyka, zakup produktu). Na innych platformach można skorzystać np. z Google Tag Managera lub samodzielnie wkleić kod.

Czego dowiesz się z poradnika:

  • czym jest piksel Facebooka;
  • dlaczego warto go skonfigurować;
  • co to jest remarketing;
  • czym różni się remarketing od remarketingu dynamicznego;
  • co to jest konwersja;
  • jak utworzyć piksel i zainstalować go w sklepie na oprogramowaniu Shoper i nie tylko;
  • jeśli lepiej przyswajasz formę wideo – u dołu poradnika czeka na ciebie nagranie.

Co to w ogóle jest?

Pixel Facebooka to po prostu kawałek unikatowego kodu, który udostępnia się na swojej stronie. Po prostej, poprawnej konfiguracji staje się potężnym narzędziem analitycznym. Jeśli już posiadasz stronę na Facebooku, warto zainstalować go jak najwcześniej. Informacje zbierają się dopiero od momentu skonfigurowania, więc dzięki temu będziesz mieć dostęp do większej ilości cennych danych historycznych.

Co w nim takiego fajnego?

  1. Zapisuje informacje o użytkownikach Facebooka odwiedzających naszą stronę internetową. Dzięki temu możemy w przyszłości wystosować do nich reklamę na Facebooku i nie tylko. To tak zwany remarketing – działanie reklamowe mające na celu nakłonienie użytkownika do ponownego odwiedzenia naszej witryny.
    Facebook chroni prywatność swoich użytkowników, nie mamy więc dostępu do danych osobowych, a wyłącznie do wybranych statystyk i demografii.
  2. Przypisuje dane do konkretnego profilu użytkownika na Facebooku, nie do ciasteczka w przeglądarce. Dzięki temu możemy „dopaść” użytkownika, nawet jeśli używa całkowicie różnych urządzeń.
  3. Jest bezpośrednim narzędziem do zwiększenia sprzedaży i ważnym elementem lejka sprzedażowego. W dużym uproszczeniu lejek to proces sprzedaży, dzięki któremu spośród potencjalnie zainteresowanych osób „odsiewasz” kupujących. Jego pierwszym etapem może być budowanie świadomości i zachęcenie do odwiedzenia strony, kolejnym reklama delikatnie nakłaniająca do powrotu, a trzecim bardziej sprzedażowa reklama nakłaniająca do zakupu tych, którzy ponownie odwiedzili stronę.
  4. Piksel Facebooka umożliwia mierzenie wyników reklam, dzięki czemu wiesz, czy rzeczywiście przynoszą sprzedaż. Pomaga to zwiększyć zwrot z wydatków na reklamę.
  5. Umożliwia optymalizowanie reklam pod kątem konwersji w witrynie (czyli działania przez nas pożądanego np. sprzedaży produktów). Spokojnie, to nic skomplikowanego! To znaczy, że Facebook może automatycznie wyświetlać nasze reklamy osobom bardziej skłonnym do podjęcia wskazanego przez ciebie działania. Najefektywniej działa przy dużym ruchu w witrynie.
  6. Pomaga monitorować aktywność w witrynie (np. odwiedziny strony).

Biorę to!

OK, pora przystąpić do działania. Masz już założoną stronę na Facebooku i odpowiednio przygotowane konto? Jeśli nie, zajrzyj do jednego z naszych poradników. Jeśli wstępne przygotowania masz za sobą, koniecznie przeczytaj pozostałą część artykułu. To bardzo ważne, ponieważ, jeśli chcesz posiadać konto firmowe, najprawdopodobniej nie przeniesiesz do niego piksela utworzonego na koncie prywatnym.

Zobacz więcej: konto biznesowe vs prywatne

Na koncie prywatnym spójrz na kolumnę po lewej stronie (na komputerze). Znajdź opcję „Reklamy”.  Jeśli masz konto biznesowe, zaloguj się się na business.facebook.com.

Reklamy na Facebooku

Następnie z menu w lewym górnym rogu znajdź Menedżer zdarzeń.

Menedżer zdarzeń na Facebooku

Jeśli nie masz jeszcze piksela, Facebook zaproponuje utworzenia źródła danych. W menu po lewej znajdziesz też dużą zieloną ikonę plusa, którą możesz kliknąć.

Następnie z trzech dostępnych opcji w oknie „Utwórz nowe źródło danych” wybierz „Internet” i kliknij „Rozpocznij”. Z kolejnych dwóch opcji wskaż Piksel Facebooka > Połącz i wprowadź jego orientacyjną nazwę i adres sklepu. Kliknij „Kontynuuj”. Zatrzymaj się na moment na tym etapie:

Piksel Facebooka

Dalsze kroki zależą od tego, czy chcesz używać aplikacji Facebook Pixel & Dynamic Ads dla oprogramowania Shoper, czy chcesz wdrożyć piksel inaczej. Przeczytaj kolejne instrukcje, a poznasz różnice między tymi rozwiązaniami.


Jeżeli nie jesteś użytkownikiem platformy Shoper, wystarczy, że będziesz podążać za instrukcjami wyświetlanymi przez Facebooka (najczęściej jest to opcja „Dodaj ręcznie kod piksela do witryny”). Jeśli jesteś osobą „techniczną”, samodzielnie prowadzącą stronę, to wystarczy, że dodasz kod ręcznie we wskazane przez Facebooka miejsce lub skorzystasz z Google Tag Managera. Współpracujesz z informatykiem? Skorzystaj z opcji „Wyślij e-mail z instrukcjami”.

Używasz WordPressa? Darmowe wtyczki PixelYourSite zrobią wszystko za ciebie. Wystarczy, że podasz nr ID piksela, który wyświetli się po jego utworzeniu.

Z aplikacją Facebook Pixel & Dynamic Ads

Jest to rekomendowane rozwiązanie dla właścicieli sklepów Shoper.

Przede wszystkim zamknij okno „Połącz aktywność witryny przy użyciu piksela”. Nie będzie ci potrzebne. Skopiuj identyfikator piksela. Ten ciąg cyfr znajdziesz w kolumnie po lewej stronie.

Identyfikator piksela

Potrzebujesz już tylko darmowej aplikacji. Jej dokładniejszy opis znajdziesz w Shoper App Store. Samo zainstalowanie kodu piksela i kodu konwersji, umożliwia zliczanie samych zakupów i wizyt oraz wspomniany wcześniej remarketing. Facebook Pixel & Dynamic Ads dodaje jednak w kodzie sklepu odpowiednie zdarzenia: obejrzenie produktu (ViewContent), dodanie do koszyka (AddToCart), rozpoczęcie procesu zakupowego (InitiateCheckout), zakup produktu (Purchase). Umożliwia to remarketing dynamiczny, czyli wyświetlanie reklamy z konkretnym produktem, który przeglądał klient. Można też wyświetlić reklamę klientowi, który dodał produkt do koszyka, ale nie dokończył zakupów. To bardzo skuteczny rodzaj reklamy, jednak wymaga sporego ruchu na stronie, żeby reklama była opłacalna. 


W panelu administratora sklepu wybierz Dodatki i integracje > Aplikacje > + Wybierz filtry > Szukaj > Facebook. Znajdź i zainstaluj Facebook Pixel & Dynamic Ads. Kliknij przycisk „Facebook Pixel Settings” i pod poleceniem „Podaj id twojego pixela konwersji” wklej numer piksela. Gdy to zrobisz, że skopiowane wcześniej ID (identyfikator) piksela.

To wszystko! Od tej pory Facebook jest zsynchronizowany ze sklepem i zbiera dane na temat sprzedaży, obejrzanych produktów i zawartości koszyków.

Zostań z nami i zajrzyj do kolejnych poradników, a dowiesz się, jak można wykorzystać te informacje i stworzyć odpowiednią reklamę na Facebooku.

Zobacz również: Jak sprawdzić, czy piksel Facebooka działa poprawnie?

Bez aplikacji Facebook Pixel & Dynamic Ads

Dla właścicieli sklepów Shoper nie rekomendujemy tego sposobu wdrożenia piksela. Może być jednak przydatne w specyficznych sytuacjach. Jeśli masz wątpliwości, skonsultuj się z Działem Obsługi Klienta Shoper.

Wybierz opcję „Zainstaluj kod ręcznie”. Kliknij na kod w polu „Skopiuj cały kod piksela i wklej go w nagłówku witryny”. Kod wklej w ramach <head> swojej witryny. W sklepie Shoper w panelu administracyjnym znajdziesz to miejsce w zakładce Dodatki i integracje > Integracje własne > Nagłówek strony <head>.

Na tej samej stronie, ale w polu „Potwierdzenie złożenia zamówienia” (lub na innej stronie potwierdzenia, jeśli nie korzystasz z oprogramowania Shoper) należy wkleić taki kod:

<script>
fbq('track', 'Purchase', {
value: '{float_sum_noship}',
currency: 'PLN'
});
</script>

Dzięki niemu będzie można w przyszłości sprawdzić na Facebooku, czy jakaś reklama przyniosła sprzedaż.

Pamiętaj: Dla sklepu Shoper za wartość zamówienia odpowiada zmienna float_sum_noship, ale w twoim oprogramowaniu ta zmienna prawdopodobnie nosi inną nazwę.

Na Facebooku wybierz Kontynuuj > Gotowe.

I rzeczywiście: gotowe! Odwiedź swój sklep i cierpliwie poczekaj. Maksymalnie do kilkunastu minut na Facebooku powinien odnotować się ruch z twojej witryny. Po odświeżeniu będzie to widoczne w formie prostego wykresu.

Pojawiły się jakieś problemy lub coś jest niezrozumiałe? Zajrzyj do Centrum Pomocy Facebooka, gdzie znajdziesz więcej informacji na temat piksela. Możesz także się z nami skontaktować.

Pamiętaj, że tym sposobem dodajesz tylko zdarzenia odwiedzenia witryny i dokonania zakupu.

A może wolisz o tym posłuchać?

Powyższe informacje i nie tylko poznasz również, oglądając przygotowane przez nas nagranie. Dowiedz się więcej o pikselu Facebooka: