Co to jest piksel Facebooka?

Facebook: reklamy – średniozaawansowany
● ● ●
Social media 7 minut czytania

TL;DR

Pixel Facebooka to fragment kodu umieszczony na stronie, który działa jak narzędzie analityczne. Umożliwia tworzenie reklam na Facebooku do osób, które odwiedziły naszą stronę lub konkretne produkty. Informacje o użytkownikach zbiera od momentu dodania na stronie. W oprogramowaniu Shoper można go dodać w integracjach własnych lub przez aplikację Facebook Dynamic Ads wraz z dodatkowymi zdarzeniami (wyświetlenie produktu, dodanie do koszyka, zakup produktu). Na innych platformach można skorzystać np. z Google Tag Managera lub samodzielnie wkleić kod.

 

Czego dowiesz się z artykułu?

  • Czym jest piksel Facebooka?
  • Dlaczego warto go skonfigurować?
  • Co to jest remarketing?
  • Czym różni się remarketing od remarketingu dynamicznego?
  • Co to jest konwersja?
  • Jak utworzyć piksel i zainstalować go w sklepie na oprogramowaniu Shoper i nie tylko?

 

Co to w ogóle jest?

Pixel Facebooka to po prostu kawałek unikatowego kodu, który udostępnia się na swojej stronie. Po prostej, poprawnej konfiguracji staje się potężnym narzędziem analitycznym. Jeśli już posiadamy stronę na Facebooku, warto zainstalować go jak najwcześniej. Informacje zbierają się dopiero od momentu skonfigurowania, więc dzięki temu będziemy mieć dostęp do większej ilości cennych danych historycznych.

 

Co w nim takiego fajnego?

  1. Zapisuje informacje o użytkownikach Facebooka odwiedzających naszą stronę internetową. Dzięki temu możemy w przyszłości wystosować do nich reklamę na Facebooku i nie tylko. To tak zwany remarketing – działanie reklamowe mające na celu nakłonienie użytkownika do ponownego odwiedzenia naszej witryny.
    Facebook chroni prywatność swoich użytkowników, nie mamy więc dostępu do danych osobowych, a wyłącznie do wybranych statystyk i demografii. 
  2. Przypisuje dane do konkretnego profilu użytkownika na Facebooku, nie do ciasteczka w przeglądarce. Dzięki temu możemy „dopaść” użytkownika, nawet jeśli używa całkowicie różnych urządzeń. 
  3. Jest bezpośrednim narzędziem do zwiększenia sprzedaży i ważnym elementem lejka sprzedażowego. W dużym uproszczeniu lejek to proces sprzedaży, dzięki któremu spośród potencjalnie zainteresowanych osób „odsiewamy” kupujących. Jego pierwszym etapem może być budowanie świadomości i zachęcenie do odwiedzenia strony, kolejnym reklama delikatnie nakłaniająca do powrotu, a trzecim bardziej sprzedażowa reklama nakłaniająca do zakupu tych, którzy ponownie odwiedzili stronę. 
  4. Piksel Facebooka umożliwia mierzenie wyników reklam, dzięki czemu wiemy, czy rzeczywiście przynoszą sprzedaż. Pomaga to zwiększyć zwrot z wydatków na reklamę. 
  5. Umożliwia optymalizowanie reklam pod kątem konwersji w witrynie (czyli działania przez nas pożądanego np. sprzedaży produktów). Spokojnie, to nic skomplikowanego! To znaczy, że Facebook może automatycznie wyświetlać nasze reklamy osobom bardziej skłonnym do podjęcia wskazanego przez nas działania. Najefektywniej działa przy dużym ruchu w witrynie. 
  6. Pomaga monitorować aktywność w witrynie (np. odwiedziny strony).

 

Biorę to!

OK, pora przystąpić do działania. Masz już założoną stronę na Facebooku i odpowiednio przygotowane konto? Jeśli nie, zajrzyj do jednego z naszych poradników. Jeśli wstępne przygotowania masz za sobą, koniecznie przeczytaj pozostałą część artykułu.

ikona: zobacz równieżZobacz więcej: konto biznesowe vs prywatne

Na koncie prywatnym wybieramy strzałkę w prawym górnym rogu i Zarządzanie reklamami. Jeśli mamy konto biznesowe, logujemy się na business.facebook.com.

tworzenie piksela z konta prywatnego

 

Następnie z menu w lewym górnym rogu wybieramy Badania i raporty > Piksele

Piksele na Facebooku

 

Wybieramy przycisk utworz_piksel  i nadajemy pikselowi wybraną przez siebie nazwę. Wybieramy przycisk Facebook: utwórzDalszy etap będzie zależał od tego, czy chcesz używać aplikacji Facebook Dynamic Ads dla oprogramowania Shoper. Przeczytaj dalsze instrukcje, a poznasz różnice między tymi rozwiązaniami.

Możesz ewentualnie zobaczyć opcję:

dodaj źródło danych

Wystarczy, że podasz adres sklepu i nazwiesz piksel (lub skorzystasz z proponowanej nazwy). Klikamy Utwórz.

 


 

Jeżeli nie jesteś użytkownikiem platformy Shoper, wystarczy, że będziesz podążać za instrukcjami wyświetlanymi przez Facebooka. Jeśli jesteś osobą „techniczną”, samodzielnie prowadzącą stronę, to wystarczy, że dodasz kod ręcznie we wskazane przez Facebooka miejsce lub skorzystasz z Google Tag Managera. Współpracujesz z informatykiem? Skorzystaj z opcji wyślij instrukcję deweloperowi w wiadomości e-mail.

 

Bez aplikacji FB Dynamic Ads

Wybieramy Zainstaluj kod ręcznie. Klikamy na kod w polu Skopiuj cały kod piksela i wklej go w nagłówku witryny. Kod wklejamy w panelu administracyjnym sklepu w zakładce Konfiguracja > Integracje > Integracje własne > Nagłówek strony –

W tej samej zakładce, ale w polu Potwierdzenie złożenia zamówienia należy wkleić taki kod:

<script>
fbq('track', 'Purchase', {
value: '{float_sum_noship}',
currency: 'PLN'
});
</script>

Dzięki niemu będzie można w przyszłości sprawdzić na Facebooku, czy jakaś reklama przyniosła sprzedaż.

Na Facebooku klikamy przyciski kontynuuj oraz FB gotowe.

I rzeczywiście: gotowe! Odwiedź swój sklep i cierpliwie poczekaj. Maksymalnie do kilkunastu minut na Facebooku powinien odnotować się ruch z twojej witryny. Po odświeżeniu będzie to widoczne w formie prostego wykresu.

Pojawiły się jakieś problemy lub coś jest niezrozumiałe? Zajrzyj do Centrum Pomocy Facebooka, gdzie znajdziesz więcej informacji na temat piksela. Możesz także się z nami skontaktować.

 

Z aplikacją Facebook Dynamic Ads

Opis aplikacji znajdziesz w Shoper App Store. Samo zainstalowanie kodu piksela i dodatkowego kodu, który podamy poniżej, umożliwia zliczanie zakupów i wizyt oraz wspomniany wcześniej remarketing. Facebook Dynamic Ads dodaje w kodzie sklepu odpowiednie zdarzenia: obejrzenie produktu, dodanie do koszyka, zakup produktu. Umożliwia do remarketing dynamiczny, czyli wyświetlanie reklamy z konkretnym produktem, który przeglądał klient. Można też wyświetlić reklamę klientowi, który dodał produkt do koszyka, ale nie dokończył zakupów. To bardzo skuteczny rodzaj reklamy, jednak wymaga sporego ruchu na stronie, żeby reklama była opłacalna. 

 


 

Gdy zainstalujesz aplikację, wybierając Aplikację w panelu administratora sklepu, wystarczy, że podasz skopiowane ID piksela. Na Facebooku podczas tworzenia piksela zobaczysz trzy opcje:

  1. Użyj integracji lub menadżera znaczników (gdy chcesz dodać kod przez Google Tag Managera) 
  2. Zainstaluj kod ręcznie
  3. Wyślij instrukcję deweloperowi w wiadomości e-mail

Kliknij po prostu FB anuluj, nie wybierając żadnej z opcji. Przy aplikacji potrzebujesz wyłącznie numeru ID, czyli identyfikatora piksela. ID powinno znajdować się w lewym górnym rogu ekranu tuż obok ikony piksel_ikona.

W panelu administratora sklepu wybieramy Aplikacje > Moje Aplikacje > Facebook Dynamic Ads > Facebook Pixel Settings i wklejamy ID piksela. To wszystko! Od tej pory Facebook jest zsynchronizowany ze sklepem i zbiera dane na temat sprzedaży, obejrzanych produktów i zawartości koszyków.

Zostań z nami i zajrzyj do kolejnych poradników, a dowiesz się, jak można wykorzystać te informacje i stworzyć odpowiednią reklamę na Facebooku.

ostatnia aktualizacja: 29.11.2018