Słownik e-commerce

slownik e-commerce i marketingu onlineWszędzie wokół mnóstwo materiałów przepełnionych branżowymi, często angielskimi skrótami? 😕 Bywa że internet i liczne poradniki bombardują nas niezrozumiałymi sformułowaniami. My staramy się pisać materiały jak najprościej, tak aby każdy miał szansę wdrożyć porady w życie. Gdyby jednak zdarzyło się, że użyte słownictwo jest dla ciebie niezrozumiałe – nie przejmuj się. Poniżej znajdziesz listę 73 pojęć związanych z e-commerce i marketingiem. Znajdź niejasne wyrażenia i poznaj ich znaczenia, a przy okazji zapoznaj się z innymi wartymi uwagi hasłami 🙂

All | # A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
There are 13 names in this directory beginning with the letter C.
C2B
ang. consumer to business – odmiana sektora B2C, w którym klient świadczy usługę czy sprzedaż wobec firmy. Przykładem może być umieszczanie w serwisach ogłoszeniowych ofert zakupu, na które odpowiadają firmy.

C2C
ang. consumer to consumer – rodzaj biznesu, w którym wymiana usług lub sprzedaż produktów odbywa się między klientami indywidualnymi. Model ten pojawia się często w serwisach jak Allegro, Gumtree czy OLX.

cache
Pamięć podręczna np. przeglądarek internetowych. Przeglądarka przechowuje tam np. ostatnio odwiedzone strony internetowe, co ma na celu przyspieszenie korzystania z internetu. Czasami jej czyszczenie jest niezbędne, aby zobaczyć wprowadzone na stronie zmiany. Więcej o pamięci podręcznej przeglądarki i jej czyszczeniu zajdziesz w naszym Centrum Pomocy.

clickbait
Sensacyjny nagłówek czy zdjęcie mające zachęcić do przejścia na stronę niekoniecznie pokrywającą się z reklamowaną treścią. Treść reklamowa często wprowadzająca w błąd i wykorzystująca ludzką ciekawość.

content
Szerokie pojęcie oznaczające treść – przede wszystkim tekstową, ale również graficzną i wideo, którą możemy znaleźć na stronie internetowej czy stronie na Facebooku.

CPA
ang. cost per aquisition/cost per action – koszt pozyskania założonej przez nas, korzystnej aktywności dokonanej przez użytkownika np. zakupu w sklepie internetowym czy rejestracji.

CPC
ang. cost per click, czyli koszt za pojedyncze kliknięcie w reklamę. Obliczany jako stosunek kosztów poniesionych na reklamę do sumy kliknięć.

CPM
ang./łac. cost per mille, koszt tysiąca wyświetleń kreacji reklamowej lub dotarcia do tysiąca odbiorców.

cross-selling
Inaczej sprzedaż krzyżowa lub dosprzedaż. Oferowanie klientowi produktów uzupełniających (np. torebka pasująca do zakupionej sukienki, pasta do zębów przy zakupie szczoteczki, torba do kupowanego laptopa, cola do posiłku itd.). Przypomnienie klientowi o produktach, które mogą mu się przydać.

CSS
Język służący do opisywania, w jaki sposób ma się wyświetlać strona internetowa.

CSV
ang. comma-separated values czyli [plik] z wartościami oddzielonymi przecinkami. Format pliku tekstowego, który może być użyty do wymiany danych między aplikacjami np. do importu i eksportu produktów. W tym prostym zapisie przecinki pełnią funkcję rozdzielnika między kolumnami.

CTA
Wezwanie do działania czyli ang. call to action. Zawołanie w reklamie, często podawane w formie przycisku np. kup teraz, zobacz, sprawdź, zarejestruj się, dowiedz się więcej, skorzystaj z promocji itd.

CTR
ang. click through rate, czyli współczynnik kliknięć. Stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń (lub otwarć w wypadku email marketingu). Mówi, jak wiele osób zostało przekonanych do kliknięcia w link, przez co w dużej mierze określa jakość kreacji reklamowej.