Research słów kluczowych – praktyczne porady

Semcore - pozycjonowanie

Czego dowiesz się z poradnika:

  • od czego zacząć research słów kluczowych i jaki jest podział samych fraz;
  • jakich sposobów i narzędzi używać do doboru, a także analizy słów kluczowych;
  • jak dobierać frazy do konkretnych miejsc w twoim sklepie internetowym;
  • jakie konsekwencje płyną z poprawnego lub błędnie przeprowadzonego doboru słów kluczowych dla twojego biznesu.

 

Pomimo tego, że research słów kluczowych, nawet dla osób mniej rozeznanych w świecie pozycjonowania, wydaje się całkiem prostym procesem, to jednak w dalszym ciągu wymaga wiedzy i odpowiedniego podejścia. Niektórzy opierają swoje działania w tym obszarze głównie na intuicji, jednak jest to ryzykowna droga, która nie gwarantuje pełnej skuteczności. Jak przeprowadzić przemyślany research słów kluczowych, który w konsekwencji przyniesie zwiększenie widoczności? Tego dowiesz się z naszego wpisu z poradami, które warto wykorzystać względem twojej strony internetowej.

 

Semcore – pozycjonowanie

Przede wszystkim – znaj podstawy i zacznij planować

Rozpoczęcie każdego procesu związanego z budowaniem widoczności warto poprzedzić przynajmniej podstawową analizą. W przypadku researchu słów kluczowych należy podejść do sprawy kompleksowo i przeanalizować nie tylko swoją stronę, ale także te należące do konkurencji.

 

Przede wszystkim musisz wiedzieć, co tak naprawdę oferujesz klientom, na jakich produktach lub kategoriach najbardziej ci zależy i na które frazy najlepiej byłoby się w Twoim przypadku pozycjonować. Jeśli jest to sprzedaż sprzętu ogrodowego, to wiesz już, że  wyrażenie „sprzęt ogrodowy” prawdopodobnie pojawi się w twoich propozycjach jako jedna z kluczowych fraz, przynajmniej jako ta prowadząca do wyboru innych. Problem z doborem dominujących fraz dotyka w dużej mierze sklepy z bogatym asortymentem, które muszą wybrać, co jest ich priorytetem, a co lepiej zostawić na później pod względem pozycjonowania.

 

Dowiedz się także, jacy konkurenci są najbliżej ciebie pod względem popularności i miejsc w wyszukiwarce, a którzy, w danym momencie, są poza twoim zasięgiem. Najprostszym sposobem jest oczywiście orientacja w branży i bardziej rozbudowana znajomość konkurencyjnych podmiotów. Walka o pozycje z gigantami, będąc młodym i początkującym sklepem, nigdy nie jest dobrym pomysłem. W tym przypadku najskuteczniejsze będzie dobieranie fraz w taki sposób, aby konkurować z tymi mniej popularnymi i prostszymi. Nie zawsze jest to łatwe do określenia. Na szczęście z pomocą przychodzą profesjonalne narzędzia, dzięki którym dostrzeżenie tych zależności jest możliwe do osiągnięcia. Przeczytasz o nich w dalszej części wpisu.

 

Analiza powinna opierać się w głównej mierze na tym, jakimi słowami kluczowymi operują konkurenci. Najprościej można to zrobić poprzez odwiedzenie danej domeny i sprawdzenie treści dostępnych na poszczególnych stronach. Nawet mniej sprawne w wychwytywaniu tego typu kwestii oko powinno dostrzec, które słowa pojawiają się częściej. Niektórzy pogrubiają swoje słowa kluczowe w tekście, co również pomaga je dostrzec, a potem przeanalizować. Nie jest to idealne rozwiązanie, ale dla początkujących jak najbardziej do wypróbowania.

 

Słowa kluczowe – przykład

 

Zanim zabierzesz się porządnie za dobieranie fraz, warto, abyś znał także sam podział słów kluczowych. Frazy ściśle związane ze sklepami internetowymi dzielą się na 3 rodzaje:

 

  • brandowe – Zazwyczaj odnoszą się do nazwy firmy, która jest unikalna, a przez to łatwa dla Google do dopasowania do konkretnej strony. Pozwala to na położenie mniejszego nacisku na pojawianie się danej frazy brandowej w naszych treściach czy innych miejscach, ponieważ w większości przypadków jest to zwyczajnie zbędne. Problematyczne są jedynie sytuacje, kiedy twoja firma ma bardzo podobną lub tą samą nazwę co inna działalność, w takim przypadku warto skupić się na działaniach na frazie brandowej, ponieważ umiejscowienie twojej firmy na 1 miejscu w wynikach wyszukiwania nie będzie już takie oczywiste dla Google.

 

Przykłady: zalando, pepsi, fiat punto

Frazami brandowymi nie są: sklep z ceramiką, jubiler Wrocław

 

  • ogólne – najtrudniejsze względem pozycjonowania są frazy posiadające kilka-kilkadziesiąt tysięcy  wyszukiwań miesięcznie. Choć wydają się bardzo wartościowe, to jednak nie zawsze przekładają się na kliknięcia i korzyści biznesowe, z racji ich specyfiki. Są one powiązane z użytkownikami, którzy dopiero zaczynają poszukiwania odpowiedniego produktu, bądź usługi, co zazwyczaj kończy się jedynie odwiedzinami strony, ale brakiem dalszych kroków w postaci zakupu produktu. Frazy ogólne dobre są dla największych sklepów internetowych, dla mniejszych podmiotów istnieją skuteczniejsze rozwiązania.

 

Przykłady: kurtka, maseczki, karta graficzna

 

  • frazy z długiego ogona (long tail) – to nadzieja wszystkich mniejszych biznesów i nie tylko; na nich przede wszystkim warto się skupiać. Dużo bardziej precyzyjnie określają produkty lub usługi. Ich cechą charakterystyczną jest zazwyczaj mniejsza konkurencja, a także duża różnorodność dostępnych fraz. Pomimo tego, że liczba wyszukiwań w miesiącu w przypadku takiej frazy będzie dużo mniejsza, to jednak, jeśli zdobędziemy ich kilkanaście, kilkadziesiąt lub kilkaset, to nasz ruch i tak znajdzie się na odpowiednim poziomie, a także będzie istniało większe prawdopodobieństwo, że użytkownik trafi dzięki tym dziesiątkom fraz na twoją stronę internetową.

 

Przykłady: strój treningowy damski, profesjonalne noże dla kucharzy, projekt domu jednorodzinnego

 

ikona: zobacz równieżZobacz również: Długi ogon – pokaż się w Google na rzadsze i precyzyjne frazy

 

Istnieją także frazy typowo informacyjne kojarzące się przede wszystkim z Wikipedią (takie jak województwo wielkopolskie czy rodzaje tkanin), które zazwyczaj nie sprawdzają się jako frazy dla kategorii czy produktów w sklepie internetowym. Można z nich jednak z powodzeniem korzystać podczas tworzenia wpisów na firmowego bloga przypisanego do sklepu i w taki sposób wykorzystywać je do generowania ruchu na stronie.

Nie ograniczaj się w źródłach i narzędziach

Podpowiedzi z wyszukiwarki Google

Jeśli przyswojenie podstawowej wiedzy na temat fraz i konkurencji masz już za sobą, to możesz zacząć pierwsze przymiarki do dobrania konkretnych fraz kluczowych. Bardzo prostą metodą jest wpisanie frazy ogólnej, którą jesteś pośrednio zainteresowany i czerpanie inspiracji poprzez propozycje podane przez Google. Uznajmy, że prowadzisz sklep ogrodniczy, więc po wpisaniu frazy takiej jak łopata z rozwijanej listy wyświetlą ci się różne popularne frazy pokrewne zawierające tę podstawową. Te propozycje są ściśle powiązane z rzeczywistymi wyszukiwaniami użytkowników. Oprócz tego warto też zwrócić uwagę na frazy podobne, które są sugerowane na dole wyników wyszukiwania.

Frazy podobne: łopata

Wyszukiwanie w twojej witrynie

Oprócz tego warto wiedzieć, czego klient zazwyczaj poszukuje w twoim sklepie. Z pomocą przychodzą narzędzie Google, takie jak Google Analytics. W ustawieniach konta możesz odnaleźć opcję Site Search Settings, wpisać tam parametr lub parametry wyszukiwania dotyczące twojego sklepu internetowego, zapisać ustawienia i poczekać przynajmniej kilka dni, aby zebrać odpowiednią ilość danych od klientów.

 

searchquery
przykładowy parametr

 

Następnie pozostaje ci znaleźć opcję, znajdującą się w raportach twojego Analyticsa, o nazwie Zachowanie (konkretnie Zachowanie->Wyszukiwanie w witrynie->Przegląd) i podejrzeć, czego tak naprawdę szukają klienci, korzystający z wewnętrznej wyszukiwarki produktów. Jest to całkiem pomocny sposób, lecz zazwyczaj nie przedstawia on preferencji większości użytkowników, ponieważ z wyszukiwarek sklepów korzysta niewielki procent odwiedzających.

Planer słów kluczowych

Jedną z wiodących propozycji, którą warto polecić, jest oczywiście korzystanie z Planera słów kluczowych, dostępnego za pośrednictwem Google. Są tam zebrane wszystkie frazy kluczowe, używane przez użytkowników wyszukiwarki. Aby z niego skorzystać, musisz posiadać aktywną kampanię w Google Ads. W przypadku jej braku widoczne są jedynie bardzo uproszczone informacje, które ograniczają pole do pełnoprawnej analizy danej frazy.

 

Jego zaletami są niewątpliwa prostota użytkowania i sprawdzone statystyki pochodzące wprost od twórców wyszukiwarki. Podczas wpisywania fraz pamiętaj, aby być maksymalnie dokładnym pod względem poprawności wpisywanych fraz, a jednocześnie uniwersalnym. Jeśli wpisujesz np. suplementy dla skóry i fraza według planera nie jest szukana, wystarczy, że wypróbujesz innego przyimka np. fraza suplementy do skóry okaże się już wyszukiwana i dobra do wykorzystania. W tym przypadku trzeba wcielić się w rolę klienta i przemyśleć to, w jaki najprostszy sposób wpisałby on poszukiwany produkt lub usługę do wyszukiwarki.

 

Planer słów kluczowych
Fraza bez wyników wyszukiwań nadal może doprowadzić do innych wartościowych fraz. Kliknij, aby powiększyć.

 

Warto również na początku, szczególnie jeśli nie masz pomysłu na frazę lub jest ona trudna do określenia, wpisać jej najprostszą, ogólną wersję. W wielu przypadkach Google zaproponuje ci tysiące pochodnych fraz, które warto przejrzeć i być może wybrać tę najbardziej odpowiadającą Twoim potrzebom.

 

Oczywiście podczas korzystania z Planera warto sprawdzać także konkurencyjność, która ma znaczenie w kontekście tego, jak trudno będzie nam rywalizować z innymi o dobre pozycje w wynikach wyszukiwania. Obecnie rynek jest tak nasycony, że naprawdę rzadko natrafisz na frazę, która nie będzie posiadała konkurencyjności oznaczonej jako „duża”, jednak czasem zdarzają się wyjątki i warto zwracać na nie uwagę.

Google Search Console i zakładka Skuteczność

Warto również skorzystać z możliwości, jakie daje odpowiednio skonfigurowane Google Search Console, przypisane do twojego sklepu internetowego. W zakładce Skuteczność możesz znaleźć naprawdę wartościowe propozycje słów kluczowych. Są one ściśle związane z przechodzeniem na stronę sklepu po frazach obecnych już w wyszukiwarce Google. Często będzie to nazwa twojego biznesu i pochodne jej formy, jednak z powodzeniem odnajdziesz też frazy produktowe z długiego ogona, które również wygenerowały sporo wartościowego ruchu. Możliwości dostosowywania tego narzędzia jest dużo i są naprawdę przydatne względem dalszych analiz.

 

Raport Skuteczność w Google Search Console
Kliknij, aby powiększyć.

Alternatywne rozwiązania, podobne do Planera słów kluczowych

Oprócz rozwiązania Google istnieje dużo alternatyw, również tych polskich, które także sprawdzą się w kontekście poszukiwania odpowiednich fraz. Planer ma to do siebie, że czasem potrafi wykryć twoje propozycje słów kluczowych jako niedozwolone. Zdarza się, że są to naprawdę niewinne frazy (sprawdźcie buty strażackie ;). W takiej sytuacji warto skorzystać z innego źródła propozycji słów kluczowych. 

 

Najprostszym i bardzo podobnym do planera rozwiązaniem jest Ubersuggest od Neila Patela, znanego w branży SEO celebryty. Jednak po kolejnych zmianach w modelu funkcjonowania narzędzia coraz ciężej działać w nim na zasadach bezpłatnych. Z alternatyw polecamy ci answerthepublic.com czy keywordtool.io. Warto je sprawdzić, ponieważ są bezpłatne, równie łatwe w użyciu, a co najważniejsze mają swoje unikalne rozwiązania, których nie znajdziesz w Planerze od Google.

 

Answer The Public – przykład
Rozmiary wizualizacji połączeń słów kluczowych z answerthepublic.com potrafią zrobić wrażenie, ale również pomóc w researchu. Kliknij, aby powiększyć.

 

Zaawansowane narzędzia do poszukiwania i analizy słów kluczowych

Oprócz samych wyszukiwarek słów kluczowych warto wypróbować również te bardziej rozbudowane narzędzia SEO, które doganiają w swojej skuteczności i liczbie opcji zagraniczne rozwiązania. Na szczególne uznanie zasługują Semstorm oraz Senuto. Dla początkującego duża liczba nowych zagadnień i danych może być przytłaczająca, jednak są one na tyle intuicyjne pod względem interfejsu, że po pewnym czasie można się w nich swobodnie poruszać, poszukując nie tylko samych fraz kluczowych. Dostępne są tam między innymi analizy SERPów (czyli stron wyników wyszukiwania w Google), będących metadanymi przypisanymi do wyników wyszukiwania w domenie, a także należące już do twojego sklepu słowa kluczowe czy konkurenci dobrani na podstawie największej liczby wspólnych fraz, z których korzystasz zarówno ty, jak i inne sklepy z twojej branży. 

 

Szczególnie polecamy opcję Słowa z potencjałem, dostępną w narzędziu Semstorm, gdzie szybko odnajdziesz frazy będące blisko najważniejszego progu, czyli wyników wyszukiwań z TOP 10 (zazwyczaj pierwsza strona po uzyskaniu wyników względem wpisanej w Google frazy) czy TOP 50. Dzięki temu możesz się dowiedzieć, jakie frazy warto w pierwszej kolejności wzmacniać, a które zostawić na potem.

 

Baza fraz Twojej strony w jednym miejscu
Baza fraz Twojej strony w jednym miejscu

 

Jak dobierać frazy do kategorii, produktów lub wpisów blogowych?

Kolejnym etapem jest dostosowanie doboru fraz do konkretnego miejsca w sklepie, takiego jak kategoria, produkt czy wpis blogowy. Każdy z tych elementów oczywiście różni się i dobór słów kluczowych do każdego z nich będzie inny. Daje to przede wszystkim duże pole do planowania i eksperymentowania z frazami, które mogą przynieść wymierne korzyści.

 

Zgodnie z tym, jak zazwyczaj zbudowane są sklepy internetowe, warto rozpocząć od działań względem wybranych kategorii, grupujących priorytetowe dla ciebie produkty. Podniesienie widoczności najsilniejszych twoim zdaniem kategorii w sklepie zwiększa szansę na dotarcie odbiorców do jak największej liczby podstron w witrynie. Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że poprzez kategorie sprzedajesz produkty, nie produkt. Nie dość, że ma to sens dla przeciętnego użytkownika, to także dla samego Google’a. Dlatego w przypadku kategorii zamiast fraz w liczbie pojedynczej warto skupić się na ich liczbie mnogiej.

 

Semcore – pozycjonowanie

 

Nie warto nadużywać słów kluczowych w liczbie pojedynczej i mnogiej w jednym miejscu, ponieważ dla Google jest to często jedna i ta sama fraza (w Planerze często możesz zauważyć podkreślone słowo, do którego odnosi się ten sam wynik wyszukiwań dla dwóch rodzajów jednej frazy).

 

Wyniki dla dwóch rodzajów jednej frazy kluczowej
Warto uważać na tego typu sytuacje i skupiać się na jednym rodzaju danej frazy. Kliknij, aby powiększyć.

 

Sama kolejność słów w frazie również ma duże znaczenie. Mimo tego, że często frazy szukane przez użytkowników są niegramatyczne, warto skupić się na tych brzmiących właściwie. „Pościel lniana belgijska” w teorii może mieć więcej wyszukiwań, jednak jeśli „belgijska pościel lniana” jest niewiele gorsza pod względem liczby wyszukiwań, wtedy warto wybrać opcję poprawną gramatycznie. Dlaczego? Tego typu poprawne językowo frazy są łatwiejsze do ogrania przez copywritera, nie wprowadzają do treści na stronie niepotrzebnego stylu „treści typowych dla SEO” i zwyczajnie lepiej brzmią. Oczywiście nie zawsze można tak wybrnąć, jednak jeśli istnieje taka możliwość, to warto ją wykorzystać.

 

Po wybraniu danej frazy staraj się jej nie odmieniać. W tym przypadku sprawdza się porada z poprzedniego akapitu. Im poprawniejsza pod względem językowym fraza, tym łatwiej będzie ci ją gdziekolwiek umieścić w takiej formie, w jakiej jest wyszukiwana przez użytkowników. Oczywiście nie zawsze jest to wykonalne i nawet odmienione frazy będą działać na korzyść budowania widoczności. Jednak surowa wersja frazy jest prostsza do wykrycia przez Google i w konsekwencji może przynieść szybsze efekty i większe przyrosty pozycji.

 

Ulepszenie Androida – przykład frazy nieodmienionej
Roboty Google wykryły słowo kluczowe w meta description i, między innymi, dlatego ta podstrona pojawiła się wysoko w wynikach wyszukiwania. Kliknij, aby powiększyć.

 

W przypadku produktów możesz z powodzeniem skupić się na wykorzystywaniu ich rzeczywistych zalet. Jeśli chcesz sprzedać krem zawierający retinol, wybierz frazę krem z retinolem (jeśli oczywiście jest warta użycia według narzędzi). Tego typu narracja pozwala na bycie fair w stosunku do użytkownika, który w opisie produktu znajdzie twoją frazę przekazującą ważną informację na temat składu produktu, a jednocześnie połączy się to naturalnie z korzyściami względem pozycjonowania. Dzięki tej metodzie nowe frazy będą ci łatwiej przychodzić do głowy, a tekst stanie się wartościowym contentem nie tylko pod SEO.

 

Oczywiście można także skupić się na frazie z długiego ogona, pokrewnym z frazą brandową. Przykładowo: dany rodzaj płynu do kąpieli zawiera w sobie nazwę znanego producenta, jednak w połączeniu z nazwą konkretnej linii płynów czy produktu staje się frazą mniej popularną i łatwiejszą do wykorzystania. Zazwyczaj wystarczy jedna tego typu fraza względem jednego produktu czy kategorii.

 

ikona: pamiętajPamiętaj o tym, aby nie przesadzić z liczbą różnych słów kluczowych przypisanych do danej kategorii czy produktu. Ilość nie równa się w tym przypadku jakości, przez co lepiej skupić się na maksymalnie trzech frazach względem jednej kategorii, zamiast dobierać ich osiem i niszczyć tym samym skuteczność, a także zawartość contentu. Nie przesadzaj również z nasyceniem tekstów frazami. Jeśli wybrałeś 3 frazy, to dwukrotne wspomnienie każdej z nich w treści na 1000 znaków ze spacjami jest absolutnym maksimum. Niektórzy przesadzają z nasyceniem, myśląc, że większa liczba fraz wpłynie pozytywniej na późniejsze efekty. Jest to złudne podejście, które zwiększa jedynie ryzyko odebrania treści na stronie przez roboty Google za spamerskie, co na pewno nie jest pożądaną sytuacją.

 

Inne warunki doboru słów kluczowych odnoszą się do wpisów blogowych. W tym przypadku należy korzystać z okazji i próbować przypisać frazy informacyjne do wpisów, które mogą poprowadzić użytkownika do twojej oferty. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest stawianie na treści eksperckie, które odpowiedzą na pytanie zawarte we wpisanej frazie, a dodatkowo zbudują na wstępie dobre pierwsze wrażenie odnośnie twojego sklepu.

 

Pod względem doboru fraz do bloga tak naprawdę nie da się wykreować uniwersalnego rozwiązania. Szukaj tematów, które mogą zainteresować użytkownika. Jeśli znasz się na snowboardzie i posiadasz sklep o tej tematyce, to napisz coś np. o wiązaniach i promuj frazę „ustawienie wiązań”. Każda branża posiada tego typu tajniki, które możesz przekazać klientowi, przyciągnąć go do swojego sklepu i budować tym samym widoczność w wyszukiwarce poprzez wartościowe frazy informacyjne.

 

Oczywiście nie należy też rezygnować z fraz używanych w kontekście kategorii i produktów. Choć frazy informacyjne zazwyczaj nie sprawdzają się w ich dobrze, to jednak frazy bardziej sprzedażowe mogą przynieść dobre efekty w kontekście wpisów blogowych.

Eksperymentuj z głową

Oczywiście samych trików i metod jest dużo więcej, jednak podanie ich wszystkich zajęłoby zbyt dużo miejsca. Warto przy okazji wspomnieć o konsekwencjach wyboru danych słów kluczowych. Jeśli wybierzesz zbyt konkurencyjne frazy lub będą one zwyczajnie niepoprawne, wtedy prawdopodobnie nie otrzymasz pożądanych wyników. Dobór słów kluczowych, jaki i całe SEO, to nie jest kwestia samych działań i efektów. Czasem należy poczekać na wzrosty pozycji, czasem mogą one nie nastąpić, a czasem już po kilku dniach dana podstrona poszybuje w górę po implementacji contentu z twoimi słowami kluczowymi i pomniejszej optymalizacji.

 

Dlatego też polecamy wypróbowywanie różnych metod na różnych podstronach. Jeśli dana próba zacznie przynosić widoczne efekty (wzrosty pozycji, większą liczbę użytkowników wchodzących na stronę sklepu poprzez zoptymalizowaną podstronę), to znak, że warto dalej trzymać się tych założeń. Niestety nie da się określić, ile może potrwać otrzymanie pozytywnych efektów. Czasem jest to miesiąc, czasem pół roku, a czasem kilka dni, niestety nie ma na to reguły. Kolejne sukcesy względem zastosowania danej metody doboru słów kluczowych będą tego ostatecznym potwierdzeniem. Brnięcie w kierunku nieskutecznych metod jest niepożądane, ponieważ często wiąże się to ze zmarnowanym czasem i funduszami na treści copywriterskie, artykuły sponsorowane czy inne zasoby. Dlatego eksperymentuj z głową i podejdź do sprawy z pełną odpowiedzialnością.

 

Autor: Mateusz Stanisławczyk, specjalista SEO, Semcore Mateusz Stanisławczyk – Semcore

Ukończył dziennikarstwo na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza, obecnie studiuje Mediaworking na Collegium Da Vinci w Poznaniu. W Semcore specjalizuje się m.in w doborach słów kluczowych. Prywatnie miłośnik e-sportu oraz dobrej yerby.

Semcore to agencja SXO z wieloletnim doświadczeniem w branży. Wyróżnia ją oferta, charakteryzująca się unikalnym połączeniem SEO i UX ze sprawdzoną skutecznością i profesjonalnym podejściem do klienta.