Po co ustawiać przyjazne linki i przekierowania

Pozycjonowanie – średniozaawansowany
● ● ●
Pozycjonowanie3 minuty czytania

 

Czego dowiesz się z poradnika?

  • Czym są przekierowania 301?
  • Po co ustawiać przyjazne linki?
  • Gdzie zmieniać przyjazne linki na platformie Shoper?

 

Przyjazne linki oraz przekierowania

Każda podstrona (produkty, strony informacyjne, kategorie itd.) musi posiadać swój unikalny adres internetowy, który jest widoczny w przeglądarce. Zawsze gdy dodajemy nowy produkt, kategorie itp., system automatycznie tworzy adres, który zawiera m.in. przedrostek języka czy numer ID danego tworu, ale także nazwę. Dla przykładu:

URL - nazwa

 

W momencie gdy zmieniamy nazwę danej podstrony (nazwę produktu, kategorii czy strony informacyjnej), automatycznie zmienia się także adres. Na starym adresie ustawiane jest przekierowanie 301. Jest to informacja dla wyszukiwarek i przeglądarek: „teraz ta treść znajduje się pod innym adresem – o, tutaj”. Dzięki takiemu rozwiązaniu klient nigdy nie trafi na miejsce, które już nie istnieje. To bardzo istotne także dla pozycjonowania, ponieważ Google pokazuje tak naprawdę w swoich wynikach konkretne adresy – jeśli nie zadbamy o przekierowania, to przy zmianie nazwy Google pokaże wynik pustej strony – a tak wie, że musi po prostu podmienić adresy 🙂 W wypadku oprogramowania Shoper odbywa się to automatycznie.

 

Jak ustawić przyjazne linki?

Ważna jest również możliwość ustawienia tzw. przyjaznych linków (adresów URL) dla każdej podstrony (w zakładce pozycjonowanie). W ten sposób możemy niezależnie od nazwy podstrony ustawić na sztywno adres internetowy, a także go odpowiednio skrócić.
Gdy zdecydujemy się na taki zabieg (często zalecany przez osoby zajmujące się pozycjonowaniem) na starym (automatycznie tworzonym) adresie ustawiane jest przekierowanie 301.
Dodatkową zaletą skróconych linków jest po prostu ich ładny wygląd, gdy wstawiamy je np. w mediach społecznościowych, ale także ułatwiamy ich zapamiętanie. Czyli zamiast generowanych automatycznie nazw i liczb tworzymy adres zawierający dokładnie to, na czym nam zależy.

 


 

Należy jednak pamiętać, że gdy zmienimy raz ustawiony przyjazny URL, system już nie ustawi automatycznego przekierowania ze starego przyjaznego adresu i musimy zadbać o to ręcznie (w zakładce Konfiguracja > Przekierowania). Zatem jeśli nie jest to zagadnienie dla nas znajome, lepiej będzie takich zmian nie dokonywać – możemy po prostu zrobić krzywdę swojemu sklepowi.

 

Gdzie to wszystko ustawić?

Jeśli posiadasz sklep na platformie Shoper, na pewno zastanawiasz się, gdzie dokonać zmiany linków. Poniżej znajdziesz instrukcje dla poszczególnych stron:

 

  • Dla strony kategorii produktu: Asortyment > Kategorie > wybrana kategoria > zakładka Pozycjonowanie u dołu strony, pole URL
  • Dla stron informacyjnych: Zawartość > Strony informacyjnej > zębatka obok wybranej strony i Edytuj > zakładka Pozycjonowanie > pole Adres URL
  • Dla konkretnego produktu: Asortyment > Produkty > wybrany produkt > zakładka Pozycjonowanie (trzecia od dołu) > pole Adres URL

 

ikona: uwagaUwaga: Podajemy ścieżkę względną, czyli bez adresu sklepu. Zamiast http://www.adressklepu.pl/przyjaznanazwa/wybranastrona piszemy wyłącznie „przyjaznanazwa/wybranastrona”.