Streszczenie
Działana content marketingowe są aktualnie bardzo popularną formą marketingu. Jego zalety to m.in.: budowanie profesjonalnego wizerunku firmy, wpływ na rozpoznawalność marki, pozyskanie zaufania klienta, ułatwienie klientom podjęcia decyzji zakupowych. Jednak, aby wszystkie te elementy mogły mieć miejsce, teksty muszą dotrzeć do odbiorców. Content marketing jest nieodłącznym elementem pozycjonowania e-commerce. Jak zatem stworzyć artykuł, który będzie generował ruch? Poniżej przygotowaliśmy 7 porad SEO, dzięki którym wpisy blogowe, poradniki, czy strony informacyjne będą odpowiednio zoptymalizowane pod wyszukiwarkę Google.
1. Wybierz odpowiedni temat oraz główną frazę kluczową
Aby zwiększyć szansę na wysoką ilość odsłon artykułu, bardzo ważny jest trafny wybór tematu. Istotne jest, aby fraza główna artykułu posiadała stosunkowo wysoką liczbę miesięcznych wyszukiwań. Poniżej przygotowaliśmy zestawienie narzędzi, które będą pomocne w wyborze takiej frazy i skonstruowaniu tytułu artykułu.
Google Auto Suggest
Podpowiedzi Google to prosty i łatwo dostępny sposób na znalezienie często wyszukiwanej frazy do naszego artykułu. Jak to działa? Po wpisaniu słowa kluczowego w wyszukiwarce Google pojawi nam się opcja automatycznego uzupełniania. Wyświetlają się tu podobne, sugerowane frazy, które często wpisują użytkownicy wyszukiwarki. Niestety takie rozwiązanie nie daje nam szczegółowej wiedzy o ilości zapytań, jednak jest darmowe. Należy jeszcze pamiętać, że sugestie Google nie są globalne, mogą się one różnić w zależności od lokalizacji oraz używanych urządzeń.


Google Trends
Google Trends to narzędzie, które umożliwi nam sprawdzenie popularności zapytań. Jak to działa? Po wpisaniu frazy kluczowej pojawia się wykres jej popularności. Możemy z niego wywnioskować czy dane słowo kluczowe jest coraz częściej czy coraz rzadziej wyszukiwane, czy charakteryzuje się sezonowością. Pozwoli nam to określić czy warto użyć danej frazy do tworzenia tematu artykułu.
Dodatkowo wyświetlają się tutaj podobne, zyskujące na popularności zapytania. To właśnie je warto wykorzystać przy tworzeniu tematów na bloga. Poniżej przykład po wpisaniu frazy „sukienka na wesele”:
Planer Słów Kluczowych
Kolejnym przydatnym i jednym z najbardziej popularnych narzędzi do doboru fraz jest Planer Słów Kluczowych. Po wpisaniu frazy w pole „Poznaj nowe słowa kluczowe” pojawiają się wyniki zawierające powiązane słowa kluczowe. Dużym plusem Planera są z pewnością możliwości filtrowania, m.in.: tekst słowa kluczowego zawiera …, tekst słowa kluczowego nie zawiera…., śr. miesięczna liczba wyszukiwań >=…, wybór słów z niską, średnią lub dużą konkurencja. Umożliwia to szybki i prosty dobór słów kluczowych, zgodnych z naszymi potrzebami. Aby móc korzystać z Planera słów kluczowych wystarczy posiadać aktywne konto Google Ads, czyli mieć uruchomioną przynajmniej jedną kampanię.
Answer The Public
Answer the public jest to świetne narzędzie pozwalające na wyszukiwanie tzw. fraz długiego ogona. Jego plusem jest także to, że wyświetla wiele fraz – pytań, dlatego świetnie sprawdzi się podczas szukania pomysłu na temat artykułu.
Zobacz więcej: Długi ogon – pokaż się w Google na rzadsze i precyzyjne frazy
Zobacz, jak wyglądają wyniki narzędzia:
- dla zapytania „sukienka na wesele” https://answerthepublic.com/reports/e6412c9a-ef5d-4455-955d-12bc0ea1e3cd
- dla zapytania „sukienki dla dziewczynek” https://answerthepublic.com/reports/0906db2e-b8ed-4fe8-a1b5-dc29e9ba7ebd
Senuto i Semstorm
Senuto i Semstorm to płatne narzędzia dedykowane głównie dla pozycjonerów oraz specjalistów Google Ads. Posiadają one wiele funkcjonalności związanych z badaniem skuteczności kampanii SEO i SEM. Oba narzędzia posiadają między innymi możliwość wyszukiwania słów kluczowych. Dużą ich zaletą jest wyświetlanie średniej miesięcznej liczby wyszukiwań, co daje nam informacje o atrakcyjności danej frazy. Umożliwiają nam także dobór fraz kluczowych – pytań, które świetnie sprawdzają się jako tematy artykułów. Dodatkowo możemy podejrzeć tu popularne frazy u naszej konkurencji. Przeszkodą dla małych przedsiębiorców może być cena. Za podstawowy pakiet Senuto zapłacimy 99 zł miesięcznie. W przypadku Semstorma będzie to 129zł miesięcznie.
2. Przyporządkuj listę fraz
Mamy już wybrany tytuł artykułu oraz główną frazę kluczową. Zanim przystąpimy do pisania, musimy poświęcić chwilę na dobór dodatkowych fraz kluczowych. Oprócz najważniejszej frazy głównej artykuł powinien posiadać również semantyczne słowa kluczowe. Są to powiązane ze sobą frazy, które pozwalają szczegółowo przedstawić robotom Google tematykę, którą porusza artykuł. Zastosowanie takich słów wzmacnia znaczenie tematyczne całej treści. Wpływa to pozytywnie na ranking w wynikach wyszukiwania.
Jako frazy dodatkowe warto stosować:
- wyrażenia typu „długi ogon” zawierające frazę główną,
- synonimy, wyrazy bliskoznaczne
- powiązane słowa kluczowe.
Przykład, dla tematu „Najmodniejsze sukienki na wesele – lato 2022”:
Fraza główna: sukienki na wesele 2022
Dodatkowe frazy kluczowe, które warto użyć w artykule:
- sukienki na wesele na lato
- długie sukienki na wesele
- młodzieżowe sukienki na wesele
- sukienki na wesele dla puszystych
- eleganckie sukienki
- sukienki koktajlowe
- sukienki wizytowe
- modne sukienki na wesele
- kreacje na wesele
- suknie weselne
- sukienki weselne
- sukienki wieczorowe
3. Stosuj odmienione frazy
Oprócz fraz w ich oryginalnej postaci zdecydowanie warto stosować ich odmienione formy. Dzięki zastosowaniu naturalnie brzmiących odmian artykuł będzie miał bardziej naturalną postać, a dzięki temu zyska nie tylko czytelników, ale także uznanie w rankingu wyników wyszukiwania.
Przykład dla frazy „sukienka na wesele”:
- sukienek na wesele
- sukienki na wesele
- sukience na wesele
4. Użyj ważnego słowa kluczowego już w pierwszych zdaniach tekstu
Dobrze, aby pierwsze wystąpienie głównego słowa kluczowego pojawiło się pierwszym akapicie, a nawet pierwszym zdaniu tekstu.
5. Wykorzystaj odpowiednią ilość słów kluczowych
W treści artykułu bardzo ważne jest zagęszczenie słów kluczowych. Ilość fraz kluczowych nie może być zbyt mała ani zbyt duża. W pierwszym przypadku roboty Google uznają podstronę za niezwiązaną z danym słowem kluczowym, a w drugim za spam. Jaka ilość słów kluczowych będzie więc odpowiednia? Sprawdzajmy to na podstawie wyników konkurencji z pierwszej strony (TOP 10) wyników wyszukiwania. Właściwą ilością powtórzeń frazy głównej błędzie liczba zbliżona do wyniku stron konkurencyjnych. Należy tu pamiętać również o tym, aby także dostosować ilość tekstu do tych występujących na stronach konkurencyjnych. Jeśli chodzi o frazy-synonimy to warto każde z nich użyć około 1-3 razy w treści artykułu.
6. Zastosuj śródtytuły czyli nagłówki
Stosowanie śródtytułów pozwala na oddzielenie poszczególnych zagadnień oraz ułatwia nawigację. Ważne, aby śródtytuły oznaczać nagłówkami <h2> oraz <h3>, a w przypadku dłuższego artykułu nawet <h4>, <h5>. Są one bardzo ważnym czynnikiem mającym wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania, czyli na to, że stworzony artykuł będzie generował ruch. Nagłówki są też świetnym miejscem na zastosowanie ważnych słów kluczowych.
7. Uatrakcyjnij treść: obrazki, wideo, infografiki
Ważne, aby przygotowane treści były wartościowe dla użytkownika. W celu przykucia uwagi użytkownika doskonałym pomysłem jest wykorzystanie elementów takich jak obrazki, wykresy, wideo czy infografiki. Jeśli przedstawione w artykule treści są atrakcyjne dla czytelnika, spędzi on więcej czasu na stronie. Będzie to dla robotów Google sygnał, że nasza strona jest wartościowa dla użytkowników.
Przykładowe artykuły:
- z infografiką: https://www.hrs.com/pl/blog/po-godzinach/stroj-biznesowy-na-przestrzeni-ostatnich-100-lat.html
- z wykresami: https://fashionbiznes.pl/raport-ekspercki-sukienka-na-jedna-okazje-kupic-czy-wypozyczyc/
- z wideo i grafikami: https://www.macademiangirl.com/2017/12/wideo-lookbook-sylwestrowy.html

Beata Wysocka – od 2015 roku związana z marketingiem internetowym. Aktualnie specjalistka SEO w firmie Brand Active. Na co dzień przygotowuje analizy i rekomendacje związane z optymalizacją stron klientów oraz monitoruje prowadzone działania.