Jak tworzyć opisy produktów?

Pozycjonowanie – początkujący
● ● ●
Pozycjonowanie8 minut czytania

TL;DR

Opisy są istotnym elementem pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwania, mają również wpływ na przebieg kampanii reklamowej w Google. Oprócz przejrzystości i zawarcia najważniejszych informacji i atrybutów produktów, należy zadbać o elementy wspierające pozycjonowanie np. uporządkowaną strukturę nagłówków. Ważne jest, aby opisy były unikatowe – skopiowane opisy bardzo negatywnie wpływają na wyniki wyszukiwania. Muszą o tym pamiętać zwłaszcza sprzedawcy działający w modelu dropshipping. Stylistycznie wszystkie opisy na stronie powinny być spójne i zachowywać podobny układ.

Czego dowiesz się z artykułu?

  • Jakie są ważne elementy dobrego opisu?
  • Dlaczego istotna jest świadomość swojej grupy docelowej?
  • Dlaczego ważne są unikatowe opisy w sklepie internetowym?
  • Jakie są dobre praktyki w tworzeniu opisów?

Co i komu masz do zaoferowania?

Zastanów się nad odbiorcą. Inaczej będą opisane produkty luksusowe, skierowane do osób bardziej dystyngowanych i wymagających, a innym językiem skonstruujesz opisy produktów dla nastolatków. Nawet idealny opis skierowany do złej grupy docelowej przyniesie efekt odwrotny do zamierzonego. Nigdy nie kieruj komunikatu do wszystkich. Do wszystkich – znaczy do nikogo. Wiedza na temat odbiorcy pomoże ci tworzyć dopasowane komunikaty i nauczy, jak grać nie tylko ceną i wysokim rabatem, ale jak rozwiązywać problemy klientów i odpowiadać na ich potrzeby.

Opisz to dobrze!

Dobrze opisany produkt powinien mieć przede wszystkim przydzielone i wypisane najważniejsze atrybuty: parametry techniczne, przeznaczenie, rok wykonania, materiał itd. Wśród badanych przez nas sklepów, którym nie udało się odnieść sukcesu, aż 83% nie posiadało wypisanych ważnych atrybutów produktów – zarówno w nazwach jak i w opisie.

Czy zdecydujesz się na produkt, o którym nic nie wiesz i nie znasz żadnych jego parametrów i właściwości?

ikona: zobacz równieżZobacz również: atrybuty produktów

Warianty różnią się od atrybutów tym, że wpływają na to, jak będzie wyglądał zakupiony produkt. Innymi słowy, używa się ich, gdy produkt jest dostępny po prostu w różnych wariantach: w różnych kolorach, rozmiarach itd. Dla różnych produktów tworzy się różne grupy wariantów np. charakterystyczne tylko dla butów, sukienek, kurtek.

ikona: zobacz równieżZobacz również: warianty produktów

Produkt to jednak nie tylko parametry techniczne. To często cała historia i opis jego powstania aż po codzienne użytkowanie. Żeby opisać tę historię jak najlepiej, używamy nagłówków, będących ważnym elementem pozycjonowania. Należy o nich myśleć jak o książce:

  • Nagłówek 1 (H1) jest tytułem. Jest unikatowy dla każdej podstrony i w większości systemów (w tym na platformie Shoper) generuje się automatycznie, nie powinno się go wstawiać samodzielnie w tekście. Prosimy, pamiętaj o tym, tworząc jakiekolwiek strony. Oczywiście świat się nie zawali, gdy tak zrobisz, ale zgodnie ze sztuką pozycjonowania powinien być tylko jeden na każdą podstronę.
  • Nagłówek 2 (H2) funkcjonuje jak tytuł rozdziału i opisuje skrótowo partię tekstu, która się pod nim znajduje.
  • Nagłówek 3 (H3) funkcjonuje jak podrozdział, więc żeby był użyty warto wcześniej skorzystać z Nagłówka 2.

Można również na nie patrzeć jak na priorytet, ważność danej frazy. Ze względu na powyższe, używamy nagłówków od 2 (łącznie) w dół. Zobaczmy, jak by to wyglądało na przykładzie… psiej karmy. Wcięcia zostały użyte tylko aby zobrazować hierarchię, nie musisz ich wprowadzać.

Opis karmy – Nagłówek 2

Dokładny opis psiej karmy wraz z pogrubieniem najważniejszych dla klienta cech. Warto skorzystać z listy. To idealne miejsce na opisanie historii produktu i pomysłu na jego powstanie. – Tekst

Skład – Nagłówek 2

80% mięsa – Nagłówek 3

Wysoka zawartość mięsa z kurczaka, które jest źródłem białek i składników energetycznych, gwarantujących zdrowy rozwój twojego psiaka. – Tekst

pozostałe składniki odżywcze – Nagłówek 3

lista pozostałych składników wraz z opisem – Tekst

Zalecenia żywieniowe – Nagłówek 2

opis zaleceń żywieniowych i dawkowania karmy – Tekst

Aby w tekście na blogu, stronie informacyjnej, opisie kategorii, opisie produktu itd. dodać nagłówek proszę wybrać opcję pokazaną na obrazku poniżej, czyli wybierając w edytorze Format > Formaty > Nagłówki. Jest to korzystniejsze pod kątem pozycjonowania rozwiązanie niż krótki pogrubiony tekst.

Shoper – jak dodać nagłówki

Istotne podczas opisywania produktów są wyróżnienia ważnych słów i fraz. Nie ma oficjalnych wypowiedzi Google, czy pogrubienia w tekście mają wpływ na pozycjonowanie, z kolei zdania pozycjonerów i agencji są podzielone. Jak się czasem mawia: jeden rabin powie tak, inny powie nie. Niemniej jednak warto od czasu do czasu używać pogrubień i kursywy, jest to dobra praktyka copywriterska, która sprawia, że tekst jest czytelniejszy i ułatwia znalezienie istotnych informacji w bloku tekstu.

ikona: pamiętajPamiętaj: Zawsze w pierwszej kolejności troszcz się o klienta, a nie o algorytmy Google. Nie lej wody tylko po to, aby zamienić opis w wyliczankę słów kluczowych. Jeśli zatroszczysz się o klienta dobrymi treściami na stronie, Google zatrości się o ciebie.

Przed przesadną troską o SEO zamiast o klienta ostrzegają również eksperci z Trusted Shops:

Porada ekspertów

Autorzy stron często dają się ponieść wymaganiom SEO a przygotowane przez nich tytuły są nijakie i zbyt do siebie podobne. Bardziej opisowa treść takiego tytułu ma większe szanse przyciągnąć spojrzenia i zainteresować kupujących.

Kreatywne i bardziej szczegółowe tytuły oraz opisy produktów pomogą kupującym w poznaniu i zrozumieniu twojej oferty. Jest bardzo możliwe, że twoja konkurencja handluje podobnymi lub tymi samymi produktami. Odpowiednia prezentacja produktu na stronie zaspokoi potrzeby kupujących i sprawi, że nie będą musieli poszukiwać dalszych informacji gdzie indziej. Zwiększa to prawdopodobieństwo dokonania przez nich zakupu właśnie u ciebie.

O tym jak przygotować przekonujące i zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek opisy produktów, dowiesz się z bezpłatnego poradnika przygotowanego przez Trusted Shops.

Trusted Shops – europejski lider w dziedzinie certyfikacji e-sklepów, dostawca systemu opinii o sklepach i produktach oraz gwarancji zwrotu pieniędzy dla kupujących online.

Opisy produktów Trusted Shops – poradnik

Dropshipping

Prowadzisz sprzedaż w modelu dropshippingowym? Bądź w gotowości na zmiany. To dobry i ciekawy model, musisz się jednak liczyć z tym, że opisy dostarczane przez producentów nie są unikatowe. Korzystają z nich często dziesiątki sklepów. Ze względu na algorytm Panda wprowadzony przez Google, w wynikach wyszukiwania niżej znajdują się strony posiadające zduplikowane, nieunikatowe treści. Strzeż się ich jak ognia! Pamiętaj, aby tworzyć własne opisy produktów lub parafrazować już istniejące. Nie zapomnij także, że pozycjonowanie przynosi różne efekty w zależności od branży i konkurencji.
Oczywiście nie zawsze będzie to możliwe z racji automatycznie aktualizowanych plików od hurtowni.

Co jeszcze musisz wiedzieć o opisach?

Pamiętaj, żeby opisy produktów były spójne i jednolite. Klient nie może mieć wrażenia, że nagle znalazł się na zupełnie innej stronie, na której opisy pisała całkowicie inna firma. Struktura opisów na stronie powinna być jak najbardziej podobna.

Co z Allegro?

Jeżeli to tylko możliwe, nie kopiuj również opisów z Allegro. Zazwyczaj są przygotowane w zupełnie innym stylu i wizualnie będą znacznie odbiegały od sklepu internetowego. To nie tylko rzuca się w oczy, ale stwarza wrażenie braku profesjonalizmu i konsekwencji w działaniu na stronie.

Ozdobniki

Jeśli chcesz wzbogacić wizualnie opisy zdjęć, warto używać niewielkich, wcześniej zaprojektowanych lub pobranych ikon, które pomogą wypunktować najważniejsze cechy produktu. A może jesteś w stanie nieco zaszaleć i dla najważniejszych produktów przygotować wideorecenzję lub zaprezentować, jak się z nich korzysta? Sprzedawcy prześcigają się w sposobach dotarcia do klienta, warto więc przemyśleć całkowicie różne dostępne metody.

Najczęściej zadawane pytania

Ciekawym pomysłem jest również wprowadzenie najczęściej zadawanych pytań (FAQ) dotyczących danego produktu – zwłaszcza na dalszym etapie sprzedaży, gdy już zdobędziemy więcej doświadczenia. Takie informacje będą nie tylko pomocne dla klientów, ale również pozytywnie wpłyną na pozycjonowanie serwisu. Win-win!

Im wcześniej, tym lepiej

Przy dużej liczbie produktów tworzenie opisów może wydawać się żmudną pracą, ale warto jak najwcześniej się do niej przyłożyć. Powód jest prosty: prawdopodobnie nie będzie ci się chciało wracać do zamieszczonych raz produktów i edytować wszystkich po kolei. W niektórych przypadkach warto zrobić coś raz, a dobrze.

Chcesz wiedzieć jeszcze więcej o nazwach produktów? Warto rozejrzeć się w internecie za jeszcze bardziej szczegółowymi artykułami – my polecamy poniższą lekturę.

Chcę przykłady!

W ramach podsumowania zawsze dobrze zerknąć na kilka dobrych przykładów. Poniżej prezentujemy pojedyncze sklepy z ciekawie zaprezentowanymi i opisanymi produktami:

ikona: dobrzehultaj.pl

ikona: dobrzetani-android.pl

ikona: dobrzesklep.klanska.pl

ikona: dobrzewallandart.pl

ikona: dobrzeelectromag.pl

ikona: dobrzefamilygarden.pl

ostatnia aktualizacja: 06.06.2018