Czego dowiesz się z poradnika:
- jakie znaczenie mają nazwy produktów w sklepie internetowym;
- jakie elementy w nazwie są ważne;
- jakie są dobre praktyki sugerowane przez Google;
- co zrobić, gdy nie masz możliwości samodzielnie zająć się nazywaniem i opisywaniem produktów;
- jakie narzędzia mogą być pomocne w nazywaniu produktów.
Dlaczego to tak bardzo (!) ważne?
Nazwy produktów to jeden z ważniejszych czynników wpływających na możliwość wyszukania produktu w internecie. Typ produktu, istotne frazy kluczowe go opisujące, parametry, atrybuty – a wszystko to w jak najkrótszej formie. Obok zdjęcia produktu i ceny to najmocniej wyeksponowany element karty produktu czy reklamowych wyników wyszukiwania:
Złe nazwy w połączeniu z płatną kampanią reklamową praktycznie gwarantują „przepalenie” budżetu. Z kolei gdy nie prowadzisz kampanii produktowej, a sklep pozbawiony jest dobrze skonstruowanych nazw i opisów – praktycznie nie możesz liczyć na znalezienie się w organicznych (darmowych) wynikach wyszukiwania. Podobna sytuacja będzie miała miejsce w mocno konkurencyjnych branżach, przede wszystkim w odzieżowej. Pomóc się wybić mogą tylko przemyślane działania marketingowe.
Nie za długo, nie za krótko:
– Czapa
– T-Shirt
– Torebka damska
– Torba damska listonoszka z frędzlami w kolorze białym i ecru
– Sweter Damski H&M, Czarny (Rozmiar M).
– Wisiorek „Błękitny Topaz”, kryształ z żywicy epoksydowej, kolor błękitu, 2 cm
– Rozkloszowana sukienka koronkowa granatowa BI2128-01
Czym różnią się powyższe nazwy? Przyjrzyjmy się, co łączy poprawne przykłady:
- zamieszczenie typu produktu (torba, sweter, wisiorek, sukienka)
- optymalna długość (krótkie nazwy są błędne, ale nie możemy też przedobrzyć!)
- zawarcie ważnych atrybutów (np. kolor, materiał, rozmiar, nr modelu)
- opisowe nazwy (z frędzlami w kolorze…, rozkloszowana sukienka)
- umieszczenie słów kluczowych, po których potencjalni klienci mogą szukać produktów
Pamiętaj: Zbyt ogólne, krótkie nazwy uniemożliwiają wyszukanie produktu zarówno w sieci, jak i w twoim sklepie.
Szczegółowe nazwy produktów – masło maślane?
Może się wydawać, że jeśli sklep sprzedaje np. tusze do drukarek, to bez sensu jest pisanie każdorazowo nazwy Tusz do drukarki [marka] [model], bo przecież klient widzi, że jest w sklepie z tuszami. Nic bardziej mylnego! Pamiętajcie, że klienci nie zawsze trafiają najpierw na stronę główną sklepu, a bardzo często najpierw udaje im się wyszukać w Google kartę konkretnego produktu. Słowa kluczowe w nazwach produktu mają na celu zwiększenie szans na wyszukanie naszej oferty czy poprawienie jakości kampanii produktowej.
Dodatkowo, od strony technicznej, na platformie sklepów Shoper (ale często również w innych systemach!) nazwa produktu jest jednocześnie nagłówkiem pierwszego stopnia. W skrócie: to znacznik w kodzie HTML, który wskazuje, że ten element powinien być istotny dla wyszukiwarek.
Nazwy w systemach magazynowych
Musisz też wiedzieć, że nazwa odpowiadająca nazwie produktu w magazynie niekoniecznie jest poprawna. Bo co powie komuś np. „Winterfast SL K 2214015696”? Za to „Buty do biegania dziecięce Adidas Winterfast czerwono-czarne” to już zupełnie inna bajka.
CAPS LOCK – lepiej wyraźni, wyraźnie lepsi?
Nic takiego. Wielkie litery nie tylko nie pomogą ci się wyróżnić, ale też mogą spowodować wstrzymanie reklamy produktowej w Google.

Nie mam czasu, nie chcę, nie umiem
Jest wiele powodów, dla których właściciele sklepów nie chcą dokładnie opisywać nazw produktów i treści pod nimi. I nie ma w tym nic złego, nie każdy musi lubić czy potrafić pisać angażujące opisy, również nie zawsze pozwala na to czas.
Usługi copywriterskie należą do usług stosunkowo tanich. Poprawne nazwanie i opisanie produktów można śmiało zlecić firmie lub freelancerowi zawodowo zajmującemu się treściami dla e-commerce. Jeśli sami nie mamy możliwości dopracowania kart produktów, naprawdę warto rozważyć taką opcję.
Do dzieła!
Nie masz pomysłu i pewności, czy wymyślona nazwa może być dobra? Google prawdę ci powie. A dokładniej Planer Słów Kluczowych od Google. Jeśli chcesz naprawdę porządnie przysiąść nad nazwami produktów, poświęć nieco czasu i przekonaj się, jak proste obsłudze jest to narzędzie. Jeszcze prostsze jest Ubersuggest.io które po wybraniu języka polskiego pokaże różne sugestie dotyczące wpisanej frazy – na bazie tego, co użytkownicy najczęściej wpisują w Google.
Śledź konkurencję, pytaj znajomych i zawsze staraj się jak najlepiej przemyśleć używane nazwy. W końcu „Beżowa bawełniana rozkloszowana sukienka marki XYZ” powie klientowi więcej niż po prostu „Sukienka rozkloszowana” czy „Sukienka Amanda”.