Google Search Console – raport „Stan”

Pozycjonowanie – średniozaawansowany
● ● ●
Pozycjonowanie4 minuty czytania

 

Z tego raportu dowiemy się, które strony zostały zaindeksowane oraz jak naprawić te, których Google botowi nie udało się zaindeksować 🙂

Główny widok wygląda bliźniaczo podobnie do wyglądu raportu skuteczności, ale przedstawia oczywiście inny segment danych:

 

Raport Stan
Kliknij, aby powiększyć.

 

W prawym górnym rogu na powyższym obrazku zaznaczona jest informacja o dacie ostatniej aktualizacji, czyli ostatnich odwiedzinach Google Bota.

Każda strona z punktu widzenia Google może mieć 4 stany, które widzimy w kafelkach nad wykresem:

  • Błąd – strona nie została zaindeksowana i na nich należy się skupić w pierwszej kolejności. O konkretnych komunikatach błędów, które się pojawiają można poczytać tutaj.  
  • Prawidłowe z ostrzeżeniami – strony zaindeksowane, ale mogą zawierać błędy,
  • Prawidłowy – strona zaindeksowana bez żadnych zastrzeżeń,
  • Wykluczono – strony, które nie zaindeksowane, ale z punktu widzenia Google Bota zostało to zrobione celowo i w poprawny sposób.

W lewym górnym rogu można zauważyć także selektor (strzałkę), którą można rozwinąć:

 

Raport Stan - wszystkie znane strony

 

Służy ona do filtrowania zasobów konta GSC (np. jeżeli jest dodana więcej niż jedna mapa witryny). Natomiast jeżeli przy zakładaniu konta został wybrany typ usługi prefiks adresu URL lub nawet domena (ale tylko w przypadku gdy kilka domen przekierowane jest do jednej głównej) zalecamy pozostawić aktywną pozycję Wszystkie znane strony.



ikona: zobacz równieżZobacz więcej: Typy usług GSC przy dodawaniu mapy witryny

 

Pod wykresem znajduje się tabela, w której zobaczymy komunikaty dot. wszystkich stanów stron (oprócz prawidłowego oczywiście) oraz konkretne typy błędów i stan ich weryfikacji.

 

Raport Stan - szczegóły
Kliknij, aby powiększyć.

 

Każdy błąd ma swoją przyczyny, które opisaliśmy w osobnym artykule. Do każdego z nich mogą zostać przypisane określone stany weryfikacji:

  • Nie rozpoczęto – ciągle jest choć jeden adres URL, którego Google nie zweryfikował,
  • Rozpoczęto – rozpoczęto próbę weryfikacji i do tej pory nie znaleziono innych wystąpień problemu,
  • Powodzenie / Wszystko w porządku – wszystkie problemy zostały naprawione,
  • Nie dotyczy – Google uznaje problem za rozwiązany,
  • Niepowodzenie – problem nadal występuje.

Załóżmy, że wiemy już co nie co na temat typów błędów i zrobiliśmy co w naszej mocy, żeby je wyeliminować z problematycznych stron. Poprawny proces weryfikacji tego, czy problem nadal występuje, powinien wyglądać tak:

 

1. Klikamy w konkretny typ błędu i przechodzimy do tak wyglądającego ekranu:

 

Raport Stan - błędy indeksowania
Kliknij, aby powiększyć.

 

2. Klikamy w przycisk Sprawdż poprawkę.

Istotne: po kliknięciu w przycisk Search Console od razu sprawdzi wybiórczo kilka stron, na których występuje problem. Jeżeli na któreś z nich zidentyfikuje dalsze jego występowanie, to weryfikacja kończy się bez zmiany stanu (po prostu nic się nie zadzieje).
Weryfikacja przejdzie do etapu Rozpoczęta tylko i wyłącznie wtedy, gdy na losowo wybranych stronach dotychczasowy problem zniknie.

 

3. Jeżeli stan weryfikacji zmieni się na Rozpoczęta, Search Console przechodzi do szczegółowego sprawdzania każdego adresu URL, na którym występował dany typ błędu. Podczas tego procesu Google może nam wyświetlić kilka rodzajów komunikatów diagnostycznych do poszczególnych adresów:

    1. Powodzenie – jeżeli problem już nie występuje (może być także w formie Wszystko w porządku),
    2. Inne – dla adresów URL, które są już niedostępne (nie jest to błąd),
    3. Niepowodzenie – jeżeli błąd nadal występuje.

 

4. Jeżeli okaże się, że wszystkie adresy zostały odpowiednio poprawione, stan problemu zmieni się na Powodzenie (pierwotny komunikat błędu lub ostrzeżenia niestety będzie dalej widoczny).
W gorszym scenariuszu, gdy zobaczymy przy niektórych adresach URL stan problemu Niepowodzenie, możemy przejść weryfikację na nowo (oczywiście po kolejnej próbie naprawy błędu). Pamiętajmy jednak, by zawsze przed rozpoczęciem nowego cyklu upewnić się, czy obecny się już zakończył (każdy adres ma przypisany stan błędu).

 

ikona: pamiętajPamiętaj: Proces weryfikacji trwa od kilku dni do nawet 2 tygodni!

 

ikona: pamiętajPamiętaj: W pierwszej kolejności zalecamy zajmowanie się tymi błędami, które mają przypisany stan weryfikacji nieudane lub nie rozpoczęto.