Google Search Console – raport „Sprawdzanie adresu URL”

Pozycjonowanie – średniozaawansowany
● ● ●
Pozycjonowanie3 minuty czytania

 

Jak sama nazwa wskazuje – raport pokazuje dane diagnostyczne na temat konkretnego adresu URL. Dotyczą one błędów związanymi z danymi uporządkowanymi czy problemów z indeksowaniem.

Aby przejść do raportu, wystarczy skopiować adres strony, która nas interesuje i wkleić ją w wyszukiwarce raportu.

 

Sprawdzanie adresu URL
Kliknij, aby powiększyć.

 

Po zakończeniu pobierania danych z indeksu zobaczymy dane diagnostyczne dla adresu, który podaliśmy:

 

Sprawdzanie adresu URL
Kliknij, aby powiększyć.

 

Najważniejsza informacja w tym raporcie to oczywiście sekcja Stan. Na powyższym screenie widzimy, że artykuł o tym, jak tworzyć nazwy produktów ma status Strona przesłana i zaindeksowana. Nie jest to jednak regułą i mogą w tym miejscu czekać na nas mniej przyjemne komunikaty, które Google opisał w swojej dokumentacji tutaj.

Niezależnie od komunikatu, jaki zobaczymy, możemy rozwinąć sekcję stanu strzałką, żeby zobaczyć dokładniejsze informacje. W naszym wypadku wygląda to tak:

 

Google Search Console - stan strony
Kliknij, aby powiększyć

 

Następną sekcją jest Obsługa na urządzeniach mobilnych, którą także wg Google spełniamy bez zarzutów. Podobnie jednak jak w poprzednim przypadku – nie jest to reguła ponieważ nasza strona musi spełniać pewne wymagania, które Google opisuje w tym miejscu, natomiast listę możliwych błędów tutaj.

 

Kolejną sekcją jest AMP (Accelerated  Mobile Pages), czyli po polsku przyśpieszona strona mobilna. Platforma Shoper na ten moment nie posiada elementów rozszerzonych w kodzie obsługujących tę technologię. Zainteresowanych zachęcamy do zapoznania się z problemami związanymi z AMP wynikających z wymagań Google.

 

W raporcie Sprawdzenie adresu URL w prawym górnym rogu zobaczycie także taki oto przycisk:

Sprawdź adres URL wersji aktywnej

Służy on do przetestowania konkretnej strony, czy może zostać bez zastrzeżeń zaindeksowana przez Google. Opcję tę można także wykorzystać dla stron już zaindeksowanych po wprowadzeniu na niej zmian (przed wysłaniem prośby o przeindeksowanie). Załóżmy, że to chcemy właśnie zrobić.

W tym celu klikamy w wyżej przedstawiony przycisk i czekamy kilka chwil, by Google mógł przeanalizować, jak wygląda strona w indeksie, a jaka jest w obecnej formie.
Po chwili otrzymujemy widok rozbity na 2 zakładki:

 

Sprawdzanie adresu URL
Kliknij, aby powiększyć.

 

Zakładka nr 1, czyli Indeks Google przedstawia stan rzeczy w indeksie, czyli to jak Google ocenił stronę podczas ostatniego indeksowania. Natomiast zakładka nr 2, czyli Test wersji opublikowanej, to analiza tego, jak Google ocenia stronę w czasie rzeczywistym (obecnie).

Jak widać, Google nie odnotowuje żadnych problemów, więc śmiało możemy kliknąć Poproś o zaindeksowanie, żeby strona zaktualizowała się w indeksie (do kilku dni).