Czego dowiesz się z poradnika:
- co pokazuje raport „Skuteczność”;
- jak czytać wykresy w raporcie;
- jak używać filtrów w raportach Google Search Console;
- kiedy używamy poszczególnych filtrów i do czego służą.
Najważniejszy raport w Google Search Console
Raport Skuteczność pokazuje:
- jak często strona pojawia się w wynikach wyszukiwania,
- jak wiele kliknięć organicznych generuje,
- jaką ma średnią pozycję w wynikach wyszukiwania,
- jaki ma współczynnik klikalności (CTR).
Dane przedstawiane na wykresie możemy modyfikować, klikając w kolorowe kafelki. Dla przykładu, jeżeli interesuje nas tylko i wyłącznie liczba kliknięć, to resztę kafelków należy odznaczyć tak, żeby swój kolor zachował tylko ten odpowiedzialny za liczbę kliknięć:
Te informacje, które zaznaczymy jako aktywne, pojawią się także w tabeli pod wykresem, ale do niej wrócimy później 🙂
Nad wykresem znajdują się filtry, dzięki którym możemy modyfikować zakres wybranych danych oraz dokonywać ich porównań (nałożone filtry także przenoszą się na dane w tabeli).
Klikając w filtr „Typ wyszukiwania”, możemy zdefiniować, czy interesują nas wszystkie wyniki (sieć), zakładka Grafika, czy może Wideo (Google mierzy wyniki osobno dla każdej z tych zakładek w wyszukiwarce).
Przechodząc do zakładki „Porównaj”, porównamy wyniki z wyżej wymienionych.
Filtru „Typ wyszukiwania” używaj gdy:
- dbasz o teksty alternatywne (ALT-y) grafik w sklepie,
- dbasz o optymalizację rozmiaru zdjęć,
- używasz świadomie słów kluczowych w nazwach zdjęć,
- prowadzisz swój kanał na YouTube.
Idąc dalej, możemy określić zakres daty, z którego system ma przedstawiać dane. Oczywiście do dyspozycji mamy kilka gotowych przedziałów czasu takich jak ostatni tydzień, miesiąc, kwartał czy rok, ale możemy także określić własny przedział w sekcji „Niestandardowe”.
W przypadku określenia daty dużo bardziej użyteczna może okazać się opcja porównywania (szczególnie jeżeli od jakiegoś czasu korzystamy z usług agencji pozycjonującej nasz sklep):

Filtrowania po dacie używaj, gdy:
- chcesz sprawdzić, jak kształtuje się widoczność sklepu w wyszukiwarce wraz z upływem czasu,
- chcesz porównać widoczność w wyszukiwarce sklepu w analogicznych przedziałach czasu rok do roku,
- korzystasz z usług agencji SEO i chcesz określić efektywność prowadzonych działań pozycjonerskich, porównując analogiczny okres czasu przed podjęciem współpracy vs. po podjęciu współpracy.
Klikając „+ Nowa”, zobaczymy jeszcze kilka dostępnych filtrów:
Filtru „Zapytanie” możemy użyć, jeżeli chcemy sprawdzić statystyki konkretnych słów kluczowych, po wpisaniu których użytkownikom pojawia się nasz sklep w wynikach wyszukiwania. Google daje nam możliwość zdefiniowania czy:
- wpisana fraza może zawierać się w szerszym kontekście (zapytanie zawierające),
- ma być dokładnie taka jak wpisujemy (dokładne zapytanie),
- ma pokazać statystyki wszystkich fraz z wyjątkiem tej, którą wpisujemy (zapytanie niezawierające).

Filtru „zapytanie” używaj, gdy:
- chcesz sprawdzić, na jakie słowa kluczowe twój sklep pojawia się w wynikach wyszukiwania,
- chcesz odszukać zapytania o wysokiej liczbie wyświetleń, ale niskim CTR (mogą pomóc wskazać miejsca, w których warto poprawić meta tytuł i opis, by lepiej trafiały w potrzeby użytkowników),
- chcesz sprawdzić, jaki jest stosunek zapytań, zawierających nazwę twojej marki do tych, które jej nie zawierają,
- świadomie używasz słów kluczowych i starasz się pozycjonować właśnie na nie,
- agencja SEO zobowiązała się w umowie do pozycjonowania twojego sklepu na konkretne słowa kluczowe.
Kolejnym dostępnym filtrem jest „Strona”, dzięki któremu zawęzimy dane na wykresie do konkretnych adresów URL.

Podobnie jak w przypadku zapytań możemy zdefiniować, czy system ma przedstawiać dane dla:
- adresów zawierających wpisaną przez nas frazę (URL-e zawierające),
- adresu dokładnie takiego jak wpisujemy (Dokładny adres URL),
- wszystkich adresów oprócz tych, które zawierają wpisaną przez nas frazę.
Filtrowania po adresie URL używaj, gdy:
- chcesz sprawdzić statystyki konkretnych stron,
- prowadzisz bloga i chcesz sprawdzić statystyki dla adresów URL swoich wpisów,
- pozycjonujesz świadomie konkretne strony w obrębie sklepu.
Następny dostępny filtr to „Kraj”. Jak łatwo się domyślić, jest to opcja przydatna dla tych właścicieli sklepów internetowych, którzy prowadzą swoje sklepy także w wersjach obcojęzycznych i budują widoczność w wyszukiwarce także w innych krajach.
Jest to zdecydowanie kluczowa sprawa dla osób, które zleciły przetłumaczenie treści i pozycjonowanie sklepu w wersji obcojęzycznej zewnętrznej firmie (do zweryfikowania efektów prac).
Kolejnym filtrem, którego możemy wykorzystać, jest Urządzenie. Dla większości najbardziej użyteczną rzeczą, do którego można go wykorzystać, jest użycie opcji porównania i oczywiście zestawienie wersji na komputery z urządzeniami mobilnymi:

Efekt, który uzyskam, będzie wyglądał mniej więcej tak:
Dzięki takiemu raportowi poznamy szczegółowe dane dotyczące wyświetleń, kliknięć, pozycji czy klikalności osobna dla urządzeń stacjonarnych i osobno dla urządzeń mobilnych.
Po bardziej szczegółowe dane zjedźmy do tabeli pod wykresem. Załóżmy, że chcemy pójść krok dalej i sprawdzić liczbę kliknięć, ale już dla konkretnych stron. W tym celu w tabeli zmieniamy aktywną zakładkę na „Strony”:
Jak widać, otrzymaliśmy tę informację i to z wyliczoną różnicą między kliknięciami 🙂
Gdybyśmy chcieli pójść jeszcze krok dalej i poznać średnią pozycję konkretnych stron z podziałem na urządzenia, wystarczy zmienić aktywny kafelek na wykresie na Średnia pozycja w ten sposób:
i następnie zjechać do tabeli pod wykresem, gdzie mamy już włączony widok zakładki „Strony”:
Oczywiście nałożone przez siebie filtry w każdej chwili możemy zdjąć, klikając przy nich w ikonkę zamknięcia:
Zobacz więcej: Dokumentacja Google dot. raportu skuteczności znajduje się tutaj.