Google Search Console – raport „Skuteczność”

Pozycjonowanie – średniozaawansowany

Czego dowiesz się z poradnika:

  • co pokazuje raport „Skuteczność”;
  • jak czytać wykresy w raporcie;
  • jak używać filtrów w raportach Google Search Console;
  • kiedy używamy poszczególnych filtrów i do czego służą.

Najważniejszy raport w Google Search Console

Raport Skuteczność pokazuje:

  • jak często strona pojawia się w wynikach wyszukiwania,
  • jak wiele kliknięć organicznych generuje,
  • jaką ma średnią pozycję w wynikach wyszukiwania,
  • jaki ma współczynnik klikalności (CTR).

Dane przedstawiane na wykresie możemy modyfikować, klikając w kolorowe kafelki. Dla przykładu, jeżeli interesuje nas tylko i wyłącznie liczba kliknięć, to resztę kafelków należy odznaczyć tak, żeby swój kolor zachował tylko ten odpowiedzialny za liczbę kliknięć:

Raport Skuteczność
Kliknij, aby powiększyć.

Te informacje, które zaznaczymy jako aktywne, pojawią się także w tabeli pod wykresem, ale do niej wrócimy później 🙂

Raport Skuteczność - filtry
Kliknij, aby powiększyć.

Nad wykresem znajdują się filtry, dzięki którym możemy modyfikować zakres wybranych danych oraz dokonywać ich porównań (nałożone filtry także przenoszą się na dane w tabeli).


Klikając w filtr „Typ wyszukiwania”, możemy zdefiniować, czy interesują nas wszystkie wyniki (sieć), zakładka Grafika, czy może Wideo (Google mierzy wyniki osobno dla każdej z tych zakładek w wyszukiwarce).
Przechodząc do zakładki „Porównaj”, porównamy wyniki z wyżej wymienionych.

Raport Skuteczność - typ wyszukiwania
Kliknij, aby powiększyć.

Filtru „Typ wyszukiwania” używaj gdy:

  • dbasz o teksty alternatywne (ALT-y) grafik  w sklepie,
  • dbasz o optymalizację rozmiaru zdjęć,
  • używasz świadomie słów kluczowych w nazwach zdjęć,
  • prowadzisz swój kanał na YouTube.

Idąc dalej, możemy określić zakres daty, z którego system ma przedstawiać dane. Oczywiście do dyspozycji mamy kilka gotowych przedziałów czasu takich jak ostatni tydzień, miesiąc, kwartał czy rok, ale możemy także określić własny przedział w sekcji „Niestandardowe”.


W przypadku określenia daty dużo bardziej użyteczna może okazać się opcja porównywania (szczególnie jeżeli od jakiegoś czasu korzystamy z usług agencji pozycjonującej nasz sklep):

Raport Skuteczność - zakres dat

Filtrowania po dacie używaj, gdy:

  • chcesz sprawdzić, jak kształtuje się widoczność sklepu w wyszukiwarce wraz z upływem czasu,
  • chcesz porównać widoczność w wyszukiwarce sklepu w analogicznych przedziałach czasu rok do roku,
  • korzystasz z usług agencji SEO i chcesz określić efektywność prowadzonych działań pozycjonerskich, porównując analogiczny okres czasu przed podjęciem współpracy vs. po podjęciu współpracy.

Klikając „+ Nowa”, zobaczymy jeszcze kilka dostępnych filtrów:

Raport Skuteczność - dodatkowe filtry
Kliknij, aby powiększyć.

Filtru „Zapytanie” możemy użyć, jeżeli chcemy sprawdzić statystyki konkretnych słów kluczowych, po wpisaniu których użytkownikom pojawia się nasz sklep w wynikach wyszukiwania. Google daje nam możliwość zdefiniowania czy:

  • wpisana fraza może zawierać się w szerszym kontekście (zapytanie zawierające),
  • ma być dokładnie taka jak wpisujemy (dokładne zapytanie),
  • ma pokazać statystyki wszystkich fraz z wyjątkiem tej, którą wpisujemy (zapytanie niezawierające).
Raport Skuteczność - zapytania

Filtru „zapytanie” używaj, gdy:

  • chcesz sprawdzić, na jakie słowa kluczowe twój sklep pojawia się w wynikach wyszukiwania,
  • chcesz odszukać zapytania o wysokiej liczbie wyświetleń, ale niskim CTR (mogą pomóc wskazać miejsca, w których warto poprawić meta tytuł i opis, by lepiej trafiały w potrzeby użytkowników),
  • chcesz sprawdzić, jaki jest stosunek zapytań, zawierających nazwę twojej marki do tych, które jej nie zawierają,
  • świadomie używasz słów kluczowych i starasz się pozycjonować właśnie na nie,
  • agencja SEO zobowiązała się w umowie do pozycjonowania twojego sklepu na konkretne słowa kluczowe.

Kolejnym dostępnym filtrem jest „Strona”, dzięki któremu zawęzimy dane na wykresie do konkretnych adresów URL.

Raport Skuteczność - URL-e zawierające

Podobnie jak w przypadku zapytań możemy zdefiniować, czy system ma przedstawiać dane dla:

  • adresów zawierających wpisaną przez nas frazę (URL-e zawierające),
  • adresu dokładnie takiego jak wpisujemy (Dokładny adres URL),
  • wszystkich adresów oprócz tych, które zawierają wpisaną przez nas frazę.

Filtrowania po adresie URL używaj, gdy:

  • chcesz sprawdzić statystyki konkretnych stron,
  • prowadzisz bloga i chcesz sprawdzić statystyki dla adresów URL swoich wpisów,
  • pozycjonujesz świadomie konkretne strony w obrębie sklepu.

Następny dostępny filtr to „Kraj”. Jak łatwo się domyślić, jest to opcja przydatna dla tych właścicieli sklepów internetowych, którzy prowadzą swoje sklepy także w wersjach obcojęzycznych i budują widoczność w wyszukiwarce także w innych krajach.
Jest to zdecydowanie kluczowa sprawa dla osób, które zleciły przetłumaczenie treści i pozycjonowanie sklepu w wersji obcojęzycznej zewnętrznej firmie (do zweryfikowania efektów prac).

Kolejnym filtrem, którego możemy wykorzystać, jest Urządzenie. Dla większości najbardziej użyteczną rzeczą, do którego można go wykorzystać, jest użycie opcji porównania i oczywiście zestawienie wersji na komputery z urządzeniami mobilnymi:

Raport Skuteczność - urządzenia mobilne

Efekt, który uzyskam, będzie wyglądał mniej więcej tak:

Raport Skuteczność
Kliknij, aby powiększyć.

Dzięki takiemu raportowi poznamy szczegółowe dane dotyczące wyświetleń, kliknięć, pozycji czy klikalności osobna dla urządzeń stacjonarnych i osobno dla urządzeń mobilnych.

Po bardziej szczegółowe dane zjedźmy do tabeli pod wykresem. Załóżmy, że chcemy pójść krok dalej i sprawdzić liczbę kliknięć, ale już dla konkretnych stron. W tym celu w tabeli zmieniamy aktywną zakładkę na „Strony”:

Raport Skuteczność - Strony
Kliknij, aby powiększyć.

Jak widać, otrzymaliśmy tę informację i to z wyliczoną różnicą między kliknięciami 🙂
Gdybyśmy chcieli pójść jeszcze krok dalej i poznać średnią pozycję konkretnych stron z podziałem na urządzenia, wystarczy zmienić aktywny kafelek na wykresie na Średnia pozycja w ten sposób:

Raport Skuteczność - Średnia pozycja
Kliknij, aby powiększyć.

i następnie zjechać do tabeli pod wykresem, gdzie mamy już włączony widok zakładki „Strony”:

Raport Skuteczność - Strony
Kliknij, aby powiększyć.

Oczywiście nałożone przez siebie filtry w każdej chwili możemy zdjąć, klikając przy nich w ikonkę zamknięcia:

Raport Skuteczność - ikona zamknięcia
Kliknij, aby powiększyć.

Zobacz więcej: Dokumentacja Google dot. raportu skuteczności znajduje się tutaj.