Skąd biorą się różnice pomiędzy danymi w Search Console a Google Analytics?

Pozycjonowanie – zaawansowany
● ● ●
Pozycjonowanie2 minuty czytania

 

Z czego wynikają różnice w danych?

Czysto teoretycznie ilość sesji organicznych w Google Analytics powinna być zbieżna z ilością kliknięć w Google Search Console. Istnieje jednak kilka powodów, dla których dane w GSC mogą różnić się od znajdujących się w Google Analytics. Wynika to między innymi z tego, że:

 

  1. Google Search Console zbiera dane prosto z wyszukiwarki, natomiast Google Analytics, monitoruje ruch tylko jeżeli strona zawiera prawidłowo zainstalowany kod śledzący (JavaScript). Obsługę skryptów JS można jednak wyłączyć w ustawieniach przeglądarki lub jego wywoływanie mogą także wtyczki typu Adblock.
  2. Ruch organiczny w Google Analytics obejmuje ruch także z innych wyszukiwarek takich (Bing, Yahoo czy Yandex), natomiast w GSC tylko i wyłącznie z wyszukiwarki Google.   
  3. Search Console wykonuje dodatkowe operacje przetwarzania danych (polegające np. na uwzględnieniu wizyt robotów), które mogą spowodować różnice w statystykach.
  4. Oba systemy inaczej definiują pewne pojęcia. Na przykład Słowa kluczowe dla Search Console to lista najważniejszych słów na twojej witrynie, natomiast w Google Analytics termin ten obejmuje zapytania kierowane do wyszukiwarki jak i płatne słowa kluczowe z systemu Google Ads.
  5. Google Search Console w raporcie Analityka wyszukiwania pokazuje tylko te słowa kluczowe, które spowodowały wyświetlenie twojej strony (w przeciwieństwie np. do Planera słów kluczowych, który pokazuje ich globalny potencjał).
    GSC nie pokazuje także wszystkich danych dot. zapytań (na przykład nie pokaże tych, które pojawiły się tylko kilka razy ze względu na politykę dbania o prywatność użytkowników).

 

W artykule Google Search Console – co może dać twojemu sklepowi opisaliśmy jak powiązać usługę Search Console z Google Analytics. Kiedy to zrobimy, dane dot. ruchu organicznego z GSC będą przepływać do Analyticsa. Warto w tym miejscu jednak pamiętać, że istnieje tylko i wyłącznie jedna zakładka, do której trafiają te dane. Znajdziemy ją wybierając:

Pozyskiwanie > Search Console > Strony docelowe / Zapytania / Urządzenia  

Skąd się biorą różnice między GSC a GA?
Kliknij, aby powiększyć.