Czego dowiesz się z poradnika:
- czym jest Google Search Console i jakie możliwości daje;
- jakie typu usługi występują w GSC i którą wybrać w zależności od danej sytuacji;
- co to jest mapa witryny i jak ją dodać w panelu GSC.
Co to w ogóle jest?
Najkrócej rzecz ujmując Google Search Console to narzędzie od Google, które pomaga zaindeksować i monitorować pozycję witryny w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Oprócz tego pokaże ewentualne błędy lub ostrzeżenia dla strony, które podczas skanowania wykrył Google Bot.
Uwaga: Zakładanie konta w Google Search Console nie jest konieczne do tego, by sklep wyświetlał się w wynikach wyszukiwania. Jednak sugerujemy to zrobić, ponieważ pozwala lepiej poznać i polepszyć odbiór sklepu przez Google.
Czego konkretnie dowiem się dzięki tej usłudze?
Search Console udostępnia narzędzia i raporty dzięki którym:
- Wyślesz prośbę o zaindeksowanie witryny w wynikach wyszukiwania.
- Zobaczysz ewentualne problemy z indeksowaniem wraz ze wskazówkami ich rozwiązania.
- Sprawdzisz jak często witryna pojawia się w organicznych wynikach wyszukiwania.
- Sprawdzisz które frazy powodują, że witryna wyświetla się w wynikach organicznych oraz jaki jest ich współczynnik klikalności (CTR).
- Sprawdzisz, w których witrynach znajdują się linki odsyłające do naszej witryny.
Jak zacząć korzystać z usługi GSC?
Aby rozpocząć korzystanie narzędzia kliknjij w ten link i na wstępie Google prosi o wybranie typu usługi:

Krótkie objaśnienie: typ usługi Domena jest dla tych, którzy posiadają domenę w różnych konfiguracjach (z polskimi znakami, różne rozszerzenia itp.) czy subdomenach. Dla przykładu:
- srodkiczystosci.pl
- sordki-czystosci.pl
- srodki-czystosci.com.pl
- środki-czystości.pl
- środki-czystości.com.pl
- itd.
Uwaga ta nie dotyczy jednak sklepów na platformie Shoper, w których obecne są przekierowania na domenę główną.
Dzięki tej usłudze nie musisz dodawać każdego wariantu domeny osobno do Search Console. Natomiast typu usługi Prefiks adresu URL będzie idealnym wyjściem dla tych sklepów, które funkcjonują tylko i wyłącznie pod jednym adresem np. „https://nazwa-sklepu.pl” i żadne inne domeny nie wskazują przekierowania na ten adres.
Niezależnie od tego jaki typ usługi wybierzemy na wstępie Google poprosi o potwierdzenie, że jesteś właścicielem domeny, którą wskazujesz. Ze względu na to, że proces weryfikacji wygląda nieco inaczej dla każdego typu usługi, poniżej stworzyliśmy krótki instruktaż dla obydwu typów usług:
Wskutek działania mechanizmów i przekierowań obecnych na platformie, to Prefiks adresu URL jest preferowanym rozwiązaniem jako typ usługi dla sklepów Shoper.
Typ Prefiks adresu URL
Usługa uwzględniać będzie dowolne adresy URL, które zaczynają się od tego konkretnego prefiksu (w tym przykładzie od „https://nazwa-sklepu.pl”).
Ważne: wybierając ten typ usługi, podaj pełny adres sklepu (z https oraz opcjonalnie www, jeżeli używasz tej subdomeny jako głównego adresu). Dla przykładu może to być: https://nazwa-sklepu.pl

Po wpisaniu pełnej nazwy sklepu kliknij „Dalej”, po czym pojawi się podobne okienko jak na poniższej animacji, gdzie zmieniamy zalecaną metodę weryfikacji (Plik HTML) na metodę alternatywną (Tag HTML):

Skopiowany Tag HTML wklej w panelu administracyjnym sklepu w zakładce Konfiguracja > Integracje > Integracje własne (sekcja nagłówek strony head).

Po zapisaniu zmian możesz wrócić do panelu Google Search Console i zweryfikować własność przyciskiem „WERYFIKUJ”.
Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, zobaczysz komunikat na zielonym pasku i będzie można przejść do panelu GSC:

Usługa Domeny

Jedyną możliwością weryfikacji własności domey w tej usłudze jest weryfikacja rekordów DNS.
Żeby ją przeprowadzić, wpisz domenę główną w formie nazwa-sklepu.pl (bez http, https czy www) i kliknij „Dalej”, po czym pojawi się podobne okienko, z którego kopiujesz rekord TXT:

Następnie wystarczy w panelu administracyjnym sklepu przejść do zakładki Konfiguracja > Domeny i kliknąć w koło zębate przy ustawieniach DNS:

po czym wybrać „Dodaj wpis DNS” żeby dodać skopiowany rekord TXT do pola „Wartość”.

W nowym rekordzie DNS pozostaw pole „Nazwa” puste, a typ zmień na TXT. W polu „Wartość” wklej skopiowany rekord z okienka w GSC. Całość powinna wyglądać tak jak na powyższym obrazku, po czym klikamy „Zapisz”.
Po wprowadzeniu nowego rekordu DNS wróć do Google Search Console i kliknij „WERYFIKUJ”. Zazwyczaj Google znajdzie nowy rekord od razu i zobaczysz taki komunikat:

Jeżeli jednak weryfikacja przebiegnie niepomyślnie zalecamy odczekać kilka godzin i spróbować ponownie.
Co dalej?
Żeby zacząć korzystać z pełni (bezpłatnych) możliwości, jakie daje Search Console, musisz jeszcze dodać mapę swojej witryny w panelu GSC. Dobra informacja dla klientów platformy Shoper jest taka, że tworzy się i aktualizuje automatycznie w panelu administracyjnym sklepu.
Mapa witryny – plik dla robotów Google przedstawiający wszystkie strony w obrębie serwisu i ich strukturę.
Żeby to zrobić postępuj w następujący sposób…
Dla typu usługi Prefiks adresu URL:
1. Przejść w panelu administracyjnym sklepu do zakładki Ustawienia > Zaawansowane > SEO > Google Sitemap i skopiować fragment linku: console/integration/execute/name/GoogleSitemap tak jak na poniższym screenie:

2. W panelu GSC przejdź do zakładki Mapy witryny i wklej skopiowany fragment linku w miejscu, które wskazuje strzałka nr 2:

- Po wklejeniu fragmentu linku mapy kliknij „Prześlij”:

- Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to zobaczysz w tabelce poniżej link do przesłanej mapy witryny z zielonym komunikatem „Sukces”:
Dla typu usługi Domena:
1. Przejść w panelu administracyjnym sklepu do zakładki I Konfiguracja > Marketing > Pozycjonowanie > Google Sitemap i skopiować cały link do pliku mapy jak na poniższym screenie:

2. W panelu GSC przejść do zakładki „Mapy witryny” i wkleić skopiowany link:
3. Klikamy „Prześlij”.
Zobacz również: W razie wątpliwości szersza instrukcja całego procesu weryfikacji własności i dodawania mapy witryny napisana przez Google znajduje się tutaj.
Pamiętaj: po wgraniu mapy witryny nie trzeba jej każdorazowo aktualizować gdy na stronie zajdą jakiekolwiek zmiany. Google cyklicznie skanuje wgraną mapę i jeżeli wychwyci zmiany to uwzględni je w wynikach wyszukiwania (np. zmianę meta tytułu strony).
Na koniec zachęcamy także do odwiedzenia naszej Bazy wiedzy w tematyce Google Search Console w celu poszerze swojej wiedzy na temat narzędzia 🙂
Google Search Console & Google Analytics
Wspomnieliśmy wcześniej, że istnieje możliwość zintegrowania kont GSC i GA. Żeby to zrobić z poziomu konta Google Analytics przejdź do zakładki Administracja > Wszystkie usługi i w dolnej części strony kliknij „Połącz z Search Console”:
następnie wybierz Dodaj:
Pozostało już tylko zaznaczyć usługę Google Search Console i kliknąć „Zapisz”:
Uwaga: Jeżeli usługa Google Search Console powiązana jest z innym kontem Google powiązanie może być niemożliwe.
Ten prosty zabieg sprawi, że będzie można w łatwy sposób analizować ruch organiczny na naszej stronie bez konieczności przełączania się między Analyticsem a Search Console. Poniżej screen z konta GA podłączonego do naszego Uniwersytetu 🙂