Google Search Console – co może dać twojemu sklepowi?

Pozycjonowanie – początkujący
● ● ●
Pozycjonowanie7 minut czytania

 

Czego dowiesz się z poradnika?

  • Czym jest Google Search Console i jakie możliwości daje,
  • Jak skutecznie wykorzystywać usługę GSC,
  • Co to jest mapa witryny,
  • Jak ustawić przepływ danych z Search Console do Google Analytics.

 

Co to w ogóle jest?

Najkrócej rzecz ujmując Google Search Console to usługa Google, która pomaga monitorować pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo pokazuje ewentualne błędy lub ostrzeżenia dla strony, które podczas skanowania wykrył Google Bot.
Została stworzona przede wszystkim dla firm i osób fizycznych  posiadających swoją stronę lub sklep internetowy, by lepiej wykorzystywać potencjał, jaki daje wyszukiwarka Google.

 

ikona: uwagaUwaga: Zakładanie konta w Google Search Console nie jest konieczne do tego, by sklep wyświetlał się w wynikach wyszukiwania. Jednak sugerujemy to zrobić, ponieważ pozwala lepiej poznać i polepszyć odbiór sklepu przez Google.

 

Czego konkretnie dowiem się dzięki tej usłudze?

Search Console udostępnia narzędzia i raporty dzięki którym:

  1. Wyślemy prośbę o zaindeksowanie witryny w wynikach wyszukiwania.
  2. Pokaże ewentualne problemy z indeksowaniem wraz ze wskazówkami ich rozwiązania.
  3. Sprawdzimy jak często witryna pojawia się w organicznych wynikach wyszukiwania.
  4. Sprawdzimy które frazy powodują, że witryna wyświetla się w wynikach organicznych oraz jaki jest ich współczynnik klikalności (CTR).
  5. Sprawdzimy, w których witrynach znajdują się linki odsyłające do naszej witryny.

 

Jak zacząć korzystać z usługi GSC?

Żeby skorzystać z (bezpłatnych) możliwości, jakie daje Search Console, musimy dodać swoją witrynę do konta GSC. Odwzorowaniem witryny jest jej mapa i to właśnie plik z mapą strony dodajemy do narzędzia. Dobrą informacją dla Klientów platformy Shoper jest to, że tworzy i aktualizuje się ona automatycznie. Jedyne co trzeba zrobić, to skopiować ją z panelu administracyjnego sklepu i wkleić do Search Console, ale o tym później.

Nie powinno nas zaskoczyć, że pierwsze o co poprosi Google w procesie dodawania witryny, to udowodnienie, że adres, który dodajemy należy właśnie do nas.

Aby rozpocząć korzystanie narzędzia klikamy w ten link – na wstępie zobaczymy, że Google prosi nas na początku o zdefiniowanie typu usługi:

 

GSC domena

 

Krótkie objaśnienie: typ usługi Domena jest dla tych, którzy posiadają domenę w różnych konfiguracjach i subdomenach. Dla przykładu:

  • moj-sklep.pl
  • www.moj-sklep.pl
  • blog/moj-sklep.pl

Dzięki niej nie musimy dodawać każdego wariantu domeny osobno do Search Console, natomiast jedyną metodą weryfikacji własności witryny w tej usłudze jest (nienajprostsza) weryfikacja rekordów DNS.

Typ usługi Prefiks adresu URL jest dla tych, którzy posiadają jedną wersję domeny np. moj-sklep.pl – przy tym sposobie uwzględniane są dowolne adresy URL, które zaczynają się od tego konkretnego prefiksu (w tym przykładzie od moj-sklep.pl).
Ten sposób umożliwia weryfikację własności adresu przez prosty Tag HTML, który wystarczy skopiować i umieścić w panelu sklepu w zakładce Konfiguracja > Integracje > Integracje własne > Sekcja <Body>.

 

ikona: zobacz równieżZobacz również: Instrukcja od Google w razie wątpliwości.

 

Mapa witryny – pokaż Google, że jesteś!

Gdy już udowodnimy Google’owi, że jesteśmy właścicielem domeny którymś z powyższych sposobów, możemy przejść do dodania pliku z mapą witryny, o którym wspominaliśmy wcześniej. Żeby to zrobić należy:

1. Przejść w panelu sklepu do zakładki
Konfiguracja > Marketing > Pozycjonowanie > Google Sitemap
i skopiować fragment linku zaczynający się od console tak jak na poniższym screenie:

 

Google Search Console

 

ikona: pytajnikMapa witryny to znajdujący się w witrynie plik informujący Google, o których stronach powinien wiedzieć oraz ich strukturze.

 

2. W Google Search Console przechodzimy do zakładki Mapy witryn i wklejamy wcześniej skopiowany fragment linku w pole zaznaczone poniżej:

 

dodaj mapę witryny GSC

 

i klikamy Prześlij. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem to za kilka godzin/dni w tej samej zakładce przy pliku z mapą, który dodaliśmy zobaczymy zielony napis Sukces.

 

ikona: zobacz równieżW razie wątpliwości szersza instrukcja całego procesu weryfikacji własności i dodawania mapy witryny znajduje się tutaj.

 

Co dalej?

OK, skoro formalności mamy już za sobą, to zapewne nasuwa ci się pytanie: co teraz? Czy muszę jeszcze coś robić?

Dobra wiadomość jest taka, że nie musimy codziennie zaglądać do panelu GSC i sprawdzać co się dzieje. System ustawiony jest domyślnie tak, że w razie nietypowego problemu z indeksowaniem powiadomi nas mailowo. Żeby ułatwić sobie życie, możemy także połączyć konto Search Console z Google Analytics, żebyśmy mogli sprawdzać z poziomu Analyticsa widoczność na poszczególne frazy i ich współczynnik klikalności (CTR), ale o tym później.

 


 

Bardzo dużym ułatwieniem dla właścicieli stron internetowych jest fakt, że po wgraniu mapy witryny nie trzeba jej każdorazowo aktualizować, gdy na stronie zajdą jakiekolwiek zmiany. Google cyklicznie skanuje raz wgrane mapy witryn i jeżeli takowe zajdą to sam się zorientuje i wprowadza zmiany 🙂

Nasza luźna sugestia brzmi: raz lub dwa razy w miesiącu zaloguj się do panelu GSC i odwiedź zakładkę Stan. To najprostszy sposób, żeby sprawdzić, czy liczba istotnych błędów w witrynie nie wzrasta bądź czy nie wystąpiły nietypowe spadki liczby kliknięć.

 

ikona: pamiętajSpadki kliknięć podczas weekendów czy wakacji / świąt  to normalne zjawiska i nie należy się nimi niepokoić.

 

Google Search Console > Google Analytics

Wspomnieliśmy wcześniej, że istnieje możliwość zintegrowania kont GSC i GA. Żeby to zrobić, musimy w pierwszej kolejności wrócić do starszej wersji narzędzia Search Console. W tym celu wystarczy kliknąć ostatnią pozycję w menu: 


menu GSC

następnie klikamy w koło zębate w prawym górnym rogu i wybieramy pozycję Usługa Google Analytics:

 

Usługa Google Search Console

Jeżeli nasze konta Google Search Console i Google Analytics są powiaząne z tym samym adresem Gmail, to po kliknięciu zobaczymy podstawione konto Google Analytics, które wystarczy zaznaczyć i kliknąć Połącz.

Ten prosty zabieg sprawi, że będziemy mogli w łatwy sposób analizować ruch organiczny na naszej stronie bez konieczności przełączania się między Analyticsem a Search Console. Poniżej screen z konta GA podłączonego do naszego Uniwersytetu 🙂

 

Search Console i Analytics