Czym są słowa kluczowe?

Pozycjonowanie – początkujący

Streszczenie

Słowa kluczowe to frazy zamieszczane na naszej stronie ściśle powiązane z zapytaniami wpisywanymi przez użytkowników w wyszukiwarce. Nie należy sztucznie przeładowywać strony frazami kluczowymi. Google przede wszystkim ceni dobro użytkownika i posiada mnóstwo sprawdzonych sposobów na zweryfikowanie, czy strona jest rzeczywiście przydatna, czy też chcemy się sztucznie pozycjonować w wyszukiwarce. Ciekawymi narzędziami do sprawdzania cen za kliknięcie dla słów kluczowych (dla kampanii reklamowych) i do szukania sugestii i inspiracji są Planer Słów Kluczowych, Ubersuggest, Keywordstool. Słowa kluczowe to nie to samo, co meta keywords.

Czego dowiesz się z artykułu:

  • co to słowa kluczowe;
  • czym różnią się słowa kluczowe od meta keywords;
  • skąd znaleźć inspiracje do wyboru słów kluczowych.

Słowo wyjaśnienia

Musisz wiedzieć, że słowa kluczowe (ang. keywords) to w rzeczywistości nie pojedyncze słowa, a całe frazy. Wpisują je użytkownicy, chcąc wyszukać cokolwiek w sieci – np. twój produkt!

Słowa kluczowe mają wielkie znaczenie dla pozycjonowania strony internetowej. Ważne frazy powinny pojawiać się nie tylko w tekście, ale także w nagłówkach odpowiedniego stopnia, od h1 do h6 (o nagłówkach piszemy więcej przy okazji opisów produktów) czy metatagach. Nie oznacza to, że nasza strona powinna być przeładowana różnymi słowami kluczowymi. W pierwszej kolejności powinniśmy myśleć o użytkowniku, który musi przebrnąć przez tworzone przez nas teksty. Jeżeli są angażujące, ludzie chętnie odwiedzają naszą stronę i długo na niej przebywają – będą to bardzo cenne czynniki wpływające na pozycjonowanie strony.

sklep internetowy – słowo kluczowe w SERP
zapytanie „sklep internetowy” w wynikach wyszukiwania

Jak sprawdzić popularność słów kluczowych?

Pierwszy, najprostszy sposób to po prostu wpisanie zapytania w Google.

gdzie na narty
gdzie na snowboard

Krótka chwila i już wiemy, że wyników dotyczących miejsc na narty jest o 285 tysięcy więcej niż w wypadku snowboardu. To świadczy o większej popularności, ale i konkurencji takiej frazy (jest więcej stron). Ale chwila, moment! Tak naprawdę sprawdziliśmy, jak wygląda kwestia wyników (liczby zaindeksowanych stron) dla słowa kluczowego, a co z frazami, które użytkownik rzeczywiście wpisuje do wyszukiwarki?

U dołu strony zobaczymy „wyniki podobne”. Mogą to być cenne wskazówki związane z podobnymi zapytaniami wpisywanymi przez użytkowników. Być może pozycjonowanie strony na którąś z wymienionych fraz będzie dla nas dobrym pomysłem?

wyniki podobne

Jeśli chodzi o samą ilość zapytań, tutaj z pomocą nadciąga Planer Słów Kluczowych od Google. To proste w obsłudze, darmowe narzędzie, dzięki któremu będzie ci łatwiej dobrać frazy kluczowe. Ma ciekawe możliwości, a wśród nich:

  1. Wyszukaj nowe słowa kluczowe za pomocą wyrażenia, witryny lub kategorii
  2. Sprawdź dane o liczbie operacji wyszukiwania i jej zmianach
  3. Pomnóż listy słów kluczowych, aby uzyskać nowe słowa kluczowe
  4. Wpisz lub prześlij listę słów kluczowych, by wyświetlić prognozy

Powiedzmy, że interesuje nas ilość zapytań wcześniej wpisanych fraz o nartach i snowboardzie. Wybieramy drugą opcję. Wpisujemy odpowiedni tekst i ustalamy poniższe opcje wedle naszych potrzeb:

ustawienia Planera Słów Kluczowych AdWords

Pozostaje tylko kliknąć pokaż liczbę operacji wyszukiwania  i zobaczyć uśrednione wyniki miesięczne dla zapytań gdzie na narty, gdzie na snowboard:

Planer Słów Kluczowych AdWords

Miesięczna ilość wyszukiwań świetnie obrazuje popularność danej frazy. Niekoniecznie należy ją przekładać 1:1 na realną liczbę powtórzeń wpisania danego hasła w wyszukiwarce. Doskonale widzimy natomiast trend i przybliżone wartości. Co więcej, jeżeli interesuje nas samodzielnie tworzona kampania reklamowa, zobaczymy także sugerowane stawki. Dzięki temu narzędziu sprawdzimy, które hasło jest rzeczywiście częściej wpisywane w wyszukiwarce. Ale to nie wszystko, bo poznamy również interesujące sugestie dzięki opcji „Wyszukaj nowe słowa kluczowe”.

Gdzie na narty? Wyniki wyszukiwania.

Otrzymamy mnóstwo interesujących sugestii – warto skupić się na pojedynczych, wybranych przez siebie frazach i promować je na swojej stronie, w nagłówkach czy adresach URL. Jeśli prowadzimy lub jest dla nas prowadzona kampania płatna, idealnym kompromisem będą słowa, na które jest duża liczba wyszukań, a jednocześnie niska stawka i konkurencja.

Zobaczymy również wykres prezentujący liczbę wyszukań dla „całej rodziny słów kluczowych” powiązanych z tym, które wpisaliśmy. Dodatkowo pięknie widzimy, w jakim okresie roku nasze zapytanie jest popularne. W konsekwencji wiemy, kiedy warto pisać na dany temat.

Gdzie na narty? Gdzie na snowboard?

Dosyć podobne dane dotyczące trendów w łatwy sposób znajdziemy w Google Trends. Z kolei zbliżone możliwości mają narzędzia Keywordtool.io oraz Ubersuggest.io

Czy warto używać meta keywords?

Nie należy mylić słów kluczowych z meta keywords. Metatagi na stronie przenoszą cenne dla robotów wyszukiwarek informacje, ale meta keywords (jedne z metatagów) już od dawna są ignorowane przez Google. Z kolei inne wyszukiwarki traktują je całkowicie marginalnie. Jeżeli znasz to pojęcie, możesz o nim zapomnieć, a jeśli jest dla ciebie nowe – nie zaprzątaj sobie nim głowy.

Zobacz więcej: Czym są metatagi

Warto dowiedzieć się więcej o słowach kluczowych przed przystąpieniem do opisywania produktów i tworzenia treści na stronie. Szkoda, gdyby okazało się, że poświęcony czas poszedł na marne, a część pracy trzeba wykonać od nowa. Kluczową rolę pełni tu edukacja i bieżące poszerzanie wiedzy z zakresu e-commerce – od tego właśnie jesteśmy. Jeżeli masz pytania do tego lub innych artykułów lub możemy pomóc w rozwoju twojego sklepu – jesteśmy do dyspozycji.