Streszczenie
Słowa kluczowe to frazy zamieszczane na naszej stronie ściśle powiązane z zapytaniami wpisywanymi przez użytkowników w wyszukiwarce. Nie należy sztucznie przeładowywać strony frazami kluczowymi. Google przede wszystkim ceni dobro użytkownika i posiada mnóstwo sprawdzonych sposobów na zweryfikowanie, czy strona jest rzeczywiście przydatna, czy też chcemy się sztucznie pozycjonować w wyszukiwarce. Ciekawymi narzędziami do sprawdzania cen za kliknięcie dla słów kluczowych (dla kampanii reklamowych) i do szukania sugestii i inspiracji są Planer Słów Kluczowych, Ubersuggest, Keywordstool. Słowa kluczowe to nie to samo, co meta keywords.
Czego dowiesz się z artykułu:
- co to słowa kluczowe;
- czym różnią się słowa kluczowe od meta keywords;
- skąd znaleźć inspiracje do wyboru słów kluczowych.
Słowo wyjaśnienia
Musisz wiedzieć, że słowa kluczowe (ang. keywords) to w rzeczywistości nie pojedyncze słowa, a całe frazy. Wpisują je użytkownicy, chcąc wyszukać cokolwiek w sieci – np. twój produkt!
Słowa kluczowe mają wielkie znaczenie dla pozycjonowania strony internetowej. Ważne frazy powinny pojawiać się nie tylko w tekście, ale także w nagłówkach odpowiedniego stopnia, od h1 do h6 (o nagłówkach piszemy więcej przy okazji opisów produktów) czy metatagach. Nie oznacza to, że nasza strona powinna być przeładowana różnymi słowami kluczowymi. W pierwszej kolejności powinniśmy myśleć o użytkowniku, który musi przebrnąć przez tworzone przez nas teksty. Jeżeli są angażujące, ludzie chętnie odwiedzają naszą stronę i długo na niej przebywają – będą to bardzo cenne czynniki wpływające na pozycjonowanie strony.

Jak sprawdzić popularność słów kluczowych?
Pierwszy, najprostszy sposób to po prostu wpisanie zapytania w Google.


Krótka chwila i już wiemy, że wyników dotyczących miejsc na narty jest o 285 tysięcy więcej niż w wypadku snowboardu. To świadczy o większej popularności, ale i konkurencji takiej frazy (jest więcej stron). Ale chwila, moment! Tak naprawdę sprawdziliśmy, jak wygląda kwestia wyników (liczby zaindeksowanych stron) dla słowa kluczowego, a co z frazami, które użytkownik rzeczywiście wpisuje do wyszukiwarki?
U dołu strony zobaczymy „wyniki podobne”. Mogą to być cenne wskazówki związane z podobnymi zapytaniami wpisywanymi przez użytkowników. Być może pozycjonowanie strony na którąś z wymienionych fraz będzie dla nas dobrym pomysłem?

Jeśli chodzi o samą ilość zapytań, tutaj z pomocą nadciąga Planer Słów Kluczowych od Google. To proste w obsłudze, darmowe narzędzie, dzięki któremu będzie ci łatwiej dobrać frazy kluczowe. Ma ciekawe możliwości, a wśród nich:
- Wyszukaj nowe słowa kluczowe za pomocą wyrażenia, witryny lub kategorii
- Sprawdź dane o liczbie operacji wyszukiwania i jej zmianach
- Pomnóż listy słów kluczowych, aby uzyskać nowe słowa kluczowe
- Wpisz lub prześlij listę słów kluczowych, by wyświetlić prognozy
Powiedzmy, że interesuje nas ilość zapytań wcześniej wpisanych fraz o nartach i snowboardzie. Wybieramy drugą opcję. Wpisujemy odpowiedni tekst i ustalamy poniższe opcje wedle naszych potrzeb:

Pozostaje tylko kliknąć i zobaczyć uśrednione wyniki miesięczne dla zapytań gdzie na narty, gdzie na snowboard:

Miesięczna ilość wyszukiwań świetnie obrazuje popularność danej frazy. Niekoniecznie należy ją przekładać 1:1 na realną liczbę powtórzeń wpisania danego hasła w wyszukiwarce. Doskonale widzimy natomiast trend i przybliżone wartości. Co więcej, jeżeli interesuje nas samodzielnie tworzona kampania reklamowa, zobaczymy także sugerowane stawki. Dzięki temu narzędziu sprawdzimy, które hasło jest rzeczywiście częściej wpisywane w wyszukiwarce. Ale to nie wszystko, bo poznamy również interesujące sugestie dzięki opcji „Wyszukaj nowe słowa kluczowe”.

Otrzymamy mnóstwo interesujących sugestii – warto skupić się na pojedynczych, wybranych przez siebie frazach i promować je na swojej stronie, w nagłówkach czy adresach URL. Jeśli prowadzimy lub jest dla nas prowadzona kampania płatna, idealnym kompromisem będą słowa, na które jest duża liczba wyszukań, a jednocześnie niska stawka i konkurencja.
Zobaczymy również wykres prezentujący liczbę wyszukań dla „całej rodziny słów kluczowych” powiązanych z tym, które wpisaliśmy. Dodatkowo pięknie widzimy, w jakim okresie roku nasze zapytanie jest popularne. W konsekwencji wiemy, kiedy warto pisać na dany temat.

Dosyć podobne dane dotyczące trendów w łatwy sposób znajdziemy w Google Trends. Z kolei zbliżone możliwości mają narzędzia Keywordtool.io oraz Ubersuggest.io
Czy warto używać meta keywords?
Nie należy mylić słów kluczowych z meta keywords. Metatagi na stronie przenoszą cenne dla robotów wyszukiwarek informacje, ale meta keywords (jedne z metatagów) już od dawna są ignorowane przez Google. Z kolei inne wyszukiwarki traktują je całkowicie marginalnie. Jeżeli znasz to pojęcie, możesz o nim zapomnieć, a jeśli jest dla ciebie nowe – nie zaprzątaj sobie nim głowy.
Zobacz więcej: Czym są metatagi
Warto dowiedzieć się więcej o słowach kluczowych przed przystąpieniem do opisywania produktów i tworzenia treści na stronie. Szkoda, gdyby okazało się, że poświęcony czas poszedł na marne, a część pracy trzeba wykonać od nowa. Kluczową rolę pełni tu edukacja i bieżące poszerzanie wiedzy z zakresu e-commerce – od tego właśnie jesteśmy. Jeżeli masz pytania do tego lub innych artykułów lub możemy pomóc w rozwoju twojego sklepu – jesteśmy do dyspozycji.