Czym są metatagi?

Pozycjonowanie – początkujący
● ● ●
Pozycjonowanie10 minut czytania

Czego dowiesz się z artykułu?

  • Czym są metatagi?
  • Jakie podstawowe metatagi wyróżniamy?
  • Jak zmienić metatagi w sklepie na platformie Shoper?
  • Kiedy warto ręcznie ustawiać metatagi?
  • Czym są przyjazne adresy URL i przekierowania 301 oraz jak je ustawić?

Czym są metatagi?

Metatagi to znaczniki meta zawarte w sekcji nagłówkowej dokumentu, dzięki którym ustalamy  tytuły strony oraz opisu treści. Informacje te widoczne są dla przeglądarek i wyszukiwarek i choć powstały głównie z myślą o nich, to są także istotnym elementem dla użytkowników korzystających z internetu.

ikona: uwagaUwaga: Metatagi to ustawienia mające wpływ na to jak nas pokaże wyszukiwarka, a nie czy i na jakiej pozycji nas pokaże. Dzisiaj praktycznie nie mają większego wpływu na pozycjonowanie, ale gdy zadbamy o meta tagi + unikalne treści na stronie + odpowiednie nagłówki czy alty (teksty alternatywne) obrazków, wszystko będzie tworzyło koncepcyjną całość, zapewniając odpowiednie doświadczenia użytkownika.

Wizytówka w sieci

Dwa najważniejsze metatagi – meta title oraz meta description – mogą brzmieć jak zaawansowane zagadnienia techniczne, ale w praktyce to nic trudnego. Spróbujmy wpisać w wyszukiwarce Google sklep internetowy.

metatagi shoper.pl

Niebieski (lub fioletowy, jeśli w przeszłości na niego kliknęliśmy) odsyłacz to meta title (tytuł strony). Z reguły nie powinien przekraczać 70 znaków, ale w rzeczywistości ten limit jest zależny od szerokości tytułu w pikselach. Niektóre znaki zajmują więcej przestrzeni, a wtedy tytuł zostanie „ucięty” przez Google wcześniej i na końcu zobaczymy wielokropek. Nie zawsze też więcej znaczy lepiej – tytuł musi być prosty i czytelny i ma jasno opisywać zawartość strony. Sugerujemy więc, żeby nie przekraczał 60 znaków. Długość znaków możesz łatwo zmierzyć w Microsoft Office czy Google Docs, ale możesz błyskawicznie zmierzyć ją online.

Następnie na zielono widzimy adres strony (URL), a pod nim meta description, czyli opis strony. Tu kwestia długości się komplikuje. Obecnie niektóre wyświetlane opisy mają długość przekraczającą nawet 350 znaków. Bywa jednak, że zostaną ucięte dużo wcześniej. Z kolei w wynikach wyszukiwania na telefonach komórkowych opisy są ucinane zazwyczaj w okolicy 150-160 znaków (pamiętaj, że ruch mobilny jest globalnie większy niż ruch z komputerów). Stąd naszą sugestią jest, by tworzyć opisy nieprzekraczające 155 znaków. Za krótkie opisy zostaną przez Google zastąpione treścią bezpośrednio ze strony. Pamiętaj również, że nie znajdziesz sztywnych wytycznych na ten temat.

Google zależy na wyświetlaniu treści jak najbardziej adekwatnej do zapytania w wyszukiwarce wpisanego przez użytkownika. To jeden z ważnych powodów, dla których nie ma ściśle określonych wytycznych dotyczących metatagów. Wyświetlana treść powinna pasować do zapytania. Z pewnością dostrzegasz też, że fraza sklep internetowy została w wynikach pogrubiona. Google zawsze pogrubia słowa, których użytkownik użył w wyszukiwarce. Warto zastanowić się, jakich słów będą używali potencjalni klienci, szukający twojego sklepu. Nie popadaj jednak w skrajność: opis nie może być nieczytelną wyliczanką słów kluczowych.

Gdy użytkownik natrafi na stronę twojego sklepu, tytuł i opis w wynikach wyszukiwania pełnią rolę wizytówki i mają wpływ na pierwsze wrażenie. Nie używaj tutaj wyłącznie nazwy i opisu firmy – na początku nie mówią nic użytkownikowi.

ikona: pamiętajPamiętaj: Po uzupełnieniu metatagów twoja strona nie znajdzie się magicznie na pierwszych stronach wyników wyszukiwania. To jedne z setek czynników wpływających na wyniki wyszukiwania.

Ale pamiętaj, że Google to nie jedyne miejsce, do którego „zaciągają się” metatagi. Wyświetlają się przykładowo w postach na Facebooku czy w Messengerze:

metatagi Shoper.pl na Facebooku

Metatagi mogą, ale nie muszą pokrywać się z treścią, która „fizycznie” znajduje się na stronie (da się ją np. zaznaczyć i skopiować). Dlatego pamiętaj, że meta description strony produktu (opis w wynikach wyszukiwania) a sam opis produktu to dwie różne rzeczy. Meta description może „zaciągać” się ze strony na bazie tekstu, który jest na niej zawarty (opisu), ale nie musi. Może tworzyć się według wskazanego schematu lub można go specjalnie przygotować, analogicznie sytuacja wygląda z tytułem.

ikona: pomysłJeśli chcemy sprawdzić, jak obecnie Google widzi nasze zaindeksowane strony, wpisujemy w wyszukiwarkę site:adres witryny (np.: site:https://www.shoper.pl)

Wezwanie do działania

Meta opisy to też ciekawe miejsce na wstawienie wezwania do działania czy informowania o ofercie: Promocje nawet do -50%! Skorzystaj z rabatu 10% na pierwsze zakupy czy Zobacz najmodniejsze kolekcje 2018 czy inne sformułowania zachęcające do odwiedzenia strony mogą być bardzo przydatne. Zastanów się więc nad pasującym do twojej branży call to action, czyli właśnie wezwaniem do działania. Najczęściej zawiera ono po prostu czasownik w trybie rozkazującym.

Czy warto używać meta keywords?

W oprogramowaniu Shoper możesz również zmienić meta keywords poszczególnych stron. Możesz, ale nie zaprzątaj sobie nimi głowy. Były wielokrotnie nadużywane, dlatego już od 2009 r. Google nie bierze ich w ogóle pod uwagę. W wypadku Binga znacznik ten jest bardzo mało istotnym z ogromnej grupy czynników, które robot wyszukiwarki bierze pod uwagę. Yahoo również uznało, że znacznik słów kluczowych w zasadzie nie ma znaczenia dla robotów wyszukiwarek. Może się zdarzyć inaczej, gdy na stronie nie będą istnieć żadne inne czynniki pozwalające na ustalenia jej rankingu. Podsumowując: nie poświęcaj czasu na meta keywords, ale jeżeli bardzo chcesz, możesz wpisać tu np. do około 10 fraz kluczowych związanych z branżą sklepu.

Kiedy warto ręcznie przygotować metatagi?

Obowiązkowo zadbaj o tytuł i opis w wynikach wyszukiwania dla strony głównej sklepu, dla kategorii produktów, strony z danymi kontaktowymi i strony poświęconej twojej firmie. Możesz dokonać również zmian dla najistotniejszych dla sklepu produktów.

ikona: czas2 minuty – mniej więcej tyle powinna zająć zmiana metatagów strony głównej

Gdy nie wprowadzisz metatagów w wypadku kategorii otrzymasz opis Lista produktów kategorii „nazwa kategorii” i tekst pobrany ze strony, a tytułem będzie Nazwa kategorii – nazwa sklepu. W wypadku produktów domyślnym zapisem jest tytuł Nazwa produktu – nazwa sklepu a opisem Nazwa produktu, nazwa kategorii, nazwa producenta i tekst pobrany ze strony. Jeśli posiadasz dobre nazwy produktów i ich rzetelne, unikatowe opisy, nie musisz martwić się ręczną edycją metatagów.

Gdzie to wszystko ustawić?

Jeśli korzystasz ze sklepu na platformie Shoper, pewnie zastanawiasz się, gdzie dokonać opisanych w artykule zmian. Poniżej znajdziesz instrukcje dla poszczególnych stron:

  • Dla strony głównej: Konfiguracja > Marketing > Pozycjonowanie
  • Dla strony kategorii produktu: Asortyment > Kategorie > wybrana kategoria > zakładka Pozycjonowanie u dołu strony, po prawej
    Możemy dowolnie modyfikować każdą z pozycji, która nadawana jest automatycznie, wprowadzając indywidualną treść oraz grupę zmiennych, o których zaraz przeczytasz.
  • Dla stron informacyjnych: Zawartość > Strony informacyjnej > zębatka obok wybranej strony i Edytuj > zakładka Pozycjonowanie
  • Dla konkretnego produktu: Asortyment > Produkty > wybrany produkt > zakładka Pozycjonowanie (druga od dołu)
pozycjonowanie kategorii shoper
Przykładowe zautomatyzowane metatagi na stronie.

Zmiany ręczne czy ze znacznikami?

Konieczne będzie ręczne ustawienie znaczników dla strony głównej i stron informacyjnych. Możesz dokonać również zmian dla najistotniejszych dla sklepu produktów (chociaż docelowo najlepiej pracować nad wszystkimi produktami). W zależności chociażby od liczby kategorii czy dostępnego czasu, metatagi można ustawiać indywidualnie dla poszczególnych stron lub skorzystać z automatycznych znaczników i z góry ustalić, według jakiego schematu mają być przydzielane tytuły i opisy w wynikach wyszukiwania. Możemy wykorzystać przykładowo następujące znaczniki:

  • {category_name} – nazwa kategorii
  • {filters} – zastosowany filtr wyszukiwania
  • {shop_name} – nazwa sklepu
  • {breadcrumbs} – ścieżka w drzewie kategorii

Czyli najprostszy schemat takiego zautomatyzowanego tytułu może prezentować się np. w formie {category_name} – {shop_name}, co finalnie może dać np. efekt Sukienki na wesele – Nazwa mojego sklepu.

Metatagi dla produktów można także ustawić za pomocą plików CSV.

ikona: wideoWideo: Obsługa plików CSV

Przyjazne linki oraz przekierowania

Każda podstrona (produkty, strony informacyjne, kategorie itd.) musi posiadać swój unikalny adres internetowy, który jest widoczny w przeglądarce. Zawsze gdy dodajemy nowy produkt, kategorie itp., system automatycznie tworzy adres, który zawiera m.in. przedrostek języka czy numer ID danego tworu, ale także nazwę. Dla przykładu:

URL - nazwa

W momencie gdy zmieniamy nazwę danej podstrony (nazwę produktu, kategorii czy strony informacyjnej), automatycznie zmienia się także adres. Na starym adresie ustawiane jest przekierowanie 301. Jest to informacja dla wyszukiwarek i przeglądarek: „teraz ta treść znajduje się pod innym adresem – o, tutaj”. Dzięki takiemu rozwiązaniu klient nigdy nie trafi na miejsce, które już nie istnieje. To bardzo istotne także dla pozycjonowania, ponieważ Google pokazuje tak naprawdę w swoich wynikach konkretne adresy – jeśli nie zadbamy o przekierowania, to przy zmianie nazwy Google pokaże wynik pustej strony – a tak wie, że musi po prostu podmienić adresy 🙂 W wypadku oprogramowania Shoper odbywa się to automatycznie.

Jak ustawić przyjazne linki?

Ważna jest również możliwość ustawienia tzw. przyjaznych linków (adresów URL) dla każdej podstrony (w zakładce pozycjonowanie). W ten sposób możemy niezależnie od nazwy podstrony ustawić na sztywno adres internetowy, a także go odpowiednio skrócić.
Gdy zdecydujemy się na taki zabieg (często zalecany przez osoby zajmujące się pozycjonowaniem) na starym (automatycznie tworzonym) adresie ustawiane jest przekierowanie 301.
Dodatkową zaletą skróconych linków jest po prostu ich ładny wygląd, gdy wstawiamy je np. w mediach społecznościowych, ale także ułatwiamy ich zapamiętanie.

Należy jednak pamiętać, że gdy zmienimy raz ustawiony przyjazny URL, system już nie ustawi automatycznego przekierowania ze starego przyjaznego adresu i musimy zadbać o to ręcznie (w zakładce Konfiguracja > Przekierowania). Zatem jeśli nie jest to zagadnienie dla nas znajome, lepiej będzie takich zmian nie dokonywać – możemy po prostu zrobić krzywdę swojemu sklepowi.

Wszystko zmienione – efektów brak!

Efekty zmian są widoczne w wyszukiwarce dopiero po pewnym bliżej nieokreślonym czasie.
Roboty Google muszą ponownie odwiedzić stronę (koniecznie trzeba wgrać mapę witryny do Search Console) i zauważyć zmiany.
Czasem trwa to kilka dni, czasem kilka tygodni – dawniej mijały nawet miesiące.
Poza Search Console i wymuszenia ponownej indeksacji nie mamy wpływu na zmuszenie Googla do zmian.

Warto też zastanowić się nad prośbą o ponowne indeksowanie, której dokonujemy z poziomu Google Search Console.

ikona: uwagaUwaga: jeśli Google uznana że treść wprowadzona przez nas jest słabej wartości (np. stanowi jedynie wyliczankę słów kluczowych, może wyświetlić swoją treść (niekoniecznie lepszą)

ostatnia aktualizacja: 25.07.2018