Czym są metatagi?

Pozycjonowanie – początkujący
● ● ●
Pozycjonowanie5 minut czytania

Czego dowiesz się z artykułu?

  • Czym są metatagi?
  • Jakie podstawowe metatagi wyróżniamy?
  • Jak zmienić metatagi w sklepie na platformie Shoper?
  • Kiedy warto ręcznie ustawiać metatagi?

Wizytówka w sieci

Dwa najważniejsze metatagi – meta title oraz meta description – mogą brzmieć jak zaawansowane zagadnienia techniczne, ale w praktyce to nic trudnego. Spróbujmy wpisać w wyszukiwarce Google sklep internetowy.

metatagi shoper.pl

Niebieski (lub fioletowy, jeśli w przeszłości na niego kliknęliśmy) odsyłacz to meta title (tytuł strony). Z reguły nie powinien przekraczać 70 znaków, ale w rzeczywistości ten limit jest zależny od szerokości tytułu w pikselach. Niektóre znaki zajmują więcej przestrzeni, a wtedy tytuł zostanie „ucięty” przez Google wcześniej i na końcu zobaczymy wielokropek. Nie zawsze też więcej znaczy lepiej – tytuł musi być prosty i czytelny i ma jasno opisywać zawartość strony. Sugerujemy więc, żeby nie przekraczał 60 znaków. Długość znaków możesz łatwo zmierzyć w Microsoft Office czy Google Docs, ale możesz błyskawicznie zmierzyć ją online.

Następnie na zielono widzimy adres strony (URL), a pod nim meta description, czyli opis strony. Tu kwestia długości się komplikuje. Obecnie niektóre wyświetlane opisy mają długość przekraczającą nawet 350 znaków. Bywa jednak, że zostaną ucięte dużo wcześniej. Z kolei w wynikach wyszukiwania na telefonach komórkowych opisy są ucinane zazwyczaj w okolicy 150-160 znaków (pamiętaj, że ruch mobilny jest globalnie większy niż ruch z komputerów). Stąd naszą sugestią jest, by tworzyć opisy nieprzekraczające 155 znaków. Za krótkie opisy zostaną przez Google zastąpione treścią bezpośrednio ze strony. Pamiętaj również, że nie znajdziesz sztywnych wytycznych na ten temat.

Google zależy na wyświetlaniu treści jak najbardziej adekwatnej do zapytania w wyszukiwarce wpisanego przez użytkownika. To jeden z ważnych powodów, dla których nie ma ściśle określonych wytycznych dotyczących metatagów. Wyświetlana treść powinna pasować do zapytania. Z pewnością dostrzegasz też, że fraza sklep internetowy została w wynikach pogrubiona. Google zawsze pogrubia słowa, których użytkownik użył w wyszukiwarce. Warto zastanowić się, jakich słów będą używali potencjalni klienci, szukający twojego sklepu. Nie popadaj jednak w skrajność: opis nie może być nieczytelną wyliczanką słów kluczowych.

Gdy użytkownik natrafi na stronę twojego sklepu, tytuł i opis w wynikach wyszukiwania pełnią rolę wizytówki i mają wpływ na pierwsze wrażenie. Nie używaj tutaj wyłącznie nazwy i opisu firmy – na początku nie mówią nic użytkownikowi.

ikona: pamiętajPamiętaj: Po uzupełnieniu metatagów twoja strona nie znajdzie się magicznie na pierwszych stronach wyników wyszukiwania. To jedne z setek czynników wpływających na wyniki wyszukiwania.

Ale pamiętaj, że Google to nie jedyne miejsce, do którego „zaciągają się” metatagi. Wyświetlają się przykładowo w postach na Facebooku czy w Messengerze:

metatagi Shoper.pl na Facebooku

Metatagi mogą, ale nie muszą pokrywać się z treścią, która „fizycznie” znajduje się na stronie (da się ją np. zaznaczyć i skopiować). Dlatego pamiętaj, że meta description strony produktu (opis w wynikach wyszukiwania) a sam opis produktu to dwie różne rzeczy. Meta description może „zaciągać” się ze strony na bazie tekstu, który jest na niej zawarty (opisu), ale nie musi. Może tworzyć się według wskazanego schematu lub można go specjalnie przygotować, analogicznie sytuacja wygląda z tytułem.

Wezwanie do działania

Meta opisy to też ciekawe miejsce na wstawienie wezwania do działania czy informowania o ofercie: Promocje nawet do -50%! Skorzystaj z rabatu 10% na pierwsze zakupy czy Zobacz najmodniejsze kolekcje 2018 czy inne sformułowania zachęcające do odwiedzenia strony mogą być bardzo przydatne. Zastanów się więc nad pasującym do twojej branży call to action, czyli właśnie wezwaniem do działania. Najczęściej zawiera ono po prostu czasownik w trybie rozkazującym.

Jeśli zależy nam, żeby zmiana tagów miała w miarę szybkie odzwierciedlenie w sposobie wyświetlania w Google, możemy wtedy zgłosić prośbę o ponowne indeksowanie strony.

Czy warto używać meta keywords?

W oprogramowaniu Shoper możesz również zmienić meta keywords poszczególnych stron. Możesz, ale nie zaprzątaj sobie nimi głowy. Były wielokrotnie nadużywane, dlatego już od 2009 r. Google nie bierze ich w ogóle pod uwagę. W wypadku Binga znacznik ten jest bardzo mało istotnym z ogromnej grupy czynników, które robot wyszukiwarki bierze pod uwagę. Yahoo również uznało, że znacznik słów kluczowych w zasadzie nie ma znaczenia dla robotów wyszukiwarek. Może się zdarzyć inaczej, gdy na stronie nie będą istnieć żadne inne czynniki pozwalające na ustalenia jej rankingu. Podsumowując: nie poświęcaj czasu na meta keywords, ale jeżeli bardzo chcesz, możesz wpisać tu np. do około 10 fraz kluczowych związanych z branżą sklepu.

Kiedy warto ręcznie przygotować metatagi?

Obowiązkowo zadbaj o tytuł i opis w wynikach wyszukiwania dla strony głównej sklepu, dla kategorii produktów, strony z danymi kontaktowymi i strony poświęconej twojej firmie. Możesz dokonać również zmian dla najistotniejszych dla sklepu produktów.

ikona: czas2 minuty – mniej więcej tyle powinna zająć zmiana metatagów strony głównej

Gdy nie wprowadzisz metatagów w wypadku kategorii otrzymasz opis Lista produktów kategorii „nazwa kategorii” i tekst pobrany ze strony, a tytułem będzie Nazwa kategorii – nazwa sklepu. W wypadku produktów domyślnym zapisem jest tytuł Nazwa produktu – nazwa sklepu a opisem Nazwa produktu, nazwa kategorii, nazwa producenta i tekst pobrany ze strony. Jeśli posiadasz dobre nazwy produktów i ich rzetelne, unikatowe opisy, nie musisz martwić się ręczną edycją metatagów.

Gdzie to wszystko ustawić?

Jeśli korzystasz ze sklepu na platformie Shoper, pewnie zastanawiasz się, gdzie dokonać opisanych w artykule zmian. Poniżej znajdziesz instrukcje dla poszczególnych stron:

  • Dla strony głównej: Konfiguracja > Marketing > Pozycjonowanie
  • Dla strony kategorii produktu: Asortyment > Kategorie > wybrana kategoria > zakładka Pozycjonowanie u dołu strony, po prawej
    Możemy dowolnie modyfikować każdą z pozycji, która nadawana jest automatycznie, wprowadzając indywidualną treść oraz grupę zmiennych, na przykład:
    {category_name} – nazwa kategorii
    {filters} – zastosowany filtr wyszukiwania
    {shop_name} – nazwa sklepu
    {breadcrumbs} – ścieżka w drzewie kategorii
  • Dla stron informacyjnych: Zawartość > Strony informacyjnej > zębatka obok wybranej strony i Edytuj > zakładka Pozycjonowanie
  • Dla konkretnego produktu: Asortyment > Produkty > wybrany produkt > zakładka Pozycjonowanie (druga od dołu)
pozycjonowanie kategorii shoper
Przykładowe zautomatyzowane metatagi na stronie.
ostatnia aktualizacja: 21.05.2018