Wykryto nowy problem. Dotyczy witryny…
…taki tytuł maila i nazwa „Google” w polu nadawcy spędza sen z powiek właścicielom sklepów internetowych. Co oznaczają konkretne błędy i ostrzeżenia w Google Search Console? Na które powinniśmy reagować, a którymi się nie przejmować? Między innymi na te pytania postaramy się odpowiedzieć w dalszej części artykułu.
Uwaga: artykuł jest skierowany do właścicieli/administratorów sklepów Shoper i nawiązuje do działania platformy.
Pamiętaj! Otwierając raport błędów i ostrzeżeń po kliknięciu w konkretny typ problemu mamy do dyspozycji listę adresów URL, których dotyczy problem. Po wprowadzeniu zmian na tych stronach należy zgłosić poprawkę postępując zgodnie z procedurą
Błędy w raporcie Stan
- Błąd 5xx – błąd związany z problemami z serwerem. W rzeczywistości takie sytuacje mają miejsce sporadycznie (zapewniamy ponad 99% dostępności usługi). Czasami Google po prostu się myli i oznacza tak błędy 404 (nie istniejące strony z których należy zrobić przekierowanie), dlatego warto zawsze weryfikować komunikaty i zgłaszać poprawki.
- Błąd przekierowania – błąd adresu URL wynikający najczęściej ze zbyt długiego łańcucha przekierowań. Najlepszym rozwiązaniem jest usunięcie z indeksu adresów przekierowujących (ze środka łańcucha) i pozostawienie w indeksie tylko strony docelowej. Postępując w ten sposób automatycznie redukujemy liczbę ogniw łańcucha.
- Przesłany URL jest zablokowany przez plik robots.txt – komunikat wynikający z faktu znajdowania się w pliku mapy witryny adresów wykluczonych z indeksowania z poziomu pliku robots.txt (strony koszyka, logowania, rejestracji itd.). W rzeczywistości wykluczanie stron z indeksacji w pliku robots jest zgodne z zaleceniami Google, więc nie należy traktować tego komunikatu w kontekście błędu i nie trzeba zgłaszać do niego poprawki.
- Przesłany URL wydaje się zwracać pozorny błąd 404 – błąd związany z przesłaniem do indeksowania strony, która prawdopodobnie nie istnieje. Jeżeli adresy oznaczone tym błędem generowały ruch w sklepie to warto zrobić dla nich przekierowanie (np. do strony głównej lub do konkretnej kategorii / produktu który zastępuje).
- Nie udało się odnaleźć przesłanego URL-a – błąd związany z przesłaniem do indeksowania adresu, który nie istnieje. W tym przypadku najlepiej postępować tak samo jak w punkcie wyżej, czyli zrobienie przekierowania.
- Przesłany URL zawiera błędy indeksowania – Google nie potrafi przypisać konkretnego źródła problemu, jednak jakiś występuje. W przypadku tego komunikatu warto posiłkować się narzędziem do sprawdzania adresów URL żeby spróbować samodzielnie zdiagnozować przyczynę, wprowadzić zmiany i zgłosić poprawkę.
Oprócz typowych błędów w raporcie Stanu można spotkać się także z takimi komunikatami jak:
- Strona zeskanowana, ale jeszcze nie zaindeksowana – strona czeka w kolejce na zaindeksowanie. Należy uzbroić się w cierpliwość.
- Strona wykryta, ale jeszcze nie zaindeksowana – bardzo podobny komunikat do wyżej wymienionego. Występuje zazwyczaj gdy Google Bot uznał, że w momencie skanowania strona jest zbyt obciążona i przesunął termin indeksowania i należy czekać.
- Strona zawiera przekierowanie – podany adres zawiera przekierowanie 301 do innego adresu. Nie ma potrzeby dokonywania żadnych działań w związku z tym komunikatem.
- Duplikat, użytkownik nie oznaczył strony kanonicznej – komunikat wyświetlający się dla stron, które mają swoje duplikaty (strony z bardzo zbliżonymi treściami) w obrębie sklepu. Zazwyczaj dotyczy stron produktów i rozwiązaniem problemu będzie stworzenie unikalnych treści dla produktów, których dotyczy problem i ponowne zaindeksowanie za pomocą narzędzia do sprawdzania adresów URL.
- Duplikat, wyszukiwarka Google wybrała inną stronę kanoniczną niż użytkownik – ze względu na to, że każda strona produktów konkretnej kategorii ma automatycznie przypisany link kanoniczny (do samej siebie) Google może podjąć decyzję, że inna strona lepiej sprawdzi się w tej roli. Przykład: Google podjął decyzję, że pierwsza strona produktów danej kategorii lepiej sprawdzi się w roli strony kanonicznej od drugiej strony produktów tej kategorii i tylko pierwsza zostanie zaindeksowana. Nie ma potrzeby wykonywania żadnych działań w związku z tym komunikatem.
- Alternatywna strona zawierająca prawidłowy tag strony kanonicznej – komunikat dotyczący stron kategorii, a dokładniej wszystkich oprócz pierwszej strony produktów w danej kategorii. W globalnych ustawieniach platformy przyjęliśmy założenie, że dopuszczone do indeksowania będą wszystkie strony produktów danej kategorii i każda z nich ma automatycznie przypisany adres strony kanonicznej (do samej siebie). Jednak żeby nie duplikować treści z opisu kategorii, wyświetla się on tylko na pierwszej stronie produktów kategorii. W związku z tym Google może podjąć decyzję o wykluczeniu z indeksowania innych stron kategorii niż pierwsza i nie ma w tym nic złego. Nie ma więc potrzeby zgłaszania poprawki.
- Nieprawidłowość związana ze skanowaniem – z bliżej nieokreślonych przyczyn Google napotkało problemy podczas skanowania strony. W przypadku takiego komunikatu najlepiej spróbować pobrać adresy, których dotyczy problem za pomocą narzędzia do pobierania adresów URL.
Błędy w raporcie „Obsługa na urządzeniach mobilnych”
- Użycie niezgodnych wtyczek – błąd związany z występowaniem na stronie wtyczek w technologii takiej jak flash (problem nie występujący na platformie Shoper bez wprowadzania samodzielnie takich modyfikacji),
- Widoczny obszar nie dopasowuje się do szerokości ekranu urządzenia – błąd, który może występować w sklepach internetowych korzystających z klasycznych stylów graficznych, które nie dostosowują swojej rozdzielczości do konkretnego urządzenia. Rozwiązanie problemu załatwi zakup stylu lub projektu graficznego w wersji RWD (automatycznie dostosowującej się do urządzeń mobilnych) i następnie zgłoszenie poprawki.
- Treść szersza niż ekran – komunikat pojawiający się w przypadku potrzeby przewijania poziomego któreś ze stron w obrębie sklepu. Powodem może być np. wymuszanie wyświetlania określonych wymiarów obrazów lub własnych skryptów CSS wymuszających określoną szerokość. Pamiętajmy przy dodawaniu obrazków o usuwaniu drugiej wartości (szerokość lub wysokość ma być pusta).
- Mała czcionka utrudnia czytanie tekstu – jak wskazuje nazwa błędu – mała czcionka przeszkadza w korzystaniu z serwisu na urządzeniach mobilnych. Po wprowadzeniu zmian należy kliknąć „sprawdź poprawkę”.
- Elementy klikalne zbyt blisko siebie – błąd dotyczący stron, w których przyciski czy elementy nawigacyjne są tak blisko siebie, że użytkownik z poziomu urządzenia mobilnego ma problem z wybraniem jednego linku, nie klikając przy tym w drugi. W praktyce problem może być ciężki do usunięcia. Zalecenia Google dot. odstępów od poszczególnych elementów znajdują się tutaj. Po wprowadzeniu zmian należy zgłosić poprawkę.
Błędy w raporcie „Produkty”
Ze względu na to, że platforma Shoper ma wdrożony standard Schema, Google jest w stanie interpretować poszczególne dane strukturalne produktów, które opisane są tutaj. Najczęściej spotykanymi komunikatami są:
- Należy określić usługę offers, review lub Aggregate Rating – dana strukturalna „offers” jest przekazywana przy każdym aktywnym produkcie na naszej platformie. Problem ten dotyczy produktów, których nie ma już w sklepie (tworzy się dla nich automatyczne przekierowanie do strony głównej) i nie należy się nim przejmować oraz wykonywać żadnych działań.
- Brakujące pole name – nazwa produktu jest oczywiście wymagana podczas dodawania w panelu admina więc nie może dojść do sytuacji, w której produkt nie ma nazwy. Komunikat ten pojawia się przy linkach do produktów, których nie ma już w sklepie, a te otrzymują automatycznie przekierowanie do strony głównej. W związku z tym nie ma potrzeby wykonywania żadnych działań.
- Wartość w usłudze reviewCount musi być dodatnia – komunikat pojawiający się dla produktów nie posiadających opinii (nie należy go traktować w kategorii błędu). Jeżeli produkt będzie posiadał jakąkolwiek opinie wartość będzie dodatnia i problem zniknie.
- Brakująca wartość w polu ratingValue – komunikat bardzo podobny do tego z punktu wyżej. Związany jest z brakiem ocen przez co Google nie może wyciągnąć średniej z ocen dla konkretnego produktu. Problem zniknie kiedy produkt otrzyma opinie od użytkowników.
- Niepoprawny format wartości price – komunikat, który pojawia się kiedy produkt ma wprowadzoną cenę w niepoprawnym formacie i należy ją poprawić.
Pamiętaj: Komunikaty wysyłane przez Google oparte są o automatyczne procesy i nie zawsze są w pełni zgodne z rzeczywistym stanem rzeczy. Jest to tylko narzędzie i czasami po prostu popełnia błędy. Nie jest więc wskazane, by ślepo wierzyć w każdy komunikat, który przesyła do nas Google 🙂