Błędy i ostrzeżenia w Google Search Console

Pozycjonowanie – zaawansowany

Wykryto nowy problem. Dotyczy witryny…

…taki tytuł maila i nazwa „Google” w polu nadawcy spędza sen z powiek właścicielom sklepów internetowych. Co oznaczają konkretne błędy i ostrzeżenia w Google Search Console? Na które powinniśmy reagować, a którymi się nie przejmować? Między innymi na te pytania postaramy się odpowiedzieć w dalszej części artykułu.

Uwaga: artykuł jest skierowany do właścicieli/administratorów sklepów Shoper i nawiązuje do działania platformy.

Pamiętaj! Otwierając raport błędów i ostrzeżeń po kliknięciu w konkretny typ problemu mamy do dyspozycji listę adresów URL, których dotyczy problem. Po wprowadzeniu zmian na tych stronach należy zgłosić poprawkę postępując zgodnie z procedurą

Błędy w raporcie Stan

  1. Błąd 5xx – błąd związany z problemami z serwerem. W rzeczywistości takie sytuacje mają miejsce sporadycznie (zapewniamy ponad 99% dostępności usługi). Czasami Google po prostu się myli i oznacza tak błędy 404 (nie istniejące strony z których należy zrobić przekierowanie), dlatego warto zawsze weryfikować komunikaty i zgłaszać poprawki.
  2. Błąd przekierowania – błąd adresu URL wynikający najczęściej ze zbyt długiego łańcucha przekierowań. Najlepszym rozwiązaniem jest usunięcie z indeksu adresów przekierowujących (ze środka łańcucha) i pozostawienie w indeksie tylko strony docelowej. Postępując w ten sposób automatycznie redukujemy liczbę ogniw łańcucha. 
  3. Przesłany URL jest zablokowany przez plik robots.txt – komunikat wynikający z faktu znajdowania się w pliku mapy witryny adresów wykluczonych z indeksowania z poziomu pliku robots.txt (strony koszyka, logowania, rejestracji itd.). W rzeczywistości wykluczanie stron z indeksacji w pliku robots jest zgodne z zaleceniami Google, więc nie należy traktować tego komunikatu w kontekście błędu i nie trzeba zgłaszać do niego poprawki. 
  4. Przesłany URL wydaje się zwracać pozorny błąd 404 – błąd związany z przesłaniem do indeksowania strony, która prawdopodobnie nie istnieje. Jeżeli adresy oznaczone tym błędem generowały ruch w sklepie to warto zrobić dla nich przekierowanie (np. do strony głównej lub do konkretnej kategorii / produktu który zastępuje).
  5. Nie udało się odnaleźć przesłanego URL-a – błąd związany z przesłaniem do indeksowania adresu, który nie istnieje. W tym przypadku najlepiej postępować tak samo jak w punkcie wyżej, czyli zrobienie przekierowania. 
  6. Przesłany URL zawiera błędy indeksowania – Google nie potrafi przypisać konkretnego źródła problemu, jednak jakiś występuje. W przypadku tego komunikatu warto posiłkować się narzędziem do sprawdzania adresów URL żeby spróbować samodzielnie zdiagnozować przyczynę, wprowadzić zmiany i zgłosić poprawkę.

Oprócz typowych błędów w raporcie Stanu można spotkać się także z takimi komunikatami jak:

  1. Strona zeskanowana, ale jeszcze nie zaindeksowana – strona czeka w kolejce na zaindeksowanie. Należy uzbroić się w cierpliwość. 
  2. Strona wykryta, ale jeszcze nie zaindeksowana – bardzo podobny komunikat do wyżej wymienionego. Występuje zazwyczaj gdy Google Bot uznał, że w momencie skanowania strona jest zbyt obciążona i przesunął termin indeksowania i należy czekać. 
  3. Strona zawiera przekierowanie – podany adres zawiera przekierowanie 301 do innego adresu. Nie ma potrzeby dokonywania żadnych działań w związku z tym komunikatem. 
  4. Duplikat, użytkownik nie oznaczył strony kanonicznej – komunikat wyświetlający się dla stron, które mają swoje duplikaty (strony z bardzo zbliżonymi treściami) w obrębie sklepu. Zazwyczaj dotyczy stron produktów i rozwiązaniem problemu będzie stworzenie unikalnych treści dla produktów, których dotyczy problem i ponowne zaindeksowanie za pomocą narzędzia do sprawdzania adresów URL. 
  5. Duplikat, wyszukiwarka Google wybrała inną stronę kanoniczną niż użytkownik – ze względu na to, że każda strona produktów konkretnej kategorii ma automatycznie przypisany link kanoniczny (do samej siebie) Google może podjąć decyzję, że inna strona lepiej sprawdzi się w tej roli. Przykład: Google podjął decyzję, że pierwsza strona produktów danej kategorii lepiej sprawdzi się w roli strony kanonicznej od drugiej strony produktów tej kategorii i tylko pierwsza zostanie zaindeksowana. Nie ma potrzeby wykonywania żadnych działań w związku z tym komunikatem. 
  6. Alternatywna strona zawierająca prawidłowy tag strony kanonicznej – komunikat dotyczący stron kategorii, a dokładniej wszystkich oprócz pierwszej strony produktów w danej kategorii. W globalnych ustawieniach platformy przyjęliśmy założenie, że dopuszczone do indeksowania będą wszystkie strony produktów danej kategorii i każda z nich ma automatycznie przypisany adres strony kanonicznej (do samej siebie). Jednak żeby nie duplikować treści z opisu kategorii, wyświetla się on tylko na pierwszej stronie produktów kategorii. W związku z tym Google może podjąć decyzję o wykluczeniu z indeksowania innych stron kategorii niż pierwsza i nie ma w tym nic złego. Nie ma więc potrzeby zgłaszania poprawki. 
  7. Nieprawidłowość związana ze skanowaniem – z bliżej nieokreślonych przyczyn Google napotkało problemy podczas skanowania strony. W przypadku takiego komunikatu najlepiej spróbować pobrać adresy, których dotyczy problem za pomocą narzędzia do pobierania adresów URL. 

Błędy w raporcie „Obsługa na urządzeniach mobilnych”

  1. Użycie niezgodnych wtyczek – błąd związany z występowaniem na stronie wtyczek w technologii takiej jak flash (problem nie występujący na platformie Shoper bez wprowadzania samodzielnie takich modyfikacji), 
  2. Widoczny obszar nie dopasowuje się do szerokości ekranu urządzenia – błąd, który może występować w sklepach internetowych korzystających z klasycznych stylów graficznych, które nie dostosowują swojej rozdzielczości do konkretnego urządzenia. Rozwiązanie problemu załatwi zakup stylu lub projektu graficznego w wersji RWD (automatycznie dostosowującej się do urządzeń mobilnych) i następnie zgłoszenie poprawki. 
  3. Treść szersza niż ekran – komunikat pojawiający się w przypadku potrzeby przewijania poziomego któreś ze stron w obrębie sklepu. Powodem może być np. wymuszanie wyświetlania określonych wymiarów obrazów lub własnych skryptów CSS wymuszających określoną szerokość. Pamiętajmy przy dodawaniu obrazków o usuwaniu drugiej wartości (szerokość lub wysokość ma być pusta).Wymiary obrazka w sklepie Shoper
  4. Mała czcionka utrudnia czytanie tekstu – jak wskazuje nazwa błędu – mała czcionka przeszkadza w korzystaniu z serwisu na urządzeniach mobilnych. Po wprowadzeniu zmian należy kliknąć „sprawdź poprawkę”.
  5. Elementy klikalne zbyt blisko siebie – błąd dotyczący stron, w których przyciski czy elementy nawigacyjne są tak blisko siebie, że użytkownik z poziomu urządzenia mobilnego ma problem z wybraniem jednego linku, nie klikając przy tym w drugi. W praktyce problem może być ciężki do usunięcia. Zalecenia Google dot. odstępów od poszczególnych elementów znajdują się tutaj. Po wprowadzeniu zmian należy zgłosić poprawkę. 

Błędy w raporcie „Produkty”

Ze względu na to, że platforma Shoper ma wdrożony standard Schema, Google jest w stanie interpretować poszczególne dane strukturalne produktów, które opisane są tutaj. Najczęściej spotykanymi komunikatami są: 

  1. Należy określić usługę offers, review lub Aggregate Rating – dana strukturalna „offers” jest przekazywana przy każdym aktywnym produkcie na naszej platformie. Problem ten dotyczy produktów, których nie ma już w sklepie (tworzy się dla nich automatyczne przekierowanie do strony głównej) i nie należy się nim przejmować oraz wykonywać żadnych działań. 
  2. Brakujące pole name – nazwa produktu jest oczywiście wymagana podczas dodawania w panelu admina więc nie może dojść do sytuacji, w której produkt nie ma nazwy. Komunikat ten pojawia się przy linkach do produktów, których nie ma już w sklepie, a te otrzymują automatycznie przekierowanie do strony głównej. W związku z tym nie ma potrzeby wykonywania żadnych działań.
  3. Wartość w usłudze reviewCount musi być dodatnia komunikat pojawiający się dla produktów nie posiadających opinii (nie należy go traktować w kategorii błędu). Jeżeli produkt będzie posiadał jakąkolwiek opinie wartość będzie dodatnia i problem zniknie. 
  4. Brakująca wartość w polu ratingValue – komunikat bardzo podobny do tego z punktu wyżej. Związany jest z brakiem ocen przez co Google nie może wyciągnąć średniej z ocen dla konkretnego produktu. Problem zniknie kiedy produkt otrzyma opinie od użytkowników. 
  5. Niepoprawny format wartości price – komunikat, który pojawia się kiedy produkt ma wprowadzoną cenę w niepoprawnym formacie i należy ją poprawić. 

Pamiętaj: Komunikaty wysyłane przez Google oparte są o automatyczne procesy i nie zawsze są w pełni zgodne z rzeczywistym stanem rzeczy. Jest to tylko narzędzie i czasami po prostu popełnia błędy. Nie jest więc wskazane, by ślepo wierzyć w każdy komunikat, który przesyła do nas Google 🙂