Jak zacząć sprzedaż na Skąpcu?

platformy sprzedażowe

Czego dowiesz się z poradnika:

  • czym jest Skąpiec;
  • jak wygląda proces zakładania konta reklamodawcy i umieszczania oferty w porównywarce, 
  • jakie są możliwości reklamowania w Skąpcu i ile kosztują, 
  • jaki ruch obsługuje Skąpiec i skąd się bierze, 
  • jak analizować efektywność narzędzia. 

Skąpiec to serwis porównujący ceny produktów z wielu sklepów internetowych (tzw. porównywarka), który sam w sobie nie jest sklepem, a pośrednikiem pomiędzy kupującymi a sprzedającymi w internecie. W chwili publikacji poradnika Skąpiec jest drugą co do wielkości porównywarką w Polsce.

Serwis wchodzi w skład platformy Moneteasy, która pomaga sklepom pozyskiwać użytkowników zainteresowanych zakupem.
Ruch ten pochodzi z serwisów wchodzących w skład ekosystemu narzędzia takich jak Onet, Opineo, Newsweek, Forbes, Auto świat, Business Insider, Blogi Influencerów czy… właśnie Skąpiec. 

Swoją ofertę w Skąpcu umieszczają zarówno wielkie sieci sklepów jak i te, które dopiero zaczynają swoją przygodę z handlem online. Branża schodzi w tym przypadku na drugi plan, ponieważ wraz ze wzrostem popularności porównywarek cenowych w internecie użytkownicy zaczęli poszukiwać w nich praktycznie wszystkiego, co tylko można kupić w sieci. Główną pobudką do korzystania z porównywarek jest oczywiście chęć porównania ceny produktu w różnych sklepach – szybko, wygodnie i przede wszystkim w jednym miejscu.

Mechanizm działania narzędzia jest dokładnie taki sam jak w przypadku typowej porównywarki cenowej. Po kliknięciu produktu z listy bądź przycisku „Przejdź do sklepu” następuje przekierowanie na stronę produktu w konkretnym sklepie, który wystawił tę ofertę. Za każde takie kliknięcie Skąpiec nalicza opłatę, którą reguluje cennik platformy (od 34 groszy wzwyż). Więcej informacji na temat rozliczeń znajduje się w dalszej części artykułu, w akapicie „Ile za to zapłacę?”

Zakładanie konta na Skąpcu

Żeby założyć konto umożliwiające wystawienie oferty w serwisie Skąpiec, wchodzimy pod adres: https://www.skapiec.pl/dla-sklepow i klikamy „Dołącz do Skąpiec.pl” po czym trafimy na taką stronę: 

Skąpiec - rejestracja
Kliknij, aby powiększyć.

Podajemy na niej swój adres mailowy i pełny adres sklepu i klikamy „Wyślij zgłoszenie”.
Jeżeli spełniamy podstawowe warunki prowadzenia sklepu internetowego (dodane produkty, regulamin, płatności czy dostawy) do kilku dni roboczych otrzymamy maila, który przekieruje nas do utworzenia hasła: 

Potwierdzenie rejestracji - Skąpiec
Kliknij, aby powiększyć.

Po utworzeniu hasła logujemy się do panelu, gdzie czeka na nas opcja „Dodaj sklep”

Dodawanie sklepu w Skąpcu
Kliknij, aby powiększyć.

Po kliknięciu przycisku generuje się formularz, w którym oprócz standardowych danych jak nazwa i adres sklepu musimy wybrać rodzaj pakietu pomiędzy pakietem Monetesy a pakietem Skąpiec: 

Skąpiec - dostępne pakiety
Kliknij, aby powiększyć.

Jak widać na powyższym obrazku pakiet Skąpiec obejmuje jedynie obecność w porównywarce cenowej, natomiast pakiet Moneteasy jest bardziej rozbudowany i obejmuje także: 

  • obecność w Marketplace (w chwili publikacji artykułu Monteasy współpracuje z marketplacem LaModa.pl),  
  • ruch z content commerce (chodzi tu o umieszczanie produktów kierujących do sklepu w artykułach branżowych serwisów, które obejmuje platforma Moneteasy np. ofeminin.pl,  auto-swiat.pl, businessinsider.com.pl i wiele innych), 
  • ruch z FotoSmartlinków (są to znaczniki na zdjęciach prowadzące do sklepu internetowego), 
  • ruch z AdNetwork (chodzi tu o umieszczenie produktów w przestrzeniach reklamowych serwisów wchodzących w skład grupy Monteasy).

Wskazówka:  Dla sklepów z tzw. mikro budżetem (do 500 zł miesięcznie) sugerujemy skorzystanie z pakietu Skąpiec.

Następnym krokiem po wybraniu pakietu jest umieszczenie ścieżki do pliku produktowego w formacie XML. Na platformie Shoper istnieją 2 sposoby uzyskania linku do takiego pliku.
Pierwszą z nich jest skorzystanie z gotowego pliku dostępnego w panelu sklepu w zakładce
Zwiększaj sprzedaż > Porównywarki cen:

Skąpiec & Shoper
Kliknij, aby powiększyć.


Domyślnie w pliku znajdują się wszystkie produkty, które mają uzupełnione pole Producent i Termin wysyłki, ale pragniemy w tym miejscu przypomnieć o możliwości definiowania widoczności konkretnych produktów poprzez multiakcje na liście produktów. Możliwość tę dokładnie przedstawiamy na poniższym filmie:

Drugą możliwością uzyskania pliku XML jest darmowa aplikacja Moneteasy. Daje ona nieco bardziej zaawansowane możliwości określania produktów, które mają zostać przesłane do reklamowania w porównywarce: 

Kliknij, aby powiększyć.

Tak jak widać na powyższym obrazku dostępne opcje filtrowania produktów to:

  • producent, 
  • kategorie, 
  • cena, 
  • produkty w promocji, 
  • nowości, 
  • bestsellery, 
  • zestawy, 
  • produkty z określonym stanem magazynowym, 
  • produkty z określonym priorytetem, 

Przykład wykorzystania: klient z branży kosmetycznej przesyła do promowania w porównywarce produkty z wszystkich kategorii, ale pod warunkiem, że są aktualnie w promocji.

Główną przewagą aplikacji jest to, że nałożone filtry będę uwzględniały także dodawany na bieżąco asortyment. Innymi słowy – do promocji w porównywarce zostaną automatycznie przesłane nowe produkty w sklepie, które spełnią założenia ustawione w filtrach.
Ponadto aplikacja daje możliwość stworzenie osobnych produktów z wariantów magazynowych:

 

Kliknij, aby powiększyć.

Po skonfigurowaniu aplikacji link do pliku produktowego znajdziemy w zakładce „Feed produktowy” w tym miejscu: 

Kliknij, aby powiększyć.

W razie pytań zachęcamy do zapoznania się z dokładną instrukcją obsługi aplikacji, bądź do kontaktu z jej twórcą.

Po wklejeniu linku do pliku produktowego pozostaje nam tylko ustawić godziny aktualizacji pliku. Sugerujemy ustawić je  co 8 godzin, czyli np. 06.00, 14.00 i 22.00. 

Godziny akualizacji pliku w panelu Skapiec
Kliknij, aby powiększyć.

Ostatnim krokiem na etapie dodawania sklepu jest kliknięcie na samym dole niebieskiego przycisku , po czym dział techniczny porównywarki sklasyfikuje nasz sklep do określonej branży/branż i na tej podstawie przypisze do naszego sklepu cennik. Cennik ten określa stawkę za kliknięcie, czyli przekierowanie do naszego sklepu. W momencie kiedy będzie już dostępny w naszym panelu otrzymamy maila z powiadomieniem: 

mail informujacy o pojawieniu sie cennika
Kliknij, aby powiększyć.

Po zalogowaniu do panelu przechodzimy do zakładki Firma > Twoje sklepy, gdzie pod przyciskiem „Pobierz cennik” sprawdzimy zaproponowane stawki i jeżeli jesteśmy skłonni je zaakceptować, wybieramy „Akceptuj cennik”.

11 - akceptacja cennika panel Skapiec
Kliknij, aby powiększyć.

Uwaga: akceptacja cennika jest równoznaczna z umieszczeniem produktów w porównywarce cenowej i tym samym naliczeniem opłat za każde przekierowanie do naszego sklepu.

Zanim cennik pojawi się w panelu minie kilka dni roboczych. W międzyczasie sugerujemy odwiedzenie zakładki „Zarządzenie sklepem > Informacje o sklepie” gdzie w sekcji „Ogólne” wypełnić powinniśmy kompletne dane teleadresowe naszego sklepu.
W sekcji „Płatności” zaznaczamy metody płatności, które obsługuje nasz sklep: 

formy płatnosci panel Skapiec
Kliknij, aby powiększyć.

Dzięki temu użytkownicy zobaczą obsługiwane formy płatności w naszym sklepie już na poziomie listy ofert co potencjalnie może zachęcić właśnie do naszej oferty: 

info ikony płatności
Kliknij, aby powiększyć.

Natomiast w sekcji „Dostawy” – jak sama nazwa wskazuje – uzupełniamy formy dostawy i dane punktu odbioru osobistego, jeżeli taki posiadamy.  

Skąpiec – dodatkowe możliwości reklamowania

Oprócz standardowych przekierowań z poziomu listy produktów istnieje kilka dodatkowych możliwości wyróżnienia swojej oferty w porównywarce Skąpiec. Najpopularniejszą z nich są Proponowane produkty wyświetlane na stronach kategorii w belce nad produktami:

proponowane produkty - Skąpiec
Kliknij, aby powiększyć.

Ważne: usługa „Promowane oferty” dostępna jest tylko dla sklepów, które współpracują ze Skąpcem minimum 90 dni. Jeżeli spełniasz to kryterium przed skorzystaniem polecamy zapoznać się z jej regulaminem usługi.

Oprócz promowanych ofert skorzystać możemy jeszcze z takich form pozyskiwania ruchu jak: 

  • reklamy displayowe (banery graficzne w różnych sekcjach porównywarki), 
  • pasek reklamowy nad nagłówkiem, 
  • reklama pod stopką, 
  • reklama w wyszukiwarce porównywarki, 
  • artykuły sponsorowane, 
  • pozycjoner w produktach promowanych (umożliwia pozycjonowanie wybranych produktów w pasku produktów promowanych), 

Dokładny opis i cenę każdej z powyższych form reklamy wraz z graficznym zobrazowaniem znajduje się w tej prezentacji

Ile za to zapłacę? 

Cenę, jaką przyjdzie nam zapłacić za korzystanie z narzędzia zależy od tego, z jak wielu możliwości reklamowania produktów korzystamy.
Wykorzystując samo klasyczne przekierowanie do sklepu na fakturze, zobaczymy kwotę podsumowującą liczbę przekierowań pomnożoną przez stawkę za kliknięcie uwzględnioną w cenniku, który zaakceptowaliśmy.

Jeżeli chcemy zabezpieczyć się, by kwota nie przekroczyła pewnego pułapu, musimy skorzystać z opcji „Limity” w panelu Skąpca w zakładce Zarządzanie sklepem > Limity.

Ważne: Pierwsze ustalenie limitu możliwe jest tylko za pośrednictwem Biura Obsługi Klienta, więc jeżeli nie chcemy narazić się na nieprzewidziane koszty, powinniśmy niezwłocznie po zaakceptowaniu cennika wysłać prośbę o ustawienie limitu na adres bok@skapiec.pl
Górna granica wydatków będzie aktywna po kliknięciu linku aktywacyjnego w mailu zwrotnym, który otrzymamy od obsługi narzędzia.

Jeżeli oprócz przekierowań korzystamy z dodatkowych form promocji, zostaną doliczone wg cennika dodatkowych form reklamowych: 

cennik Skąpiec
Kliknij, aby powiększyć.

Cennik ten dostępny jest także w tej prezentacji.

Fakturę VAT otrzymamy na maila podanego podczas rejestracji po zakończeniu każdego pełnego miesiąca kalendarzowego. Czas na jej opłacenie to dwa tygodnie.

Skąd w Skąpcu bierze się ruch? 

Wspomnieliśmy na początku, że w momencie publikacji artykułu Skąpiec jest drugą co do wielkości porównywarką cenową w Polsce. Jakie liczby przekładają się na tak wysokie miejsce?
Otóż według serwisu SimilarWeb domena Skąpiec.pl generuje średnio 6.15 miliona wizyt miesięcznie*:

ruch Skapiec z SimilarWeb
Kliknij, aby powiększyć. *Dane z ostatnich 6 miesięcy od dnia publikacji artykułu.

Ruch ten pochodził w prawie 53% z wyszukiwarki Google (z wyników płatnych jak i bezpłatnych), niecałych 28% z wejść bezpośrednich i nieco ponad 13% z odesłań z innych serwisów, przy czym nie powinien nas zdziwić fakt, że odesłania te pochodzą głównie z serwisów wchodzących w skład ekosytemu Monteasy: 

odesłania do Skapca
Kliknij, aby powiększyć.

Pozostałe 6% to takie źródła jak media społecznościowe czy reklamy banerowe w sieci reklamowej Google.

Wróćmy jednak do źródła, jakim jest wyszukiwarka Google. To, że część ruchu pochodzi z linków sponsorowanych oznacza, że Skąpiec inwestuje własne pieniądze w ściąganie ruchu do serwisu. Jest to oczywiście bardzo dobra informacja dla reklamodawców korzystających z platformy: 

ruch z wyszukwiarki Skapiec

Oprócz tego trzeba przyznać, że serwis jest bardzo dobrze zoptymalizowany pod kątem SEO, dzięki czemu jest widoczny na blisko 43 tysiące haseł w pierwszych 3 wynikach wyszukiwania:  

widoczność Skąpca w Google (Senuto)
Kliknij, aby powiększyć.

Ponad 6 milionów wizyt miesięcznie to naprawdę imponująca ilość, dlatego jeszcze raz przypominamy o konieczności kontaktu z obsługą Skąpca w celu ustalenia kwotowego limitu przekierowań do sklepu, żeby nie narazić się na nieprzewidziane koszta.  

Jak analizować efektywność narzędzia? 

Skąpiec posiada panel raportów, który wygląda mniej więcej tak:

raport w panelu Skąpca
Kliknij, aby powiększyć.

Informacja o ilości przekierowań to trochę mało, żeby dokładnie przeanalizować efektywność narzędzia. Nie obędzie się więc bez logowania do konta Google Analytics 🙂

Wskazówka: dokładną analizę przeprowadźmy nie wcześniej niż po miesiącu korzystania z narzędzia lub po zebraniu próbki min. kilkuset użytkowników.

W pierwszej kolejności sugerujemy odwiedzić raport Pozyskiwanie > Cały ruch > Źródło/medium w celu sprawdzenia, jaki jest współczynnik konwersji i jaka jest wartość zamówień ze źródła „Skąpiec”: 

Google Analytics i Skąpiec
Kliknij, aby powiększyć.

Pamiętajmy jednak, że Analytics domyślnie przypisuje konwersję tylko do źródła ruchu, z którego użytkownik trafił bezpośrednio przed dokonaniem zakupu. Mając świadomość, że „podróż” użytkownika przed dokonaniem transakcji bywa znacznie bardziej skomplikowana, powinniśmy także sprawdzić raport konwersji wspomaganych w zakładce Konwersje > Ścieżki wielokanałowe > Konwersje wspomagane:

Google Analytics - konwersje wspomagane - Skąpiec
Kliknij, aby powiększyć.

Raport ten pokaże nam jak często dane źródło ruchu występowało na ścieżce zakupu, ale nie bezpośrednio przed dokonaniem transakcji.   

Zobacz także: więcej o tym jak analizować współczynnik i ścieżki konwersji przeczytasz w innym artykule.

OK, wiemy już, jaki jest współczynnik i wartość konwersji ze źródła „Skąpiec” oraz jak często porównywarka wspomaga proces zakupowy. Żeby jednak wyliczyć dokładny ROI (zwrot z inwestycji) potrzebujemy informacji na temat tego, które konkretne produkty sprzedają się po przekierowaniu z porównywarki. Na szczęście jest na to sposób 🙂

W pierwszej kolejności przechodzimy do raportu
Konwersje > E-commerce > Skuteczność sprzedaży i korzystamy z możliwości nałożenia wymiaru dodatkowego Źródło / medium, a następnie zawężamy go do źródła Skapiec / referral, tak jak na poniższej animacji:

Skąpiec - Google Analytics - detale
Kliknij, aby powiększyć.

 

Dzięki temu zobaczymy konkretne ID transakcji, które zostały dokonane bezpośrednio po przekierowaniu ze Skąpca. Ostatnie co nam pozostaje to sprawdzenie w panelu sklepu, jakie produkty zawierały ID tych zamówień i wyliczenie naszego zysku 🙂

Dla konwersji wspomaganych nie jesteśmy w stanie wykonać aż tak dokładnej analizy. Pozostaje nam więc wyliczenie zarobku z nich na podstawie średniej marży i doliczenie do kwoty zysku:  

Google Analytics - Skąpiec - detale
Kliknij, aby powiększyć.

Jeżeli nasz zysk z transakcji bezpośrednich i wspomaganych jest chociaż równy kwocie wydatków na porównywarkę to tak naprawdę jesteśmy na plus, ponieważ prawdopodobnie część z klientów wróci do naszego sklepu i kupi w przyszłości jeżeli produkty spełniły oczekiwania.

Życzymy jednak każdemu z Was, by bilans po analizie wyszedł „na plus” 🙂