Streszczenie
Ciekawym źródłem dodatkowego ruchu mogą być porównywarki cenowe np. Ceneo, Nokaut, Sklepy24. Przed integracją warto zrozumieć strukturę pliku XML, w którym znajdują się informacje o produktach. Ciekawym rozwiązaniem może być zamieszczenie widgetu np. Ceneo w sklepie – trzeba jednak uważać, by nie zamieścić zbyt wiele dodatkowych widgetów naraz. Dla sklepu cenne będzie również pozyskiwanie opinii od swoich klientów na swojej stronie czy zewnętrznych serwisach.
Czego dowiesz się z artykułu:
- dlaczego porównywarki cenowe mogą być dobrym źródłem dodatkowego ruchu;
- Jakie są przykładowe porównywarki, z których możesz korzystać;
- jaką rolę odgrywa plik XML;
- jakie parametry są w nim ważne;
- jak skonfigurować stany dostępności i terminy wysyłki w sklepie Shoper;
- jak skonfigurować porównywarki w sklepie Shoper;
„Do korzystania z porównywarek cenowych przyznaje się ponad 70% Polaków” – informuje raport Ceneo.pl. To najlepszy dowód na to, że twój sklep internetowy też powinien na nich zarabiać.
Po co integrować sklep z porównywarkami?
Na pytanie, po co integrować swój sklep z porównywarkami cen, albo dlaczego warto dbać o wyświetlanie swojej oferty w popularnych serwisach w rodzaju Ceneo, Nokaut czy Okazje.info, najlepiej odpowiedzieć liczbami. Te akurat przemawiają wyłącznie na korzyść integracji: „Średnio 3,2% osób trafiających od nas do e-sklepu dokonuje zakupu, co jest najwyższym wskaźnikiem wśród polskich serwisów tego typu” – przekonuje dyrektor sprzedaży Ceneo.pl, Katarzyna Stehlik w jednym z wywiadów. I dodaje, że dzięki współpracy z jej serwisem, sklepy internetowe mogą pozyskać do 20% dodatkowego ruchu. Dzisiejsi klienci bowiem coraz częściej używają porównywarek do czegoś więcej, niż tylko wyszukiwania najtańszych cen. Liczy się już oferta jako całość i nie tylko z kategorii „elektronika” czy „technologie”, z którymi porównywarki były kojarzone podczas wchodzenia tych usług na polski rynek. Raport Ceneo.pl, podsumowujący zachowania zakupowe internautów w 2014 roku wylicza, że pośród najpopularniejszych zapytań w serwisie są m.in. produkty z kategorii „lifestyle”, „dom i ogród”, „rozrywka” oraz „komputery”. Dwie pierwsze z nich przodują też na liście pod względem liczby sklepów współpracujących z porównywarką, co najlepiej świadczy o uniwersalności tego narzędzia i wzroście jego znaczenia w całościowym ujęciu zakupów online.
Być może to biznes także dla ciebie?
Najciekawszym wydaje się jednak ta część raportu, w którym pada wartość 36% – tyle właśnie osób biorących udział w badaniu zadeklarowało, że brakuje im w porównywarkach ofert sklepów sprzedających produkty z różnych kategorii. Być może więc jest to pomysł na biznes dla ciebie? Może właśnie w tę niszę powinieneś uderzyć? Uruchamiając sklep internetowy Shoper, integracje z najważniejszymi serwisami otrzymujesz już z oprogramowaniem. Wystarczy tylko je włączyć (Panel administracyjny sklepu, menu: Zwiększaj sprzedaż > Porównywarki cen), by otworzyć się na szerokie grono odbiorców.
Plik XML od środka
Do integracji z porównywarkami cen potrzebny jest dobrze przygotowany plik XML. Jak informuje w swoich poradnikach porównywarka Ceneo, „dane znajdujące się w pliku XML muszą być zgodne z informacjami podanymi na stronie sklepu. Brak aktualizacji pliku, rozbieżność w cenach czy dostępnościach produktów jest podstawą do ukrycia oferty sklepu”. Dlatego do pliku powinny być generowane tylko te produkty, które w danym momencie użytkownik rzeczywiście może zamówić w sklepie internetowym. Jeśli chcemy pracować właśnie z tą porównywarką, najlepiej zainstalować w naszym sklepie aplikację Rozszerzony XML, dostępną w App Store Shoper.
Ogólna, przykładowa struktura pliku XML w naszym sklepie wygląda następująco:

Co na niego się składa? Wymagane są m.in.:
- id – czyli unikalne i niezmienne ID produktu – nadawane automatycznie przez sklep
- url – url produktu, czyli link do twojego produktu
- price – cena produktu, zaciągana automatycznie z karty produktu, pamiętaj że porównywarki cen odświeżają plik np. 1 raz na dobę, więc zmianę cen w swoim sklepie przeprowadzaj z rozwagą
- avail – dostępność produktu
Uwaga: stany dostępności ze sklepów Shoper wyświetlane w porównywarkach, uzależnione są od ustawień terminu wysyłki. Pamiętaj więc, by je odpowiednio wyedytować w menu Ustawienia > Produkty > Termin wysyłki.
Termin należy przypisać do każdego produktu, ale można to też zrobić hurtowo.
Tutaj sprawdzisz przykładowe ustawienia dla stanów dostępności w Nokaut, tutaj dla Ceneo, tu zaś dla Sklepy24.
- weight – waga produktu (w kilogramach)
- stock – stan magazynowy (liczba całkowita dodatnia, pole nie może być puste)
- informacja o pełnej ścieżce kategorii
- informacja o nazwie produktu
- informacja o atrybutach (dany produkt może posiadać maksymalnie 10 atrybutów, atrybuty różnią się w zależności od branży, z jakiej oferta pochodzi)
Jeśli sprzedajesz w swoim e-sklepie książki lub e-booki, warto do atrybutów dodać kod ISBN, jeśli cokolwiek innego – koniecznie Producenta, kod_producenta oraz EAN, czyli kod paskowy występujący na produktach.
Dla porównania, tutaj można jeszcze sprawdzić strukturę pliku XML dla porównywarki Nokaut.pl.
Żeby natomiast aktywować generację pliku dla wybranej porównywarki, należy wejść w Panelu sklepu Shoper w menu Zwiększaj sprzedaż > Porównywarki cen i następnie aktywować pole Aktywność dla konkretnego serwisu. Ważna informacja: jeżeli twój plik XML dla porównywarki jest pusty i nie generują się w nim produkty wraz z opisami sprawdź, czy produkty mają przypisanego producenta. Brak przypisanego producenta do produktu jest równoznaczny z brakiem dopisania produktu do listy w pliku XML. Aby dokonać zmiany produktów, w takim wypadku przejdź do menu Obsługa sklepu > Produkty > Edycja konkretnego produktu > Informacje podstawowe.
Od jakiej porównywarki zacząć?
Oczywiście najważniejsi są najwięksi gracze na rynku e-commerce. Przywoływane na samym początku Ceneo.pl i Nokaut.pl to podstawa. Pierwszy z serwisów każdego miesiąca odwiedza ponad 11 mln konsumentów, przeglądających oferty najciekawszych sklepów internetowych, często też polecanych przez samo Ceneo – co roku serwis nagradza e-biznesy, które uzyskały najlepsze oceny od kupujących w ramach programu Zaufane Opinie (o tym więcej poniżej), co także przekłada się na zwiększenie zainteresowania danym e-sklepem. Zanim jednak zostaniesz wyróżniony w tym programie, warto na starcie korzystania z porównywarki wykorzystać promocyjny kupon na świadczenia o wartości 200 zł na promocję oraz 50% na kampanie bannerowe, przygotowany specjalnie dla sklepów Shoper.
Nie zapominaj jednak o innych serwisach – Okazje.info, Skąpiec, Radar.pl, Bazarcen, Oferia, Smartbay, ToTu i innych. Przeanalizuj ofertę wszystkich działających na rynku i postaraj się dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców. Zwróć uwagę, jaki model rozliczenia proponują poszczególni gracze i co dają w zamian za podpięcie się do ich serwisu.
Jak się rozliczać? Mimo że wszystkie porównywarki można włączyć w jednym miejscu panelu sklepu, do każdej musisz podejść indywidualnie i sprawdzić, jaki model współpracy przewiduje. Przykładowe oferty wyglądają następująco:

Jak swojej ofercie pomagać, by się lepiej sprzedała? Tu też warto sięgnąć do informacji i danych, dostarczanych przez największy graczy na rynku. Niezależnie od tego, jaką porównywarkę wybierzemy do promowania naszej oferty, przy każdej warto wziąć pod uwagę, na co zwracają uwagę konsumenci. Bo jak się okazuje, nie wystarczy tylko zintegrować się z odpowiednim serwisem. Trzeba jeszcze się w nim wyróżnić. Oto dlaczego: „Spora część (65%) klientów uważa, że zdjęcia i opisy produktów często nie wystarczają do tego, by podjąć decyzję o zakupie” – informuje ranking „Zaufane Opinie” z 2014 r. Dlatego, o czym pisaliśmy już wielokrotnie, warto w pierwszej kolejności przyłożyć się do takich opisów bardziej, ale też zadbać o lepszą jakość zdjęć w naszym e-sklepie. Te pozornie proste czynności, często są przez nas robione po macoszemu, co niestety przekłada się też na mniejsze zainteresowanie u potencjalnych odbiorców.
Przyciągnij też do siebie klientów ciekawą promocją, np. „darmową dostawą” – o czym możesz poinformować w specjalnym tekście wyświetlanym za każdym razem z twoją ofertą. Za przykładem Ceneo.pl: wejdź w panelu sprzedawcy Ceneo do menu Zarządzenie sklepem, a następnie wybierz Zarządzanie ofertami. W zakładce Tekst promocyjny będziesz mógł wpisać pożądaną frazę, np.: „Darmowa dostawa do zamówień powyżej 200 zł” – informacja ta pojawi się tuż pod nazwą oferty.
Oto trzy wybrane oferty na zapytanie„zestaw do wina” w Ceneo.pl – jak myślisz, w którą z nich klikać będą klienci najchętniej? W „Darmową wysyłkę” czy „Dostępną do 3 dni”? W „Odbierz rabat 10%” czy lakoniczne „Zestaw prezentowy do wina”? Pytanie wydaje się być retoryczne.
Dobra, wyczerpująca treść i zachęcające do zakupów zdjęcia to podstawa, zaraz po nich warto jeszcze przyłożyć większą wagę do wizerunku sklepu i kwestii zaufania, bo to czynniki decydujące dla użytkowników porównywarek cen.
W poprawie tego ostatniego elementu pomogą ci widgety oferowane przez dostawców takich usług, wyświetlane na stronie twojego sklepu w formie niewielkiej zakładki. Dzięki niej potencjalny odbiorca otrzymuje konkretną informację odnośnie jakości realizowanych przez ciebie zamówień (bo np. wyświetlają mu się gwiazdki podsumowujące opinie twoich klientów albo procent klientów polecających sklep), co może mu dalej pomóc w podjęciu szybszej i trafniejszej decyzji.

Co jednak w przypadku takich widgetów ważne – sam decydujesz, jaka treść zostanie na nich wyświetlona. Jeśli uczestniczysz w programach „Zaufane Opinie”, albo „Program Ochrony Kupujących” – koniecznie oprzyj taką zakładkę na zaciąganych z nich treściach. Im bardziej będziesz bił po oczach dobrymi ocenami/recenzjami pisanymi przez swoich klientów, a także „zaufaniem” i „bezpieczeństwem”, tym lepiej. Mimo coraz większego dostępu do internetu i wzrastającej świadomości internautów, ludzie wciąż chcą być zapewniani, że podczas zakupów w sieci nic im nie grozi, a po drugiej stronie nikt ich nie oszuka. Pośród setek różnych ofert wyświetlanych w porównywarkach cen, jest to szczególnie ważne, dlatego warto się tym wyróżniać.
Dobre opinie
Postaw na opinie. To jedna z ciekawszych opcji dostępnych w porównywarkach w rodzaju Ceneo, Okazje.Info czy Nokautu – zbieranie recenzji użytkowników już po dokonaniu zakupów. Dzięki nim sklep zyskuje opinie, które przekładają się na jego wizerunek, a użytkownicy przy każdej ofercie dostają podpowiedź, czy dany e-biznes warto obdarzyć zaufaniem. Oczywiście im więcej pochlebnych recenzji, tym lepiej, choć nie ma co też przesadzać z nerwowym czytaniem i kasowaniem negatywów – jeśli takowe się pojawią, powinniśmy traktować je wyłącznie jako krytykę konstruktywną i zgłoszone kwestie (o ile rzeczywiście są rzeczowe) zamiast tuszować, poprawić w działaniu naszego sklepu. W dłuższej perspektywie, wszystkim nam się to opłaci.