Strona główna sklepu internetowego

Jak zacząć?
Jak zacząć? | 7 minut

Streszczenie

Elementy strony głównej, na które musisz zwrócić szczególną uwagę to:

  • minimalizowanie liczby modułów na stronie,
  • estetyczne, przemyślane logo,
  • zachęcający baner reklamowy lub slider,
  • szybki czas ładowania,
  • informacje dotyczące firmy sprzedającej produkty,
  • ogólne pierwsze wrażenie,
  • skonsultowanie wyglądu strony głównej.

Czego dowiesz się z poradnika:

  • co powinna zawierać dobra strona główna sklepu;
  • jak stworzyć logo sklepu;
  • w czym przygotować baner reklamowy;
  • jak nadawać priorytety elementom strony głównej;
  • dlaczego nie warto ufać tylko swojej ocenie sklepu;

Smutna prawda

Nigdy nie otrzymasz drugiej szansy na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia. Długo ładujący się sklep, przepełniony nadmierną ilością dodatków. Nieciekawa szata graficzna i zwyczajnie brzydkie logo lub banery reklamowe. Reklama niespójna ze stroną i zawód klienta: przecież nie tego szukałem.

Pora dowiedzieć się, jak powinna wyglądać dobrze przygotowana strona główna.

Przede wszystkim priorytety

Moduł z bestsellerami? Najnowsze produkty, wpisy na blogu, Ceneo, Opineo, ostatnie posty na Facebooku? Tak, zamieśćmy je wszystkie! – Niestety takie myślenie może być zgubne. Tworząc stronę, trzeba nauczyć się odpowiednio priorytetyzować jej elementy. Czasem trzeba będzie zrezygnować z dodatkowych informacji i wstawek na rzecz większej przejrzystości i wyróżnienia ważnych elementów. W ten sposób unikniemy szumu informacyjnego i spowolnienia strony. Z zasady najważniejsze i najczęściej używane elementy powinny być większe, zamieszczone wyżej i bardziej widoczne, a mniej używane mniejsze i nieco trudniej dostępne. Kieruj się minimalizmem i ogranicz liczbę wyświetlanych elementów.

Warto wyróżnić np. informacje o dostępnej promocji, darmowej dostawie czy produkty, na których szczególnie ci zależy. Pamiętaj: nigdy nie staraj się priorytetyzować wszystkiego i przeciążać oczu klienta zbędnymi informacjami. W dziale pomocy Shoper dowiesz się, jak zarządzać modułami w sklepie.

Wow! Ale logo!

Logo jest ważnym elementem pierwszego wrażenia i ma ogromny wpływ na budowanie świadomości każdej marki. Poniżej kilka istotnych wskazówek.

  1. Dobre logo cechuje ciekawie dobrany krój czcionki. Pamiętaj, że nie zawsze możesz użyć dowolnej czcionki z Painta, Microsoft Worda lub innego programu. Większość będzie objęta prawami autorskimi.
  2. Im prościej, tym lepiej. Nie zamieszczaj w logo dodatkowych ozdobników, które odwrócą uwagę od jego formy i, co ważniejsze, nazwy sklepu.
  3. Dobry format również jest istotny. Pamiętaj, że logotyp będziesz wykorzystywać także poza stroną główną: w banerach reklamowych, mediach społecznościowych, być może w kolorowym czy czarno-białym druku. Jego rozmiar i wygląd powinien być możliwie uniwersalny.
  4. Dobór kolorów nie może być przypadkowy. Tutaj do akcji wchodzi psychologia kolorów i reklamy.
  5. Możesz też śmiało skorzystać z generatorów logo. Istnieje wiele zarówno płatnych, tanich generatorów, ale można też znaleźć darmowe odpowiedniki. Generatory i przykłady mogą także posłużyć jako cenne źródło inspiracji.

Gdy już przemyślisz i przygotujesz logo, koniecznie zasięgnij jak największej ilości opinii. Być może masz kilka wariantów, pomiędzy którymi nie możesz się zdecydować – krytyczna opinia pomoże wybrać ten właściwy. Pozostaje już tylko zamieścić gotowe logo w sklepie.

 

ikona: zobacz równieżZobacz również: logo w sklepie internetowym

 

Zachęcająca reklama

Do tworzenia interesujących grafik reklamowych niekoniecznie potrzebujesz pomocy grafika. Z darmowymi narzędziami graficznymi jak Canva.com możesz stworzyć przykuwające wzrok, piękne grafiki. W połączeniu z darmowymi zdjęciami do użytku komercyjnego (np. z Unsplash.com lub Pexels.com) uzyskasz świetne efekty. Być może wydaje się to oczywiste, jednak wiele osób nadal korzysta z wyszukiwarki Google Grafika i nieświadomie w nielegalny sposób wykorzystuje znalezione tam zdjęcia i obrazki. Pamiętaj: niewiedza nie zwalnia nikogo z przestrzegania prawa!

Gdy już stworzysz swój wyjątkowy baner reklamowy, pora wstawić go na stronę sklepu. A jeśli nie masz pewności, po co właściwie masz przygotowywać takie grafiki, zajrzyj do jednego z artykułów:

 

ikona: zobacz równieżZobacz również: banery reklamowe

 

Ładny więcej sprzedaje

Nie tylko logo i reklamy muszą estetycznie wyglądać. Całokształt powinien prezentować się estetycznie – i to na każdym urządzeniu. Minimalizm, przejrzyste opisy i wysoka czytelność pełnią kluczową rolę. Klient odwiedzający sklep ma czerpać z odwiedzin przyjemność. Nie rujnujmy jego zakupów źle dobranymi kolorami, staromodnymi fontami, fatalnej jakości zdjęciami lub, co gorsza, niepoprawną ortografią i interpunkcją. Możesz nie wierzyć, ale popularnymi błędami są nadużywane wykrzykniki, spacje przed przecinkami lub brak spacji po przecinkach czy nadmierne i nieuzasadnione korzystanie z Caps Locka.

 

ikona: źleŹle: W naszym sklepie kupisz najwyższej jakości wichajster , dzyndzel ,czy inne ręcznie wykonywane produkty !!!!

 

Zdjęcia zapisuj w wysokiej jakości plikach JPG lub stosuj rozszerzenie PNG – jest ono dobrym kompromisem pomiędzy wysoką jakością a wagą pliku.

Dlaczego promocja jest ważna?

Promocja to istotny element pierwszego wrażenia: i to niezależnie od tego, czy potencjalny klient trafi najpierw na kartę produktu czy stronę główną. Dlatego nigdy nie pokazuj w menu głównym działu Promocje, jeżeli jest pusty. Kliknięcie w upragniony dział Promocje i zobaczenie pustej strony z tajemniczym komunikatem Nie znaleziono produktów spełniających podane kryteria to murowany sposób na zdenerwowanie klienta. Czasem niestety lepiej podwyższyć cenę produktu, żeby potem móc oferować go w promocyjnej cenie, niż nie oferować żadnej promocji.

Poznajmy się!

W dolnej części strony głównej warto zamieścić informacje będące krótką wizytówką firmy. Kim jesteś, drogi sprzedawco i dlaczego mam coś od ciebie kupić?

 

ikona: źleŹle: Jesteśmy młodą dynamicznie rozwijająca się firmą oferującą produkty najwyższej jakości, a naszą pasją są klienci.

 

Unikaj tego typu zdań. Podobne sformułowania są często nadużywane i przez swoją sztampowość nie budzą zaufania. Warto zdecydować się na bardziej naturalny i szczery opis – w szczególności w wypadku niewielkich, rodzinnych firm i sklepów oferujących rękodzieło.

Warto powiedzieć co nieco o swojej firmie, a przy okazji mądrze zamieścić w tekście słowa kluczowe, które pełnią ważną rolę w pozycjonowaniu sklepu w internecie. Więcej na ich temat dowiesz się z działu Pozycjonowanie.

I jak? Dobrze wygląda?

Niestety jako twórca nigdy nie ocenisz obiektywnie swojej strony. Warto zasięgnąć porady rodziny i znajomych, którzy nigdy nie widzieli twojego sklepu.

  • Jakie pierwsze wrażenie robi sklep?
  • Czy podział kategorii jest zrozumiały i czy nie ma ich za dużo?
  • Czy produkty są zachęcająco i rzeczowo opisane i posiadają dobrej jakości zdjęcia?
  • Czy proces zamówienia, oferowane formy dostawy i płatności wyglądają zachęcająco?

Znajomi oceniają cię zbyt pobłażliwie i nie do końca ufasz ich podejrzanie pozytywnym osądom? Bardzo dobrze, konstruktywna krytyka jest potrzebna. Możesz stworzyć ankietę w formularzach Google i poprosić o jej rozesłanie do dalszych znajomych lub zasięgnąć rady na grupach na Facebooku. Odpowiedź i komentarze obcych osób będą na starcie absolutnie bezcenne. Możesz też zawsze liczyć na naszą ocenę i radę!

Strona główna musi być żywa!

Pamiętaj: stworzenie estetycznej i funkcjonalnej strony głównej to nie jednorazowy wysiłek. Modyfikuj drzewo kategorii, banery reklamowe i ogólny wygląd strony w zależności od tego, jak zmienia się twoja oferta i co klienci najchętniej kupują. Dodawaj również ciekawe moduły np. polecane produkty, dzięki którym wyeksponujesz te, na których najbardziej ci zależy lub po prostu najpopularniejsze wśród klientów.