Strona główna sklepu internetowego

Jak zacząć?
● ● ●
Jak zacząć?7 minut czytania

TL;DR

Elementy strony głównej, na które musisz zwrócić szczególną uwagę to:

  • minimalizowanie liczby modułów na stronie,
  • estetyczne, przemyślane logo,
  • zachęcający baner reklamowy lub slider,
  • szybki czas ładowania,
  • informacje dotyczące firmy sprzedającej produkty,
  • ogólne pierwsze wrażenie,
  • skonsultowanie wyglądu strony głównej.

 

Czego dowiesz się z artykułu?

  • Co powinna zawierać dobra strona główna sklepu?
  • Jak stworzyć logo sklepu?
  • W czym przygotować baner reklamowy?
  • Jak nadawać priorytety elementom strony głównej?
  • Dlaczego nie warto ufać tylko swojej ocenie sklepu?

 

Smutna prawda

Nigdy nie otrzymasz drugiej szansy na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia. Długo ładujący się sklep, przepełniony nadmierną ilością dodatków. Nieciekawa szata graficzna i zwyczajnie brzydkie logo lub banery reklamowe. Reklama niespójna ze stroną i zawód klienta: przecież nie tego szukałem.

Pora dowiedzieć się, jak powinna wyglądać dobrze przygotowana strona główna.

 

Przede wszystkim priorytety

Moduł z bestsellerami? Najnowsze produkty, wpisy na blogu, Ceneo, Opineo, ostatnie posty na Facebooku? Tak, zamieśćmy je wszystkie! – Niestety takie myślenie może być zgubne. Tworząc stronę, trzeba nauczyć się odpowiednio priorytetyzować jej elementy. Czasem trzeba będzie zrezygnować z dodatkowych informacji i wstawek na rzecz większej przejrzystości i wyróżnienia ważnych elementów. W ten sposób unikniemy szumu informacyjnego i spowolnienia strony. Z zasady najważniejsze i najczęściej używane elementy powinny być większe, zamieszczone wyżej i bardziej widoczne, a mniej używane mniejsze i nieco trudniej dostępne. Kieruj się minimalizmem i ogranicz liczbę wyświetlanych elementów.

Warto wyróżnić np. informacje o dostępnej promocji, darmowej dostawie czy produkty, na których szczególnie ci zależy. Pamiętaj: nigdy nie staraj się priorytetyzować wszystkiego i przeciążać oczu klienta zbędnymi informacjami. W dziale pomocy Shoper dowiesz się, jak zarządzać modułami w sklepie.

 

Wow! Ale logo!

Logo jest ważnym elementem pierwszego wrażenia i ma ogromny wpływ na budowanie świadomości każdej marki. Poniżej kilka istotnych wskazówek.

  1. Dobre logo cechuje ciekawie dobrany krój czcionki. Pamiętaj, że nie zawsze możesz użyć dowolnej czcionki z Painta, Microsoft Worda lub innego programu. Większość będzie objęta prawami autorskimi.
  2. Im prościej, tym lepiej. Nie zamieszczaj w logo dodatkowych ozdobników, które odwrócą uwagę od jego formy i, co ważniejsze, nazwy sklepu.
  3. Dobry format również jest istotny. Pamiętaj, że logotyp będziesz wykorzystywać także poza stroną główną: w banerach reklamowych, mediach społecznościowych, być może w kolorowym czy czarno-białym druku. Jego rozmiar i wygląd powinien być możliwie uniwersalny.
  4. Dobór kolorów nie może być przypadkowy. Tutaj do akcji wchodzi psychologia kolorów i reklamy.
  5. Możesz też śmiało skorzystać z generatorów logo. Istnieje wiele zarówno płatnych, tanich generatorów, ale można też znaleźć darmowe odpowiedniki. Generatory i przykłady mogą także posłużyć jako cenne źródło inspiracji.

Gdy już przemyślisz i przygotujesz logo, koniecznie zasięgnij jak największej ilości opinii. Być może masz kilka wariantów, pomiędzy którymi nie możesz się zdecydować – krytyczna opinia pomoże wybrać ten właściwy. Pozostaje już tylko zamieścić gotowe logo w sklepie.

ikona: zobacz równieżZobacz również: logo w sklepie internetowym

 

Zachęcająca reklama

Do tworzenia interesujących grafik reklamowych niekoniecznie potrzebujesz pomocy grafika. Z darmowymi narzędziami graficznymi jak Canva.com możesz stworzyć przykuwające wzrok, piękne grafiki. W połączeniu z darmowymi zdjęciami do użytku komercyjnego (np. z Unsplash.com lub Pexels.com) uzyskasz świetne efekty. Być może wydaje się to oczywiste, jednak wiele osób nadal korzysta z wyszukiwarki Google Grafika i nieświadomie w nielegalny sposób wykorzystuje znalezione tam zdjęcia i obrazki. Pamiętaj: niewiedza nie zwalnia nikogo z przestrzegania prawa!

Gdy już stworzysz swój wyjątkowy baner reklamowy, pora wstawić go na stronę sklepu. A jeśli nie masz pewności, po co właściwie masz przygotowywać takie grafiki, zajrzyj do jednego z artykułów:

ikona: zobacz równieżZobacz również: banery reklamowe

 

Ładny więcej sprzedaje

Nie tylko logo i reklamy muszą estetycznie wyglądać. Całokształt powinien prezentować się estetycznie – i to na każdym urządzeniu. Minimalizm, przejrzyste opisy i wysoka czytelność pełnią kluczową rolę. Klient odwiedzający sklep ma czerpać z odwiedzin przyjemność. Nie rujnujmy jego zakupów źle dobranymi kolorami, staromodnymi fontami, fatalnej jakości zdjęciami lub, co gorsza, niepoprawną ortografią i interpunkcją. Możesz nie wierzyć, ale popularnymi błędami są nadużywane wykrzykniki, spacje przed przecinkami lub brak spacji po przecinkach czy nadmierne i nieuzasadnione korzystanie z Caps Locka.

ikona: źleŹle: W naszym sklepie kupisz najwyższej jakości wichajster , dzyndzel ,czy inne ręcznie wykonywane produkty !!!!

Zdjęcia zapisuj w wysokiej jakości plikach JPG lub stosuj rozszerzenie PNG – jest ono dobrym kompromisem pomiędzy wysoką jakością a wagą pliku.

 

Dlaczego promocja jest ważna?

Promocja to istotny element pierwszego wrażenia: i to niezależnie od tego, czy potencjalny klient trafi najpierw na kartę produktu czy stronę główną. Dlatego nigdy nie pokazuj w menu głównym działu Promocje, jeżeli jest pusty. Kliknięcie w upragniony dział Promocje i zobaczenie pustej strony z tajemniczym komunikatem Nie znaleziono produktów spełniających podane kryteria to murowany sposób na zdenerwowanie klienta. Czasem niestety lepiej podwyższyć cenę produktu, żeby potem móc oferować go w promocyjnej cenie, niż nie oferować żadnej promocji.

 

Poznajmy się!

W dolnej części strony głównej warto zamieścić informacje będące krótką wizytówką firmy. Kim jesteś, drogi sprzedawco i dlaczego mam coś od ciebie kupić?

ikona: źleŹle: Jesteśmy młodą dynamicznie rozwijająca się firmą oferującą produkty najwyższej jakości, a naszą pasją są klienci.

Unikaj tego typu zdań. Podobne sformułowania są często nadużywane i przez swoją sztampowość nie budzą zaufania. Warto zdecydować się na bardziej naturalny i szczery opis – w szczególności w wypadku niewielkich, rodzinnych firm i sklepów oferujących rękodzieło.

Warto powiedzieć co nieco o swojej firmie, a przy okazji mądrze zamieścić w tekście słowa kluczowe, które pełnią ważną rolę w pozycjonowaniu sklepu w internecie. Więcej na ich temat dowiesz się z działu Pozycjonowanie.

 

I jak? Dobrze wygląda?

Niestety jako twórca nigdy nie ocenisz obiektywnie swojej strony. Warto zasięgnąć porady rodziny i znajomych, którzy nigdy nie widzieli twojego sklepu.

  • Jakie pierwsze wrażenie robi sklep?
  • Czy podział kategorii jest zrozumiały i czy nie ma ich za dużo?
  • Czy produkty są zachęcająco i rzeczowo opisane i posiadają dobrej jakości zdjęcia?
  • Czy proces zamówienia, oferowane formy dostawy i płatności wyglądają zachęcająco?

Znajomi oceniają cię zbyt pobłażliwie i nie do końca ufasz ich podejrzanie pozytywnym osądom? Bardzo dobrze, konstruktywna krytyka jest potrzebna. Możesz stworzyć ankietę w formularzach Google i poprosić o jej rozesłanie do dalszych znajomych lub zasięgnąć rady na grupach na Facebooku. Odpowiedź i komentarze obcych osób będą na starcie absolutnie bezcenne. Możesz też zawsze liczyć na naszą ocenę i radę!

 

Strona główna musi być żywa!

Pamiętaj: stworzenie estetycznej i funkcjonalnej strony głównej to nie jednorazowy wysiłek. Modyfikuj drzewo kategorii, banery reklamowe i ogólny wygląd strony w zależności od tego, jak zmienia się twoja oferta i co klienci najchętniej kupują. Dodawaj również ciekawe moduły np. polecane produkty, dzięki którym wyeksponujesz te, na których najbardziej ci zależy lub po prostu najpopularniejsze wśród klientów.