Mobile – dlaczego jest takie ważne?

Jak zacząć?
● ● ●
Jak zacząć?7 minut czytania

TL;DR

W artykule przedstawiono istotne statystyki związane z ruchem z urządzeń przenośnych i stacjonarnych. Prowadzą one do ważnej konkluzji: sformułowanie internet mobilny jest błędne. To w pewnym sensie kolokwialnie mówiąc masło maślane. Dziś internet z założenia jest mobilny i ruch z urządzeń przenośnych przewyższa na świecie urządzenia stacjonarne.
Swoją stronę czy sklep koniecznie należy sprawdzić na telefonie. Trzeba dbać o małą ilość głównych kategorii w menu, o czytelność i przejrzystość, i zastanowić się nad reklamami dedykowanymi wyłącznie dla urządzeń mobilnych. Będą one się różniły od grafik dla użytkowników komputerów stacjonarnych m.in. rozmiarem, szczegółami, proporcjami. Ruch mobilny pomoże łatwo zbadać darmowy Google Analytics.

Co to jest mobile?

Do ruchu mobile na stronie możemy po prostu zaliczyć ruch ze wszystkich urządzeń przenośnych takich jak telefony komórkowe czy tablety.

ikona: pamiętajPamiętaj: Laptopy są przenośne i można je połączyć z wi-fi w restauracji czy galerii, ale nadal są zaliczane do urządzeń „desktopowych”. Z kolei telefon komórkowy połączony z domowym wi-fi nadal generuje ruch mobilny.

Jak obecnie wygląda ruch mobilny?

Globalnie w sklepach Shoper porównanie mobile vs desktop za cały rok 2017 wygląda następująco:

ruch mobile vs desktop Shoper

Oczywiście ktoś może dodać na obronę urządzeń stacjonarnych: „ale sprzedaż z urządzeń mobilnych nadal jest o wiele mniejsza, znacznie mniej osób kupuje przez telefony”. To prawda. Jednak niespełna 30% to naprawdę niemała część. Dodatkowo według badań Google aż 55% badanych Polaków dokonuje wstępnego rozeznania przed zakupem na stronie lub przez aplikację mobilną. Gdy nałożymy na to dane o ruchu mobilnym, wszystko staje się jasne. Nawet gdy ktoś nie dokona zakupu przez telefon, pierwsze wrażenie z pobytu na stronie na urządzeniu mobilnym ma kluczowe znaczenie dla późniejszej decyzji zakupowej. Mówiąc prościej: nieczytelna i brzydka wersja mobilna strony może zadecydować o tym, że ktoś nie dokona zakupu w naszym sklepie.

Dodatkowo, dane z naszych sklepów jasno podają, że klienci mobilni przeglądają mniej podstron w trakcie jednej wizyty niż użytkownicy desktopowi. To jeszcze dobitniej pokazuje, jak ważne jest pierwsze wrażenie dla osoby korzystającej z telefonu czy tabletu.

Jeszcze parę danych. Na świecie liczba użytkowników mobilnych przekroczyła liczbę użytkowników desktopowych już w 2014 roku. Z kolei ruch mobilny (odwiedziny stron internetowych) ze źródeł typu mobile przekraczał źródła desktopowe w 2016 roku.

Co więcej, znajdzie się coś dla zainteresowanych pozycjonowaniem strony w wyszukiwarce. Google już od 2015 roku mówi wprost, że premiuje strony przyjazne urządzeniom mobilnym (mobile-friendly) i pokazuje je wyżej w wynikach wyszukiwania.

Co robić?

Dość już statystyk – zastanówmy się, co w związku z nimi. Co może zrobić właściciel sklepu internetowego? Przede wszystkim:

ikona: pamiętajPamiętaj! Zawsze wejdź na swoją stronę czy sklep z telefonu komórkowego. Jeśli poruszanie się tam jest utrudnione, zastanów się, jak można spróbować to zmienić. Inną metodą jest wpisanie adresu swojej strony w teście optymalizacji mobilnej od Google. Po chwili otrzymamy komunikat, czy nasza strona jest odpowiednio dostosowana do telefonów i tabletów.

Im mniej głównych kategorii, tym lepiej

Co dalej? Ogranicz ilość głównych wyświetlanych kategorii. Zastanów się, czy możesz utworzyć duże kategorie zbiorcze, w które możesz wciągnąć mniejsze kategorie. Dzięki temu lista kategorii nie będzie się długo ciągnęła, co bardzo utrudnia przeglądanie sklepu na telefonie. Spójrz na dobry przykład głównych kategorii:

ikona: dobrzePranie

  • proszki do prania
  • żele i płyny do prania
  • płyny do płukania
  • kapsułki
  • odplamiacze, wybielacze

ikona: dobrzeZmywanie

  • do zmywarek
  • do mycia ręcznego

Jest to lepsza strategia niż potraktowanie każdej z tych kategorii jako kategorii głównej. Z kolei jeżeli kategorie są bardzo podobne, nie twórz ich ponad potrzebę. Dwie podobne kategorie często można zamienić na jedną.

Jasno i czytelnie

Upewnij się, że twoje banery reklamowe są czytelne w wersji mobilnej. Nie przesadzaj z ilością napisów. Krótki i czytelny komunikat i przykuwające oko zdjęcie częst w zupełności wystarczą.

Czytelne muszą być również zdjęcia produktów. Nie zamieszczaj na nich zbędnych napisów czy ozdobników. Powinny być wyraźne dla użytkownika korzystającego zarówno z większego, jak i z małego ekranu. Tyczy się to również reklam kierowanych na urządzenia mobilne. Gdy tylko rozwiniesz swoje umiejętności reklamowe i zaczniesz tworzyć dedykowane reklamy dla użytkowników mobilnych i stacjonarnych, pamiętaj, że grafiki powinny mieć inne proporcje (na mobile większą powierzchnię zajmują zdjęcia pionowe), należy też unikać małych rozmiarów fontów (potocznie zwanych czcionkami) i zbędnych detali.

Skórka klasyczna

Jeżeli jesteś użytkownikiem platformy Shoper, który zdecydował się na skórkę graficzną, apelujemy: przejdź na RWD. RWD, czyli Responsive Web Design, stronę responsywną, dostosowaną do wszystkich urządzeń. Przejście na nowy szablon jest bardzo proste.

ikona: zobacz równieżZobacz również: Jak zmienić szablon klasyczny Shoper na RWD?

Nie czujesz potrzeby zmieniania szablonu graficznego sklepu? Przekonaj się, jak staromodna skórka klasyczna wygląda na telefonach komórkowych:

sklep nieresponsywny

Jeśli interesuje cię, czemu mimo wielu wcześniej podanych statystyk ta skórka nadal jest dostępna, odpowiedź jest prosta. Wciąż wielu właścicieli sklepu z niej korzysta – z sukcesem lub nie – sprzedając swoje towary.

Zaczynasz działać w mediach społecznościowych?

Licz się ze wzrostem ruchu mobilnego. Facebook, Instagram, YouTube i inne portale społecznościowe są szczególnie popularne wśród użytkowników mobilnych. Przekierowując do swojej strony, miej pewność, że wygląda poprawnie na telefonach komórkowych.

A jak mierzyć proporcje w rodzajach ruchu? Pomoże ci w tym Google Analytics, przyjazne i darmowe narzędzie analityczne od Google. Korzystanie z Analyticsa i przemyślenie zagadnienia mobile pomoże ci zdać sobie sprawę, jak bardzo użytkownicy mobilni mogą się różnić od stacjonarnych:

  • zazwyczaj korzystają z urządzeń w innych godzinach
  • mogą stanowić zupełnie inne grupy docelowe dla twojego biznesu
  • podczas korzystania z urządzeń może im przyświecać zupełnie inny cel
  • mogą być bardziej skłonni do korzystania z internetu w podróży

Co dalej?

Gdy sklep zacznie już sukcesywnie sprzedawać, warto zastanowić się nad marketingiem mobilnym. To nie tylko dedykowane dla użytkowników telefonów reklamy, ale np. integracja z serwisami takimi jak SMS API, umożliwiającymi wysyłanie do klientów SMS-ów.

Jeżeli również jesteś użytkownikiem mobilnym, prowadzisz sklep na platformie Shoper i potrzebujesz częstszego, łatwego dostępu do sklepu, możesz skorzystać z aplikacji mobilnej.