Mobile – dlaczego jest takie ważne?

Jak zacząć?
Jak zacząć? | 7 minut

Streszczenie

W poradniku przedstawiono istotne statystyki związane z ruchem z urządzeń przenośnych i stacjonarnych. Prowadzą one do ważnej konkluzji: sformułowanie „internet mobilny” jest błędne. To w pewnym sensie, kolokwialnie mówiąc, „masło maślane”. Dziś internet z założenia jest mobilny i ruch z urządzeń przenośnych przewyższa na świecie urządzenia stacjonarne. Swoją stronę czy sklep koniecznie należy sprawdzić na telefonie. Trzeba dbać o małą ilość głównych kategorii w menu, o czytelność i przejrzystość, i zastanowić się nad reklamami dedykowanymi wyłącznie dla urządzeń mobilnych. Będą one się różniły od grafik dla użytkowników komputerów stacjonarnych m.in. rozmiarem, szczegółami, proporcjami. Ruch mobilny pomoże łatwo zbadać darmowy Google Analytics.

Co to jest mobile?

Do ruchu mobile na stronie możemy po prostu zaliczyć ruch ze wszystkich urządzeń przenośnych takich jak telefony komórkowe czy tablety.

Pamiętaj: Laptopy są przenośne i można je połączyć z wi-fi w restauracji czy galerii, ale nadal są zaliczane do urządzeń „desktopowych”. Z kolei telefon komórkowy połączony z domowym wi-fi nadal generuje ruch mobilny.

Jak obecnie wygląda ruch mobilny?

Globalnie w sklepach Shoper porównanie ruchu i zakupów mobile (+ tablet) i desktop (urzędzenia stacjonarne) za czas od 1 stycznia 2020 do 31 sierpnia 2020 wygląda następująco:

Oczywiście ktoś może dodać na obronę urządzeń stacjonarnych: „ale sprzedaż z urządzeń mobilnych nadal jest nieco mniejsza, mniej osób kupuje przez telefony”. To prawda. Jednak jeszcze niedawno ta dysproporcja była duża większa, a biorąc pod uwagę nowsze dane i za krótszy okres, liczba transakcji mobilnych przekracza transakcje na komputerach.

Dodatkowo według badań Google już w 2016 roku ruch mobilny przerastał ruch z urządzeń stacjonarnych. Musisz też pamiętać, że nawet gdy ktoś nie dokona zakupu przez telefon, pierwsze wrażenie z pobytu na stronie na urządzeniu mobilnym ma kluczowe znaczenie dla późniejszej decyzji zakupowej. Mówiąc prościej: nieczytelna i brzydka wersja mobilna strony może zadecydować o tym, że ktoś nie dokona zakupu w naszym sklepie.

Dodatkowo, dane z naszych sklepów jasno podają, że klienci mobilni przeglądają mniej podstron w trakcie jednej wizyty niż użytkownicy desktopowi. To jeszcze dobitniej pokazuje, jak ważne jest pierwsze wrażenie dla osoby korzystającej z telefonu czy tabletu.

Co więcej, znajdzie się coś dla zainteresowanych pozycjonowaniem strony w wyszukiwarce. Google już od 2015 roku mówi wprost, że premiuje strony przyjazne urządzeniom mobilnym (ang. mobile-friendly) i pokazuje je wyżej w wynikach wyszukiwania.

Co robić?

Dość już statystyk – zastanówmy się, co w związku z nimi. Co może zrobić właściciel sklepu internetowego? Przede wszystkim:

Pamiętaj! Zawsze wejdź na swoją stronę czy sklep z telefonu komórkowego. Jeśli poruszanie się tam jest utrudnione, zastanów się, jak można spróbować to zmienić. Inną metodą jest wpisanie adresu swojej strony w teście optymalizacji mobilnej od Google. Po chwili otrzymamy komunikat, czy nasza strona jest odpowiednio dostosowana do telefonów i tabletów.

Im mniej głównych kategorii, tym lepiej

Co dalej? Ogranicz ilość głównych wyświetlanych kategorii. Zastanów się, czy możesz utworzyć duże kategorie zbiorcze, w które możesz wciągnąć mniejsze kategorie. Dzięki temu lista kategorii nie będzie się długo ciągnęła, co bardzo utrudnia przeglądanie sklepu na telefonie. Spójrz na dobry przykład głównych kategorii:

Pranie
proszki do prania
żele i płyny do prania
płyny do płukania
kapsułki
odplamiacze, wybielacze

Zmywanie
do zmywarek
do mycia ręcznego

Jest to lepsza strategia niż potraktowanie każdej z tych kategorii jako kategorii głównej. Z kolei jeżeli kategorie są bardzo podobne, nie twórz ich ponad potrzebę. Dwie podobne kategorie często można zamienić na jedną.

Jasno i czytelnie

Upewnij się, że twoje banery reklamowe są czytelne w wersji mobilnej. Nie przesadzaj z ilością napisów. Krótki i czytelny komunikat i przykuwające oko zdjęcie częst w zupełności wystarczą.

Czytelne muszą być również zdjęcia produktów. Nie zamieszczaj na nich zbędnych napisów czy ozdobników. Powinny być wyraźne dla użytkownika korzystającego zarówno z większego, jak i z małego ekranu. Tyczy się to również reklam kierowanych na urządzenia mobilne. Gdy tylko rozwiniesz swoje umiejętności reklamowe i zaczniesz tworzyć dedykowane reklamy dla użytkowników mobilnych i stacjonarnych, pamiętaj, że grafiki powinny mieć inne proporcje (na mobile większą powierzchnię zajmują zdjęcia pionowe), należy też unikać małych rozmiarów fontów (potocznie zwanych czcionkami) i zbędnych detali.

Zaczynasz działać w mediach społecznościowych?

Licz się ze wzrostem ruchu mobilnego. Facebook, Instagram, YouTube, TikTok i inne portale/aplikacje społecznościowe są szczególnie popularne wśród użytkowników mobilnych. Przekierowując do swojej strony, miej pewność, że wygląda poprawnie na telefonach komórkowych.

A jak mierzyć proporcje w rodzajach ruchu? Pomoże ci w tym Google Analytics, przyjazne i darmowe narzędzie analityczne od Google. Korzystanie z Analyticsa i przemyślenie zagadnienia mobile pomoże ci zdać sobie sprawę, jak bardzo użytkownicy mobilni mogą się różnić od stacjonarnych:

  • zazwyczaj korzystają z urządzeń w innych godzinach
  • mogą stanowić zupełnie inne grupy docelowe dla twojego biznesu
  • podczas korzystania z urządzeń może im przyświecać zupełnie inny cel
  • mogą być bardziej skłonni do korzystania z internetu w podróży

Co dalej?

Gdy sklep zacznie już sukcesywnie sprzedawać, warto zastanowić się nad marketingiem mobilnym. To nie tylko dedykowane dla użytkowników telefonów reklamy, ale np. integracja z serwisami takimi jak SMS API, umożliwiającymi wysyłanie do klientów SMS-ów.

Jeżeli również jesteś użytkownikiem mobilnym, prowadzisz sklep na platformie Shoper i potrzebujesz częstszego, łatwego dostępu do sklepu, możesz skorzystać z aplikacji mobilnej.
Z kolei sam panel sklepu możesz z łatwością obsługiwać z poziomu telefonu. Przy pierwszym logowaniu z przeglądarki w smartfonie, otrzymasz propozycję instalacji aplikacji mobilnej dla administratora sklepu.