Karta produktu

Jak zacząć?
● ● ●
Pozycjonowanie6 minut czytania

TL;DR

Lwia część ruchu w e-commerce pochodzi ze stron kategorii i konkretnych produktów. Ich pozycjonowanie to praca, z którą zdecydowanie warto się zmierzyć. Trzeba pamiętać o konkretnych nazwach produktów, z wymienionym producentem i ważnymi atrybutami. Bardzo istotnym elementem są unikatowe i angażujące opisy produktów z wymienionymi wszystkimi ważnymi parametrami produktów. Tworząc opisy warto pamiętać o nagłówkach, będących istotnym elementem pozycjonowania oraz o ułatwiających czytanie pogrubieniach. W miarę możliwości nie należy kopiować opisów z Allegro i ze stron producentów. Znaczenie mają także opisy zdjęć (tekst alternatywny).

Czego dowiesz się z artykułu?

  • Dlaczego karta produktu jest wyjątkowo ważną stroną?
  • Dlaczego minimalizm ma znaczenie?
  • Jak przygotować dobre zdjęcia produktów?
  • Co powinien zawierać dobry opis produktu?
  • Jakie są najczęściej popełniane błędy w tworzeniu opisów?
  • Jak tworzyć wzorowe nazwy produktów?

Strona główna czy karta produktu?

Bywa, że potencjalny klient wcale nie odkrywa sklepu internetowego dzięki stronie głównej. Według naszych danych ze strony głównej pochodzi zazwyczaj około 25% ruchu. To oczywiście spore uproszczenie zależne od wielu zmiennych, w tym branży i sezonu. Pamiętaj jednak, że większość kampanii marketingowych przekierowuje do konkretnych produktów, kategorii i promocji. Należy o te strony odpowiednio zadbać.

Czytelność i minimalizm

Właściciele sklepów niestety często mają tendencje do publikowania jak największej ilości „bajerów” i wezwań do działania. Niestety nie da się priorytetyzować wszystkiego. Zamieszczając na karcie produktu liczne dodatkowe moduły i informacje niezwiązane z produktem, rozpraszamy uwagę klienta. Skoro już udało mu się dotrzeć do potencjalnie wymarzonego produktu, trzeba pomóc mu maksymalnie skupić się na produkcie: jego opisie, ważnych cechach i na pięknym zdjęciu. Możemy ewentualnie zastanowić się nad wyróżnieniem informacji kluczowych dla przebiegu zamówienia, jak darmowa dostawa czy niespodzianka do każdego zakupu.

Karta produktu nie jest miejscem, z którego zachęcamy do odwiedzenia Facebooka, innych kategorii czy zapisu do newslettera.

Kupujemy oczami

Sercem karty produktu jest zdecydowanie zdjęcie. Zdjęcia możemy śmiało podzielić na trzy rodzaje: packshoty, zdjęcia robocze oraz zdjęcia w kontekście – ulubieńców mediów społecznościowych.

Chcesz promować się w kampaniach produktowych w Google lub udostępniać swoje produkty w reklamach na Facebooku? Ze względu na zalecenia Google i Facebooka na zdjęciach nie powinny znajdować się dodatkowe napisy: w tym również znak wodny. Nie stosuj również dodatkowych ramek, napisów i ozdobników. Brzmi groźnie? Dużo więcej na ten temat dowiesz się w jednym z naszych artykułów.

ikona: zobacz równieżZobacz więcej: zdjęcia produktów

Oczywiście karta produktu będzie się mocno różnić w zależności od branży. W wypadku biżuterii, odzieży czy sztuki zdecydowanie warto postawić na wyeksponowanie pięknych zdjęć i zrezygnowanie z wszelkich rozpraszaczy. Z kolei w rozmaitych gałęziach techniki istotny będzie szczegółowy opis parametrów. W sklepie z gadżetami czy zabawkami warto zastanowić się nad wyeksponowaniem powiązanych produktów, które idealnie pasują do oglądanego przedmiotu.

ikona: pamiętajPamiętaj: Nie ma uniwersalnych rad, których należy ściśle się trzymać, jeśli chodzi o wygląd karty produktu. Wiele elementów będzie mocno zależnych od branży.

Idealnie opisany produkt

Dobrze opisany produkt powinien mieć przydzielone i wypisane najważniejsze atrybuty, posiadać unikatowy opis, nie skopiowany z innej strony oraz być czytelny i przejrzysty. Temat dobrych opisów w sklepie internetowym poruszamy w kolejnym artykule, do którego przeczytania warto przejść, gdy tylko dotrzesz do końca tej strony!

ikona: zobacz równieżZobacz również: opisy produktów

Nazwij to dobrze

Nazwy produktów muszą być precyzyjne i pełnią szalenie ważną funkcję w sklepie internetowym. Muszą być spójne i możliwie krótkie oraz jednocześnie mówiące dużo o produkcie. Są ogromnie istotne dla wszystkich reklamujących się płatnie w Google. To istotne zagadnienie, któremu również poświęciliśmy osobny, krótki artykuł:

ikona: zobacz równieżZobacz również: nazwy produktów

Poprawne opisy zdjęć

Domyślnym opisem zdjęcia produktu jest nazwa pliku. Niestety często są to nic nie znaczące nazwy czy niezrozumiałe ciągi liczb jak IMG1075329.JPG. Opis zdjęcia, tożsamy na platformie Shoper z tekstem alternatywnym obrazka pełni wiele funkcji:

  • jest wyświetlany, gdy obrazek nie może być załadowany,
  • jest czytany przez programy dla osób z problemami wzroku jako tekst na stronie,
  • wyszukiwarki posługują się opisami zawartymi w tym atrybucie – pomaga to im lepiej zrozumieć, co znajduje się na obrazku,
  • w oprogramowaniu Shoper jest wyświetlany po powiększeniu obrazka jako jego opis.

jak działa opis zdjęcia?

Jak zmienić tekst alternatywny zdjęcia? To proste: w panelu administratora Shoper przeglądając dany produkt w zakładce Asortyment, wystarczy wybrać Galeria i kliknąć poniższą ikonę:

zmiana opisu zdjęcia

Co z opiniami?

Jeżeli decydujesz się na udostępnienie opinii o produkcie, nie zapomnij o ich pozyskiwaniu. Klienci rzadko sami z siebie decydują się na wystawienie opinii. Dodaj odpowiednią zachętę w mailach transakcyjnych lub ulotce wysyłanej zamówieniem (jeżeli taką dodajesz). Zarówno pozytywne, jak i negatywne opinie wpływają na decyzje zakupowe około 70% konsumentów*. Opinie i komentarze na stronie wpływają również na generowanie unikalnej treści, co jest korzystne dla pozycjonowania strony.

Nigdy nie próbuj podrabiać recenzji klientów – taka czynność raz wykryta przez internautów może łatwo poskutkować dotkliwymi stratami.

Rzućmy jeszcze okiem na opinie o produkcie z innej perspektywy i zobaczmy, co na ten temat mówią specjaliści z Trusted Shops:

Porada ekspertów

Konsumenci mogą mieć wiele pytań dotyczących oferowanych produktów, zwłaszcza jeśli są one niszowe. Wątpliwości mogą zakończyć się porzuceniem strony, dlatego ważne jest, by dostarczyć potencjalnym klientom informacji koniecznych do podjęcia decyzji o zakupie.

Jako przedsiębiorca lub marketer powinieneś znać czynniki, które skłonią odwiedzających twój sklep do zakupu. Warto pokazać im opinie o produktach. Robi tak np. Booking.com, które pokazuje pozytywne opinie o wyszukanych przez użytkownika hotelach już od samego początku, wywołując w ten sposób dobre pierwsze wrażenie. Podkreśla przy tym największe zalety i wady danego zakwaterowania, aby przedstawić klientowi rzeczywistą sytuację.

Dla wielu produktów warto przygotować także odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Nawet jeśli prowadzimy małą firmę, warto zaoferować użytkownikom możliwość zadania pytania na stronie i na nie odpowiedzieć. Takie interakcje zachęcą do zakupów nie tylko zadających pytania, ale i kolejnych użytkowników.

Trusted Shops – europejski lider w dziedzinie certyfikacji e-sklepów, dostawca systemu opinii o sklepach i produktach oraz gwarancji zwrotu pieniędzy dla kupujących online.

* Lubię to, czy kupuję to – Raport Izby Gospodarki Elektronicznej
ostatnia aktualizacja: 26.02.2018