Co powinna zawierać dobra karta produktu w sklepie internetowym

Jak zacząć?
Jak zacząć? | 7 minut

Czego dowiesz się z poradnika:

  • dlaczego karta produktu jest wyjątkowo ważną stroną;
  • jaką rolę pełni karta produktu;
  • dlaczego minimalizm ma znaczenie;
  • jakie elementy powinna zawierać dobra karta produktu;
  • po co potrzebne są opinie na karcie produktu;
  • jakie mechanizmy wykorzystać do prezentowania dodatkowych produktów.

Strona główna czy karta produktu?

Właściciele sklepów internetowych często najwięcej wysiłku poświęcają na stronę główną, będącą niejako wizytówką całego biznesu. Oczywiście jest to słuszne podejście, bo jak pisaliśmy w jednym z naszych artykułów, jest to strona wejścia dla średnio 18,5% klientów.

Jednak bardzo często potencjalny klient wcale nie odkryje twojego biznesu dzięki stronie głównej. Jego pierwszy kontakt ze sklepem następuje najczęściej bezpośrednio na stronie konkretnego produktu.

 

49,5% karta produktu
Karty produktu e-sklepów jako strony wejścia. Próbka 25 mln unikatowych odwiedzających sklepy Shoper.

 

Według próbkowanych danych ze wszystkich sklepów Shoper blisko 50% użytkowników widzi kartę jednego z produktów jako pierwszą stronę i od niej zaczyna podróż po sklepie.
Od tego, co zastanie na tej podstronie, zależą dalsze losy potencjalnego klienta. Czy uda ci się przekonać, aby pozostał w sklepie na dłużej i ostatecznie sfinalizował zamówienie?

 

ikona: pamiętajPamiętaj! Udział kart produktu jako stron wejścia bardzo mocno uzależniony jest od podejmowanych działań marketingowych. Dla przykładu Google Ads i reklamy produktowe kierują bezpośrednio na karty produktu, ale już z Instagrama częściej użytkownik trafia na stronę główną.

Jaką rolę pełni karta produktu w sklepie internetowym?

Odpowiedź na to pytanie wcale nie jest tak oczywista, jak mogłoby się wydawać. Wiadomo, karta produktu ma sprzedawać, ale aby do tego doszło, musisz wziąć pod uwagę bardziej szczegółowo jej rolę, czyli realizację potrzeby użytkownika.



Zazwyczaj użytkownik nie kupuje produktu jedynie kierowany samą chęcią posiadania go. Konkretny produkt realizuje konkretną potrzebę, czyli np:

  • szczoteczka soniczna wyczyści lepiej moje zęby,
  • wyciskarka do soku zastąpi konieczność jedzenia warzyw i owoców,
  • wygodne buty do biegania ułatwią mi uprawianie sportu,
  • ekologiczny płyn do naczyń pomaga mi w dbaniu o dobro planety,
  • drewniany zegarek połączy moje zamiłowanie do drewna i potrzebę poznania aktualnej godziny,
  • itp.

 

Karta produktu ma również realizować dodatkowe zadania będące w interesie zarówno  kupującego jak i sprzedającego:

  • czy produkt jest dobrze zaprezentowany ,
  • czy opis produktu odpowiada na potencjalne pytania kupującego,
  • czy proponowane są inne produkty (komplementarne lub substytucyjne, czyli zamienniki),
  • czy dany produkt spełni oczekiwania kupującego,
  • czy produkt i sklep posiada opinie. 

Czytelność i minimalizm

Pytań i potrzeb bardzo dużo.  A właściciele sklepów niestety często mają tendencje do publikowania jak największej ilości „bajerów” i wezwań do działania. Niestety nie da się priorytetyzować wszystkiego. Skoro już udało się klientowi dotrzeć do potencjalnie wymarzonego produktu, trzeba pomóc mu maksymalnie skupić się na produkcie: jego opisie, ważnych cechach i na pięknym zdjęciu

 

Planując kartę produktu, miej na uwadze kilka podstawowych kwestii:

 

  • Na karcie produktu najważniejszy jest produkt i to on musi być widoczny na pierwszym widoku ekranu. To nie miejsce, gdzie należy w górnej części wstawiać slajder czy duże grafiki. To tak jakbyś biorąc dowolny produkt w sklepie stacjonarnym, musiał obejrzeć duży plakat za każdym razem, nim zobaczysz produkt – podczas dłuższej sesji staje się to po prostu irytujące!
  • Kody produktu, stany dostępności – czy ich widoczność w twoim sklepie jest dla klientów niezbędna?
  • Dodaj produkt do przechowalni, poleć znajomemu. Czy jako kupujący też korzystasz z takich opcji? Czy sprzedając turbosprężarki, liczysz, że ktoś komuś będzie je polecał, korzystając z takich mechanizmów? Nie zawsze korzystanie z wszystkich dostępnych opcji jest potrzebne.
  • Przyciski mediów społecznościowych, mają znaczenie w branży odzieżowej, produktach ładnych czy unikatowych. Przemyśl, czy są konieczne także u ciebie.


ikona: pamiętajPamiętaj! Więcej nie zawsze znaczy lepiej. Większa ilość modułów i dodatków może wprowadzać na karcie produktu szum informacyjny.

Cena, czyli wartość dla klienta i sprzedawcy

Chociaż ten poradnik poświęcamy przede wszystkim karcie produktu, to musimy w tym miejscu napisać także kilka słów na temat cen. Twój sklep internetowy nie działa w próżni. Twoi potencjalni klienci odwiedzą również inne portale czy sklepy. Sprawdzą ceny porównywalnych produktów lub takich, które odpowiadają na tę samą potrzebę.

Zadanie dla ciebie to przeanalizować rynek i konkurencję. Skorzystaj z wyszukiwarki Google i porównywarek cenowych (Ceneo, Skąpiec, Nokaut itp). Zadaj sobie też pytanie: czy łatwo znaleźć ten sam produkt w Internecie (np. na podstawie nazwy, zdjęć czy opisu produktu) lub produkty realizujące tę samą potrzebę.

 

Reklama produktowa Google
Kliknij, aby powiększyć.

 

Oczywiście cena nie jest jedynym czynnikiem decydującym (z tego też powodu pracujesz nad kartą produktu), ale musisz mieć ją na uwadze.

 

ikona: pomysłWskazówka: W zaawansowanej analizie cen pomagają także takie narzędzia jak Tradewatch czy Szpiegomat

Opracuj wzór karty produktu

Mając na uwadze powyższe akapity, rozpocznij pracę nad swoimi kartami produktów.
W tym miejscu najlepsze podejście, jakim możesz się posłużyć to stworzenie wzorcowej karty produktu, którą metodologicznie potem należy powielać.

Przeczytaj poniższe punkty i stwórz swój wzór.



ikona: pomysłWskazówka: Posiadając dużą liczbę produktów, dopracowanie wszystkich od razu będzie niemożliwe. Dlatego po stworzeniu wzoru, z początku warto skupić się na produktach, na których najbardziej ci zależy, promowanych w działaniach marketingowych lub tych najczęściej odwiedzanych na podstawie Google Analytics.

 

Google Analytics – strona wejścia
Kliknij, aby powiększyć.

 

W Google Analytics możesz w zakładce: Cały ruch > Źródło/medium dodać filtr „strona wejścia” i ustawić zawiera: „/p/”. Jeśli nie modyfikowałeś domyślnych adresów  url na produktach, w ten sposób zobaczysz wszystkie wejścia na strony produktów w określonym czasie.

Kupujemy oczami, czyli zdjęcia produktów

Sercem karty produktu jest zdecydowanie zdjęcie. Zdjęcia możemy śmiało podzielić na trzy rodzaje: packshoty, zdjęcia robocze oraz zdjęcia w kontekście – ulubieńców mediów społecznościowych. Zobacz te trzy rodzaje zdjęć na przykładzie sklepu infinigoods.pl z ręcznie wykonywanymi paskami:

 

przykład zdjęcia roboczego
zdjęcie „robocze” – na jednolitym, eleganckim tle i bez dodatków

 

przykład zdjęcia kontekstowego
zdjęcie kontekstowe – produkt w użyciu

 

przykład packshota
packshot – zdjęcie na białym tle, głównie na potrzeby reklam produktowych

 

Chcesz promować się w kampaniach produktowych w Google lub udostępniać swoje produkty w reklamach na Facebooku? Ze względu na zalecenia Google i Facebooka na zdjęciach nie powinny znajdować się dodatkowe napisy: w tym również znak wodny. Nie stosuj również dodatkowych ramek, napisów i ozdobników. 

 

Brzmi groźnie? Dużo więcej na ten temat dowiesz się w jednym z naszych artykułów.

 

ikona: zobacz równieżZobacz więcej: Zdjęcia produktów

Nazwij to dobrze!

Nazwy produktów muszą być precyzyjne i pełnią szalenie ważną funkcję w sklepie internetowym. Muszą być spójne i możliwie krótkie oraz jednocześnie mówiące dużo o produkcie. Są ogromnie istotne dla wszystkich reklamujących się płatnie w Google, ale także w kontekście działań SEO. 

Przykłady całkowicie złych oraz poprawnych nazw produktów:

ikona: źleKonik

ikona: źleBluzka

ikona: źleTorebka

ikona: dobrzeTorba damska listonoszka z frędzlazmi w kolorze białym i ecru

ikona: dobrzeSweter Damski H&M, Czarny (Rozmiar M).

ikona: dobrzeWisiorek „Błękitny Topaz”, kryształ z żywicy epoksydowej, kolor błękitu, 2 cm

ikona: dobrzeRozkloszowana sukienka koronkowa granatowa BI2128-01

 

ikona: zobacz równieżZobacz więcej: Nazwy produktów

Idealnie opisany produkt

Zdjęcie przyciągnie wzrok, cena nie odstraszy, a dobra nazwa produktu pozwoli zlokalizować pożądany asortyment. Teraz pora na opis, który ostatecznie ma przekonać klienta do zakupu i być odpowiedzią na jego potrzeby.
Ta część karty produktu zajmie zdecydowanie najwięcej czasu, ale to ona często ostatecznie wpływa na współczynnik konwersji i decyzję „kupię czy nie kupię”.

 

Forma przedstawienia asortymentu w sklepie internetowym ma znaczący wpływ na to, czy przekonamy klienta do zakupów w naszym sklepie. Posiadając unikalne oraz wyczerpujące informacje na temat towaru, zwiększamy liczbę zaindeksowanych stron naszego sklepu przez wyszukiwarki internetowe np. Google (działania związane z optymalizacją SEO).

 

Sklep internetowy, w odróżnieniu od tradycyjnego, nie posiada ekspedienta, który nas wysłucha i pomoże w wyborze przedmiotu spełniającego nasze oczekiwania. Nie wychodź z założenia, że skoro prowadzisz sprzedaż internetową i uważasz się za specjalistę od oferowanego asortymentu, to klient w razie wątpliwości zapyta cię o poradę. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że klient, który nie znajdzie interesujących go informacji o produkcie, poszuka innego sklepu, a do nas już nie wróci. Opis zastępuje sprzedawcę

 

ikona: zobacz równieżZobacz więcej: Opisy produktów – praktyczne porady

 


Potrzebujesz przykładów konkretnych, opisanych produktów?

ikona: zobacz równieżZobacz: Opisy produktów w naszym sklepie na wzór

Opinie – przekonać niezdecydowanych

Opis produktu jest tworzony przez sprzedawcę i pamiętaj, że nie zawsze budzi pełne zaufanie. Potencjalny klient często zatem będzie chciał zasięgnąć opinii u znajomych, poczytać o produkcie w internecie czy poszukać dodatkowych informacji na zewnętrznych stronach. Na realizację takiej potrzeby doskonale sprawdzają się także opinie zbierane i prezentowane bezpośrednio przez twój sklep. Dodatkowo mają one niebagatelny wpływ na budowanie zaufania do danego biznesu.

 

ikona: pamiętajPamiętaj! Zarówno pozytywne, jak i negatywne opinie wpływają na decyzje zakupowe około 70% konsumentów*. Opinie i komentarze na stronie wpływają również na generowanie unikalnej treści, co jest korzystne dla pozycjonowania strony.

Nigdy nie próbuj podrabiać recenzji klientów – taka czynność raz wykryta przez internautów może łatwo skutkować dotkliwymi stratami.

 

*Lubię to, czy kupuję to – Raport Izby Gospodarki Elektronicznej

Zbieranie opinii – możliwe rozwiązania

Systemów do zbierania i prezentowania opinii jest dosyć spora liczba, różnią się one rozwiązaniami, celem, sposobem prezentacji opinii czy ceną. Twój wybór powinien być podyktowany pomysłem i celem, jaki chcesz osiągnąć.

Dla wielu sklepów świetnym rozwiązaniem będzie skorzystanie np. z:


Systemy te prezentują opinie zarówno o firmie i produktach bezpośrednio w sklepie, dzięki czemu klient nie wyjdzie poza twoją stronę w poszukiwaniu recenzji. Takie komentarze konsumentów mają też wpływ na SEO. Dodatkowo aplikacje posiadają zaawansowane ustawienia dotyczące wysyłek zaproszeń, możliwość pozostawienia zdjęcia czy inne ciekawe funkcjonalności (ankiety, Social Proof, przenoszenie opinii na FB).

 

Mamy jeszcze zewnętrzne systemy takie jak:

 

W przypadku czterech powyższych opinie zbierane są na zewnątrz i za ich wiarygodność odpowiadają twórcy systemów. W sklepie zazwyczaj możemy wstawić widget czy certyfikat. Jednak, aby klient zapoznał się z opiniami zazwyczaj musi przejść na stronę systemu co powoduje niepotrzebne odesłanie klienta poza sklep.

Dodatkowe produkty na karcie produktu

Musisz mieć na uwadze, że nawet najlepiej dopracowany produkt nie przekona każdego klienta. Jeśli zatem ten konkretny produkt nie spełni jego oczekiwań należy zadbać o kontynuację jego drogi w sklepie poprzez przemyślane i dobrze zaplanowane propozycje produktów powiązanych – w przeciwnym razie zmuszamy do korzystania z menu nawigacyjnego i zwiększamy szansę na opuszczenie strony.

 

Użytkownik może chcieć zobaczyć produkty komplementarne (co pozwala zwiększać wartość koszyka) lub zamienniki, czyli inne odpowiadające na jego aktualne potrzeby.

Wykorzystaj zatem odpowiednie mechanizmy do proponowania innych produktów.
W sklepach internetowych Shoper masz do dyspozycji:

 

Wbudowane rozwiązania:

  • produkty powiązane – podstawowy mechanizm do proponowania produktów powiązanych,
  • bestsellery, nowości, promocje, ostatnio oglądane – wbudowane moduły i mechanizmy do promowania konkretnych rodzajów produktów.

 

Dodatkowe aplikacje:

 

ikona: pamiętajPamiętaj! Twoim zadaniem jest dobierać produkty w sposób przemyślany. Nie chodzi też o wykorzystanie wszystkich możliwych mechanizmów proponowania produktów.
Wykorzystaj np. dwa: produkty powiązane do artykułów komplementarnych i automatyczne sugestie produktów do zamienników.

 

Sklep na wzór - przykład
Kliknij, aby powiększyć.

 

 

Na koniec rzućmy raz jeszcze okiem na opinie o produkcie z innej perspektywy i zobaczmy, co na ten temat mówią specjaliści z Trusted Shops:

Porada ekspertów

Konsumenci mogą mieć wiele pytań dotyczących oferowanych produktów, zwłaszcza jeśli są one niszowe. Wątpliwości mogą zakończyć się porzuceniem strony, dlatego ważne jest, by dostarczyć potencjalnym klientom informacji koniecznych do podjęcia decyzji o zakupie.

Jako przedsiębiorca lub marketer powinieneś znać czynniki, które skłonią odwiedzających twój sklep do zakupu. Warto pokazać im opinie o produktach. Robi tak np. Booking.com, które pokazuje pozytywne opinie o wyszukanych przez użytkownika hotelach już od samego początku, wywołując w ten sposób dobre pierwsze wrażenie. Podkreśla przy tym największe zalety i wady danego zakwaterowania, aby przedstawić klientowi rzeczywistą sytuację.

Dla wielu produktów warto przygotować także odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Nawet jeśli prowadzimy małą firmę, warto zaoferować użytkownikom możliwość zadania pytania na stronie i na nie odpowiedzieć. Takie interakcje zachęcą do zakupów nie tylko zadających pytania, ale i kolejnych użytkowników.

Trusted Shops – europejski lider w dziedzinie certyfikacji e-sklepów, dostawca systemu opinii o sklepach i produktach oraz gwarancji zwrotu pieniędzy dla kupujących online.