Jak przygotować sklep na przyjęcie klienta?

Jak zacząć?
● ● ●
Jak zacząć?21 minut czytania

Zatem otwierasz swój pierwszy sklep internetowy? Dopiero wchodzisz na rynek ecommerce? A może już masz spore doświadczenie w prowadzeniu sprzedaży w internecie?

Chcesz aby twój sklep odniósł sukces?

Przygotuj sklep na przyjęcie klienta

Tak jak nie mógłbyś zaprosić do punktu stacjonarnego bez pomalowanych ścian, półek wypełnionych produktami czy uregulowanych formalności, tak sklep działający w sieci również musisz odpowiednio przygotować.

Często gdy na początku naszych prac nad sklepem siadamy przed monitorem, nawet nie wiemy, za co i w jakiej kolejności się zabrać. Dlatego też w oparciu o nasze doświadczenie stworzyliśmy specjalną listę. Listę, która niezależnie od twojego doświadczenia, powinna stanowić drogowskaz dla podejmowanych działań, a poszczególne punkty być kolejno sumiennie wykonywane.

Dodaj zatem tę zakładkę do ulubionych, wydrukuj listę w wersji PDF (poniżej) i odhaczaj kolejne zadania 🙂

ikona: zobacz równieżPobierz: Jak przygotować sklep na przyjęcie klienta – lista

 ikona: pamiętajPamiętaj: sklep to specyficzna maszyna, której dobre funkcjonowanie zależy od małych trybików. Każdy pominięty lub pobieżnie potraktowany punkt zmniejsza szansę, że owa maszyna w ogóle zadziała.

Jeżeli napotkasz problemy techniczne z którymkolwiek z punktów – coś będzie niejasne, trudne do ustawienia itd. – skorzystaj z Centrum Pomocy, w którym znajdziesz wszelkie instrukcje związane z oprogramowaniem Shoper.

1. Skórka RWD – przygotuj się na ruch mobilny

Jeszcze przed rozpoczęciem konfiguracji sklepu i wyglądu trzeba wiedzieć, że każdy sklep musi być dostosowany do urządzeń mobilnych. Obecnie na większości stron ruch z nich przewyższa ten z urządzeń stacjonarnych, a efekt ten może być jeszcze spotęgowany rodzajem podejmowanych działań marketingowych (np. w mediach społecznościowych).
Zatem używamy jedynie skórek graficznych RWD (ang. Responsive Web Design), czyli responsywnych.

ikona: zobacz równieżZobacz więcej: Co to jest mobile i dlaczego jest ważne?

2. Domena

Domena, czyli adres internetowy, to tak naprawdę jeden z pierwszych elementów, z jakim będą mieli styczność twoi klienci. Dobrze, by mogli go łatwo zapamiętać. I tak jak bez nazwy nie otworzysz firmy, tak bez domeny nie będziesz w stanie sprzedawać w internecie. Warto zatem poświęcić chwilę na odpowiedni wybór

ikona: zobacz równieżZobacz więcej: Jak wybrać domenę?

W przypadku platformy Shoper możesz zakupić domenę bezpośrednio w panelu sklepu. Nie będziesz też musiał nic dodatkowo konfigurować – zostanie to wykonane automatycznie – jedno zadanie do wykonania mniej.

ikona: zobacz równieżZobacz więcej: Jak zakupić domenę w Shoper?

Mam już swoją domenę

Jeśli już posiadasz swoją domenę, oczywiście możesz ją podpiąć pod sklep. Tutaj zazwyczaj wystarczy odpowiednie przekierowanie DNS-ów. Jeśli pod danym adresem jest obecnie byt (sklep, strona, blog), to wstrzymaj się z tym elementem do czasu dopracowania sklepu.

ikona: zobacz równieżZobacz więcej:  Jak to się robi na platformie Shoper?

ikona: uwagaUwaga: Jeśli pod danym adresem internetowym sklep działał przez dłuższy czas, trzeba zadbać o odpowiednie przekierowania. W innym wypadku można po prostu wypaść z wyników wyszukiwania Google, ponieważ struktura linków w nowym serwisie może być zupełnie inna. Przeczytaj więcej o przekierowaniach.

Ustawienie domeny głównej

Na platformie Shoper zaczynasz pracę nad sklepem pod roboczym adresem. Należy ustawić dodaną domenę jako adres główny sklepu.

Można to zrobić w prosty sposób (nowe menu): Konfiguracja > Domeny > zębatka przy docelowym adresie sklepu > Ustaw jako domenę główną. Dzięki temu nawet po trafieniu pod adres roboczy czy zapasową domenę, klient zawsze trafi pod właściwy adres sklepu.

3. Konto pocztowe

Często gdy rozpoczynamy przygodę ze swoim sklepem internetowym, posługujemy się prywatnym mailem założonym na darmowych serwisach. Zwykle też w późniejszym czasie posługujemy się nim w obsłudze naszych klientów i podajemy go w danych kontaktowych.
Jest to dosyć poważny wizerunkowy błąd, który odbiera nam sporo profesjonalizmu.

Zatem adres w stylu pawlo20384d@interio.pl możemy podać znajomym, ale już nie naszym klientom. Jako że do działania sklepu musimy posiadać domenę, to wykorzystajmy ją także do utworzenia profesjonalnych adresów mailowych
Przykładowo nasza domena to nazwasklepu.pl to nasz adres mailowy może wyglądać tak:
biuro@nazwasklepu.pl lub sklep@nazwasklepu.pl
Prawda że będzie wyglądać znacznie lepiej – także np. na wizytówkach :).

ikona: zobacz równieżZobacz więcej: Jak założy skrzynki pocztowe w sklepie Shoper?

ikona: pamiętajPamiętaj: Z czasem twój biznes ma się rozwijać i będziesz chciał rozbudować możliwości kontaktu (np. o dodatkowych pracowników czy obsługę hurtową). Korzystając z oficjalnych adresów twojej domeny, będziesz mógł dodawać kolejne adresy.

ikona: pomysłWskazówka: Skrzynki założone na platformie Shoper możesz podpiąć także do większości programów pocztowych zarówno na komputerze jak i telefonach.

ikona: uwagaUwaga: Często zanim otworzyliśmy sklep, prowadziliśmy już jakieś działania biznesowe i staliśmy się przywiązaniu do naszego adresu mailowego. Nie zwalnia nas to jednak z dbania o profesjonalny wizerunek. Widziałeś kiedyś duży sklep do którego wiadomości byłyby wysyłane z adresu prywatnego?

Jeśli prowadzisz od dłuższego czasu konto sprzedażowe (np. na Allegro) z adresem mailowym, który nie wygląda tak jak powinien – nie przejmuj się. Załóż nowy, profesjonalny adres (np. biuro@nazwasklepu.pl) a stary podepnij do niego jako alias lub przekieruj pocztę. Wszyscy nowi klienci będą znali nowy adres, ale starzy klienci, piszący na poprzedni – nie uciekną. Pozostaniesz z nimi w kontakcie, a wszystkie ich maile będą wpadać do nowej skrzynki.

4. Certyfikat SSL

Chociaż nie jest on obowiązkowy, to jeśli poważnie myślimy o prowadzeniu sprzedaży w internecie, dobrze jest go zakupić. Wydatek nie jest duży, a korzyści płynące są nieocenione m.in. pozytywnie wpływa na SEO (pozycjonowanie), poczucie bezpieczeństwa klientów (nawet jeśli nie wiedzą, czym jest SSL to przeglądarki i wyszukiwarki coraz mocniej komunikują „niezabezpieczone połączenia”). Poza tym bez niego nie będzie możliwości prowadzenia kampanii produktowych AdWords.

Zachęcamy w wolnej chwili z zapoznaniem się z naszym wpisem na blogu który znacznie bardziej opisuje temat.

Certyfikat można zakupić bezpośrednio w sklepie, jak na poniższym obrazku (gdy domena nie jest ustawiona jako główna, najeżdżamy na zębatkę przy nazwie, aby wybrać opcję zakupu).

dodawanie SSL w panelu Shoper

ikona: uwagaUwaga: Często popełnianym błędem jest utożsamianie certyfikatu SSL tylko z adresem domeny. I chociaż faktycznie obowiązuje on dla konkretnego adresu internetowego, to musi być zainstalowany na serwerze. Dlatego też jeśli prowadzimy sklep na Shoper, nie powinniśmy kupować certyfikatu w innym miejscu (często skuszeni promocyjną ceną na pierwszy rok), ponieważ instalacja jego na serwerach Shoper wymaga dodatkowych działań programistów i pobierana jest opłata w wysokości 250 zł netto.
A po prostu taniej kupić już bezpośrednio w Shoper i nie mieć problemów z instalacją.

5. Wprowadź pierwszy produkt

Produkty to serce twojego sklepu, a chęć ich sprzedaży sprawiła, że zdecydowałeś się na otwarcie swojego biznesu na świat internetu. Zatem to jeden z pierwszych elementów, który należy dopracować na tyle dobrze, aby klienci chcieli go zakupić. Zatem wprowadź dobrze jeden produkt, a kolejne niech będą na nim wzorowane.

Nazwij swój produkt

Mimo że w tym temacie nie ma powinno być żadnych wątpliwości, to często ten temat jest traktowany pobieżnie. A to przecież od nazwy zależy m.in. czy klient odnajdzie pożądany produkt zarówno w wyszukiwarce jak i na samym sklepie.

ikona: zobacz równieżZobacz więcej: Jak tworzyć nazwy produktów?

Dodaj ładne zdjęcia

Wiadomo – kupujemy oczami i tu nie miej złudzeń – bez dopracowanych zdjęć będzie bardzo ciężko coś sprzedać. Będzie kosztowało cię to sporo pracy (możesz też zlecić profesjonalne zdjęcia), jednak inwestycja z pewnością się opłaci.

ikona: zobacz równieżZobacz więcej: poradnik o zdjęciach produktów

Karta produktu – zaprezentuj i opisz swój produkt

Gdy już mamy poprawnie nazwany produkt i wstawiliśmy zachęcające zdjęcia, trzeba zadbać o odpowiednią prezentację tego, co chcemy sprzedać. Większość czasu klienci będą spędzać właśnie na kartach produktów. To w tym miejscu podejmują ostateczną decyzję, czy dokonają zakupu. Chcą przeczytać opis oraz sprawdzić dane techniczne i zobaczyć to wszystko w przejrzystej i po prostu ładnej formie.
Wiele z tych elementów ma także wpływ na widoczność w wyszukiwarce czy działania marketingowe, postaraj się więc zadbać o wszystko. To tak naprawdę cały ekosystem, który musi działać jak dobrze naoliwiona maszyna.

ikona: zobacz równieżZobacz więcej: Jak napisać dobry opis produktu? 

ikona: zobacz równieżZobacz więcej: Jak stworzyć wzorową kartę produktu?

ikona: pomysłWskazówka: Rozważ dodanie atrybutów, czyli technicznych danych opisujących produkt. Dzięki temu w przyszłości będziesz mógł uruchomić tzw. opcje przeglądania (filtry), które ułatwią nawigację w sklepie i odnajdowanie pożądanych produktów. Dodatkowo wszystkie informacje techniczne wyświetlą się w eleganckiej i przejrzystej tabeli. Przeczytaj jak dodać atrybuty.

ikona: pamiętajPamiętaj: W przypadku integracji (dropshipping, API czy zaciągniecie z allegro) nadal trzeba dopracować ten element.

ikona: pomysłWskazówka: Jeśli potrzebujesz podpowiedzi, jak wprowadzić produkty, zdjęcia czy opis na platformie – rzuć okiem na ten poradnik.

6. Stwórz drzewo kategorii

Zastanów się, jakie będziesz chciał wprowadzić produkty do sklepu na samym początku oraz w najbliższej przyszłości.
Usiądź z kartką papieru i rozrysuj wstępny szkic drzewa kategorii i podkategorii. Pamiętaj o zasadzie od ogółu do szczegółu (czyli od kategorii głównych, podkategorii, a kończąc na produkcie). Wszystko musi stanowić logiczną całość i ułatwiać przyszłym klientom odnalezienie się w twoim sklepie. Gdy już masz mapę kategorii, to przenieść ją do swojego sklepu. Pamiętaj też, że produkty mogą należeć do kilku kategorii.
Podejrzyj też jak to wygląda u sklepów z podobnej branży.

ikona: zobacz równieżZobacz więcej: Kategorie w sklepie internetowym – jak zacząć?

ikona: pamiętajPamiętaj:  Jeśli już wprowadziłeś znaczną część kategorii, wszystkie puste (pozbawione produktów) wyłączaj i nie pokazuj ich klientom – przecież sam nie chciałbyś chodzić po pustym sklepie.

Twój sklep w miarę rozwoju będzie musiał przechodzić kolejne transformacje. Zatem możesz swobodnie rozbudować drzewo kategorii, ale pamiętaj, by raz na jakiś czas zwrócić uwagę, czy nadaj jest to sensowna całość.

7. Dodaj produkty do wybranej kategorii

Wzorując się na pierwszym i dopracowanym produkcie, wypełnij produktami co najmniej jedną kategorię. Dużo oczywiście zależy od ilości posiadanego asortymentu, ale też nie ma co spędzić najbliższych miesięcy na dodawaniu wszystkich produktów – trzeba w końcu dopracować jeszcze tyle elementów.

8. Strona główna – stwórz wizytówkę swojego sklepu

Strona główna to wizytówka twojego sklepu jak i całego biznesu. I tak jak na wystawie witryny sklepu stacjonarnego nie zmieścisz wszystkiego co masz do zaoferowania, tak nie próbuj na stronie głównej zaprezentować każdego produktu czy informacji.
Często też przeceniamy sprzedażowe znaczenie strony głównej, ponieważ tak naprawdę większość działań marketingowych będziemy kierować bezpośrednio na produkty lub inne podstrony. Nie oznacza to, że należy ją zaniedbać – bo po niej często po prostu zostaniemy ocenieni przez klienta.

ikona: zobacz równieżZobacz więcej: Strona główna sklepu – jak zacząć?

Chociaż stronę główną można ustawić na wiele sposobów, to z pewnością powinny się znaleźć na niej takie elementy jak:

Slider

Czyli kilka głównych grafik na stronie głównej, o których przeczytasz tutaj.

Produkty polecane

Dobrze aby na stronie głównej pojawiło się 8-12 produktów polecanych (dużo zależy od szablonu, ale niech nie będzie pustych przestrzeni). Najpopularniejszych, z różnych kategorii bądź takich najczęściej sprzedawanych.

ikona: zobacz równieżZobacz więcej: Jak ustawić produkty polecane na platformie Shoper?

Za pomocą priorytetów produktów polecanych można ustawić np. jedną linię z artykułami z kategorii X, w drugiej z kategorii Y – będzie to stanowiło estetyczną koncepcyjną całość.

ikona: wideoWyjaśnienie: Zdarza się że przez nieuważne dodawanie produktów na Shoper mamy kilka stron produktów polecanych. Masowo można „odpolecić” produkty za pomocą CSVAtrybutem odpowiedzialnym za produkty polecane to main page (1 – produkt polecany, 0 – produkt nie jest polecany.

Logo

Ta niewielka grafika to bardzo ważna grafika stanowiąca znak rozpoznawczy naszego sklepu, marki i często całego biznesu. Chociaż nie jest związana tylko ze stroną główną to na tym etapie powinniśmy już tym się zająć. Logo będziemy często wykorzystywać w wielu innych miejscach jak maile, social media czy materiały drukowane.

ikona: zobacz równieżZobacz więcej: Logo sklepu internetowego – jak zacząć?

Favicon

Favicon, czyli ikona wyświetlana przy adresie i pojawiającą się, gdy dodajemy stronę do zakładek. Często można tu wykorzystać część loga. Nie jest to bardzo istotne, ale ustawienie tego zajmuje kilka minut.

ikona: zobacz równieżZobacz więcej: Jak dodać favicon na platformie Shoper?

Nagłówek, czyli górne menu

To ustawienie widoczne na każdej ze stron, trzeba więc o nie zadbać. Warto dodać do nagłówka główne kategorie, strony informacyjne, blog czy kontakt. Oczywiście nie zawsze możemy zamieścić w tym miejscu wszystko dlatego wybierajmy tutaj najważniejsze na daną chwilę strony. Często też to dzięki nagłówkowi klienci poruszają się po sklepie i docierają do najważniejszych dla nich informacji i produktów.

menu_naglowek

Zobacz więcej: Jak dodać pozycje w nagłówku na platformie Shoper?

ikona: pamiętajPamiętaj: Wraz z rozwojem twojego sklepu będziesz wprowadzał liczne modyfikacje do strony głównej, zatem nie jest to ustawienie raz na zawsze.

9. Dostawy

Zakupiony przez twoich klientów towar trzeba mu oczywiście dostarczyć. Niby oczywiste ale często jest ten temat traktowany jako jedynie przykry obowiązek sprzedawcy, który nie myśli o wygodzie klienta. A to jak podejdziemy do dostaw w naszym sklepie i co oferujemy klientom może zaważyć o tym czy dokonają oni zakupu.

ikona: zobacz równieżZobacz więcej: Dostawy w sklepie internetowym – jak zacząć?

Z pewnością w twoim sklepie powinno się pojawić kilka rodzajów dostaw oczywiście odpowiednio dostosowanych także do asortymentu. Samodzielnie musisz zadbać o nawiązanie współpracy z firmami wysyłkowymi (chociaż z początku nie musisz wiązać się umowami).

ikona: zobacz równieżZobacz więcej: Jak ustawić dostawy w Shoper?

Czasem będziesz musiał też zróżnicować dostawy w zależności od produktu.
Tutaj w Shoper przychodzą z pomocą gabaryty:

ikona: zobacz równieżZobacz więcej: Gabaryty w sklepie Shoper

ikona: pamiętajPamiętaj: Do każdej dostawy będziesz musiał przypisać odpowiednie formy płatności – nie zapomnij o tym po skonfigurowaniu płatności.

10. Regulamin

Regulamin to najważniejszy zbiór zasad obowiązujących na sklepie. Bez niego sprzedaż jest po prostu niemożliwa. To ochrona interesów zarówno twoich jak i klienta, a poszczególne zapisy muszą być zgodne z obowiązującym prawem oraz np. RODO.
Zatem by ten element nie zajął zbyt wiele czasu najlepiej zakupić gotowy regulamin, zlecić prawnikowi lub jak np. w wypadku Shoper skorzystać z aplikacji. Ostatnie rozwiązanie jest szczególnie proste, bo wpisaniu odpowiednich danych wszystko się generuje automatycznie, a ty masz pewność, że jest zgodnie z prawem. Otrzymujesz również gotową politykę zwrotów i politykę prywatności.

ikona: uwagaUwaga: Przestrzegamy przed regulaminami „pisanymi na kolanie” czy kopiami z innych stron. Mogą one zawierać klauzule niedozwolone (czyli zapisy niezgodne z prawem), co po prostu może skończyć się konsekwencjami.

11. RODO

To dla większości sprzedawców kwestia dosyć zagadkowa wokół której narosło dużo legend. Jednak założenia rozporządzenia UE mają na celu ochronę danych osobowych konsumenta (a przecież sami nimi jesteśmy) oraz uświadomienie potrzeby dbania o jego bezpieczeństwo. To zagadnienie z którym powinieneś się zapoznać, skorzystać z gotowych rozwiązań i zapewnić sobie po prostu spokój.

ikona: zobacz równieżZobacz więcej: RODO w sklepie – podstawowe informacje

12. Płatności

Dochodzimy do jednej z przyjemniejszych kwestii czyli ustalenia w jaki sposób klienci będą płacić za zakupy w twoim sklepie 🙂 Przede wszystkim podobnie jak w przypadku dostaw należy zadbać o różnorodność dostępnych form płatności tak, aby klienci mogli wybrać optymalną dla siebie opcję przekazania zapłaty za towar.

Główne formy płatności

  • Gotówka płatność podczas odbioru towaru z punktu stacjonarnego. Jeśli działamy stacjonarnie to bardzo dobra opcja.
  • Przelew (bankowy) tradycyjny – klient w skonfigurowanym mailu automatycznym oraz komunikacie po złożeniu zamówienia otrzyma numer konta na który musi dokonać płatności.
    Z pewnością warto udostępnić taką opcję, bo dla wielu jest ona wzbudzająca zaufanie.
    Do wad z należy wymienić konieczność ręcznego weryfikowania wpłat na konto bankowe czy zmiana statusów zamówień. Dodatkowo z wysyłką towaru musisz zaczekać aż zostanie zaksięgowana płatność na koncie.

ikona: zobacz równieżZobacz więcej: Jak dodać przelew tradycyjny w sklepie Shoper

  • Pobranie płatność jest dokonywana przez klienta podczas odbierania przesyłki (od kuriera czy na poczcie). Bardzo wygodna forma dla klientów ze względu na przyspieszenie wysyłki (sprzedawca nie musi czekać na wpłatę) oraz możliwość zapłaty gotówką.
    Nie jest jednak to forma płatności zbyt lubiana przez sprzedawców ze względu na czas oczekiwania na pieniądze.
    W zależności od asortymentu koniecznie trzeba pozwolić klientom na płatność w ten sposób (oczywiście można np. doliczyć 5 zł za jej wybranie, bo przesyłki też są droższe).
  • Przelew natychmiastowy to jedna z najwygodniejszych form płatności zarówno dla klientów jak i ciebie. Po jej wybraniu klient od razu skierowany jest na stronę swojego banku i bez zbędnych formalności zleca przelew. Z kolei sprzedawca od razu otrzymuje informację o dokonaniu wpłaty (statusy zazwyczaj aktualizują się automatycznie) i może wysłać paczkę już tego samego dnia.
    Niejako do wad można zakwalifikować prowizję od transakcji która w zależności od systemu i wielkości sprzedaży waha się w okolicy paru procent.
    Przy obecnych trendach i oczekiwaniach klientów takiej formy płatności w sklepie nie może zabraknąć.

    Mając sklep na Shoper masz do dyspozycji integrację z większością popularnych systemów z którymi musisz indywidualnie negocjować stawki i podpisywać umowy.

    Shoper oczywiście posiada także swoje szybkie płatności, które można w łatwy sposób uruchomić (nie ma umów, a prowizja na start to tylko 1,69%). Dodatkowo dają one możliwość płatności kartami kredytowymi jak i systemem BLIK (czyli tak naprawdę oferujemy jeszcze większy wybór klientowi)

Zobacz więcej: Jak ustawić Shoper Płatności?

ikona: uwagaUwaga: Jeśli jakaś forma płatności (np. przelew tradycyjny) jest bardzo często wybierana przez klientów, a niekoniecznie jest dla ciebie wygodna zmień kolejność domyślnej płatnościW Shoper można to zrobić w zakładce płatności:

Kolejność płatności

13. Strony informacyjne

Gdy już mamy ustalone formalności związane z dostawami, płatnościami czy regulaminem trzeba zadbać o strony informacyjne. Część z nich ma pełnić ważną funkcję informacyjną (jak formy płatności czy koszty dostawy), a część wzbudzać zaufanie do naszego biznesu.
Zatem zadbajmy nie tylko o odpowiednią treść, ale także o formę jej przedstawienia.

Strony informacyjne są zazwyczaj  widoczne w stopce:

Stopka sklepu

ale niektóre z nich będziemy wykorzystywać w nagłówku, skierujemy z banerów czy sliderów.

ikona: zobacz równieżZobacz więcej: Znaczenie stron informacyjnych

ikona: zobacz równieżZobacz więcej: Jedną z ważniejszych stron jest ta o nas, o firmie, która ma przekonać do nas klientów.

ikona: uwagaUwaga: W przypadku platformy Shoper systemowo jest stworzonych kilka stron informacyjnych z przykładową treścią. Nie musisz się ani trzymać formy ani nazewnictwa jednak pod żadnym pozorem nie pozostawiaj takich nieuzupełnionych stron widocznych dla klientów. Jeśli w danej chwili nie uważasz ich za przydatne po prostu wyłącz ich aktywność.

14. Google Analytics

Na sklepie trzeba zainstalować i dobrze skonfigurować Google Analytics. To potężne (i darmowe) narzędzie, które pozwala analizować ruch na stronie. Dostarcza niezbędnych informacji  o użytkownikach, ich działaniach i umożliwia ocenę efektywności działań marketingowych. Istotne jest także, że nie zbiera on danych wstecz – dlatego dokonaj konfiguracji jak najwcześniej.

Jeśli wydaje ci się, że nie będziesz tam zaglądać i takie dane są zbędne, to po prostu jesteś w błędzie. Gdy już pojawi się ruch na stronie, będzie to podstawowe narzędzie, które pozwala zweryfikować podejmowane działania. Instalacja zajmie kilka minut, zatem pod żadnym pozorem nie pomiń tego punktu.

ikona: zobacz równieżZobacz więcej: Dlaczego GA jest takie ważne i jak je poprawnie skonfigurować oraz dodać w Shoper

15. Przetestuj swój sklep – złóż w nim zamówienie

Gdy wypełniłeś wszystkie powyższe punkty i twój sklep został dopracowany, nie zapomnij go przetestować. Złóż w nim zamówienie testowe zarówno na urządzeniu stacjonarnym jak i mobilnym (telefon). Oczywiście podaj poprawnego maila i sprawdź automatyczne komunikaty oraz wiadomości mailowe jakie wysyłane są przez system (tzw. maile transakcyjne). Z pewnością warto chwilę poświęcić na treści jakie otrzymywać będą klienci – stwórz takie wiadomości jakie chciałbyś otrzymać.

ikona: pamiętajPamiętaj: W przypadku Shoper automatyczne wiadomości możesz edytować w zakładce Zawartość → Wiadomości e-mail.

ikona: pomysłWskazówka: Zawsze też możesz poprosić znajomych czy rodzinę aby spróbowali złożyć zamówienie – zweryfikuj ich doświadczenia z całym sklepem. Uwag z tzw. testów korytarzowych nigdy nie odbieraj osobiście, ponieważ rynek i potencjalni ocenią sklep jeszcze bardziej krytycznie.

Gratulacje! Twój sklep jest gotowy na przyjęcie pierwszych klientów.

Dużą część pracy mamy już za sobą, ale tak naprawdę wszystkie do tej pory dopracowywane elementy to podstawowe kwestie, które musieliśmy wykonać przed zaproszeniem klientów do sklepu.

Teraz możemy również bezpiecznie zastanowić się nad płatnymi działaniami marketingowymi, nie mając silnej obawy, że „przepalimy” budżet. Usiądź na spokojnie i zaplanuj budżet np. na najbliższe trzy miesiące i przejdź do działania.