Formy dostawy

Jak zacząć?
● ● ●
Jak zacząć?6 minut czytania

Czego dowiesz się z artykułu?

  • Jakie są przykładowe formy dostawy w sklepie internetowym?
  • Jak ustalić cenę dostawy?
  • Jak zautomatyzować wysyłki?
  • O czym jeszcze warto pamiętać w kontekście przesyłek?

Początkowa faza sklepu

Wkrótce po otwarciu każdego sklepu pojawia się potrzeba wybrania oferowanych sposobów dostawy. Póki jednak sprzedaż nie będzie wymagać automatyzacji, powinniśmy testować różne rozwiązania, aby sprawdzić jakie sposoby są najczęściej wybierane przez naszych klientów, a jednocześnie wygodne dla nas samych.

Nie musimy też od razu automatyzować adresowania czy nadawania przesyłek. Na pocztę możemy podejść osobiście i wypisać list choćby ręcznie – gdy stanie się to uciążliwe, wtedy warto zastanowić się nad optymalizacją.

Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z brokerów, którzy udostępniają wiele rodzajów wysyłek przy satysfakcjonujących cenach, jednocześnie nie wymagając umów czy zobowiązań co do ilości przesyłek:

Koszty i liczba sposobów dostawy

Klient może wybrać w sklepie tylko kuriera i to w cenie 20 zł za przesyłkę? Nie wróży to zbyt dużej ilości zakupów. Zwłaszcza jeśli produkty nie mają bardzo konkurencyjnych cen, a wartości koszyków (kwoty pełnego zamówienia po zsumowaniu produktów w koszyku) nie są zbyt duże.
Powinniśmy się zastanowić czy my jako klient zapłacilibyśmy 20 zł za wysyłkę gdy kupujemy towar za 35 zł?

Pamiętaj! Wysokie koszty dostawy lub brak dostępnych wygodnych dla klienta sposobów dostawy może zdecydować o braku złożenia zamówienia.

Zatem warto udostępnić co najmniej kilka rodzajów wysyłek w różnych cenach:

  • przesyłka kurierska – szybka i wygodna zarówno dla kupującego jak i sprzedającego (kurier odbiera paczki bezpośrednio z siedziby sklepu i nie trzeba poświęcać dużo czasu na nadanie przesyłek)
  • paczkomaty InPost lub Paczka w Ruchu (tania) – bardzo wygodne rozwiązanie dla wielu klientów, którzy nie chcą czekać na kuriera – a wolą podjechać w wolnej chwili do pobliskiego punktu odbioru
  • przesyłka pocztowa (tania dla małych przedmiotów) – nadal bardzo chętnie wybierana metoda zwłaszcza w mniejszych miejscowościach
  • jeśli mamy taką możliwość powinniśmy także udostępnić odbiór osobisty

ikona: pomysłMożemy przerzucić część kosztów dostawy, lekko podwyższając ceny produktów. Z psychologicznego punktu widzenia klient chętniej zapłaci 35 zł za produkt i 10 za wysyłkę niż 30 zł za produkt i 15 za wysyłkę. Musimy jednak mieć na uwadze rynkowe ceny produktów i średnią wartość koszyków.

Pobranie

Nie możemy zapomnieć także o przesyłka pobraniowych (kurierskich czy pocztowych), które cieszą się dużą popularnością. Chociaż są one trochę droższe od standardowych, to do ich zalet na pewno można zaliczyć fakt, że zlecenie przesyłki możemy realizować tuż po złożeniu zamówienia… a kurierzy z pewnością będą chcieli dostarczyć taką przesyłkę do rąk własnych, nie zostawiając awiza.

Automatyzacja i optymalizacja

Wraz z rozwojem sklepu i zwiększeniem ilości wysyłanych przesyłek będziemy musieli zautomatyzować ten proces. Tym samym konieczne stanie się skorzystanie z integracji z konkretnymi już firmami kurierskimi np. eNadawcą (przesyłki pocztowe) czy InPostem.

ikona: zobacz równieżZobacz również: Integracje z firmami wysyłkowymi w Shoper

Pozwoli to na automatyzację generowania listów przewozowych i nadawanie przesyłek.
Po początkowych testach powinniśmy się zdecydować na podpisanie umowy z jedną firmą kurierską (negocjujemy stawki w oparciu o ilość przesyłek).

Przeanalizujmy także koszty związane z pakowaniem (taśmy, kartony) i zastanówmy się, czy nie musimy zweryfikować cen produktów, aby równoważyły poniesione na ten cel wydatki

Co z tym dropshippingiem?

W przypadku sklepu opartego na modelu dropshippingowym zazwyczaj nie mamy większego wpływu na rodzaj i sposób wysyłek. Możemy  próbować negocjować koszty lub zapytać, czy hurtownia może dokładać do naszych zamówień jakiś drobiazg tj. wcześniej przesłaną ulotkę, wizytówkę czy choćby kilka cukierków z naszym logo.

Darmowa dostawa

Dobrym pomysłem do zachęcenia klientów, aby dokonali większych zakupów jest udostępnienie darmowej dostawy od konkretnej kwoty (np. 100-250 zł w zależności od marży). Wielu z konsumentów dobiera dodatkowe produkty, aby nie objął ich ten przykry obowiązek, jakim jest płacenie za przesyłkę produktów.

W wypadku asortymentu codziennego użytku czy łatwo dostępnego w sklepach stacjonarnych możemy zmotywować klientów do składania systematycznych i większych zamówień w naszym sklepie internetowym chociażby przez program lojalnościowy czy rabaty dla stałych klientów.

Daj się zapamiętać

Wysłanie przesyłki z zamówionym przez klienta towarem nie musi oznaczać końca naszych działań. Dzięki dobrze zaplanowanej akcji marketingowej możemy dać się zapamiętać z dobrej strony, miło zaskoczyć lub zachęcić klientów do kolejnych zakupów.

Możemy dorzucić jakiś drobny smakołyk, ulotkę z podziękowaniem za zakupy i np. dodatkowym kodem rabatowym na kolejne zamówienie z ewentualną zachętą do przekazania go znajomym.

Powinniśmy to wykorzystywać zwłaszcza gdy zamówienia pozyskujemy poza samym sklepem (np. bezpośrednio na FB czy serwisach ogłoszeniowych).

ikona: pamiętajPamiętaj! Klienci zwracają uwagę, w jaki sposób został zapakowany zamówiony towar,czy został dobrze zabezpieczony i czy paczka po prostu elegancko wygląda. Dobrze sprawdza się np. czarny stretch czy taśma klejąca z firmowym nadrukiem.

Zwroty i reklamacje

Właściwie jest to nieunikniony element każdego sklepu i prowadzeniu sprzedaży w internecie. Należy pamiętać, aby do każdej takiej sprawy podchodzić indywidualnie i z dużą wyrozumiałością – dobrego sprzedawcę bardzo łatwo zdefiniować właśnie po rozwiązywaniu problematycznych i konfliktowych spraw.

ikona: zobacz równieżZobacz więcej: zwrot i reklamacja w sklepie internetowym