Dlaczego mój sklep nie sprzedaje?

Jak zacząć?
● ● ●
Jak zacząć11 minut czytania

Twój sklep nie przynosi żadnych zysków lub przynosi, ale nie takie, jak oczekujesz? Po pierwsze: nie przejmuj się, wiel osób jest w podobnej sytuacji. Tym bardziej warto przyłożyć się do swojej strony i prześcignąć konkurencję. Podążaj zgodnie z naszą listą i sprawdź, co możesz zrobić, aby przekonać potencjalnych klientów w swoim sklepie.

ikona: uwagaPamiętaj: zdarza się, że wśród twórców sklepów internetowych pojawia się argument „Założyłem sklep internetowy i nie pojawia się w Google. To bez sensu, rezygnuję.” Pamiętaj, że pozycjonowanie (SEO) to długa i wymagająca praca. Bez odpowiednich podstaw i działań, twojego sklepu nie uda się łatwo wyszukać nawet na dalszych stronach wyników wyszukiwania.
Rozpoczęcie przygody z pozycjonowaniem można porównać do udziału w maratonie, w którym dołączasz do biegu, podczas gdy inni konkurenci już wystartowali. Oczywiście możesz ich dogonić, nie będzie to jednak proste. Wiele zależy również od branży i rodzaju produktu. Warto liczyć także na inne źródła ruchu.

Samo prawidłowe skonfigurowanie sklepu internetowego przypomina dopiero postawienie marketu na środku pustyni. To minimum wysiłku, ale skąd później czerpać ruch i jak pozyskać klientów? Wydrukuj poniższą listę i sprawdź krok po kroku, czy udało ci się spełnić jak najwięcej, a najlepiej wszystkie z tych punktów. Z kolei jeśli dopiero zaczynasz pracę nad sklepem, niech ta lista będzie dla ciebie wyznacznikiem dla dalszej pracy. Zaznacz punkty, które udało ci się spełnić.

ikona: zobacz równieżDlaczego mój sklep nie sprzedaje – lista zagadnień – arkusz PDF

Z kolei wybrane punkty na liście bezpośrednio w tym artykule przekierują cię również do konkretnych poradników i artykułów związanych z poruszanym zagadnieniem.

Wciąż trwają dyskusje na temat skuteczności tzw. testów korytarzowych. Rzeczywiście, szybkie przepytanie w koleżeńskiej atmosferze współpracowników czy znajomych może być fatalnym pomysłem dla dużych marek, składających się z wielkich działów marketingów czy sprzedaży. Jednak dla nowego sklepu, często prowadzonego przez jedną lub kilka osób, są one wręcz niezbędne. Poproś rodzinę, znajomych czy kolegów z pracy, aby krytycznym okiem spojrzeli na twój sklep i ocenili pierwsze wrażenie, funkcjonalność, kartę produktu i inne kluczowe elementy. Nie polegaj wyłącznie na swoim osądzie i domysłach.

Wygląd sklepu

Zgadza się, bardzo wiele można ugrać samą ceną produktu. Na dłuższą metę ceny drastycznie niższe od konkurencji nie przyniosą nam jednak dobrego zysku, a w końcu będzie je trzeba stopniowo podwyższać. Pamiętaj więc, aby twój sklep budował dobre pierwsze wrażenie – często na osąd wystarczy nam kilka pierwszych sekund i już wtedy możemy stracić potencjalnego klienta. W sklepie stacjonarnym również staramy się, aby podłoga zawsze była umyta, lada czysta, a produkty były estetycznie poukładane – niestety zawsze jest to tak oczywiste w sklepie internetowym. Koniecznie odpowiedz więc sobie na pytania z poniższej listy:

  • Czy moja strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych?
  • Czy mój sklep posiada własne, ładnie zaprojektowane logo?
  • Czy w sklepie jest kolor przewodni dopasowany do mojego biznesu? (na platformie Shoper tuż po założeniu sklepu jest to pomarańczowy, zastanów się więc czy ten kolor jest odpowiedni, czy należy go zmienić)
  • Czy komunikuję zawartość sklepu i promocje przez pojedynczy duży baner reklamowy lub kilka banerów na sliderze?
  • Czy zdjęcia są poprawnie zeskalowane, nie są sztucznie rozciągnięte lub ściśnięte?
  • Czy nie używam zbyt wielu fontów (czcionek) naraz w jednym miejscu?
  • Czy karta produktów, koszyk i strona główna została ułożona w sposób przejrzysty i przemyślany?

Produkty

To jak zaprezentujesz swój produkt, ile udzielisz o nim informacji i jak je przedstawisz, ma ogromne znaczenie dla decyzji zakupowej. Działania związane z produktami są również kluczowe dla reklamy produktowej w Google – nawet z ogromnym budżetem nie sprzedaż źle nazwanego, kiepsko opisanego produktu z niewyraźnym zdjęciem. Prześledź poniższą listę i zastanów się, czy twój sklep spełnia opisane warunki:

  • Czy moje produkty są odpowiednio nazwane? Ani zbyt ogólnie, ani zbyt szczegółowo?
  • Czy produkty posiadają odpowiednie atrybuty techniczne, które mówią o nich coś więcej?
  • Czy produkty są dobrze opisane?
  • Czy zostały odpowiednio sfotografowane?
  • Czy karta produktu jest czytelna? Czy nie rozpraszam uwagi klienta zbędnymi elementami?
  • Czy podano producenta poszczególnych produktów?
  • Czy oprócz zwykłych zdjęć produktowych (na białym tle) dysponuję zdjęciami produktów w kontekście (w trakcie użycia, zdjęcia „z życia wzięte”)?
  • Czy dokonałem analizy rynku, sprawdziłem konkurencje i ceny obowiązujące w sprzedaży internetowej?
  • Czy użytkownik może filtrować produkty danej kategorii po najważniejszych parametrach technicznych?

Ogólne

Istnieje również duża liczba kluczowych zagadnień, dla których ciężko wyodrębnić osobną kategorię. Przyjrzyjmy się teraz ogólnemu rozwojowi sklepu: dostawom, płatnościom, analityce, bezpieczeństwu i nie tylko.

  • Czy sklep posiada certyfikat SSL?
  • Czy mój sklep oferuje płatności natychmiastowe i inne formy płatności?
  • Czy oferuję zróżnicowane formy dostawy, dostosowane cenowo do mojego produktu?
  • Czy jeśli posiadam darmową dostawę, to odpowiednio jasno ją komunikuję?
  • Czy kategorie w moim sklepie są czytelnie poukładane?
  • Czy prezentuję działalność firmy w interesujący, nieszablonowy sposób?
  • Czy domena sklepu na pewno jest dobrze dobrana?
  • Czy w logo i adresie sklepu zawarta jest ta sama nazwa?
  • Czy moja działalność jest dodana do Google Moja Firma?
  • Czy posiadam poprawnie skonfigurowany Google Analytics i próbuję wyciągać z niego wnioski?
  • Czy mapa strony jest dodana do Google Search Console?
  • Czy złożyłem testowe zamówienie w swoim sklepie i sprawdziłem, że wszystko jest zrozumiałe, a automatyczna komunikacja dobrze ustawiona?

Marketing

Pamiętasz porównanie do marketu na środku pustyni? Może też być postawiony w dżungli czy na uboczu miasta. Sklep internetowy nie funkcjonuje jak sklep stacjonarny, który po otwarciu w mieście zawsze zostanie zauważony przez mieszkańców. Kluczowe będzie sprawienie, żeby mimo wszystko potencjalny klient włożył pewien wysiłek i skierował się do twojego sklepu. Czym go zachęcić i jak zakomunikować swoją ofertę?

  • Czy wiem, komu chcę sprzedać swoje produkty i jak do tych osób dotrzeć?
  • Czy wiem, kto będzie chciał kupić moje produkty?
  • Czy wiem, że jeśli dopiero startuję, będę musiał zainwestować pieniądze w działania marketingowe?
  • Czy w ogóle są prowadzone jakieś działania marketingowe, a jeżeli tak, to czy mam przygotowaną na nie konkretną strategię?
  • Czy korzystam z porównywarek cenowych (jak Ceneo, Skąpiec czy Nokaut) lub innych źródeł ruchu (np. Domodi, Allani, Pakamera)?
  • Czy były podejmowane próby współpracy z blogerami/vlogerami?
  • Czy korzystam z działań reklamowych w wyszukiwarce Google (reklamy Adwords)?
  • Czy prowadzę działania na Instagramie i robię to poprawnie?
  • Czy w swoich działaniach próbuję korzystać z wideo (w opisach produktów, w formie kanału na YouTube, prezentując nagrania na Facebooku itd.)?
  • Czy podejmowano działania email marketingowe?

Facebook

  • Czy sklep posiada swój fanpage?
  • Czy mam pomysł jak prowadzić fanpage na FB?
  • Czy wokół moich produktów można zbudować społeczność i mam pomysł jak to zrobić?
  • Czy moje posty nie są zbyt mocno sprzedażowe i reklamowe? Czy pamiętam o budowaniu społeczności i aspekcie np. rozrywkowym lub edukacyjnym?
  • Czy fanpage ma ustawione ładne zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle?
  • Czy przycisk wezwania do działania na stronie na Facebooku przekierowuje do sklepu?
  • Czy moje posty nie są kopiami postów z innych kanałów np. Instagrama?
  • Cz staram się tworzyć oryginalne i wartościowe treści?
  • Czy w sklepie skonfigurowano piksel Facebooka i czy pozyskana z niego wiedza jest wykorzystywana?
  • Czy w działaniach reklamowych wykorzystuję przycisk Promuj post czy Menadżera reklam? Czy pamiętam o korzystaniu z Menadżera reklam?
  • Czy jestem świadom, że w większości wypadków FB nie jest darmowym narzędziem reklamowym?

SEO (optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych)

To proces związany z pozyskiwaniem darmowego ruchu z wyszukań w Google. Jeżeli liczysz właśnie na to źródło ruchu, przyjrzyj się poniższym punktom. Pamiętaj jednak, że jest to proces złożony, długofalowy i nawet spełnienie wszystkich poniższych punktów, czy skorzystanie z usług agencji może nie zapewnić ci od razu wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, ani nawet pozycji na dalszych stronach w wynikach w Google. Na optymalizację składa się wiele aspektów, a poniższe to tylko niektóre z nich.
Warto skupić się przede wszystkim na tworzeniu unikatowych treści na stronie, czyli na content marketingu.

Jeśli nie chcesz na razie skupiać się na aspektach związanych z pozycjonowaniem lub nie czujesz się na siłach, aby poruszać ten temat, przejdź dalej.

  • Czy sprawdziłem, z jaką konkurencją będę mieć do czynienia pozycjonując sklep ze swojej branży?
  • Czy posiadam certyfikat SSL i pamiętam o tym, że Google lepiej „nagradza” strony, które go posiadają?
  • Czy mój sklep jest dostosowany do urządzeń mobilnych?
  • Czy potrafię posługiwać się słowami kluczowymi?
  • Czy strona główna posiada poprawnie skonfigurowane metatagi?
  • Czy kategorie mają poprawnie skonfigurowane automatyczne metatagi lub czy zostały im nadane indywidualnie?
  • Czy kategorie posiadają opisy?
  • Czy strony informacyjne posiadają poprawnie skonfigurowane metatagi?
  • Czy produkty mają dobrze skonfigurowane automatyczne metatagi lub – w wypadku małej liczby produktów – nadane indywidualnie?
  • Czy w treściach na stronie korzystam z nagłówków (odpowiednich tagów HTML, nie po prostu pogrubionych linijek tekstu) odpowiedniego stopnia i wplatam w nie słowa kluczowe, na których mi zależy?
  • Czy dodano mapę witryny do Google Search Console?
  • Czy moje treści są unikatowe? Czy nie kopiuję ich z innych serwisów (np. opisy produktów ze strony producenta)?
  • Czy tworzę wartościowe, przydatne dla użytkowników treści np. na firmowego bloga?
  • Czy staram się przyspieszyć czas ładowania strony np. przez zmniejszanie wagi wgrywanych zdjęć?
  • Czy poprawnie wprowadzam teksty alternatywne dla zdjęć produktów?
  • Czy w sklepie są wprowadzone przyjazne adresy URL?
  • Czy – jeśli mój sklep był przenoszony z innej platformy, na której był ruch – zostały dodane przekierowania 301 lub zachowana struktura linków?
  • Czy stosuję linkowanie wewnętrzne (np. w artykule na blogu odsyłam do innych swoich treści na stronie)
  • Czy domena mojego sklepu posiada chwytliwy, łatwy do zapamiętania adres, być może zawierający główne słowo kluczowe, na które chcę się promować?

Wszystko to mam, ale nadal brak sprzedaży!

  • Czy mój produkt nie jest po prostu za drogi w porównaniu do konkurencji?
  • Czy nie korzystam źle z używanych narzędzi? (Facebook Ads, Google AdWords itd.)
  • Czy próbowałem zwrócić się o pomoc do odpowiednich osób?
  • Czy sprawdzałem, czy któreś elementy na sklepie nie sprawiają problemów użytkownikom (np. przez analizę nagrań sesji przez aplikacje takie jak: Hotjar, Smarsupp, Smartlook)?
ostatnia aktualizacja: 25.06.2018