Co sprzedawać w sklepie internetowym?

Jak zacząć?
Dropshipping | 5,5 minuty

Czego dowiesz się z poradnika:

  • co najlepiej sprzedaje się w polskim internecie;
  • jak wyglądają dane sprzedażowe na Allegro;
  • jak zmienia się sprzedaż w ciągu roku;
  • jak wygląda liczba transakcji w różnych branżach;
  • jak wybrać swoją branżę i jakie kroki podjąć dalej.

Zanurkujmy nieco w danych

Decyzja o tym, co sprzedawać w sklepie internetowym nie powinna być podparta wyłącznie naszą intuicją. Oczywiście, jeżeli mamy swoją pasję, własny produkt, coś na czym dobrze się znamy – prowadzenie e-biznesu powinno być łatwiejsze.

Co jednak, jeśli chcemy otworzyć sklep internetowy, ale nie wiemy jeszcze, co sprzedawać? Wtedy warto poszukać podpowiedzi w liczbach.

Co już się sprzedaje w internecie?

Na początek przyjrzyjmy się najbardziej popularnym branżom w polskim e-commerce.

Zajrzyjmy najpierw do raportu Gemius E-commerce w Polsce 2018 i zobaczmy, jakie kategorie produktów są najpopularniejsze wśród internautów. Gdzie znajdujesz branżę, która by cię interesowała?

Przeanalizowaliśmy też dane sprzedażowe z Allegro przy pomocy narzędzia Tradewatch. Dlaczego przyjrzeliśmy się akurat Allegro?

  • Według raportu Gemius E-commerce w Polsce 2018 Allegro jest liderem spontanicznej znajomości marek związanych z e-handlem. 72% badanych zapytanych o firmy, które przychodzą im do głowy w kontekście zakupów internetowych, wymieniło właśnie ten serwis.
  • Według rankingu Alexa.com, Allegro jest piątym najczęściej odwiedzanym serwisem w Polsce zaraz po Facebooku.

Z racji ogromnej konkurencji oraz prowizji sugerujemy raczej promowanie własnego sklepu internetowego, a traktowanie Allegro jako kanału wsparcia sprzedaży. Niemniej jednak, dane jednoznacznie wskazują, że Allegro jest dobrym punktem odniesienia do szerszego spojrzenia na e-commerce w Polsce.

Pamiętajmy jednak, że te dane nie mówią o tym, co w ogóle sprzedaje się w internecie, ale co sprzedaje się dobrze na Allegro. Sprawdźmy więc, jakie kategorie nie radziły sobie zbyt dobrze na Allegro. Są również warte uwagi – ich obecność nie musi świadczyć o małej wartości rynku w danej branży, ale po prostu o tym, że tego typu produkty lepiej funkcjonują poza Allegro.
Zwróć uwagę, że niektóre z kategorii z najmniejszą łączną sprzedażą (muzyka, filmy, bilety) są topowymi kategoriami w raporcie Gemius.

Odrzuciliśmy kategorie skrajne: nieruchomości, pozostałe, praca, produkty inwestycyjne, wakacje, ogłoszenia i usługi. Nie są to branże związane typowo z e-commerce – prawdopodobnie nie będą cię interesowały.

A co z liczbą transakcji w poszczególnych branżach?

To także dane zdecydowanie warte uwagi. Tutaj przoduje ponownie kategoria dom i ogród.

Zgodnie z raportami pozyskanymi z narzędzia Tradewatch, w 2018 roku zawarto na Allegro 31 809 350 transakcji związanych z branżą dziecięcą. To oznacza średnio jeden zakup na sekundę!

Wysoka liczba transakcji, ale brak kategorii wśród branż o najwyższej sprzedaży łącznej oznacza niskie wartości koszyków. W 2018 roku najtańsze koszyki (średnia wartość transakcji 16,70 zł) towarzyszyły rękodzielnictwu, a najdroższe koszyki (średnia wartość transakcji 255,31 zł) branży meblarskiej.

Kiedy sprzedawało się najwięcej?

Możesz zastanawiać się nie tylko, co sprzedawać, ale też kiedy sprzedawać.

Sprzedaż łączna w badanych kategoriach rosła bardzo wyraźnie z kwartału na kwartał:

  • kwartał drugi +11,35% w stosunku do pierwszego
  • kwartał trzeci +1,19% w stosunku do drugiego
  • kwartał czwarty +21,75% w stosunku do trzeciego

Od razu widać zdecydowanie najwyższą sprzedaż w czwartym kwartale – spowodowaną przede wszystkim świątecznymi zakupami, ale również Black Friday.

Tutaj obserwacje z Allegro pokrywają się z obserwacjami sklepów na platformie Shoper. Sprzedaż łączna z czwartego kwartału 2018 przewyższyła sprzedaż z pierwszego aż o 62,9%. Skok jest znacznie wyższy ze względu na powiększającą się liczbę sklepów.

Ale czy będzie tak wszędzie?

Oczywiście, że nie. Konieczna jest dobra znajomość wybranej branży i zdrowy rozsądek. Różnice między poszczególnymi kategoriami będą nieco inne w zależności od kategorii. Parę przykładów:

  • w kategorii budownictwo i akcesoria najwyższa sprzedaż przypadła na pierwszy kwartał, a najniższa na drugi,
  • w podkategorii ogród zdecydowanie najwyższa sprzedaż przypadła na drugi kwartał (396 mln zł), podczas gdy w pierwszym wynosiła ona 78 mln zł, a w czwartym 81 mln zł,
  • w sporcie i turystyce najwyższa sprzedaż również przypadła na drugi kwartał, a najniższa na pierwszy,
  • w branży erotycznej najwyższa sprzedaż była w czwartym kwartale, ale najniższa przypadła na drugi kwartał 2018.

Co teraz?

Wybór branż, które już dobrze sobie radzą zdaje się być bezpieczny, rodzi jednak ryzyko dużej konkurencji. Jeśli więc zdecydujesz się na najpopularniejszą z branż, pomyśl też, jak wyróżnić swoją markę.

Zobacz więcej: Jak wyróżnić sklep internetowy?

A może chcesz wybrać kategorię, którą wręcz ciężko znaleźć wyszczególnioną na listach? Dobór własnej niszy może być bardzo dobrym pomysłem. Pamiętaj jednak, że to decyzja, która często wiąże się z hobby i może zrzeszać osoby o podobnych zainteresowaniach, dzielące się specjalistyczną wiedzą z tematu (np. wędkarstwa, charakteryzacji czy strategicznych gier planszowych).

Co proponujemy?

  • Jeszcze raz uważnie przyjrzyj się przedstawionym przez nas danym.
  • Dobrze, jeśli prowadzenie sklepu będzie ci również sprawiać przyjemność. Postaraj się wybrać temat, który jest w kręgu twoich zainteresowań i o którym możesz z łatwością pisać czy opowiadać.
  • Zbadaj rynek i poszukaj więcej danych na temat konkretnej, wybranej przez siebie branży.
  • Przyjrzyj się uważnie konkurencji w internecie.
  • Zastanów się nad swoimi mocnymi i słabymi stronami, szansami i zagrożeniami

Zobacz również: O sprzedaży piszemy również dużo na blogu Shoper. Zajrzyj tam, jeśli interesują cię najnowsze trendy, inspiracje i nowości w oprogramowaniu.