Czego dowiesz się z poradnika:
- jak wprowadzić darmową dostawę i jak ją prezentować;
- jakie pokazywać dodatkowe produkty w koszyku;
- jakie mechanizmy wybrać w zależności od osiągnięcia pożądanego efektu.
Przeprowadziliśmy podstawowe ustawienia koszyka według najlepszych praktyk na rynku? Klienci odwiedzają nasz sklep i dokonują już zakupów? Pojawia się kolejne pytanie: czy można wyciągnąć dzięki stronie koszyka i mechanizmom z nim związanych jeszcze więcej?
Wprowadź darmową dostawę
Jak podaje raport Gemius za 2021 rok, spośród wszelkich dodatkowych usług związanych z dostawą, dla 88% kupujących, darmowa dostawa jest najbardziej motywującą do dokonania zakupu w sklepie internetowym. Powiedzmy sobie szczerze: nie potrzeba zaawansowanych badań do stwierdzenia, że jako klienci niezbyt lubimy płacić za dostawę.
Natomiast dla sprzedawcy darmowa dostawa wiąże się z dodatkowymi kosztami i powinna być uzasadniona nie tylko oczekiwaniami klienta, ale także kwestiami finansowymi.
Po pierwsze należy określić punkt opłacalności na podstawie średnich marż na naszych produktach. Czy sprzedając produkty za 100 zł, możemy ponieść dodatkowy koszt np. 10 zł za wysyłkę do paczkomatu?
Po drugie dokonajmy analizy dotychczasowej sytuacji. Ustalmy, kiedy darmowa dostawa może przynieść efekty w postaci zwiększania wartości dokonywanych zakupów. Zweryfikujmy, jaka jest obecnie średnia wartość koszyka. Jeśli waha się ona np. na poziomie 100 zł, to dodajmy do tego 30% i ustalmy, że do darmowej dostawy będziemy wymagać zamówień co najmniej na kwotę 130 zł.
Wskazówka: To, od jakiej kwoty ustalamy próg darmowej dostawy, zależy od bardzo wielu czynników jak marże, koszt pozyskania klienta czy asortyment. Nie ma tutaj jednej słusznej wartości.
Pamiętaj: Jeśli nasz sklep już odwiedzają klienci, ale wysokość konwersji nas nie zadowala, darmowa dostawa może w ogóle zachęcić do zakupu.
W Shoper próg darmowej dostawy określamy dla każdego rodzaju przesyłki osobno.
Wchodzimy do zakładki: Ustawienia> Obsługa zamówień >Formy dostawy i edytując wybraną formę odstawy podajemy kwotę, od której będzie dostępna darmowa wysyłka.

W przypadku gdy chcemy, aby pomimo darmowej dostawy doliczana była kwota za sposób płatności (np. pobranie), musimy dodatkowo zaznaczyć odpowiednią opcję (Ustawienia > Produkty > Ustawienia produktów i zaznaczamy opcję „Dodaj koszt płatności pomimo darmowej dostawy”).

Wskazówka: Forma wysyłki przy darmowej dostawie powinna być dla sprzedawcy nie tylko opłacalna, ale także wygodna. Dlatego też najczęściej oferuje się swoim klientom tylko jedną opcję darmowej wysyłki (np. przesyłka kurierska).
Poinformuj klientów o darmowej dostawie
Często sklepy pomimo posiadanej darmowej dostawy nigdzie, (a przynajmniej nie w efektywny sposób) nie informują o tym swoich klientów. Z pewnością dobrze wstawić taką informację na stronie informacyjnej związanej z kosztami dostawy, na info ikonach zamieszczonych na stronie głównej czy podkategoriach, ale także bezpośrednio na stronie koszyka.
W koszyku, który – pamiętajmy – musi być dosyć minimalistyczny, możemy skorzystać z takich rozwiązań jak baner czy moduł darmowej dostawy.
Baner informujący o darmowej dostawie
Poinformować o darmowej dostawie w naszym sklepie możemy za pomocą niedużej grafiki (rodzaj baneru) o wysokości 75-100 pikseli. Warto, aby wygląd grafiki był dopasowany do całej identyfikacji wizualnej naszego sklepu.


Zobacz więcej: Jak zarządzać modułami w Shoper
Pamiętaj: Taką grafikę możemy wykorzystać także np. na karcie produktu czy widoku kategorii.
Mechanizm automatycznie wyliczający kwotę darmowej dostawy
Bardziej rozbudowaną formą statycznej grafiki (baner) będzie z pewnością mechanizm, który pokazuje kwotę darmowej dostawy oraz automatycznie wylicza, ile klientowi brakuje do spełnienia warunku bezpłatnej wysyłki.
Shoper posiada taki mechanizm wśród dostępnych modułów (moduł: Darmowa dostawa)

Domyślnie moduł jest tylko tekstowy, ale jego wygląd można ustawić za pomocą stylu CSS. Poniżej przedstawiamy 3 inspiracje oraz kody, które odpowiadają za poszczególne kreacje. W sklepie Shoper kod wklejamy do Wygląd i treści > Obecny szablon graficzny > Własny kod CSS (ewentualnie w kopi szablonu nad którą obecnie pracujesz)

Kod CSS:
/* moduł darmowej dostawy */
#box_freeshipping {
text-align: center;
font-weight: bold;
font-size: 16px;
border: 3px solid #ff3566;
border-radius: 10px;
padding-bottom: 20px;
}
#box_freeshipping .boxhead {
border-bottom: none;
}
/* moduł darmowej dostawy */

Kod CSS:
/* moduł darmowej dostawy */
#box_freeshipping {
text-align: center;
font-weight: bold;
font-size: 16px;
color: #fff;
background: #FF3566;
border-radius: 35px;
padding-bottom: 15px;
}
#box_freeshipping .boxhead {
display: none;
}
#box_freeshipping .innerbox {
margin-top: 13px;
}
/* koniec: moduł darmowej dostawy */

Kod CSS:
/* moduł darmowej dostawy */
#box_freeshipping {
text-align: center;
font-weight: bold;
font-size: 16px;
color: #fff;
background: #FF3566;
padding-bottom: 15px;
}
#box_freeshipping .innerbox {
margin-top: 13px;
}
#box_freeshipping .boxhead {
border-bottom: none;
}
/* koniec: moduł darmowej dostawy */
Wartości zaczynające się od krzyżyka oznaczają kolory np. #FF3566
Background oznacza kolor tła, color kolor czcionki, a kod koloru wstawiony w linijce border oznacza kolor obramowania. Zamień podane przez nas wartości z przykładów na kolory, które będą odpowiadać twojemu sklepowi.
Proponuj dodatkowe produkty w koszyku
W koszyku warto wykorzystać mechanizmy, których zadaniem będzie zachęcenie klientów do zakupu dodatkowych produktów. Poszczególne mechanizmy różnią się przede wszystkim tym, według jakich reguł prezentują produkty.
Pamiętaj: Wygląd mechanizmów zależy przede wszystkim od ogólnych ustawień szablonów czy projektu graficznego, jaki posiada sklep.
Podstawowe mechanizmy
Podstawowe i nieskomplikowane mechanizmy prezentowania produktów przeznaczone są przede wszystkim dla mniejszych oraz średnich sklepów. Poniżej omówiliśmy kilka możliwych do zastosowania rozwiązań.
Bestsellery – najlepiej sprzedające się w naszym sklepie produkty w zależności od ustawień dotyczących wartości i ilości sprzedanych produktów w określonym czasie. Bestsellery świetnie sprawdzają się jeśli chcemy jeszcze więcej sprzedawać produktów najpopularniejszych w naszym sklepie.
W Shoper poza automatycznymi regułami możemy wskazać konkretne produkty, które chcemy, aby były prezentowane jako bestsellery. To dobre rozwiązanie jeśli mamy jeszcze małą sprzedaż lub chcemy promować tylko określone produkty.
Zobacz: Jak korzystać z bestsellerów w Shoper
Nowości – w przypadku, gdy często pojawiają się u nas nowości i nasi klienci ich wręcz wyczekują, możemy skorzystać z takiego modułu. W zależności od częstotliwości pojawiania się nowych pozycji w naszym asortymencie ustawiamy czas, w jakim są „nowościami”.
W Shoper także i w tym miejscu mamy możliwość ręcznego dodawania produktów.
Zobacz: Jak korzystać z nowości w Shoper
Promocje – jeśli nasz sklep organizuje częste promocje, dobrym pomysłem będzie wykorzystanie właśnie modułu z takimi produktami. Klienci często skuszeni okazyjną ceną, zwiększą wartość koszyka, dokładając do swoich zakupów przeceniony produkt.
Zobacz: Jak dodać produkt do promocji w Shoper
Przykład wykorzystania modułu promocji w koszyku:

Hit dnia/tygodnia – ciekawym rozwiązaniem jest także połączenie promocji z dodatkowym odliczaniem do czasu zakończenia promocji. W przypadku jeśli będziemy chcieli jeszcze mocniej komunikować przecenione produkty z ukazaniem upływającego czasu, warto skorzystać z mechanizmu oferującego taką możliwość.

Wybrany moduł wstawiany na stronie koszyka
Moduły z dodatkowymi produktami powinny pojawić się na stronie koszyka w sposób nieinwazyjny dla całego procesu zakupu. Zatem umieszczamy je w dolnej części strony koszyka lub bocznej kolumnie. Nie należy też przesadzać z ilością modułów czy mechanizmów, których używamy, ponieważ zaczniemy zbytnio rozpraszać klientów.

Zaawansowane mechanizmy
W sytuacji, gdy potrzebujemy większej kontroli lub automatyzacji prezentowanych produktów w koszyku, powinniśmy sięgnąć po zaawansowane mechanizmy. Wybór odpowiedniego rozwiązania jest podyktowany wielkością asortymentu oraz strategią, którą chcemy obrać. Po takie rozwiązania powinny sięgać sklepy średnie oraz duże.
Produkty powiązane – zazwyczaj pokazujemy bezpośrednio na karcie produktu, ale możemy także wykorzystać je bezpośrednio w koszyku. Dużo tutaj zależy od przyjętej strategii i towary możemy powiązywać według kryteriów:
- produkty podobne, warianty – np. do zielonej sukienki proponujemy ten sam model, ale w kolorze czerwonym,
- produkty z zestawu – np. do filiżanek proponujemy cukierniczkę, wazę do zupy i talerze,
- produkty komplementarne, czyli uzupełniające – np. do monitora proponujemy myszkę, klawiaturę i kable,
- zamienniki – np. do oryginalnej obudowy do telefonu proponujemy tańszy zamiennik, na którym mamy większą marżę.
W Shoper produkty powiązane w koszyku możemy prezentować za pomocą aplikacji: powiązane w koszyku
Zobacz: Jak korzystać z produktów powiązanych w Shoper
Wskazówka: Ręczne powiązywanie produktów, chociaż bardziej czasochłonne pozwala sprzedawcy bardzo precyzyjnie określić strategię i wybór produktów.
Automatyczne sugestie produktów
Mając dużą ilość produktów i kategorii, przyda się mechanizm, który automatyzuje sugerowanie produktów w zależności od ustalonych reguł. Sama strategia dobierania produktów pozostaje taka sama jak w przypadku produktów powiązanych. Mimo że takie rozwiązanie może powodować mniejszą precyzję dobierania produktów, to z pewnością zaoszczędzi dużą ilość czasu.
Klienci Shoper mogą skorzystać z aplikacji: automatyczne sugestie produktów
Sugerowanie produktów może się odbywać np. według reguł:
- pomiędzy kategoriami – przykładowo dla butów skórzanych proponujemy preparaty do czyszczenia butów skórzanych,
- produkty z tej samej kategorii, ale z dodatkowymi warunkami – np. ceny, stanu magazynowego, czy promocji.

Wskazówka: Aplikację możemy wykorzystać nie tylko w koszyku, ale również w innych miejscach jak kategorie czy strony produktów.
Pamiętaj: Mechanizmy produktów powiązanych czy automatyczne sugestie można ze sobą łączyć i np. poprzez powiązane proponować zamienniki lub produkty z zestawu, a za pomocą sugestii – produkty uzupełniające.
Marketing automation i zaawansowane algorytmy
Duże sklepy mają do dyspozycji jeszcze bardziej zaawansowane mechanizmy proponowania produktów w zależności od predyspozycji danego klienta i zachowania innych użytkowników. Systemy takie zazwyczaj oparte o algorytmy sztucznej inteligencji, analizują dane behawioralne każdego użytkownika, podejmowane przez nich decyzje czy dokonywane zakupy. Tym samym można zaproponować znacznie bardziej spersonalizowane rekomendacje produktowe.
Wśród takich mechanizmów można wymienić choćbyb Quarticon. Podobne działania mają tzw. inteligentne rekomendacje będące częścią marketing automation – to już jednak temat na osobny artykuł.
Pamiętaj: Zaawansowane systemy bazują na zachowaniach innych użytkowników w naszym sklepie internetowym i potrzebują odpowiedniej ilości danych, zakupów i ruchu. Zatem przeznaczone są dla średnich i dużych sklepów.
Próbki, gratisy, ubezpieczenie…
W koszyku możemy także zaproponować uniwersalne produkty, które zwiększają wartość zakupów, ale także polepszają odbiór naszego sklepu.
Wśród najpopularniejszych w tym miejscu możemy wymienić:
- próbki konkretnych produktów lub zestawy próbek,
- drukowany katalog naszych produktów,
- pakowanie na prezent,
- opakowanie zero waste,
- ubezpieczenie przesyłki,
- uniwersalne przedłużenie gwarancji,
- akcje charytatywne np. karma dla pobliskiego schroniska,
- wybrany produkt.
Do prezentacji takich produktów klienci Shoper mogą skorzystać z aplikacji: HotBasket dodatki w koszyku
Inspiracja: Przykładowe wykorzystanie aplikacji HotBasket

Podsumowanie
Powyżej przedstawiliśmy kilka rozwiązań i mechanizmów jakie warto wprowadzić na stronie koszyka, aby podnosić wartość sprzedaży jak i sam współczynnik konwersji. Twoim zadaniem będzie wybrać te najbardziej dopasowane do branży, wielkości prowadzonego sklepu czy efektów jakie chcesz osiągnąć. Pamiętaj także, że np. w przypadku proponowania produktów w koszyku wystarczy jedno lub dwa rozwiązania – a w miarę rozwoju sklepu lub zmiany strategii, można wybrać coś nowego.