Koszyk, który sprzedaje skuteczniej i więcej

Inne – średniozaawansowany
● ● ●
Inne11 minut czytania

Czego dowiesz się z poradnika:

  • jak wprowadzić darmową dostawę i jak ją prezentować;
  • jakie pokazywać dodatkowe produkty w koszyku;
  • jakie mechanizmy wybrać w zależności od osiągnięcia pożądanego efektu.

 

Przeprowadziliśmy podstawowe ustawienia koszyka według najlepszych praktyk na rynku? Klienci odwiedzają nasz sklep i dokonują już zakupów? Pojawia się kolejne pytanie: czy można wyciągnąć dzięki stronie koszyka i mechanizmom z nim związanych jeszcze więcej?

Wprowadź darmową dostawę

Jak podaje raport Gemius za rok 2019, trzecią najpopularniejszą formą dostawy, która zachęca klientów do częstszych zakupów w internecie, jest darmowa dostawa do domu – wskazało na nią aż 59% badanych. Powiedzmy sobie szczerze: nie potrzeba zaawansowanych badań do stwierdzenia, że jako klienci niezbyt lubimy płacić za dostawę.

 

Natomiast dla sprzedawcy darmowa dostawa wiąże się z dodatkowymi kosztami i powinna być uzasadniona nie tylko oczekiwaniami klienta, ale także kwestiami finansowymi.

Po pierwsze należy określić punkt opłacalności na podstawie średnich marż na naszych produktach. Czy sprzedając produkty za 100 zł, możemy ponieść dodatkowy koszt np. 10 zł za wysyłkę do paczkomatu?

 

Po drugie dokonajmy analizy dotychczasowej sytuacji. Ustalmy, kiedy darmowa dostawa może przynieść efekty w postaci zwiększania wartości dokonywanych zakupów. Zweryfikujmy, jaka jest obecnie średnia wartość koszyka. Jeśli waha się ona np. na poziomie 100 zł, to dodajmy do tego 30% i ustalmy, że do darmowej dostawy będziemy wymagać zamówień co najmniej na kwotę 130 zł.

 

ikona: pomysłWskazówka: To, od jakiej kwoty ustalamy próg darmowej dostawy, zależy od bardzo wielu czynników jak marże, koszt pozyskania klienta czy asortyment. Nie ma tutaj jednej słusznej wartości.



ikona: pomysłPamiętaj: Jeśli nasz sklep już odwiedzają klienci, ale wysokość konwersji nas nie zadowala, darmowa dostawa może w ogóle zachęcić do zakupu.


W Shoper próg darmowej dostawy określamy dla każdego rodzaju przesyłki osobo.
Wchodzimy do zakładki: Konfiguracja > Sprzedaż i Dostawy > Dostawy i na wybranej przez nas dostawie podajemy kwotę, od której będzie dostępna darmowa wysyłka.

 

próg darmowej dostawy

 

W przypadku gdy chcemy, aby pomimo darmowej dostawy doliczana była kwota za sposób płatności (np. pobranie), musimy dodatkowo zaznaczyć odpowiednią opcję (Konfiguracja > Asortyment i zaznaczamy opcję „Dodaj koszt płatności pomimo darmowej dostawy”).

 

opłata za płatność

 

ikona: pomysłWskazówka: Forma wysyłki przy darmowej dostawie powinna być dla sprzedawcy nie tylko opłacalna, ale także wygodna. Dlatego też najczęściej oferuje się swoim klientom tylko jedną opcję darmowej wysyłki (np. przesyłka kurierska).

 

Poinformuj klientów o darmowej dostawie


Często sklepy pomimo posiadanej darmowej dostawy nigdzie, (a przynajmniej nie w efektywny sposób) nie informują o tym swoich klientów. Z pewnością dobrze wstawić taką informację na stronie informacyjnej związanej z kosztami dostawy, na info ikonach zamieszczonych na stronie głównej czy podkategoriach, ale także bezpośrednio na stronie koszyka.

W koszyku, który – pamiętajmy – musi być dosyć minimalistyczny, możemy skorzystać z takich rozwiązań jak baner czy moduł darmowej dostawy.

Baner informujący o darmowej dostawie

Poinformować o darmowej dostawie w naszym sklepie możemy za pomocą niedużej grafiki (rodzaj baneru) o wysokości 75-100 pikseli. Warto, aby wygląd grafiki był dopasowany do całej identyfikacji wizualnej naszego sklepu.

 

darmowa dostawa - inspiracja 1
inspiracja 1 – sklep testowy

 

Inspiracja 2
inspiracja 2 – mpconcept.pl

 

ikona: zobacz równieżZobacz więcej: Jak zarządzać modułami w Shoper



ikona: pamiętajPamiętaj: Taką grafikę możemy wykorzystać także np. na karcie produktu czy widoku kategorii.

 

Mechanizm automatycznie wyliczający kwotę darmowej dostawy

Bardziej rozbudowaną formą statycznej grafiki (baner) będzie z pewnością mechanizm, który pokazuje kwotę darmowej dostawy oraz automatycznie wylicza, ile klientowi brakuje do spełnienia warunku bezpłatnej wysyłki.

Shoper posiada taki mechanizm wśród dostępnych modułów.

 

darmowa dostawa – moduł

 

Domyślnie moduł jest tylko tekstowy, ale jego wygląd  można ustawić za pomocą stylu CSS. Poniżej przedstawiamy 3 inspiracje oraz kody, które odpowiadają za poszczególne kreacje. W sklepie Shoper kod wklejamy do Styl graficzny & Nawigacja > Aktywny styl graficzny > Własny kod CSS.

 

Inspiracja 1

Kod CSS:

 /* moduł darmowej dostawy */
#box_freeshipping {
text-align: center;
font-weight: bold;
font-size: 16px;
border: 3px solid #ff3566;
border-radius: 10px;
padding-bottom: 20px;
}
#box_freeshipping .boxhead {
border-bottom: none;
}
/* moduł darmowej dostawy */

 

Inspiracja 2

Kod CSS:

/* darmowa dostawa */
#box_freeshipping {
text-align: center;
font-weight: bold;
font-size: 16px;
color: #fff;
background: #FF3566;
border-radius: 35px;
padding-bottom: 15px;
}
#box_freeshipping .boxhead {
display: none;
}
#box_freeshipping .innerbox {
margin-top: 13px;
}
/* koniec: darmowa dostawa */

 

Inspiracja 3

Kod CSS:

/* darmowa dostawa */
#box_freeshipping {
text-align: center;
font-weight: bold;
font-size: 16px;
color: #fff;
background: #FF3566;
padding-bottom: 15px;
}
#box_freeshipping .innerbox {
margin-top: 13px;
}
#box_freeshipping .boxhead {
border-bottom: none;
}
/* koniec: darmowa dostawa */

 

Wartości zaczynające się od krzyżyka oznaczają kolory np. #FF3566
Background oznacza kolor tła, color kolor czcionki, a kod koloru wstawiony w linijce border oznacza kolor obramowania. Zamień podane przez nas wartości z przykładów na kolory, które będą odpowiadać twojemu sklepowi.

Proponuj dodatkowe produkty w koszyku


W koszyku warto wykorzystać mechanizmy, których zadaniem będzie zachęcenie klientów do zakupu dodatkowych produktów. Poszczególne mechanizmy różnią się przede wszystkim tym, według jakich reguł prezentują produkty.



ikona: pamiętajPamiętaj: Wygląd mechanizmów zależy przede wszystkim od ogólnych ustawień szablonów czy projektu graficznego, jaki posiada sklep.

Podstawowe mechanizmy

Podstawowe i nieskomplikowane mechanizmy prezentowania produktów przeznaczone są przede wszystkim dla mniejszych oraz średnich sklepów. Poniżej omówiliśmy kilka możliwych do zastosowania rozwiązań.


Bestsellery – najlepiej sprzedające się w naszym sklepie produkty w zależności od ustawień dotyczących wartości i ilości sprzedanych produktów w określonym czasie. Bestsellery świetnie sprawdzają się jeśli chcemy jeszcze więcej sprzedawać produktów najpopularniejszych w naszym sklepie.

W Shoper poza automatycznymi regułami możemy wskazać konkretne produkty, które chcemy, aby były prezentowane jako bestsellery. To dobre rozwiązanie jeśli mamy jeszcze małą sprzedaż lub chcemy promować tylko określone produkty.

 

ikona: zobacz równieżZobacz: Jak korzystać z bestsellerów w Shoper

 

Nowości – w przypadku, gdy często pojawiają się u nas nowości i nasi klienci ich wręcz wyczekują, możemy skorzystać z takiego modułu. W zależności od częstotliwości pojawiania się nowych pozycji w naszym asortymencie ustawiamy czas, w jakim są „nowościami”.
W Shoper także i w tym miejscu mamy możliwość ręcznego dodawania produktów.

 

ikona: zobacz równieżZobacz: Jak korzystać z nowości w Shoper 

 

Promocje – jeśli nasz sklep organizuje częste promocje, dobrym pomysłem będzie wykorzystanie właśnie modułu z takimi produktami. Klienci często skuszeni okazyjną ceną, zwiększą wartość koszyka, dokładając do swoich zakupów przeceniony produkt.

 

ikona: zobacz równieżZobacz: Jak dodać produkt do promocji w Shoper 

 

Przykład wykorzystania modułu promocji w koszyku:

 

promocje w koszyku

 

Hit dnia/tygodnia – ciekawym rozwiązaniem jest także połączenie promocji z dodatkowym odliczaniem do czasu zakończenia promocji. W przypadku jeśli będziemy chcieli jeszcze mocniej komunikować przecenione produkty z ukazaniem upływającego czasu, warto skorzystać z mechanizmu oferującego taką możliwość.

 

Hit dnia
Sprawdź rozwiązanie dostępne w Shoper: aplikacja Hit Dnia

Wybrany moduł wstawiany na stronie koszyka

Moduły z dodatkowymi produktami powinny pojawić się na stronie koszyka w sposób nieinwazyjny dla całego procesu zakupu. Zatem umieszczamy je w dolnej części strony koszyka lub bocznej kolumnie. Nie należy też przesadzać z ilością modułów czy mechanizmów, których używamy, ponieważ zaczniemy zbytnio rozpraszać klientów.

 

dodatkowe produkty – w koszyku

Zaawansowane mechanizmy

W sytuacji, gdy potrzebujemy większej kontroli lub automatyzacji  prezentowanych produktów w koszyku, powinniśmy sięgnąć po zaawansowane mechanizmy. Wybór odpowiedniego rozwiązania jest podyktowany wielkością asortymentu oraz strategią, którą chcemy obrać. Po takie rozwiązania powinny sięgać sklepy średnie oraz duże.

Produkty powiązane zazwyczaj pokazujemy bezpośrednio na karcie produktu, ale możemy także wykorzystać je bezpośrednio w koszyku. Dużo tutaj zależy od przyjętej strategii i towary możemy powiązywać według kryteriów:

  • produkty podobne, warianty – np. do zielonej sukienki proponujemy ten sam model, ale w kolorze czerwonym,
  • produkty z zestawu – np. do filiżanek proponujemy cukierniczkę, wazę do zupy i talerze,
  • produkty komplementarne, czyli uzupełniające – np. do monitora proponujemy myszkę, klawiaturę i kable,
  • zamienniki – np. do oryginalnej obudowy do telefonu proponujemy tańszy zamiennik, na którym mamy większą marżę.

 

W Shoper produkty powiązane w koszyku możemy prezentować za pomocą aplikacji: powiązane w koszyku

 

ikona: zobacz równieżZobacz: Jak korzystać z produktów powiązanych w Shoper

 

ikona: pomysłWskazówka: Ręczne powiązywanie produktów, chociaż bardziej czasochłonne pozwala sprzedawcy bardzo precyzyjnie określić strategię i wybór produktów. 

 

Automatyczne sugestie produktów

Mając dużą ilość produktów i kategorii, przyda się mechanizm, który automatyzuje sugerowanie produktów w zależności od ustalonych reguł. Sama strategia dobierania produktów pozostaje taka sama jak w przypadku produktów powiązanych. Mimo że takie rozwiązanie może powodować mniejszą precyzję dobierania produktów, to z pewnością zaoszczędzi dużą ilość czasu.

 

Klienci Shoper mogą skorzystać z aplikacji: automatyczne sugestie produktów

 

Sugerowanie produktów może się odbywać np. według reguł:

  • pomiędzy kategoriami – przykładowo dla butów skórzanych proponujemy preparaty do czyszczenia butów skórzanych,
  • produkty z tej samej kategorii, ale z dodatkowymi warunkami – np. ceny, stanu magazynowego, czy promocji.

 

automatyczne sugestie

 

ikona: pomysłWskazówka: Aplikację możemy wykorzystać nie tylko w koszyku, ale również w innych miejscach jak kategorie czy strony produktów.

 

ikona: pomysłPamiętaj: Mechanizmy produktów powiązanych czy automatyczne sugestie można ze sobą łączyć i np. poprzez powiązane proponować zamienniki lub produkty z zestawu, a za pomocą sugestii – produkty uzupełniające.

 

Marketing automation i zaawansowane algorytmy

Duże sklepy mają do dyspozycji jeszcze bardziej zaawansowane mechanizmy proponowania produktów w zależności od predyspozycji danego klienta i zachowania innych użytkowników. Systemy takie zazwyczaj oparte o algorytmy sztucznej inteligencji, analizują dane behawioralne każdego użytkownika, podejmowane przez nich decyzje czy dokonywane zakupy. Tym samym można zaproponować znacznie bardziej spersonalizowane rekomendacje produktowe.

Wśród takich mechanizmów można wymienić GoPrediction lub Quarticon. Podobne działania mają tzw. inteligentne rekomendacje będące częścią marketing automation – to już jednak temat na osobny artykuł.

 

ikona: pomysłPamiętaj: Zaawansowane systemy bazują na zachowaniach innych użytkowników w naszym sklepie internetowym i potrzebują odpowiedniej ilości danych, zakupów i ruchu. Zatem przeznaczone są dla średnich i dużych sklepów.

 

Próbki, gratisy, ubezpieczenie…

W koszyku możemy także zaproponować uniwersalne produkty, które zwiększają wartość zakupów, ale także polepszają odbiór naszego sklepu.

Wśród najpopularniejszych w tym miejscu możemy wymienić:

  • próbki konkretnych produktów lub zestawy próbek,
  • drukowany katalog naszych produktów,
  • pakowanie na prezent,
  • opakowanie zero waste,
  • ubezpieczenie przesyłki,
  • uniwersalne przedłużenie gwarancji,
  • akcje charytatywne np. karma dla pobliskiego schroniska, 
  • wybrany produkt.

 

Do prezentacji takich produktów klienci Shoper mogą skorzystać z aplikacji: HotBasket dodatki w koszyku

 

ikona: pomysłInspiracja: Przykładowe wykorzystanie aplikacji HotBasket

 

aplikacja HotBasket

Podsumowanie

Powyżej przedstawiliśmy kilka rozwiązań i mechanizmów jakie warto wprowadzić na stronie koszyka, aby podnosić wartość sprzedaży jak i sam współczynnik konwersji. Twoim zadaniem będzie wybrać te najbardziej dopasowane do branży, wielkości prowadzonego sklepu czy efektów jakie chcesz osiągnąć. Pamiętaj także, że np. w przypadku proponowania produktów w koszyku wystarczy jedno lub dwa rozwiązania – a w miarę rozwoju sklepu lub zmiany strategii, można wybrać coś nowego.