Jak wyróżnić sklep internetowy?

Inne – początkujący
Inne | 5 minut

Czego dowiesz się z poradnika:

  • jakie pytania zadać sobie przygotowując sklep na przyjęcie klienta;
  • dlaczego cena zwykle nie może być głównym atutem sklepu;
  • jakie kwestie związane z procesem zamówienia warto komunikować w sklepie;
  • poznasz ciekawe przykłady wraz z krótką analizą.

Może i jesteś, ale cię nie widać

Założenie nawet najbardziej użytecznego, pięknego i szybkiego sklepu internetowego nie załatwi sprzedaży. Czymś naturalnym, a jednak często traktowanym po macoszemu jest mądra inwestycja w marketing. Mądra dlatego, że sprzedażowe komunikaty i ciągłe informowanie o promocjach i nowościach na dłuższą metę nie rozwinie twojej marki. Wystartujmy więc od ważnego pytania – niezależnie od tego, czy już masz sklep, czy dopiero planujesz jego otwarcie:

Dlaczego klient ma kupić akurat u ciebie, a nie w konkurencyjnym sklepie lub galerii handlowej?

Jeżeli nie umiesz znaleźć odpowiedzi na to pytanie lub jest nią wyłącznie niska cena – STOP! Uważnie się zastanów, sięgnij po kartkę i długopis i spisz swoje pomysły.

Kwestia ceny

Przy okazji, dlaczego niska cena nie może być głównym wyróżnikiem sklepu?

Jeżeli sprzedajesz produkt oferowany również w innych sklepach lub działasz w modelu dropshipping, nie możesz wiecznie obniżać ceny i schodzić do zupełnie nieopłacalnych marż. Musisz założyć, że na rynku panują takie same ceny. Zdecyduj się więc na świadome zarządzanie nimi i sporadyczne, przemyślane promocje. Produkty w niższych cenach dobrze również wyświetlić w porównywarkach cenowych czy reklamie produktowej w Google.

Pamiętaj też, że należy uwzględnić nie tylko samą marżę, a finalny koszt pozyskania klienta.

Dopiero dodatkowymi wartościami i prezentowanymi korzyściami możesz lojalizować klienta i skłaniać do dłuższego związania się ze sklepem – a przecież chodzi o budowanie e-biznesu w dłuższej, rozwojowej perspektywie.

Jak wyróżnić sklep internetowy?

Zaczniemy od wyróżników „technicznych” – związanych bezpośrednio z procesem zamówienia i zamawianym produktem. Korzyści możemy komunikować w formie ikon w sklepie internetowym.

Przykłady sklepów, na których możesz znaleźć dobry sposób komunikowania wyróżników na ikonach:

Ikony to tylko przykład. Oczywiście można też zdecydować się na inne miejsca: przeznaczone do tego celu banery reklamowe (slider), grafika w bocznym menu itd.

Poniżej znajdziesz listę ciekawych przykładów korzyści. Możesz rozważyć wprowadzenie wybranych w swoim sklepie. Pamiętaj, że ich wdrożenie i zakomunikowanie to jeszcze nie wszystko. Są jednym z elementów strategii marketingowej.

  • Darmowa dostawa na cały asortyment
  • Darmowa dostawa od 100 zł
  • Fachowa pomoc 24/7
  • Szybka wysyłka w 24 h
  • Produkt ekologiczny
  • Produkt polski
  • Unikatowe produkty
  • Nie znajdziesz nigdzie indziej!
  • Od 5 lat na rynku
  • 99% klientów nas poleca
  • 100 wyjątkowych produktów w ofercie
  • Ręcznie wykonane
  • Pakowane z czułością
  • Najnowsze trendy
  • Bezpłatny zwrot aż do 30 dni
  • 5% rabatu na pierwsze zakupy
  • 5% zniżki z kodem rabatowym PROMO5
  • 20 zł za zapis do newslettera

Nie zapomnij zadbać o jasny przekaz – klient nie będzie poświęcać czasu, aby doszukiwać się najważniejszych komunikatów na stronie i aby zrozumieć, co autor miał na myśli. Dlatego pamiętaj też o dwóch poniższych punktach:

  • proste i krótkie komunikaty,
  • wyróżnienie najważniejszych cech sklepu w dobrze dostępnych miejscach.

Weź również pod uwagę, że w miarę rozwoju standardów w e-commerce klienci powoli przestają traktować niektóre z tych elementów jako wyróżnik – stają się one koniecznością (jak zróżnicowane formy płatności).


Powiedzmy sobie coś jeszcze o innych zagadnieniach technicznych, które są ważne dla sklepu, ale nie zawsze nadają się na komunikowanie w postaci dodatkowej grafiki/ikony.

  • przejrzysta i oryginalna szata graficzna
  • zróżnicowane formy dostawy
  • różne formy płatności
  • jasno wprowadzone atrybuty i warianty, pozwalające jak najszybciej wyszukać pożądane produkty
  • programy lojalnościowe
  • dodatkowe funkcjonalności np. możliwość zapisania koszyka czy czytelna prezentacja produktów powiązanych w koszyku
  • czytelne wyróżnienie rekomendacji od innych klientów
  • proste i przejrzyste menu

Zobaczmy to na przykładzie

Zwróćmy jeszcze uwagę na pewien przykład, do którego łatwo możesz się odnieść:

Bambole - przykład
bambole.pl – sklep z lalkami – kliknij, aby powiększyć animację

Zastosowano tu kilka ważnych elementów:

  • piękne zdjęcie główne na stronie (Pamiętaj, nie musi być twoje! Możesz skorzystać z darmowych banków zdjęć.),
  • przejrzyste i czytelne menu kurtynowe,
  • wyraźne wyróżnienie szczególnych okazji i nowości,
  • zachęcanie do szybkiego zamówienia poprzez licznik u góry strony,
  • wyraźne wezwanie do działania na głównym zdjęciu.

Wyróżniki, które omówiliśmy w poradniku mogą być warte użycia w niektórych przekazach marketingowych. Dodatkowo, gdy wydajesz budżet na działania promocyjne dobrze przygotowanego sklepu, z jasnymi wyróżnikami – jest mniejsza szansa, że go „przepalisz”.

Kwestia produktu

Pamiętaj, że produkt sam w sobie też może być wyróżnikiem – niezależnie od tego, czy jest twojej produkcji, czy np. od hurtowni. Znalezienie niszy, asortymentu nietypowego a pożądanego przez wybraną grupę docelową może być kluczowym elementem pomysłu na rozwój biznesu.

Unikatowe, pomocne treści

Powiedzieliśmy sobie o cechach typowo „technicznych” – związanych z procesem zamówienia czy sklepem samym w sobie. Nie zapominajmy o równie ważnych wartościach, które możesz wdrożyć na potrzeby swojego e-biznesu.

Zobacz również: Jak wyróżnić sklep internetowy? O wartościowych treściach.