Czego dowiesz się z poradnika:
- jakie pytania zadać sobie przygotowując sklep na przyjęcie klienta;
- dlaczego cena zwykle nie może być głównym atutem sklepu;
- jakie kwestie związane z procesem zamówienia warto komunikować w sklepie;
- poznasz ciekawe przykłady wraz z krótką analizą.
Może i jesteś, ale cię nie widać
Założenie nawet najbardziej użytecznego, pięknego i szybkiego sklepu internetowego nie załatwi sprzedaży. Czymś naturalnym, a jednak często traktowanym po macoszemu jest mądra inwestycja w marketing. Mądra dlatego, że sprzedażowe komunikaty i ciągłe informowanie o promocjach i nowościach na dłuższą metę nie rozwinie twojej marki. Wystartujmy więc od ważnego pytania – niezależnie od tego, czy już masz sklep, czy dopiero planujesz jego otwarcie:
Dlaczego klient ma kupić akurat u ciebie, a nie w konkurencyjnym sklepie lub galerii handlowej?
Jeżeli nie umiesz znaleźć odpowiedzi na to pytanie lub jest nią wyłącznie niska cena – STOP! Uważnie się zastanów, sięgnij po kartkę i długopis i spisz swoje pomysły.
Kwestia ceny
Przy okazji, dlaczego niska cena nie może być głównym wyróżnikiem sklepu?
Jeżeli sprzedajesz produkt oferowany również w innych sklepach lub działasz w modelu dropshipping, nie możesz wiecznie obniżać ceny i schodzić do zupełnie nieopłacalnych marż. Musisz założyć, że na rynku panują takie same ceny. Zdecyduj się więc na świadome zarządzanie nimi i sporadyczne, przemyślane promocje. Produkty w niższych cenach dobrze również wyświetlić w porównywarkach cenowych czy reklamie produktowej w Google.
Pamiętaj też, że należy uwzględnić nie tylko samą marżę, a finalny koszt pozyskania klienta.
Dopiero dodatkowymi wartościami i prezentowanymi korzyściami możesz lojalizować klienta i skłaniać do dłuższego związania się ze sklepem – a przecież chodzi o budowanie e-biznesu w dłuższej, rozwojowej perspektywie.
Jak wyróżnić sklep internetowy?
Zaczniemy od wyróżników „technicznych” – związanych bezpośrednio z procesem zamówienia i zamawianym produktem. Korzyści możemy komunikować w formie ikon w sklepie internetowym.
Przykłady sklepów, na których możesz znaleźć dobry sposób komunikowania wyróżników na ikonach:
- zapato.com.pl
- promil-lab.pl (po najechaniu na fiszkę Dlaczego my?)
- etrampoliny.pl
- zaciskowe.pl (belka z lewej strony)
- mpconcept.pl
Ikony to tylko przykład. Oczywiście można też zdecydować się na inne miejsca: przeznaczone do tego celu banery reklamowe (slider), grafika w bocznym menu itd.
Poniżej znajdziesz listę ciekawych przykładów korzyści. Możesz rozważyć wprowadzenie wybranych w swoim sklepie. Pamiętaj, że ich wdrożenie i zakomunikowanie to jeszcze nie wszystko. Są jednym z elementów strategii marketingowej.
- Darmowa dostawa na cały asortyment
- Darmowa dostawa od 100 zł
- Fachowa pomoc 24/7
- Szybka wysyłka w 24 h
- Produkt ekologiczny
- Produkt polski
- Unikatowe produkty
- Nie znajdziesz nigdzie indziej!
- Od 5 lat na rynku
- 99% klientów nas poleca
- 100 wyjątkowych produktów w ofercie
- Ręcznie wykonane
- Pakowane z czułością
- Najnowsze trendy
- Bezpłatny zwrot aż do 30 dni
- 5% rabatu na pierwsze zakupy
- 5% zniżki z kodem rabatowym PROMO5
- 20 zł za zapis do newslettera
Nie zapomnij zadbać o jasny przekaz – klient nie będzie poświęcać czasu, aby doszukiwać się najważniejszych komunikatów na stronie i aby zrozumieć, co autor miał na myśli. Dlatego pamiętaj też o dwóch poniższych punktach:
- proste i krótkie komunikaty,
- wyróżnienie najważniejszych cech sklepu w dobrze dostępnych miejscach.
Weź również pod uwagę, że w miarę rozwoju standardów w e-commerce klienci powoli przestają traktować niektóre z tych elementów jako wyróżnik – stają się one koniecznością (jak zróżnicowane formy płatności).
Powiedzmy sobie coś jeszcze o innych zagadnieniach technicznych, które są ważne dla sklepu, ale nie zawsze nadają się na komunikowanie w postaci dodatkowej grafiki/ikony.
- przejrzysta i oryginalna szata graficzna
- zróżnicowane formy dostawy
- różne formy płatności
- jasno wprowadzone atrybuty i warianty, pozwalające jak najszybciej wyszukać pożądane produkty
- programy lojalnościowe
- dodatkowe funkcjonalności np. możliwość zapisania koszyka czy czytelna prezentacja produktów powiązanych w koszyku
- czytelne wyróżnienie rekomendacji od innych klientów
- proste i przejrzyste menu
Zobaczmy to na przykładzie
Zwróćmy jeszcze uwagę na pewien przykład, do którego łatwo możesz się odnieść:

Zastosowano tu kilka ważnych elementów:
- piękne zdjęcie główne na stronie (Pamiętaj, nie musi być twoje! Możesz skorzystać z darmowych banków zdjęć.),
- przejrzyste i czytelne menu kurtynowe,
- wyraźne wyróżnienie szczególnych okazji i nowości,
- zachęcanie do szybkiego zamówienia poprzez licznik u góry strony,
- wyraźne wezwanie do działania na głównym zdjęciu.
Wyróżniki, które omówiliśmy w poradniku mogą być warte użycia w niektórych przekazach marketingowych. Dodatkowo, gdy wydajesz budżet na działania promocyjne dobrze przygotowanego sklepu, z jasnymi wyróżnikami – jest mniejsza szansa, że go „przepalisz”.
Kwestia produktu
Pamiętaj, że produkt sam w sobie też może być wyróżnikiem – niezależnie od tego, czy jest twojej produkcji, czy np. od hurtowni. Znalezienie niszy, asortymentu nietypowego a pożądanego przez wybraną grupę docelową może być kluczowym elementem pomysłu na rozwój biznesu.
Unikatowe, pomocne treści
Powiedzieliśmy sobie o cechach typowo „technicznych” – związanych z procesem zamówienia czy sklepem samym w sobie. Nie zapominajmy o równie ważnych wartościach, które możesz wdrożyć na potrzeby swojego e-biznesu.
Zobacz również: Jak wyróżnić sklep internetowy? O wartościowych treściach.