Atrybuty produktów i ich filtrowanie w sklepie internetowym

Inne – początkujący

Czego dowiesz się z tego poradnika:

  • co to jest atrybut i czym się różni od wariantu,
  • jakie funkcje pełni atrybut w sklepie,
  • w jaki sposób wykorzystać potencjał atrybutu produktu.

Czym są atrybuty produktów i jakie pełnią funkcje?

Jak podaje Wikipedia, atrybut to: „Cecha (własność, właściwość) osoby lub rzeczy, która wyróżnia ją spośród innych”. W ujęciu sklepu internetowego atrybut jest rozumiany nieco inaczej. Jest to niezbywalna i niezmienna cecha produktu. Na przykładzie modelu buta, atrybutem będzie materiał, z jakiego został wykonany, np. zamsz. Atrybut często jest mylony z wariantem, choć różnica między nimi jest zasadnicza. Wariant w odróżnieniu od atrybutu to cecha zmienna produktu. Posługując się kolejny raz przykładem buta, wariantem będzie jego rozmiar lub kolor, które zazwyczaj można samemu wybrać dokonując zakupu.

Atrybuty produktu w sklepie internetowym pełnią dwojaką funkcję. Pierwszą z nich jest dostarczanie informacji. Dzięki nim dowiadujemy się, jakie są parametry techniczne danego produktu, np. komputera czy obrazu. Tego typu informacje najczęściej znajdują się w obrębie karty produktu i przybierają formę czytelnej tabeli.

Druga istotna funkcja jaką pełnią atrybuty to możliwość wykorzystania ich jako filtry. Dzięki nim można ograniczyć listę przeglądanych produktów, do tylko tych, które spełniają określone, pożądane przez kupującego parametry.

Filtry są szczególnie przydatne w sklepach o dużej liczbie produktów. Pozwalają kupującym zaoszczędzić sporo czasu, dzięki zmniejszeniu ilości produktów wyświetlanych na stronie kategorii. Czytelne i nieskomplikowane filtry mają także pozytywny wpływ na przyjazną nawigację w sklepie.

Wyobraź sobie, że poszukujesz nowego laptopa do pracy, a w szerokiej kategorii „Laptopy” znajduje się kilkadziesiąt różnych produktów o różnych parametrach. Interesują cię komputery o konkretnej przekątnej ekranu, pojemności dysku twardego i ilości pamięci RAM. Z filtrów wybierasz parametry, dzięki czemu lista produktów znacznie się zmniejsza i pozostają na niej tylko te produkty, które posiadają poszukiwane przez ciebie podzespoły.

Jeśli posiadasz oprogramowanie Shoper to możesz w łatwy sposób, za pomocą specjalnego modułu, wyświetlać zarówno atrybuty, jak i warianty w postaci filtrów. Moduł ten to „Opcje przeglądania” i znajdziesz go w panelu administracyjnym, w miejscu gdzie zarządza się modułami w sklepie, czyli Wygląd i treści > Wygląd sklepu > Obecny szablon graficzny > Moduły.
Moduł „Opcje przeglądania” umieszczany jest w widoku listy produktów, w lewej kolumnie.

Umieszczenie tego modułu w lewej kolumnie spowoduje, że będzie on widoczny na komputerach typu „desktop”, jednak w wersji mobilnej nie będzie on dostępny. Dzieje się tak, ponieważ na urządzeniach mobilnych o mniejszej szerokości ekranu, zawartość lewej i prawej kolumny jest ukrywana.
Pierwszym rozwiązaniem jest przeniesienie modułu „Opcji przeglądania” do centralnej części strony. Dzięki temu moduł będzie widoczny zarówno w wersji desktop, jak i w wersji mobile. 

Wysuwane opcje filtrowania na urządzeniach mobilnych

Jeśli jednak z jakiegoś powodu nie chcesz przenosić „Opcji przeglądania” do środkowej części strony to rozwiązaniem będzie dla ciebie aplikacja „Filtry w wersji mobile”.

Dowiedz się więcej na temat aplikacji.

Za jej pomocą twoi klienci na telefonach zobaczą dodatkowe wysuwane zakładki, dzięki którym będą mogli filtrować produkty.

Jak wyglądają dobrze skonfigurowane opcje przeglądania w sklepie ?

Poniżej znajdziesz przykłady sklepów z dobrze zorganizowanymi filtrami, którymi możesz się zainspirować.

Kliknij tutaj aby sprawdzić działanie filtrów w „Sklepie na wzór”.

Ustawienie modułu z filtrami na stronie to ostatnia czynność, którą administrator musi wykonać. Jednak aby moduł mógł poprawnie działać i wyświetlać filtry konieczne jest wcześniejsze przypisanie atrybutów do produktów.
Jeśli posiadasz oprogramowanie Shoper, to dzięki poniższemu artykułowi pomocy dowiesz się w jaki sposób przypisać atrybuty do produktu.

Zobacz jak dodać atrybuty w sklepie Shoper.

Zarządzanie atrybutami przy dużej ilości produktów

W sklepach internetowych gdzie ilość produktów sięga kilku tysięcy lub więcej, dobrym rozwiązaniem będzie wykorzystanie aplikacji, dzięki której możliwe będzie masowe przypisanie atrybutów do produktów.

Czytaj więcej o szybkiej edycji atrybutów.

Czytaj więcej o imporcie i exporcie atrybutów.

Porównywanie produktów przy wykorzystaniu atrybutów

Skrupulatne przypisywanie atrybutów oprócz czytelnego przedstawienia kluczowych informacji o produkcie i ułatwienia ich odszukania, daje jeszcze jedną możliwość, którą często wykorzystują klienci niezdecydowani – porównywanie produktów.

Dzięki specjalnym aplikacjom uruchomisz w sklepie możliwość porównywania produktów między sobą. Porównanie produktów odbywa się w oparciu o atrybuty do nich przypisane.

Aplikacja firmy Flexcommerce pozwala na porównanie do 3 produktów. Konfigurując aplikację jesteś w stanie zmieniać kolory poszczególnych elementów i umiejscowienie przycisku wyzwalającego porównanie produktów.

Dowiedz się więcej o aplikacji.

Aplikacja firmy WebCoders daje możliwość porównania do 5 produktów maksymalnie. Z poziomu ustawień aplikacji jest możliwość zmiany maksymalnej liczby porównywanych produktów, a także trybu wyświetlania modułu porównującego produkty.

Przeczytaj więcej na temat aplikacji.

Niezależnie od tego ile w twoim sklepie znajduje się produktów, przeanalizuj dokładnie asortyment oraz drzewo kategorii i zaplanuj cały proces dodawania atrybutów. Zastanów się, które cechy produktów są ważne dla klientów podczas ich przeglądania oraz czy filtry realizują ich potrzeby. Nie myśl szablonowo. Sprawdź konkurencyjne sklepy. Stwórz możliwość filtrowania przy wykorzystaniu cech związanych z przeznaczeniem produktu, sposobem jego wykorzystania czy porą roku, w której się najlepiej sprawdzi.
Warto poświęcić dużo czasu na organizację atrybutów i filtrów, aby później nie musieć wywracać funkcjonowania sklepu do góry nogami.