Czego dowiesz się z poradnika:
- jakie są rodzaje zdjęć produktowych;
- czego nie wolno stosować na zdjęciach produktów;
- jaki powinien być maksymalny rozmiar zdjęcia w pikselach;
- jaka powinna być maksymalna waga zdjęcia w kilobajtach/megabajtach;
- jaka jest różnica między formatami JPG i PNG;
- jak łatwo poprawić zdjęcia.
Kupujemy oczami
Nie da się ukryć, że sercem karty produktu jest zdjęcie. Zdjęcia możemy śmiało podzielić na trzy rodzaje:
- Packshoty, czyli zdjęcia produktów na białym tle. Są niezbędne do sprzedaży na Allegro i zalecane przez Google do kampanii produktowej w Google AdWords. W neutralny sposób i bez zbędnych rozpraszaczy prezentują produkt w całej okazałości i zazwyczaj z różnej perspektywy. W wypadku małych produktów można je z łatwością przygotować, używając namiotu bezcieniowego (koszt od około 60 zł) i zwykłej lampy błyskowej. Dla większych należy użyć odpowiedniego białego tła.

- Zdjęcia robocze, czyli zazwyczaj zdjęcia produktów wykonane w dostępnym środowisku: np. na tle jasnej ściany. Nie są to packshoty, tło nie jest całkowicie białe, mogą być też widoczne inne elementy otoczenia.
Przykładem są zdjęcia ubrań na modelach i na innym niż całkowicie białe tło, bez kompozycji sugerującej szerszy kontekst.

- Zdjęcia w kontekście, czyli sposób na poruszenie wyobraźni klienta. Są to zdjęcia ukazujące produkt w konkretnym kontekście i kompozycji, podczas rzeczywistego użytkowania. Np. sukienka dopasowana do konkretnych części garderoby zaprezentowana latem, biurko w eleganckim gabinecie czy plakaty w antyramach w nowoczesnym wnętrzu. Ponieważ na zdjęciu produkt jest w pewnym otoczeniu i przestajemy patrzeć na niego w pełni obiektywnie, takie zdjęcia nie powinny występować samodzielnie. Klient zawsze musi mieć możliwość całkowicie neutralnej oceny produktu, dlatego ten typ zdjęć powinien towarzyszyć głównemu zdjęciu roboczemu lub packshotowi i nadaje się idealnie do promocji w mediach społecznościowych.

Nigdy nie stosuj ramek, dodatkowych napisów (np. informujących o obniżce) i ozdobników. Zamykasz sobie w ten sposób drogę do skutecznej płatnej kampanii produktowej. Nie nakładaj również znaku wodnego „na sztywno” na zdjęcia. Produkty ze znakami wodnymi są niedozwolone w reklamie produktowej AdWords, a na Facebooku tekst na zdjęciu zmniejsza zasięg odbiorców. Jedynym prawidłowym sposobem dodania znaku wodnego jest jego poprawna konfiguracja (np. na platformie Shoper) tak, aby automatycznie pojawiał się na zdjęciach w sklepie. Znak nigdy nie może znajdować się bezpośrednio na zdjęciu, niemożliwy do usunięcia.
Rozmiar zdjęcia ma znaczenie
Owszem, jakość zdjęcia jest szczególnie ważna, nie należy jednak przesadzić. Zdjęcia w zbyt dużej rozdzielczości i ważące powyżej 1MB będą znacznie spowalniały stronę, na czym szczególnie ucierpią użytkownicy mobilni. Internet jest już przede wszystkim domeną smartfonów i tabletów i to dobro tych użytkowników trzeba mieć w pierwszej kolejności na uwadze.
Nawet jeśli większość zakupów w twoim sklepie internetowym pochodzi z komputerów stacjonarnych i laptopów, należy liczyć się z faktem, że telefony są często wykorzystywane do poszukiwania produktów – nawet, jeśli końcowy zakup odbywa się na komputerze. Nie strać szansy na dobre pierwsze wrażenie.
Staraj się również, aby twoje zdjęcia były w jednym, stałym rozmiarze. Jeżeli wszystkie są kwadratowe, nie muszą przekraczać 1080 x 1080 pikseli.
Dla zdjęć w zupełności wystarczy format JPG/JPEG. Ciekawym rozwiązaniem będzie też format PNG, który jest bardzo dobrym kompromisem między wagą zdjęcia, a jego wysoką jakością. Wagę zdjęcia możesz z łatwością zoptymalizować na stronie TinyPNG bez utraty jego jakości. PNG od JPG różni się przede wszystkim obsługą przezroczystości. Co to daje? Możesz mieć zdjęcie produktu na przezroczystym tle i wraz ze zmianą tła strony, zmieni się też tło zdjęcia. W wypadku JPG musi być z góry ustalone tło. W wypadku sklepów Shoper trzeba jednak zwrócić uwagę na miniatury zdjęć. Miniatury (zdjęć głównych produktów) zostaną automatycznie zamienione na JPG (utracą przezroczystość), co ma na celu przede wszystkim zmniejszenie wagi i przyspieszenie czasu ładowania. Dlatego na liście produktów, podczas przeglądania towarów z danej kategorii, nie będzie widać przezroczystości. W samej karcie produktu przezroczystość będzie dostępna, a zdjęcia pozostaną w PNG.
W oprogramowaniu Shoper możesz także skorzystać z zyskującego coraz większą popularność formatu WebP. Jest to format rozwijany przez Google i co ciekawe jest to format jednocześnie dla statycznych, jak i animowanych obrazów rastrowych. WebP pozwala na utrzymanie dobrej jakości obrazów przy mniejszej wadze plików.
W czym mam to poprawić?
Potrzebujesz nieco polepszyć zdjęcia, zwiększyć kontrast czy jasność? Nie ma problemu, nie potrzebujesz pomocy grafika czy Photoshopa. Z pomocą darmowych narzędzi takich jak Gimp czy Pixlr z łatwością poprawisz swoje zdjęcie. Na szczególną uwagę zasługuje proste narzędzie Krzywe kolorów, dzięki którym za jednym zamachem poprawisz jasność, kontrast czy uwydatnisz wybrane barwy.
- Gimp: Kolory > Krzywe
- Pixlr: Przystosowanie > Krzywe
Z pomocą tych narzędzi możesz też z łatwością zmniejszyć lub wykadrować zdjęcie.
Pamiętaj: Zawsze lepiej mieć jedno porządne zdjęcie produktowe, w które zainwestujesz swój czas, niż nawet kilkanaście z każdego kąta, ale za to słabych i nieprofesjonalnych.
Jeśli wiesz, że nie dasz rady samodzielnie poświęcić czasu na fotografię produktową, zajrzyj np. na Gumtree czy OLX, a z pewnością znajdziesz korzystne oferty w twojej okolicy. A jeśli chcesz jeszcze poszerzyć wiedzę na temat zdjęć produktowych, koniecznie zajrzyj na naszego bloga:
Zobacz również: Jak się wyróżnić zdjęciami produktów?