Skąd brać zdjęcia do reklam?

Grafika – początkujący
● ● ●
Grafika3 minuty czytania

TL;DR

Jeżeli nie masz możliwości wykonania własnych zdjęć dobrej jakości lub skorzystania z doraźnej pomocy fotografa – nadzieja tkwi w bankach darmowych zdjęć do użytku komercyjnego. Nigdy nie wykorzystuj zdjęć znalezionych w Google (chyba że przy odpowiednich ustawieniach licencji). Grozi to potężnymi karami za naruszenie praw autorskich. W artykule poznasz również ciekawe strony, na których możesz znaleźć przydatne zdjęcia z różnych kategorii.

Czego dowiesz się z artykułu?

  • Dlaczego nie można wykorzystywać dowolnych zdjęć z Google?
  • Czym jest copyright trolling?
  • Skąd pobierać darmowe zdjęcia do użytku komercyjnego?

Brzydkie zdjęcia

Samodzielnie przygotowane, unikatowe zdjęcia są zazwyczaj najlepszym wyborem, ale mimo wszystko bywa, że efekt końcowy nie spełnia naszych oczekiwań. OK, spróbowaliśmy, poświęciliśmy trochę czasu – nie wyszło. Warto wtedy nawiązać współpracę z fotografem lub w ostateczności skorzystać z darmowego banku zdjęć. Gotowe zdjęcia mogą też być ciekawym uzupełnieniem dla przyjętej już strategii graficznej.

Zdjęcia z Google

Musisz wiedzieć, że obok osób, które zwyczajnie dbają o swoje prawa autorskie, są również zajmujący się copyright trollingiem. W skrócie oznacza to masowe wysyłanie przedwstępnych wezwań do sądu spowodowanych nieautoryzowanym wykorzystaniem czyjegoś zdjęcia (najczęściej znalezionego właśnie dzięki Google Grafika). Grożące kary są skrajne i mogą sięgać nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych – wartość intelektualną często dość trudno jest jednoznacznie wycenić. Autor zdjęcia wysyła odpowiedni komunikat osobom, które bez zgody wykorzystały jego zdjęcie i często nawet mimo usunięcia zdjęcia ze strony i zamieszczenia oficjalnych przeprosin, nie zawsze udaje się dojść do porozumienia.

ikona: uwagaUwaga: Nigdy nie wykorzystuj w reklamie zdjęć po prostu znalezionych w Google Grafika. Nie, naprawdę. Nigdy.

Aby chronić prawa autorskie, Google wprowadziło opcję Prawa do użytkowania. Jeśli znalezione zdjęcie chcesz wykorzystać do zrobienia banera promocyjnego lub reklamy np. na Facebooku, wystarczy, że wybierzesz Narzędzia > Prawa do użytkowania > Oznaczone do ponownego wykorzystania z modyfikacją. Domyślnie zaznaczoną opcją są obrazki z dowolną licencją.

rodzaje licencji Google Grafika

Jak nie z Google, to skąd?

Istnieją dedykowane banki darmowych zdjęć, w których można (najczęściej w języku angielskim) wyszukać zdjęcia z konkretnej interesującej nas tematyki np. zdjęcia związane z herbatą. Prowadzisz sklep z odzieżą ciążową? Bez trudu znajdziesz piękne zdjęcia związane z macierzyństwem. Militaria, rekreacja, elektronika? Niezależnie od typu branży z łatwością znajdziesz coś dla siebie. Poniżej kilka banków zdjęć szczególnie godnych uwagi. Możesz śmiało pobierać darmowe zdjęcia do użytku komercyjnego i wykorzystywać w swoich działaniach reklamowych. Mile widziane są wzmianki na stronach o źródle i autorze zdjęcia, ale nie zawsze są konieczne.

Zazwyczaj powyższe banki zdjęć pokrywają potrzeby nawet średnio-zaawansowanych właścicieli sklepów. Warto zdecydować się także na płatne zdjęcia – ich ceny zazwyczaj są przystępne, a odpowiedni dobór grafiki może pomóc przyciągnąć potencjalnych klientów.

Wciąż mi mało!

Nie udało ci się znaleźć zdjęć dla siebie? Istnieje naprawdę wiele innych banków zdjęć: na różnych licencjach, obrazków darmowych i płatnych. Prawdopodobnie najbardziej wyczerpujący zbiór takich stron znajdziesz na Grafmag.pl