Streszczenie
Tworząc zdjęcie kontekstowe weź pod uwagę:
- odpowiednie, dobrze doświetlone otoczenie,
- skorzystaj z otaczających cię przedmiotów,
- które mogą urozmaicić kompozycję,
- zastanów się nad nagraniem parusekundowego filmu i przekształcenia go w animację GIF darmową aplikacją,
- użyj atrybutów/składników związanych ze swoim produktem,
- aby nadać zdjęciu autentyczności i odwołać się do wyobraźni klienta,
- czerp inspirację z odpowiednich przykładów.
Piękne zdjęcia produktowe – nadaj kontekst
Jeśli masz możliwość, wyróżnij swój sklep pomysłowymi zdjęciami kontekstowymi. Prezentują one konkretne aranżacje, ustawienia i stylizacje, pokazują produkt, nadając mu szerszy kontekst. Nadają się również idealnie do promowania w mediach społecznościowych, w szczególności na Instagramie.
Czasem nawet w modelu dropshippingowym, hurtownie udostępniają piękne zdjęcia kontekstowe. Mogą być świetnym uzupełnieniem do działań promocyjnych obok zwykłych zdjęć produktów na białym tle (packshotów).
Wskazówka: Jeśli chcesz podjąć współpracę z hurtownią, spróbuj zweryfikować jakość dostarczanych przez nią zdjęć produktowych.
Różne rodzaje grafik
Rzuć okiem na przykład poniżej. Jest on połączeniem zdjęć kontekstowych (zdjęcia z dziewczynkami), packshotów (zdjęcia na białym tle – książki), zdjęć roboczych (krab-zabawka).

Wskazówka: Fragmenty dowolnego wideo uruchamianego na ekranie możesz przekształcić w animację GIF darmowym programem ScreenToGif, którego użyliśmy, aby zademonstrować powyższy przykład. Takie zdjęcie możesz swobodnie ustawić jako jedno ze zdjęć na karcie produktu.
Przy okazji kombinacji różnych zdjęć: zobacz, jak to robi Anna z cecibloom.pl. Obok kreacji prezentujących plakaty w odpowiednim kontekście, pojawiają się też zwykłe zdjęcia, bez rozpraszaczy, prezentujące produkt w pełni. Dzięki temu klient może przyjrzeć się uważnie samemu plakatowi, ale ma też możliwość wyobrażenia go sobie w konkretnej aranżacji.
Na jej stronie znajdziesz również przykłady aranżacji stworzonych przez wspierające ją autorki.

Odwołanie się do wyobraźni klienta
szklanyskladzik.pl – piękne zdjęcia kontekstowe, przemawiające do wyobraźni i nawiązujące do rodzaju sprzedawanych produktów. Wystarczy odrobina natury, aby zwykłe zdjęcie produktu na białym tle czy drewnianym blacie przeobrazić w śliczną mikro-aranżację.

W sklepie lakieryhybrydowe.pl przywiązano szczególną troskę, aby elegancko zaprezentować efekt, jaki dają lakiery. Taki kontekst wygląda jest atrakcyjnym uzupełnieniem do standardowych zdjęć: buteleczki lakieru z próbką koloru na białym tle. Pamiętano o tym, że sama buteleczka lub pokazanie koloru może nie być wystarczające dla klientek. Dopiero zwizualizowanie, jak wygląda lakier po użyciu, nadaje produktowi pełen kontekst. Zdjęcia kontekstowe sklep wykorzystuje przede wszystkim w zestawach promocyjnych i na Instagramie.
Sklep meskawyspa.pl zastosował ciekawy zabieg: mydła zaprezentowano na drewnianym tle, a obok nich zademonstrowano kojarzące się z nimi atrybuty. Pokazane przedmioty odwołują się do wyobraźni odbiorcy, dodatkowo demonstrują używanie naturalnych składników i tworzą prostą i elegancką kompozycję.

Wykorzystaj codzienne przedmioty
Rozejrzyj się po swoim mieszkaniu – jakie ciekawe przedmioty znajdujesz w najbliższym otoczeniu? Słuchawki, okulary, szal, książka – wszystkiego możesz użyć, aby stworzyć elegancką aranżację rodem z największych kont na Instagramie. Sztukę tę do mistrzostwa opanowała Magdalena z nancyakcesoria.pl, która prezentuje obudowy (case’y) na telefon w niecodzienny sposób:

Zastanów się nad doborem scenerii
W wypadku branży odzieżowej dobre zdjęcie kontekstowe, to odpowiednie środowisko. Industrialne wnętrze, las, designerskie wnętrze, balkon, miejska uliczka – nie ograniczaj się!

Szukasz sklepów odzieżowych z ciekawymi zdjęciami kontekstowymi? Zainspiruj się poniższymi przykładami:
Dostosuj się pod dyktando branży
Są branże, w których zdjęcia produktowe nie będą miały ogromnego znaczenia. Przykładowo, kupując komponenty do sprzętu komputerowego lub sprzęt specjalistyczny, zwrócisz raczej uwagę na cenę i parametry techniczne.
Zdjęcia kontekstowe z pewnością będą za to pomocne, jeśli sprzedajesz np. designerskie laptopy, które oprócz bycia funkcjonalnymi, po prostu muszą dobrze wyglądać.
W niektórych dziedzinach zwykłe zdjęcia na białym tle to zdecydowanie zbyt mało. Jest tak chociażby w branży ślubnej. Narzeczeni zwracają szczególną uwagę na walory estetyczne kupowanych produktów. Dlatego nawet zwykłe zaproszenie powinny być jak najlepiej zaprezentowane:


Mamy nadzieję, że poruszone przykłady i wskazówki pomogą ci w realizacji własnych zdjęć 🙂 Pamiętaj, że nie muszą być to zdjęcia wszystkich produktów. Przykładowo, jeśli działasz w modelu dropshippingowym, bardzo pomocne może być zamówienie chociaż jednego lub dwóch produktów, aby ich fotografie wykorzystać w banerach promocyjnych.
Aparat (lub telefon) w dłoń – i do dzieła!
Pamiętaj: Zdjęcia kontekstowe mogą być pięknym uzupełnieniem dla twojego sklepu i będą dobrze służyć w promocji. Pamiętaj jednak, że jeśli chcesz sprzedawać np. na Allegro czy w reklamie produktowej w GoogleAds, potrzebujesz przede wszystkim zdjęć na białym tle – packshotów.