Logo sklepu internetowego

Grafika – średniozaawansowany
Jak zacząć? | 9 minut

Streszczenie

Logo to wyjątkowo ważny element sklepu i całej marki. Tworząc je, należy mocno przemyśleć dobór fontu, wielkości liter, kroju pisma czy koloru. Oczywiście logotypy dużych marek ewoluowały przez lata, zanim dotarły do obecnych form, warto mieć jednak po prostu dobry punkt wyjścia do ewentualnych zmian. W artykule opisujemy, czym się kierować, podejmując te decyzje. Rzutują one na całą późniejszą komunikację marki z klientami i to, jak będzie odbierana przez klientów.

Czego dowiesz się z poradnika:

  • skąd wziąć font do logo;
  • jak dobrać krój pisma;
  • wielkie czy małe litery;
  • dlaczego format logo jest ważny;
  • jak wybrać kolor logo;
  • jak szybko zmienić rozmiar logo;
  • gdzie wygenerować gotowe logo.

Wow! Ale logo!

Niby nic takiego. Ot, jakiś znaczek graficzny, krótki napis. Chwytliwa nazwa związana z branżą, ale żeby specjalnie coś przy niej robić? Rysować, zlecać komuś z zewnątrz? Bez przesady, są przecież ważniejsze rzeczy w sklepie internetowym, niż zabawa w tworzenie obrazków.

Jeśli myślisz podobnie, popełniasz spory błąd. Logo to element, nad którym warto przysiąść na dłuższą chwilę zanim wystartujesz z e-biznesem. Jak zapracować na efekt wow, tworząc logo?

Ten font z worda

Dobre logo cechuje ciekawie dobrany krój czcionki. Pamiętaj, że nie możesz użyć dowolnej czcionki (czy dokładniej: fontu) z Painta, Microsoft Worda lub innego programu. Większość będzie objęta prawami autorskimi. Warto posiłkować się stronami typu Font Squirrel, na których znajdziesz mnóstwo pięknych fontów do darmowego użytku komercyjnego.

Uwaga: Logo przygotowane na szybko w Paincie czy MS Wordzie naprawdę nie jest dobrym pomysłem. Jeśli już chcesz użyć tych narzędzi, przynajmniej dobrze przemyśl wygląd logo i sprawdź, czy używasz fontów na ogólnodostępnej licencji. Nie używaj również gotowych grafik z internetu.

Im mniej, tym lepiej

Zdecydowanie im prościej, tym lepiej. Zbędne ozdobniki, zbyt wiele kolorów i dodatkowych elementów rozprasza uwagę i zmniejsza szansę zapamiętania nazwy sklepu i samego logo. Największe marki zbudowały swoją pozycję na skromnych, pojedynczych i stonowanych znakach. Apple, Shell, McDonald’s, Gillete – to przykłady logotypów wyjątkowo funkcjonalnych w swojej prostocie.

Odpowiedni format

Dobry format również jest istotny. Pamiętaj, że logotyp będziesz wykorzystywać w banerach reklamowych, mediach społecznościowych czy w kolorowym lub czarno-białym druku. Jego rozmiar i wygląd powinien być możliwie uniwersalny. Dzięki temu logo nie straci na wartości w mniejszym rozmiarze czy barwach innych niż oryginalne. Dobrym pomysłem jest też zdecydowanie się na logotyp z symbolem, który można wykorzystywać samodzielnie np. w kwadratowej formie. To tak zwany sygnet. Zobacz to na przykładzie omówionego dokładnie loga Shoper. Sygnet to ten „znaczek”, który stosujemy obok napisu „Shoper”.

Gdy zamawiasz logo u grafika, upewnij się, że dostarczony plik jest zapisany jako grafika wektorowa. Formaty wektorowe to np. EPS, PDF, SVG, CDR. Najczęściej spotykana grafika rastrowa składa się po prostu z siatki pikseli, która po powiększeniu (np. do druku) traci na jakości. Przykładami są zwykłe zdjęcia. Po przygotowaniu również dużo ciężej ją edytować (o ile nie dostaniesz pliku projektowego od grafika).

Grafika wektorowa niezależnie od wielkości powiększenia, zachowuje swoją jakość i nie zależy od rozdzielczości. Można ją łatwo zamienić na plik rastrowy np. WebP, który później zamieszczamy na stronie.

Jak dobrać kolor logo?

Dobór kolorów nie może być przypadkowy. Tutaj do akcji wchodzi psychologia kolorów i reklamy w ogóle. Brzmi strasznie? Nie martw się, więcej na ten temat dowiesz się w artykule poświęconym identyfikacji wizualnej.

Zobacz również: identyfikacja wizualna

Przemyślany krój pisma

Do wyboru masz fonty szeryfowe i bezszeryfowe. Czym się różnią? Litery bezszeryfowych krojów pisma posiadają proste końcówki. Poniżej zaznaczone złotym kolorem tzw. szeryfy na przykładzie litery L.

logo szeryfowe vs. bezszeryfowe

Zastanów się, jaki jest twój sklep i sprzedawane produkty. Czy dla sklepu ważna będzie tradycja czy nowoczesność? Czy sklep jest mocno związany z elektroniką czy sprzedaje np. ręcznie wykonywaną, elegancką odzież? Czy na swojej stronie piszesz prostym, bezpośrednim językiem, czy zależy ci na oficjalnej komunikacji? Gdy odpowiesz sobie na te i wiele innych pytań, decyzja czy użyć kroju szeryfowego czy bezszeryfowego będzie o wiele prostsza.

Caps lock czy małe litery?

Zazwyczaj wielkie litery pełnią po prostu funkcję dekoracyjną. Można jednak uznać, że nazwa napisana dużymi literami sugeruje firmę bardziej formalną, przemawiającą jako autorytet lub o stanowczym charakterze i przesłaniu. Wielkie litery są najczęściej spotykane, gdy nazwa marki jest akronimem. Cały napis małymi literami może sugerować, że marka nie jest tak formalna, jest przyjazna klientowi i zorientowana na dialog.

Jak zmienić rozmiar logo?

Jeżeli nie zajmujesz się na co dzień grafiką, możesz napotkać problemy przy zmianie rozmiaru logo. Możesz je prosto zmniejszyć np. na https://pixlr.com/express/ Wybierz Adjustment > Resize. Przyciąć obrazek możesz za pomocą opcji Adjustment > Crop.

Umieszczone na sklepie logo nie powinno być zbyt duże. Jest to ważny element, ale nie powinien zajmować ogromnej powierzchni. Pamiętaj, że klienta interesuje rozwiązanie konkretnego problemu i zaspokojenie pewnych potrzeb. Logo – chociaż jest ważnym elementem pierwszego wrażenia i budowania świadomości marki – nie jest dla klienta priorytetem.

A może tak wygenerować logo?

Możesz też śmiało skorzystać z generatorów logo. Znajdziesz zarówno płatne (płatność jednorazowa lub miesięczna za użytkowanie logo), jak i darmowe opcje (zwykle dostępne z pewnymi ograniczeniami). Mogą również posłużyć jako źródło fantastyczne inspiracji.

Robimy logo

1. Nie masz pojęcia o grafice i/lub nie możesz poświęcić wolnego czasu? Poszukaj ofert na Gumtree, OLX, znajdź odpowiednich grafików lub firmy w Google. Ceny mogą oczywiście skrajnie się różnić – pytanie „ile kosztuje logo?” przypomina nieco pytanie „ile kosztuje samochód?”.

Licz się z tym, że możesz znaleźć początkującego studenta grafiki, który przygotuje od zera logo za sto zł, a możesz napotkać grafika, który na bazie gotowego szablonu obrobionego w kilkanaście minut, zażyczy sobie tysiąc tysiąc złotych wypłaty. Dlatego najważniejszym elementem takiej usługi jest odpowiednia umowa, w której grafik zaznacza, że jest autorem i nie korzystał z żadnych innych źródeł podczas tworzenia logo. Zwiększa to pewność, że logo jest unikatowe i że nie zostały wykorzystane nielegalne materiały – z naruszeniem praw autorskich innych twórców.

2. Doraźnym rozwiązaniem może być skorzystanie z opisanych już generatorów. Po opłaceniu odpowiedniego abonamentu możesz używać logo zgodnie z regulaminem. Takie logotypy to również świetny pomysł na inspiracje przy samodzielnym poszukiwaniu pomysłów. Nigdy nie próbuj jednak robić zrzutu ekranu wygenerowanego logo i wykorzystywać bez opłaty.

3. Obsługujesz lub chcesz się nauczyć obsługiwać programów graficznych? Zastanów się, co ci się podoba i odzwierciedla osobowość twojej marki. Poszukaj inspiracji np. na Pintereście i w Grafice Google i zapisz obrazki, które cię interesują. Pamiętaj – nigdy nie wykorzystuj pojawiających się w nich elementów, mogą wyłącznie pełnić rolę zbioru inspiracji.

Następnie zajrzyj na stronę typu Fontsquirrel.com  – tam znajdziesz świetne darmowe fonty (potocznie zwane czcionkami) do użytku komercyjnego. Wybierz interesujące cię fonty i zainstaluj. Wystarczy, że rozpakujesz pobrany plik (prawy przycisk myszy > Wyodrębnij wszystkie lub otwarcie za pomocą programu 7Zip czy WinRar), otworzysz go i klikniesz zainstaluj.

instalacja fontu n

Najlepiej, gdy utworzysz logo w programie do grafiki wektorowej, jak darmowy Inkscape. Dzięki temu nie straci na jakości w zależności od zmiany rozmiaru. Oczywiście możesz przygotować też logo np. w próbnej/płatnej wersji Photoshopa, Corelu czy Gimpie, ale użyj wtedy przynajmniej rozdzielczości full HD (1920 x 1080 pikseli).

Zastanów się nad prostą ikoną, którą możesz zamknąć w kwadracie i zamieścić obok napisu z nazwą firmy. To będzie twój sygnet. Możesz go wykorzystywać jako samodzielne logo w różnych sytuacjach np. jako zdjęcie profilowe strony na Facebooku, w momencie, gdy zamieszczenie całego dużego loga będzie niemożliwe. Co ma symbolizować, jakie ma mieć kolory, kształt itd.? Dobrze to przemyśl i pamiętaj: im prościej, tym lepiej. Nie kombinuj, a także nie wprowadzaj kilku kolorów.

Gdy przygotujesz logo, zapisz je w odpowiednim formacie, najlepiej w WebP, na przezroczystym tle. Przygotuj też mniejszą wersję do zamieszczenia na stronie głównej sklepu. Wersję do druku możesz zapisać np. jako PDF.

Masz kilka wersji logotypu, między którymi nie możesz się zdecydować? Nie zapomnij poradzić się znajomych i np. użytkowników Facebooka. Jako ankieta wyśmienicie sprawdzą się Formularze Google. A gdy logo będzie gotowe, pozostanie tylko zamieszczenie go na stronie sklepu. Voilà!

Jeżeli interesuje cię, na jakie logotypy zdecydowali się klienci Shoper, odwiedź stronę opinii, gdzie znajdziesz mnóstwo interesujących przykładów.

Jak wstawić logo w sklepie Shoper?