Czego dowiesz się z tego poradnika:
- Czym jest Canva i jak można wykorzystać jej potencjał;
- Co i jak możesz zaprojektować przy pomocy tego narzędzia;
- Jak przygotować grafikę do sklepu przy użyciu Canvy.
Efektywna i efektowna, te dwa określenia chyba najlepiej opisują to, jaka powinna być grafika w sklepie internetowym. Materiały wizualne umieszczane w sklepie tworzą jego wizytówkę, ułatwiają nawigację oraz zapoznanie się z asortymentem, co w efekcie wpływa na podjęcie przez klienta decyzji zakupowej. Aby przygotować grafiki do swojego sklepu można skorzystać z pomocy grafika, albo samodzielnie odkryć możliwości jakie dają narzędzia graficzne, z których część oferuje bezpłatne wersje.
Uruchom kreatywność z Canvą!
Jednym z darmowych rozwiązań, które pozwala na przygotowanie i edycję materiałów graficznych oraz wideo jest Canva. Oprócz standardowych formatów takich jak: baner reklamowy, plakat, infografika, post czy relacja w mediach społecznościowych można tworzyć projekty o wymiarach niestandardowych, co jest niezwykle przydatne gdy tworzymy np. kategorie obrazkowe, które nie zawierają się w żadnym z formatów. Dodatkowo narzędzie zapisuje na bieżąco wszystkie dokonane w projekcie zmiany, więc nie ma obawy, że podczas awarii internetu nasza praca pójdzie na marne. Oprócz wersji bezpłatnej, można również korzystać z płatnej opcji – Canva PRO, o której powiemy więcej w dalszej części artykułu. Jednak dla osób stawiających pierwsze kroki w grafice wersja podstawowa jest wystarczająca.
Canva nie wymaga pobierania na komputer, więc nie ma potrzeby tworzenia miejsca na dysku na nowy program. Wystarczy wejść na stronę canva.com lub pobrać aplikację mobilną (Google Play / AppStore) i zarejestrować się przy pomocy adresu mailowego, konta Google lub Facebook. Po zalogowaniu użytkownik otrzymuje dostęp do wielu estetycznych szablonów, elementów czy zdjęć, które można dowolnie modyfikować.
Skoro mamy tyle opcji w darmowej wersji, to co oferuje abonament PRO? Płatna oferta Canvy pozwala na usuwanie tła zdjęć, zmiany rozmiaru projektów, które zostały stworzone, a także daje możliwość przygotowania i zapisania identyfikacji wizualnej dla swoich projektów. Dodatkowo, płatna wersja oferuje dostęp do ciekawszych grafik z bazy zdjęć. Komu najbardziej przyda się Canva PRO? Z pewnością świetnie sprawdzi się wśród osób, które chcą tworzyć zaawansowane projekty, mają większe potrzeby pod kątem edycji grafik oraz pracują w zespole. W takim wypadku opcja PRO poradzi sobie bardzo dobrze, gdyż stwarza możliwość wspólnej edycji projektu w czasie rzeczywistym. Nim jednak zdecydujesz się na płatną subskrypcję, sprawdź możliwości podstawowej wersji narzędzia, ponieważ dla większości użytkowników jest ona wystarczająca do przygotowania atrakcyjnych materiałów wizualnych.
Od czego zacząć?
Gdy założymy już konto, naszym oczom ukaże się główny panel, na którym znajdują się propozycje formatów, które możemy przygotować. W górnej części można również odnaleźć wyszukiwarkę dającą dostęp do szablonów oraz naszych projektów. Wszystkie oraz ostatnio edytowane materiały znajdują się również w lewej kolumnie panelu.


Po wybraniu dowolnego szablonu ukaże nam się lista dostępnych wzorów dostępnych do modyfikacji. Dodatkowo możemy także odfiltrować wzory pod kątem tego czy są płatne, czy nie oraz biorąc pod uwagę ich kolorystykę.

Tworzymy baner
Aby zaprezentować w praktyce możliwości omawianego narzędzia, stwórzmy krok po kroku przykładowy baner na slider dla sklepu z kawą. W tym celu przygotujemy projekt o wymiarach niestandardowych, gdyż Canva nie posiada formatu odpowiadającego rozmiarem sliderowi w sklepie.
W jaki sposób można stworzyć materiał graficzny o niestandardowych wymiarach? Wystarczy kliknąć w przycisk Utwórz projekt, który znajduje się w prawym górnym rogu, a następnie nacisnąć znak plus i wpisać interesujące nas wymiary.
Pamiętajcie, że wersja podstawowa Canvy nie daje możliwości zmiany rozmiarów projektu, więc w momencie gdy wpisane zostaną błędne wymiary, to zamiast korekty trzeba będzie stworzyć nowy projekt.

Po kliknięciu przycisk “Utwórz projekt” przenosimy się bezpośrednio do panelu, w którym możemy rozpocząć działanie. Nim jednak wybierzemy jakiś wzór i dodamy elementy, które są niezbędne dla atrakcyjnego slidera, przenieśmy uwagę na zakładki oraz funkcjonalności, jakie się w nich kryją.
O elementach dobrego slidera przeczytasz w tym artykule.

Na listwie po lewej stronie pojawiają się następujące sekcje:
- szablony – miejsce, w którym znajdziemy dostępne za darmo lub odpłatnie układy graficzno-tekstowe. Są one w pełni modyfikowalne, dzięki czemu można je dostosować do własnej koncepcji wizualnej. W swoim projekcie możemy również łączyć najciekawsze elementy z kilku różnych szablonów;
- elementy – jest to zakładka, w której są grafiki, zdjęcia, ramki oraz figury geometryczne o różnych kształtach. Znajdują się tutaj zarówno elementy płatne, jak i darmowe. Większość z nich można dowolnie edytować (zmiana koloru, wielkości, miejsca położenia);
- przesłane – tutaj możesz dodawać własne zdjęcia, które chcesz użyć w projektach;
- tekst – w tym miejscu możemy znaleźć pola tekstowe – dodać możemy zwykły tekst, nagłówek czy tytuł;
Skoro już wiemy, co znajduje się w poszczególnych zakładkach, przejdźmy do wybrania szablonu, który posłuży nam do przygotowania slidera. Po znalezieniu adekwatnego wzoru rozpoczynamy prace. Na początek przechodzimy do zakładki “Elementy” i korzystając z wyszukiwarki przeglądamy dostępną grafikę związaną z kawą, gdyż jak wspomnieliśmy na początku, slider tworzony będzie dla sklepu z kawą. Następnie spośród darmowych zdjęć wybieramy to, które najbardziej nam odpowiada i przeciągamy w miejsce grafiki z wybranego szablonu.
Jeśli żadna z grafik nie odpowiada twoim potrzebom, sprawdź darmowe banki zdjęć komercyjnych opisane tutaj.
Mamy już jeden z elementów atrakcyjnego slidera, czyli estetyczne zdjęcie. Kolejnym jest przesłanie informacyjne. W celu dodania go przejdziemy do edycji treści tekstowej, która znajduje się po prawej stronie naszego projektu. Na zrzucie ekranu zaznaczone zostały miejsca odpowiedzialne za edycję kroju czy koloru czcionki, a także standardowy pasek narzędziowy edytora tekstowego.

Po dostosowaniu wcześniej wspomnianych elementów przejdziemy do zmiany kolorystyki projektu. Aby zmienić kolor poszczególnych elementów wystarczy kliknąć i zaznaczyć je. W lewym górnym rogu wyświetli się kwadrat z obecnym kolorem zaznaczonego fragmentu grafiki. Po kliknięciu w niego pojawią się inne opcje kolorystyczne. Dodatkowo klikając w plusa możemy pracować na palecie barw.

Mamy już grafikę oraz przesłanie informacyjne, więc przyszła pora na ostatni szlif, czyli dodanie call to action (wezwania do działania). W tym celu skorzystamy z zakładki Tekst i dodamy pole tekstowe. Podobnie jak wcześniej, po dodaniu treści pojawi nam się pasek edycji koloru, kroju czy wielkości czcionki. Po dostosowaniu tych parametrów do naszego projektu możemy dodać jeszcze element związany tematycznie z kawą (ziarenka kawy) i nasz slider będzie gotowy!

Jeśli w tym samym pliku chcesz stworzyć kolejny baner na slider, wystarczy kliknąć w “+Dodaj stronę” i rozpocząć projektowanie. Gdy stworzymy interesującą nas ilość grafik, przyjdzie pora na pobranie ich i umieszczenie w sklepie. Nim zapiszesz swoją pracę możesz nadać jej tytuł, który ułatwi odnalezienie pliku na dysku komputera. Na niebieskim pasku na samej górze znajduje się okienko, w którym Canva automatycznie nadała projektowi jakąś nazwę. Standardowo pojawia się tam nazwa robocza np. “Projekt 1180 x 450 pikseli”. Żeby dodać własny tytuł wystarczy kliknąć w okienko, w którym pojawia się dotychczasowa nazwa. Przykładowo: na potrzeby tego artykułu projekt nazywa się “Slider testowy”.
Mamy już wszystko gotowe, więc pora na pobranie projektu. W tym celu kliknij w przycisk “Pobierz”, który znajduje się na samej górze strony. Plik możemy pobrać w kilku formatach. Dodatkowo, jeśli nie chcemy zapisywać wszystkich przygotowanych materiałów, tylko wybrane np. strony 1 oraz 3, wystarczy rozwinąć listę “Wybierz strony” i zaznaczyć interesujące nas elementy.
Do dzieła!
Po lekturze tego artykułu wiesz już jak można wykorzystać potencjał oferowany przez Canvę. Podczas tworzenia slideru omówiliśmy najważniejsze funkcjonalności jakie daje nam opisywane narzędzie. Pamiętaj jednak, że to nie wszystko! Program możesz wykorzystać do tworzenia dowolnych grafik jakich potrzebujesz do swojego sklepu: kategorii obrazkowych, banerów statycznych, filmów czy materiałów do komunikacji w social mediach. Nie bój się klikać i odkrywać nowe możliwości Canvy. Narzędzie jest co jakiś czas aktualizowane i oferuje swoim użytkownikom kolejne ciekawe funkcjonalności. Zastanów się co powinno pojawić się na stronie twojego sklepu, wybierz odpowiedni projekt i działaj z korzyścią dla swojego biznesu!