Identyfikacja wizualna

Grafika – początkujący
Grafika | 7 minut

Streszczenie

Identyfikacja wizualna to cały system elementów, a nie tylko logo sklepu i narzucona przez nie kolorystyka. Jest bardzo ważnym elementem tożsamości marki i ma znaczny wpływ na to, jak będzie odbierana, zapamiętywana, jakie pierwsze wrażenie stworzy. Jest ściśle związana z grupą docelową, do której chcemy trafić. Dobrze przemyślana na początku oszczędzi stresu i zmian w przyszłości. Można wykorzystywać ją w działaniach w mediach społecznościowych. Zastanawiając się nad nią warto uwzględnić zagadnienia z psychologii kolorów.

Czego dowiesz się z poradnika:

  • co to identyfikacja wizualna;
  • jakie są elementy identyfikacji wizualnej;
  • jak na samym początku możesz zadbać o identyfikację wizualną sklepu;
  • jakie są plusy jej posiadania;
  • jak kolory odzwierciedlają emocje;
  • poznasz ciekawe przykłady identyfikacji wizualnej.

O co to wielkie halo?

To jak twój sklep i marka będą odbierane przez klientów oraz jak zapadną w ich pamięci w dużej mierze wiąże się z identyfikacją wizualną. To pojęcie, pod którym kryje się coś więcej niż kreatywne logo na stronie głównej. To system elementów, które składają się na część wizerunku twojej firmy. Co może wchodzić w jego skład?

  • przede wszystkim logo sklepu
  • kolory przewodnie używane przez markę
  • określone fonty (potocznie nazywane czcionkami) i krój pisma
  • wszelkie wydruki: wizytówki, ulotki dołączane do przesyłek, materiały promocyjne itd.
  • spójne banery reklamowe
  • wygląd produktów i opakowań

A wraz z rozwojem firmy również:

  • stroje pracowników
  • wystrój biura
  • oznakowanie środków transportu

Jak to wygląda w praktyce?

W pierwszej kolejności uważnie przemyśl logo swojego sklepu. Na tę okazję przygotowaliśmy osobny artykuł – koniecznie przeczytaj go w wolnej chwili.

Zobacz również: logo sklepu

Wybierz kolor przewodni swojego sklepu. To kolor, który będzie dominował na twojej stronie lub którym będziesz zaznaczać akcenty. Pozornie podobne (czy takie same) szablony sklepu z różnym kolorem przewodnim mogą komunikować coś zupełnie innego. O psychologicznym znaczeniu kolorów dowiesz się co nieco w dalszej części artykułu.

Jeżeli korzystasz z podstawowego szablonu graficznego w oprogramowaniu Shoper, zmienisz kolor główny (przewodni) , wybierając: Wygląd i treści > Wygląd sklepu > Obecny szablon graficzny > Moduły i uruchamiając Shoper Visual Editor. Następnie wybierz zakładkę „Kolory i style” Tutaj zmienisz również fonty, ich rozmiar i kolor oraz kolor linków i wielkość nagłówków.

kolory-i-style

Kolory używane na stronach internetowych (w tym sklepie Shoper) są zapisywane w systemie szesnastkowym HEX i składają się z #krzyżyka i sześciu znaków. Jeżeli posiadasz wartości liczbowe czerwieni, zieleni i błękitu np. po pobraniu koloru z Painta, możesz je łatwo zmienić dzięki opcji w wyszukwarce Google. Możesz też wygodnie wygenerować kolor właśnie na tej stronie.

Uwaga: nie przesadź z ilością fontów (czcionek) na stronie. Dobrą praktyką jest nie wprowadzanie na stronę lub kreację graficzną więcej jak dwóch krojów czcionek. Duża ilość fontów na stronie może spowodować wrażenie wizualnego chaosu.

Do przesyłek chcesz dołączyć zachęcającą ulotkę? To wspaniale! Możesz w niej zamieścić podziękowania za zakup, przyjazną informację o sklepie czy rabat na kolejne zamówienie. Nie zapomnij jednak o spójności. Konsekwentnie używaj jednolitej kolorystyki, fontów i stylu. Ulotka powinna natychmiast budzić skojarzenia ze stroną internetową. Nie może drastycznie odróżniać się od wprowadzonego w sklepie stylu. Podobne reguły stosuj, gdy posiadasz swoje wizytówki, etykiety produktów, pudełek lub inne materiały.

Inspiracja: W mediach społecznościowych logo zdecydowanie lepiej prezentuje się w kontekście (np. na opakowaniu) niż naniesione na obrazek. Sprawdź profile poniższych dużych marek – logo praktycznie nigdy nie pojawia się naniesione graficznie na obrazek:

instagram.com/bizuteriaapart
instagram.com/wkruk1840
instagram.com/starbucks
instagram.com/reserved
instagram.com/mohitofashion
instagram.com/adidas_pl

Działasz w mediach społecznościowych? Nie zapomnij o tym, by zdjęcie w tle na Facebooku, YouTube czy innych portalach jednoznacznie kojarzyło się z twoją marką.

Miniatury filmów mogą śmiało bazować na podobnych szablonach, a posty mogą (ale nie muszą) zawierać charakterystyczny element. Jeżeli używasz tekstu na grafikach, niech zbyt mocno nie odbiega stylem od sklepu. Od czasu do czasu można pozwolić sobie na pewne wariacje związane z okazjonalnymi promocjami (Nowy Rok, początek roku szkolnego, Dzień Matki itd.), ale niech twoje grafiki promocyjne nie będą dziełem przypadku. Zawsze zadawaj sobie pytanie, czy w jakikolwiek sposób kojarzą się ze sposobem, w jaki prowadzisz swój sklep i komunikację.

kanał Eurowizji na YouTube
kanał Eurowizji na YouTube

Zainspiruj się!

Szukasz inspiracji? Odwiedź strony konkurencji i zastanów się, czy można by coś zrobić lepiej. Sprawdź rynek zagraniczny. Odwiedź profesjonalne strony poświęcone grafice jak Grafmag.pl Zajrzyj na Pinterest.com, który jest wręcz kopalnią inspiracji.

Jeżeli szukasz przykładów spójnej i ciekawej komunikacji wizualnej na Facebooku, odwiedź strony wymienione poniżej. Pamiętaj, w wypadku mediów społecznościowych identyfikacja wizualna to nie po prostu nałożenie logo, gdzie się da. To spójny klimat zdjęć, detale, kolorystyka, atmosfera, w jaką mają wprowadzić odbiorcę oraz element.

Trochę psychologii

W internecie bez trudu znajdziesz wiele prostych objaśnień i map kolorów obrazujących emocje powiązane z danych barwą. Mogą być bardzo pomocne podczas projektowania logo i identyfikacji sklepu.

Color emotion guid
źródło: https://thelogocompany.net/blog/infographics/psychology-color-logo-design/

Czy to wszystko jest naprawdę potrzebne?

Pewnie, że nie. Można nawet powiedzieć wprost: są sklepy brzydkie, które całkiem nieźle sobie radzą. Na dłuższą metę graficzny chaos będzie niestety zniechęcał klientów i wstrzymywał sklep w rozwoju. W wypadku mocno konkurencyjnych branż będzie ciężej wybić się na tle konkurencji – pozostanie zdobywanie klientów jak najniższą ceną. Owszem, gdy dopiero zaczynasz i nie masz pewności, czy twój pomysł e-biznes wypali, zazwyczaj starasz się oszczędzać i wprowadzać część elementów dopiero w miarę rozwoju sklepu. Jest to pewien półśrodek, na który można się zdecydować, żeby nie mieć poczucia zmarnowanego czasu i pieniędzy, licz się jednak z tym, że prędzej czy później spójna identyfikacja wizualna marki będzie potrzebna. Podajemy więc kilka argumentów za przemyślaną identyfikacją wizualną:

  • zwiększa konkurencyjność firmy
  • ułatwia zapamiętanie i późniejszą rozpoznawalność marki
  • bezpośrednio wiąże się z rodzajem odbiorcy (na blogu prawniczym nie użyjemy krzykliwych kolorów i zabawnych fontów)
  • zwiększa profesjonalizm marki i poprawia jej wizerunek w oczach firm mogących potencjalnie nawiązać współpracę
  • jeżeli twój pomysł na biznes się powiedzie, i tak prędzej czy później będzie trzeba usprawnić identyfikację. Zamiast tworzyć ją od zera i robić rebranding firmy, ryzykując utratę obecnych odbiorców, dobrze zadbać o nią od początku.