Ile kosztuje sklep internetowy w dropshippingu?

dropshipping dla początkujących
● ● ●
Dropshipping12 minut czytania

 

Czego dowiesz się z tego poradnika?

  • Co to marża i narzut?
  • Jak oszacować marżę w dropshippingu i do czego przydaje się kontakt z hurtownią/
  • Jakie koszty stałe trzeba wziąć pod uwagę, zakładajac sklep internetowy?
  • Jakie koszty zmienne należy uwzględnić, inwestując w e-sklep?
  • Od czego mogą zależeć wydatki na marketing?
  • Poznasz inne detale, od których zależą koszta prowadzenia sklepu internetowego.

 

Odkurzamy wiedzę

Odświeżmy najpierw naszą wiedzę. Przypomnijmy sobie najważniejsze pojęcia, które mogą się przydać przy obliczaniu kosztów prowadzenia sklepu. Przydadzą się one chociażby podczas dyskusji z hurtowniami.

 

ikona: pytajnikMarża jest różnicą pomiędzy ceną a kosztem wytworzenia produktu (w tym wypadku kosztem pozyskania go od hurtowni). Jeśli sukienkę sprzedajemy za 100 zł, a cena jej pozyskania od hurtowni to 70 zł, zarabiamy 30 zł. Marża to 30%.
marża = (cena sprzedaży − cena zakupu) / cena sprzedaży

 

ikona: pytajnikNarzut jest stawką, o jaką powiększono koszt zakupu produktu, żeby ustalić jego cenę. W wypadku powyższego przykładu wyniesie on 43%.
narzut = (cena sprzedaży − cena zakupu) / cena zakupu

 

Jeśli chodzi o marżę produktu w dropshippingu, tę kwestię prosto obrazuje poniższy obrazek:

 

na tyle otrzymujesz fakturę od hurtowni*
*chyba że korzystasz z własnego kuriera
cena hurtowa
cena wysyłki
twoja marża
tyle płaci klient e-sklepu

 

Jeśli chcesz poznać dokładny zakres marży, na jaki możesz sobie pozwolić w danej branży, wskazany jest kontakt z hurtownią. Wyślij jak najwięcej zapytań mailowych do interesujących cię hurtowni. Kontakt z hurtownikiem da ci pełen wgląd w koszty wiążące się z prowadzeniem sklepu. Nie znajdziesz w pełni wiarygodnych tabel czy wykresów obrazujących marże w poszczególnych branżach.

 

Koszty stałe w sklepie internetowym

Najłatwiejsze w oszacowaniu będą koszty stałe związane z prowadzeniem e-sklepu. Co należy wziąć pod uwagę?

 

  • Cena oprogramowania – w wypadku oprogramowania SaaS (w chmurze) nie musisz brać pod uwagę kosztów serwera (powierzchni do przechowywania plików oprogramowania).
  • Cena domeny – w większości przypadków jest to 1 zł na pierwszy rok i ok. 100 za przedłużenie adresu na kolejny rok. Jeśli dopiero wybierasz domenę dla sklepu, mamy w tym temacie kilka porad. Uwzględnij też koszty przedłużenia domeny szczególnie, jeśli chcesz ich mieć kilka.
  • Certyfikat SSL. W wypadku platformy Shoper jest to zazwyczaj koszt ok. 89 zł rocznie. Jeśli chcesz poważnie myśleć o sprzedaży online, SSL jest niezbędny. Bez niego nie uruchomisz przykładowo kampanii produktowej w Google, a pozycjonowanie twojego sklepu w wyszukiwarce ucierpi. Więcej przeczytasz na blogu Shoper.
  • Regulamin sklepu internetowego. Jest on koniecznym zabezpieczeniem do legalnej sprzedaży – zarówno dla ciebie jak i kupującego. Najlepszą praktyką jest przygotowanie profesjonalnego regulaminu przy współpracy z prawnikiem. Na platformie Shoper po instalacji aplikacji Shoper Regulaminy (159 zł / rok) i podaniu odpowiednich informacji wygenerujesz swój regulamin na bazie szablonów przygotowanych przez kancelarię Legal Geek. Otrzymasz też politykę prywatności oraz politykę zwrotów.
    Przygotowanie regulaminu na własną rękę oczywiście kosztuje cię wyłącznie czas, bez wiedzy prawniczej łatwo jednak narazić się na klauzule niedozwolone i pominięcie istotnych kwestii.
  • Cena integracji z hurtownią – w wypadku platformy Shoper, jest już wiele gotowych integracji z hurtowniami. Wraz z cenami sprawdzisz je w App Store Shoper. Oprócz darmowej (z hurtownią Ptak), pozostałe wahają się w zakresie od 59,99 zł miesięcznie do 75 zł miesięcznie. Jeśli korzystasz z innego oprogramowania – zobacz oferowane ceny integracji.
    Możesz również chcieć się zintegrować z hurtownią, która nie ma stworzonej indywidualnej integracji. Wtedy weź pod uwagę cenę pliku produktowego. W nielicznych przypadkach będzie on darmowy, możesz spodziewać się też płatności jednorazowej lub stałego abonamentu.
    Przy okazji, nie zapomnij o podpisaniu umowy z hurtownią. Zazwyczaj hurtownicy dysponują gotowymi szablonami, nie musisz więc pisać jej na własną rękę.
  • Wtyczki i dodatki – nie są konieczne, ale może się zdarzyć, że zechcesz skorzystać z rozszerzeń dla sklepu. Zwykle dodatkowe funkcjonalności są płatne w stałym abonamencie miesięcznym. W wypadku platformy Shoper, listę wszystkich dodatkowych aplikacji znajdziesz w App Store Shoper. Warto rzucić na nią okiem i sprawdzić, czy jest coś, o co chcesz od razu rozszerzyć oprogramowanie.
  • Możesz pracować na domyślnej szacie graficznej i stopniowo ją urozmaicać. Jeśli jednak chcesz zadbać o szczególne wizualne wyróżnienie swojej strony, możesz skorzystać z dodatkowo płatnej szaty graficznej. Na platformie Shoper będą to koszty w przedziale 399-699 zł (płatne jednorazowo). Możesz też zdecydować się na indywidualny projekt.
  • Koszt jednorazowy – zakup kasy fiskalnej. Nie musisz brać go pod uwagę przy obrocie poniżej 20 000 zł rocznie. Obowiązują również wyjątki przy sprzedaży wysyłkowej (sklepy internetowej). Jeśli chcesz poznać bliżej ten temat, zajrzyj do specjalistycznych serwisów jak Poradnik Przedsiębiorcy.

 

Koszty zmienne w sklepie internetowym

Systemy prowizyjne

Obliczając marżę produktu, musisz oszacować prowizję od sprzedaży. Kiedy możesz spodziewać się konieczności opłacenia prowizji?

  • Allegro jako dodatkowy kanał sprzedaży. W załączniku do regulaminu Allegro znajdziesz szczegółową tabelę uwzględniającą różne kategorie produktów.
  • Systemy płatności natychmiastowej. Często na start dostępne są dużo niższe lub zerowe prowizje dla nowych klientów na początek działalności. Na dłuższą metę w wypadku zdecydowanej większości systemów prowizje nie przekraczają 2,3%. Możliwość negocjacji tej prowizji zależy przede wszystkim od wysokości obrotu w sklepie.
  • Systemy reklamowe czy niektóre agencje mogą rozliczać się za prowizję od efektu – sprzedaży. Sprawdź, jak to wygląda przykładowo w wypadku Shoper Kampanii.

 

Marketing w sklepie internetowym

W porównywarkach cenowych, na Facebooku, czy w reklamie w Google rozliczasz się najczęściej w formacie CPC – cost per click (koszt za kliknięcie). Ponieważ rynek reklamy dynamicznie się zmienia i jest na nim dużo konkurentów, te wartości nie są stałe. Najczęściej reklamy takie działają w modelu aukcyjnym, w czasie rzeczywistym.

 

W wypadku e-mail marketingu przy małych bazach wysyłka maili reklamowych będzie darmowa lub bardzo tania. Tu są dwa modele rozliczeń:

  1. od liczby adresów email w bazie (szczególnie dobre dla często wysyłających)
  2. od liczby wysłanych maili (szczególnie dobre dla rzadko wysyłających)

Zobacz przykładowo pakiet oferowany przez Freshmail: do 5000 wiadomości zapłacisz 120 zł. Jeśli w danym miesiącu nic nie wysyłasz, również nic nie płacisz. Możesz też zdecydować się na płatność od liczby adresów mailowych. Baza do 1000 osób to koszt 50 zł miesięcznie. Najlepiej zacząć gromadzić maile jak najwcześniej, aby w pierwszym roku działalności zacząć wysyłać newsletter.

 

Jaki budżet marketingowy jest dobry na start?

To pytanie pojawia się bardzo często. Im większe fundusze, tym szerszy wachlarz możliwości. Większy budżet pozwala na działalność w kilku kanałach reklamowych. Dobrze jest założyć, że minimalny efektywny budżet na jeden kanał to 500 zł miesięcznie, a rozdrabnianie go na kilka ścieżek (Facebook, Google Ads, Ceneo itd.) nie przyniesie dobrych efektów.

500 zł na budżet reklamowy to również kwota, od której ewentualnie możesz myśleć nad współpracą z agencją czy freelancerem. Oczywiście należy wtedy też uwzględnić opłatę za prowadzenie reklam, która będzie się różniła w zależności od zakresu usług.

Wspomniana kwota wynika z naszych doświadczeń z klientami i z prowadzonych kampanii reklamowych. Nie jest wynikiem badań czy sondaży – nie traktuj jej zobowiązująco i pamiętaj, że jest to wyłącznie sugestia.

 

Wyższe budżety umożliwiają też bardziej szczegółowe realizowanie lejka sprzedażowego. Co to oznacza? Niewielu internautów jest gotowych do impulsywnego zakupu pod wpływem komunikatu sprzedażowego. W szczególności, jeśli mają styczność z marką po raz pierwszy. Powiększenie budżetu sprawia, że możesz pozwolić sobie na wprowadzenie większej liczby reklam, rozłożonych w czasie:

 

  • Świadomość: artykuły, porady, wpisy blogowe, nagrania i delikatne, mało perswazyjne, niesprzedażowe komunikaty. Kierujemy się do szerokiej grupy i chcemy dopiero zakomunikować istnienie naszej marki.
  • Wzbudzanie zainteresowania tematem: reklamy skierowane do osób, które przebywały na stronie, które wykazały się aktywnością w mediach społecznościowych itd.
  • Podbudowanie decyzji zakupowej i doprowadzenie do zakupu przez perswazyjne komunikaty – wysokie rabaty, kody promocyjne, remarketing dynamiczny (wyświetlenie konkretnego produktu, który klient widział/dodał do koszyka, ale nie zakupił).
  • Lojalizowanie klienta – tworzenie reklam skierowanych do osób, które już dokonały u nas zakupu.

Idealnie byłoby, gdyby część twojego budżetu reklamowego była przeznaczona na sprowadzenie do sklepu jak największej ilości ruchu. Druga z kolei byłaby wykorzystana do remarketingu – reklam do osób, które odwiedziły już sklep. Zastanów się, jaką kwotę miesięcznie, możesz zainwestować w marketing i dostosuj do niej liczbę i treść reklam.

 

Pozostałe koszty zmienne

 

ikona: pomysłWskazówka: Zdarza się, że właściciele sklepów pytają, czy nazwa firmy musi pokrywać się z nazwą sklepu. Przypominamy: absolutnie nie ma takiej konieczności.

 

  • Prowadzenie księgowości – jeśli wynajmujesz w tym celu zewnętrzną firmę lub księgowego, możesz natrafić na system rozliczeń od liczby faktur. W wypadku dropshippingu warto się wtedy upewnić, czy hurtownia przesyła osobne faktury na każde zamówienie, czy jest możliwość nadesłania jednej faktury zbiorczej na koniec miesiąca. Nie zawsze jest to możliwe, dobrze jednak zapytać, jeśli w tym wypadku mniejsza liczba faktur będzie oznaczać mniejsze koszty prowadzenia księgowości.
  • Zwroty – musisz się liczyć z kosztami zwrotów. Coraz częściej hurtownie zgadzają się na oddawanie do nich produktów. Pamiętaj jednak, że może się zdarzyć, że zostaniesz ze zwróconym produktem. Postaraj się wtedy wystawić go w promocji.
  • Dostawy – w wypadku dropshippingu bardzo dobrą decyzją jest postawienie na własnego kuriera. Dzięki temu możesz np. udostępnić płatność za pobraniem – to bardzo duże udogodnienie dla dużej grupy klientów. Według naszych danych jest to 21% zakupów. Ta wartość różni się w zależności od badań. Np. według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej Raport płatności cyfrowe z 2017 aż 27% badanych skorzystało z wysyłki za pobraniem przez pół roku poprzedzającego badanie.
    Należy uwzględnić koszty ewentualnej umowy z firmą kurierską. Warto taką podpisać – zwykle możemy wtedy oferować klientom niższe ceny dostawy.
  • Identyfikacja wizualna – w wypadku dropshippingu, gdzie nie dysponujesz własnymi paczkami, ulotkami itd. zazwyczaj ogranicza się to do zapłaty za logo. Możesz je wykonać samodzielnie lub skorzystać z pomocy grafika. Sprawa wygląda podobnie w wypadku grafik promocyjnych.

 

ikona: zobacz równieżZobacz również: Logo w sklepie internetowym

 

O czym jeszcze należy pamiętać?

Czas to pieniądz

Jest jeszcze jedna cena, o której jednak często się zapomina… twój czas! Będzie trzeba go poświęcić na opisanie całej strony i ewentualnie na tworzenie unikatowych opisów i nazw produktów. Jeśli zależy ci na dokładnym oszacowaniu, ustal swoją roboczogodzinę i załóż, ile czasu chcesz poświęcić na pracę nad sklepem.
Jeśli chcesz skorzystać z czyjejś pomocy w tworzeniu treści na stronie, musisz to zrobić dokładnie w taki sposób. Dowiedz się, jaką stawkę chce zaproponować zewnętrzna firma czy freelancer i skonfrontuj ją ze swoimi założeniami.

 

Zaprzyjaźnij się z arkuszami

Microsoft Excel, Arkusze Google, OpenOffice… zdecydowanie warto poznać się bliżej z arkuszami kalkulacyjnymi. Dzięki temu możesz łatwo podsumować w tabeli koszty stałe czy wyliczyć, ile masz szansę zarobić procentowo na sprzedaży produktów. Dzięki temu z łatwością oszacujesz, jaki obrót będzie potrzebny, aby „wyjść na zero” i w przyszłości stopniowo zacząć zarabiać na e-sklepie.

 

Profesjonalne założenia

Skorzystaj z wielu dostępnych zewnętrznych źródeł i przygotuj możliwie szczegółowy biznes plan. Nie ma konkretnego szablonu czy wytycznych. Plan będzie się różnił w zależności od twojego pomysłu i dostępnych środków. Poszerz wiedzę ze stronami takimi jak 6krokow.pl czy blog Michała Szafrańskiego i przygotuj się do otwarcia własnego biznesu.