Dropshipping – na to warto zwrócić uwagę, by sprzedawać z sukcesem

dropshipping dla początkujących
Dropshipping | 15 minut

Czego dowiesz się z poradnika:

  • czym jest sprzedaż w modelu dropshipping i jak działa, 
  • o czym pamiętać przed rozpoczęciem sprzedaży,
  • jak wybrać hurtownię i połączyć ją ze sklepem dzięki integracji poprzez Apilo,
  • co wziąć pod uwagę przy nawiązywaniu współpracy z hurtownią,
  • jak prosto zwiększyć sprzedaż w sklepie.

Sprzedaż w modelu dropshipping – czym jest i jak działa?

Shoper Dropshipping

Chcesz wejść do branży e-commerce, jednak nie posiadasz fizycznie produktów, które planujesz sprzedawać? Spróbuj ze sprzedażą w dropshippingu. Pozwala on na prowadzenie swojego e-sklepu z dowolnego miejsca – bez własnego magazynu i towaru. W tym modelu logistycznym skupiasz się przede wszystkim na pozyskiwaniu klientów oraz promocji wybranych produktów i swojego sklepu. 
Dropshipping opiera się na współpracy z hurtownią, która otrzymuje od ciebie informację o zamówieniu i wysyła je bezpośrednio do klienta. Zyskujesz dzięki temu wiele możliwości, takich jak: oszczędność czasu, proste zarządzanie asortymentem, mobilność i elastyczność. Ale przede wszystkim dropshipping pozwala znacznie łatwiej rozpocząć przygodę z prowadzeniem swojego e-biznesu.

Jak wygląda sprzedaż w dropshippingu?

  1. Klient odwiedza twój sklep internetowy, wybiera produkt, który go interesuje i opłaca zamówienie.
  2. W panelu twojego sklepu pojawia się nowe zamówienie. Widzisz tam informacje o tym, co kupił dany klient, w jakiej ilości i na jaki adres ma być wysłane zamówienie. Do ciebie należy dalsza koordynacja wysyłki zamówienia z hurtownią.
  3. Przekazujesz zamówienie do hurtowni zgodnie z ustalonymi wcześniej warunkami. Zazwyczaj wysyłasz je mailem lub przez panel hurtowni (z którą masz podpisaną umowę) oraz opłacasz zamówienie.
  4. Następnie hurtownia przygotowuje wybrany towar, pakuje go i wysyła do twojego klienta. 

Dropshipping – czy warto w niego inwestować?

Według danych statystycznych wartość rynku w sprzedaży w modelu dropshipping w 2020 roku wynosiła ok. 128 miliardów dolarów. Warto podkreślić, że według skumulowanego rocznego wskaźnika wzrostu rynek ten będzie się powiększał o 23% co roku, aż do 2026 roku. Stale rosnące zainteresowanie zakupami w sieci również pozytywnie wpływa na ruch w sklepach dropshippingowych.

To, czy odniesiesz sukces w tego typu sprzedaży, zależy w głównej mierze od tego jaki masz pomysł na rozwój swojego biznesu. W tym artykule pokażemy ci dobre praktyki oraz sposoby na zaplanowanie działań, które mogą okazać się niezbędne w przygotowaniu twojego sklepu na platformie Shoper.

O czym pamiętać przed rozpoczęciem sprzedaży?

Dropshipping
  1. Pomysł na sklep

Najważniejszy jest pomysł na sklep internetowy. Na początku zdecyduj, jakie produkty będą oferowane w twoim e-sklepie. Warto przy tym przeanalizować rynek i sprawdzić konkurencyjność w danej kategorii produktów. Oto kilka podpowiedzi, skąd możesz wziąć pomysł na sklep w modelu dropshipping:

  • Dobrym sposobem na biznes jest sprzedaż towarów niszowych. To znaczy takich, na które zapotrzebowanie jest większe niż dostępność w sklepach. To będzie skutkować większym zainteresowaniem twoim asortymentem.
  • Wybierz branżę, w której jesteś ekspertem. Jeśli już znasz się na jakiejś dziedzinie, to możesz rozważyć sprzedaż artykułów z tej kategorii. Dzięki temu oprócz produktów zaoferujesz klientom dodatkową wartość w postaci swojej wiedzy. 
  • Masz tylko jeden własny produkt lub kilka unikatowych propozycji? Zastanawiasz się czy to wystarczy, aby prowadzić sklep? Tak! Dzięki dropshippingowi możesz rozszerzyć swoją ofertę o dodatkowy asortyment, który będzie świetnym uzupełnieniem dla twoich produktów.  
  1. Znajomość branży

Ważną kwestią jest również znajomość branży lub wyspecjalizowanie się w tematyce asortymentu, który chcesz oferować. Jako ekspert w danej dziedzinie zyskujesz na autentyczności i wiarygodności oraz budujesz zaufanie do swojej marki. Swoją wiedzę wykorzystasz też przy tworzeniu poradników, artykułów blogowych, tekstów reklamowych czy wartościowych opisów produktów. Ułatwi ci to również pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarce. Więcej o tym dowiesz się w dalszej części artykułu. 


Jak stać się ekspertem i zwiększać swoją wiedzę? Warto przebywać wśród osób o podobnych zainteresowaniach, wymieniać się doświadczeniami i już na tym etapie promować swoją markę. Dobrym rozwiązaniem może być aktywny udział w grupach na Facebooku czy śledzenie odpowiednich tematów na LinkedIn. Zapewnienie twoim klientom dostępu do fachowej wiedzy zdecydowanie zbliży cię do wizerunku eksperta w swojej dziedzinie. 

  1. Wybór oprogramowania 
Panel Shoper

Sam pomysł na asortyment i znajomość branży to jeszcze za mało, by rozpocząć sprzedaż online. Potrzebujesz sklepu internetowego, który pozwoli ci połączyć swój biznes z hurtownią. Najlepiej jeśli będzie niezawodny, a także łatwy w obsłudze. 

Tak jak w przypadku asortymentu, wybór narzędzi do tworzenia sklepu online wymaga rozeznania w różnych możliwościach. Shoper jest największym polskim dostawcą oprogramowania do gotowych sklepów internetowych. Możesz go przetestować przez 14 dni za darmo i bezpłatnie sprawdzić jego funkcjonalności.

Shoper pozwala ci dodać szybkie płatności, zintegrowane dostawy, skonfigurować swój szablon graficzny (lub go rozbudować) oraz rozreklamować e-sklep. Do dyspozycji masz także dodatkowe aplikacje, które pomogą ci zwiększyć zainteresowanie twoim sklepem lub poprawić jego możliwości. Innymi słowy, w jednym miejscu masz wszystko, co jest potrzebne do tego, by prowadzić swój sklep internetowy.

Początki zawsze są najtrudniejsze, dlatego Shoper w pierwszym roku oferuje atrakcyjną cenę abonamentu. Dzięki temu możesz skupić się na budowaniu swojej marki i nie martwić wysokimi kosztami oprogramowania. Swój sklep Shoper założysz tutaj.

  1. Strategia cenowa

Weź pod uwagę, że na dochody sklepu będzie wpływała marża (różnica między kosztem dla klienta, a ceną produktu z hurtowni), jaką nałożysz na swoje produkty. Im jest większa, tym większy jest zysk. Dotyczy to oczywiście zysku na pojedynczym produkcie. 

Zdarza się też, że to hurtownia narzuca ceny oraz marże produktów, które będziesz sprzedawać w swoim sklepie. Jeżeli z góry są one nieatrakcyjne, to warto zweryfikować opłacalność prowadzenia tego typu biznesu. 

Pamiętaj jednak, że zwykle to ty decydujesz, jaką marżę nałożysz na produkty w swoim sklepie. Przed ustaleniem wysokości marży postaraj się przeprowadzić badania rynku i sporządzić porównanie cen oraz marż

Na początku określ swoją  strategię sprzedażową. Możesz nałożyć niskie marże i sprzedawać wtedy więcej produktów albo wyższe i sprzedawać mniej. Wiele zależy od tego, jaki jest popyt na asortyment, który będziesz oferować w sklepie.

Im niższe marże, tym twoja sprzedaż powinna być większa, aby zapewnić ci odpowiedni zysk. Taka strategia sprzedaży, która będzie skutkowała większą liczbą zamówień, potencjalnie może wpłynąć na obniżenie cen przez hurtownię. To finalnie oznaczać będzie większe zarobki dla ciebie. Jednak im produkt tańszy, tym mniejszy zarobek na jego sprzedaży.

Przy takich działaniach skupiasz się zwykle na tym, aby zamówień tego typu artykułów było jak najwięcej, by wypracować możliwie najwyższy obrót. Statystycznie przy dużej sprzedaży pojawia się też więcej zwrotów i reklamacji (o tym opowiemy szerzej w dalszej części artykułu). Dlatego warto przeanalizować, jaki jest odsetek zwrotów wybranych przez ciebie produktów (na tyle, na ile to możliwe).

Innym dobrym sposobem jest poszukiwanie produktów, na które można nałożyć wysokie marże, maksymalizując w ten sposób zysk ze sprzedaży. Im większy popyt, tym większą marżę możesz ustalić. Szczególnie jeśli duży popyt jest skorelowany z niską podażą. Dlatego sprawdź, jakie produkty cieszą się w danym czasie sporym zainteresowaniem
W internecie znajdziesz wiele narzędzi udostępniających takie dane – np. Google Trends, które pokazuje ilość wyszukiwanych fraz z podziałem na lokalizacje, czy SEMSTORM bazujący na frazach i słowach kluczowych. Z narzędzi analitycznych można wyciągnąć naprawdę wiele ciekawych wniosków. Jest to na tyle szeroki temat, że postanowiliśmy rozbudować go o kolejny artykuł, który wkrótce pojawi się na naszym Uniwersytecie.

Wykres Google Trends

Pamiętaj: twoja strategia cenowa może być zróżnicowana. Możesz np. ustalić niskie marże na produkty o wysokim popycie i większe marże dla produktów, które sprzedają się rzadziej. Dodatkowo marże nie są ustalone raz na zawsze. Warto testować ich wysokość tak, aby zapewnić sobie odpowiednie zyski.

Jak wybrać hurtownię i połączyć ją ze sklepem dzięki integracji z Apilo?

Jeżeli wiesz już, co chcesz sprzedawać, to teraz czas na wybór odpowiedniej hurtowni oferującej dany asortyment. Shoper ułatwia znalezienie w każdej kategorii odpowiedniej hurtowni, którą łatwo połączysz ze swoim sklepem dzięki stale aktualizowanemu katalogowi.

Hurtownie, które możesz zintegrować ze sklepem Shoper, są dostępne na tutaj. Znajdziesz wśród nich kilkadziesiąt propozycji.

Wybór hurtowni w Shoper

Wybierając hurtownie z listy, od razu możesz zobaczyć, które z nich działają w modelu dropshipping. W katalogu znajdziesz hurtownie, które bez problemu zintegrujesz ze sklepem Shoper. Pamiętaj, że po twojej stronie leży samodzielny kontakt z hurtownią i upewnienie się, czy ta na dany moment umożliwia podjęcie współpracy w tym modelu, oraz ustalenie szczegółowych warunków współpracy. Hurtownie możesz przeglądać w podziale na kategorie produktów w ofercie. Po wybraniu konkretnej hurtowni zobaczysz krótki opis oraz odnośnik do strony kontaktowej.

Nie ograniczaj się jednak tylko do hurtowni dropshippingowych. Dobrą opcją jest również kontakt z tymi hurtowniami, które jeszcze nie podają takiej informacji na swojej stronie internetowej. Masz wtedy szansę rozpocząć z nimi współpracę w tym modelu i zyskać przewagę nad swoją konkurencją. 

Jeśli hurtowni, z którą chcesz zacząć współpracę, nie ma na naszej liście, wciąż możesz zintegrować ją ze swoim sklepem Shoper. O tym, jak dodać hurtownię spoza listy, piszemy w tym artykule pomocy.

Po wybraniu hurtowni, niezależnie od sposobu, niezbędne będzie połączenie jej ze sklepem Shoper. Do tego potrzebujesz aplikacji Apilo. Po wdrożeniu i zintegrowaniu ze sklepem, aplikacja synchronizuje stany magazynowe i ceny danych produktów. Wszystko dzieje się automatycznie, w stałych odstępach czasowych, dzięki połączeniu na zasadzie sklep-hurtownia.

Aplikacja Apilo

Więcej o działaniu aplikacji możesz przeczytać tutaj.

Co wziąć pod uwagę przy nawiązywaniu współpracy z hurtownią?

dropshipping Shoper
  1. Działalność gospodarcza

W modelu dropshipping możesz sprzedawać, prowadząc działalność nierejestrowaną. To znaczy, że nie musisz rejestrować swojej firmy w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jednak pod warunkiem, że nie przekroczysz pewnego progu finansowego. Przychody z działalności nierejestrowanej nie mogą być wyższe niż 50% minimalnego wynagrodzenia (czyli w 2022 roku 1 505 zł brutto). Jeżeli twoje przychody będą większe, musisz założyć własną działalność.

Warto zorientować się także, jakie wymagania ma wybrana hurtownia. Najczęściej już przy nawiązywaniu współpracy będzie oczekiwała od ciebie prowadzenia działalności gospodarczej. Zastanów się, na jakich warunkach chcesz realizować swoją sprzedaż i sprawdź, czy niezbędne będzie do tego zakładanie firmy.

  1. Aktualizacja pliku produktowego

Jest to plik CSV lub XML niezbędny do integracji pomiędzy sklepem a hurtownią. Możesz go otrzymać po kontakcie z hurtownią, np. drogą mailową, lub pobrać bezpośrednio ze strony internetowej hurtowni. Już na początku nawiązywania współpracy dowiedz się, jak często aktualizowany jest plik z listą dostępnych produktów. 

Aktualizacja może dotyczyć zarówno zmian cen, jak i ilości towarów dostępnych w magazynie. Znajdują się w nim informacje o produktach od hurtowni, które są zaciągane bezpośrednio do twojego sklepu. W sezonie na konkretne towary, jeżeli hurtownia jest popularna, częste aktualizacje mogą mieć kluczowe znaczenie dla oferty twojego sklepu. Pamiętaj też, że już przy nawiązywania współpracy możesz sprawdzić jakość przygotowanych przez hurtownię zdjęć i opisów produktów.

  1. Przetwarzanie danych osobowych (RODO)

Podczas realizacji zamówienia złożonego przez klienta przekazujesz do hurtowni jego dane osobowe, w tym adres do wysyłki. Dlatego musisz to zrobić zgodnie z prawem. Zadbaj o to, by odpowiednie zgody na przetwarzanie danych osobowych były obowiązkowe już podczas składania zamówienia w sklepie. 

Jednocześnie dopilnuj, aby regulamin sklepu był łatwo dostępny na twojej stronie. Możesz to zrobić na dwa sposoby. Jednym z nich jest współpraca z własnym prawnikiem i regulamin indywidualnie dostosowany do twojego biznesu. Zwróć uwagę na to, że zgodnie z RODO to ty będziesz osobą, która przekazuje dane osobowe innemu podmiotowi – w tym przypadku hurtowni. Oznacza to tyle, że jako właściciel sklepu będziesz administratorem danych osobowych, a hurtownia podmiotem przetwarzającym. 

W tej sytuacji w pierwszej kolejności ustal i zawrzyj w umowie dotyczącej powierzenia przetwarzania danych:

  • zakres przetwarzanych danych osobowych,
  • jakich klientów dotyczy przetwarzanie, np. tych, którzy realizują zakupy w twoim sklepie online,
  • sytuacje, w których przekazane przez ciebie dane będą przetwarzane,
  • bezpieczeństwo i poufność przekazanych przez ciebie danych.

Następnie w polityce prywatności poinformuj klienta o tym:

  • w jakim celu dane są przetwarzane,
  • w jakim okresie,
  • kto jest odbiorcą danych.

Drugim sposobem jest skorzystanie z regulaminu w postaci gotowej aplikacji  Shoper Regulaminy.

Jeżeli zastanawiasz się, jaki regulamin będzie odpowiedni dla twojego biznesu, najlepiej omów te kwestie z twórcą powyższych aplikacji, czyli z kancelarią prawniczą Legal Geek. Na stronie aplikacji znajdziesz dane kontaktowe.

  1.  Formy dostawy

Pamiętaj, że wybrana przez ciebie hurtownia oferuje określone formy wysyłki towaru. Sprawdź, jakie metody dostaw obejmuje, czy obsługuje np. paczkomaty. Uwzględnij w swoim sklepie możliwie formy wysyłek udostępniane przez hurtownię. 

Jeżeli chcesz, by hurtownia wysyłała towar z twoimi materiałami (innymi niż standardowe w ofercie), musisz się liczyć z dodatkowymi opłatami. Mogą to być np. ulotki twojego sklepu lub etykiety zawierające twoje logo. Już na etapie nawiązywania współpracy warto ustalić, czy hurtownia zgodzi się na takie działania.

  1.  Formy płatności

Dowiedz się, jakie formy płatności możesz oferować przy współpracy z hurtownią. Przykładowo, klienci w pewnych kategoriach mogą często wybierać płatność za pobraniem, ale taka metoda niekoniecznie będzie akceptowana przez hurtownię. Zorientuj się, jak wygląda to w twoim przypadku. 

Szeroki wybór form płatności może mieć duży wpływ na finalizację zakupów, a co za tym idzie – na zwiększenie sprzedaży. Dlatego warto mieć w swojej ofercie różne metody, tak aby klient mógł skorzystać z tej, którą preferuje.

  1. Liczba i typ produktów

Hurtownia, z którą będziesz współpracować, prawdopodobnie umożliwi ci sprzedaż   dziesiątek tysięcy różnego rodzaju towarów. Zastanów się, czy chcesz oferować wszystkie produkty, w które zaopatrzona jest hurtownia. Najlepiej skupić się na tych sprawdzonych lub wyselekcjonowanych przez ciebie, np. w konkretnym segmencie, w którym chcesz się wyspecjalizować. Wtedy łatwiej będzie ci przygotować się do sprzedaży w bardziej skuteczny sposób. Dzięki temu unikniesz też zamieszania w swojej ofercie.

  1. Czas realizacji

Od złożenia zamówienia przez wysyłkę z hurtowni do finalnego dostarczenia produktów może minąć kilka dni. Jeśli prowadzisz sklep wykorzystujący dropshipping, do twoich obowiązków należy poinformowanie hurtowni o konieczności wysyłki zamówienia, a klienta o czasie oczekiwania na paczkę. Aby uniknąć zbyt długiego czasu realizacji, warto zadbać o zapis w umowie określający maksymalny czas realizacji zamówienia oraz udostępnić takie informacje na stronie sklepu.

  1.  Zwroty i reklamacje

W prowadzonej przez ciebie sprzedaży w modelu dropshipping mogą pojawić się sytuacje, w których nabywca towaru będzie chciał go zwrócić. Musisz wiedzieć, że to ty jako sprzedawca odpowiadasz za zwroty. Klient w ciągu 14 dni może odstąpić od umowy i w ciągu kolejnych 14 dni zwrócić towary. 

Hurtownia nie ma obowiązku ich przyjmowania. W praktyce jednak może obsługiwać również zwroty, jeżeli zawrzesz takie indywidualne ustalenia w umowie. Najlepiej już na początku współpracy z daną hurtownią dowiedz się, czy zgodzi się na takie warunki.

Kiedy klient zwraca zakupiony towar zgodnie z przepisami, masz obowiązek przyjęcia produktu. Trudności mogą pojawić się, gdy towar jest większych gabarytów, dlatego przemyśl to, jakich rozmiarów będą sprzedawane przez ciebie produkty. Przy zwrotach musisz także oddać klientowi środki za zamówienie z dostawą. W tej sytuacji uwzględniasz cenę najniższego kosztu dostawy w swoim sklepie, która była dostępna dla klienta w dniu zakupu. 

Pewnie zadasz sobie pytanie, co zrobić ze zwróconym towarem? Najlepiej, by finalnie na tym nie stracić. W takich przypadkach możesz spróbować ponownie sprzedać produkt.

Po zrealizowaniu transakcji klient otrzymuje zakupiony produkt. Może się jednak okazać, że nabyty przez klienta towar nie spełnia jego oczekiwań lub jest wadliwy. Wówczas przygotuj się również reklamacje. Zdarzają się one z wielu powodów, m.in takich jak: 

  • brak właściwości produktu, które były przedstawione w opisie,
  • kiepska jakość zakupionego towaru,
  • niekompletny lub uszkodzony egzemplarz.

W takiej sytuacji, jeżeli dostarczony do klienta produkt posiada wady, najczęściej to hurtownia odpowiada za zwrot i reklamację takiego produktu. Jednak wiele hurtowni zastrzega w regulaminie, że przyjmuje zwroty i reklamacje tylko wtedy, kiedy wada towaru wynika wyłącznie z wad produkcyjnych. A jak się pewnie domyślasz, powodów do reklamacji może być wiele, w zależności od oczekiwań klienta. 

Przy nawiązywaniu współpracy lub podpisywaniu umowy z hurtownią możesz zapytać o obsługę posprzedażową, czyli m.in. obsługę reklamacji. Najczęściej wiąże się to z dodatkowymi opłatami, dlatego postaraj zminimalizować liczbę zwrotów i reklamacji. Jednym ze sposobów jest przetestowanie produktu i sprawdzenie jakości paczek pakowanych przez hurtownię. 

Jeżeli to ty będziesz obsługiwać zwroty, będzie to dobra okazja do tego typu testu, chociaż w praktyce możesz go wykonać wcześniej. Zadbaj także o jakościowe opisy produktów, które nie wprowadzą odbiorcy w błąd. Jednocześnie na tyle, na ile to możliwe, doradzaj swoim klientom. Czyli postaw na profesjonalną obsługę klienta. W dalszej części artykułu znajdziesz na ten temat więcej informacji.

Praktyczna checklista – nawiązanie współpracy z hurtownią

Sprawdź naszą checklistę, która pomoże ci zaplanować współpracę z hurtownią.
Pobierz checklistę.

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie?

Uporządkuj kategorie

Gdy już zintegrujesz swój sklep internetowy z hurtownią, zwróć uwagę na to, jak uporządkowane są kategorie produktów. Sprawdź czy:

  • lista kategorii jest przejrzysta i łatwo się po niej poruszać,
  • kategorie są uporządkowane w logiczny sposób (np. alfabetycznie, wg. popularności),
  • nazwy kategorii odpowiadają przypisanym im produktom.

Odpowiednie przyporządkowanie kategorii sprawi, że poruszanie się po sklepie będzie dla potencjalnego klienta prostsze. Łatwiej będzie on mógł znaleźć (a potem kupić) interesujące go produkty z poziomu menu.  

Menu w sklepie Shoper

Badanie rynku, wyróżnienie sklepu i strategia działania

Żeby osiągnąć sukces, najlepiej już na samym początku zrób analizę rynku. Pomoże ci ona określić strategię marketingową. W pierwszym kroku przygotuj się na konkurencję. Jeśli sprzedajesz produkty pochodzące z danej hurtowni, najprawdopodobniej twój sklep nie jest jedynym, który oferuje ten asortyment. 

Działania reklamowe i marketingowe są niezbędne, aby skutecznie sprzedawać w dropshippingu. Przede wszystkim zadaj sobie pytanie: w jaki sposób chcę się wyróżnić? Odpowiedź pomoże ci zadbać o to, by klienci trafili do twojego sklepu i to w nim dokonali zakupów. 

Jak sprawić, by sklep sprzedający w dropshippingu się wyróżniał?

  1. Przy nawiązywaniu współpracy z hurtownią najczęściej otrzymujesz gotowy plik z produktami, obejmujący już ich zdjęcia i opisy. Pamiętaj, że taki plik dostają także inne firmy prowadzące sprzedaż w tym modelu. Warto zadbać o unikatowe treści w opisach produktów, własne zdjęcia czy nazwy sprzedawanych przedmiotów.

Może to być także kwestia ustaleń z hurtownią, w zależności od warunków współpracy. Ale jeśli oferujesz kilka tysięcy produktów, to przede wszystkim skup się na stworzeniu oryginalnych treści w opisach kategorii. Edycja tak dużej ilości opisów produktów może być bardzo czasochłonna.

  1. Strategia marketingowa wymaga stworzenia planu biznesowego. Dobrze przemyślany budżet oraz zaplanowane działania (płatne i bezpłatne) mają większą szansę na zaprocentowanie w przyszłości. 

Na początku możesz skupić się na zadbaniu o zdjęcia i opisy produktów, które w danej branży uważane są za topowe. Stopniowo możesz uzupełniać kolejne w zależności od popytu. Więcej na temat strategii przeczytasz w dalszej części artykułu.

  1. Skutecznie sprzedający sklep dropshippingowy powinien być również przyjazny dla użytkownika. Zadbaj o odpowiednie dopasowanie kategorii, ekspozycję produktów w sklepie i wyraźne zdjęcia. Najlepiej samodzielnie przetestuj ścieżkę zakupową w swoim sklepie i na własnej skórze przekonaj się, czy jest ona prosta i intuicyjna. 
  1. Wyróżnić możesz się również obsługą klienta. Bądź w kontakcie z osobami, które chcą dokonać zakupów na twojej stronie. Poza standardowym udostępnieniem numeru telefonu czy maila możesz np. włączyć czat na swojej stronie czy zaoferować program lojalnościowy. 

Sprawdź, co sprzedajesz

Kolejną istotną kwestią jest test produktów. Jeśli nie masz fizycznego kontaktu z towarem, nie jesteś w stanie w pełni zagwarantować, że jego jakość jest taka sama jak na zdjęciach i w opisach. Test produktów możesz przeprowadzić na kilka sposobów. 

  1. Pierwszym z nich jest złożenie testowego zamówienia, najlepiej na inne dane niż te znane hurtowni, z którą współpracujesz. Taki zabieg pozwoli także na sprawdzenie, w jaki sposób hurtownia pakuje produkty oraz czy nie dorzuca własnych materiałów marketingowych do przesyłki.
  1. Drugi sposób pojawia się właściwie sam, kiedy klient zgłosi zwrot zakupionego towaru (w przypadku gdy to ty, a nie hurtownia, obsługujesz zwroty). Ta sytuacja skłania także do zastanowienia się, co dalej można zrobić z takim produktem. Czy trafi on z powrotem do sprzedaży? Jeżeli jednak zwrot obsługuje hurtownia, nie masz możliwości sprawdzenia, w jaki sposób zapakowała i zabezpieczyła towar. 

Niezależnie od tego, jak chcesz sprawdzić swój produkt, nie musisz kończyć na teście! Skoro masz już fizyczny dostęp do sprzedawanych towarów, możesz zrobić im własne zdjęcia. To też świetny moment, by sprawdzić, czy opis produktu wymaga jeszcze uzupełnienia.

Strategia marketingowa – czyli reklama, pozycjonowanie i sposoby na zwiększenie sprzedaży

Już na samym początku sprzedażu w dropshippingu warto pomyśleć o reklamie w szerokim zakresie. Jest to zdecydowanie jeden z najważniejszych aspektów, jeśli chcesz, by twój sklep był widoczny w internecie. Możliwości promocji jest naprawdę wiele. 

Do dyspozycji masz m.in. Google, Facebook, Instagram, Messenger czy też ostatnio bardzo popularny TikTok. Na początku możesz oczywiście wybrać jedno miejsce do reklamowania swoich produktów. Jednak promowanie sklepu w kilku kanałach pozwoli ci dotrzeć do bardziej zróżnicowanej grupy potencjalnych klientów. I bez obaw, wcale nie musisz samodzielnie zajmować się reklamą. Specjaliści z Shoper mogą poprowadzić twoje kampanie. Zapoznaj się z naszą ofertą, którą znajdziesz tutaj.

Pomyśl także o pozycjonowaniu, czyli optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarki Google (SEO). Od tego zależy, jak wysoko w wynikach wyszukiwania danej frazy użytkownik zobaczy twój sklep. Dobrym sposobem na wypozycjonowanie sklepu internetowego jest przygotowanie wartościowych, oryginalnych treści. Jeśli zaczynamy od mniejszej liczby produktów, łatwiej jest napisać unikatowy opis dla każdego z nich. Jak wiadomo, nie od razu Rzym zbudowano 😉 Nowe opisy możesz dodawać na stronę systematycznie. 

Warto nie tylko zadbać o oryginalne opisy produktów, ale również o dodatkowe treści. Świetnym pomysłem jest prowadzenie bloga na stronie sklepu. To szczególnie pomocne zwłaszcza wtedy, gdy chcesz pokazać się jako ekspert w danej dziedzinie. 

Stosuj cross selling, czyli… dosprzedawaj. Innymi słowy, postaraj się zwiększać wartość koszyka klienta, by maksymalizować zyski z transakcji. Zaproponuj klientowi akcesoria czy przedmioty uzupełniające do produktu, który dodał do swojego koszyka. Szczególnie, jeśli te towary do siebie pasują, jak np. biurko i krzesło. Takimi niewielkimi dodatkami możesz w skali miesiąca mocno zwiększyć średnią wartość koszyka. Zobacz nasz artykuł dotyczący produktów powiązanych – być może ta opcja sprawdzi się u ciebie.

Zadbaj o klienta

Kluczowe przy prowadzeniu swojego e-sklepu jest budowanie zaufania pomiędzy tobą jako sprzedawcą a klientami. Postaraj się więc pokazać im z jak najlepszej strony. Dbałość o pozytywne doświadczenia klienta to również część strategii marketingowej. 

Aby klient czuł się zaopiekowany i z większym prawdopodobieństwem wrócił do twojego sklepu, możesz zaproponować mu rabat na kolejne zakupy. Warto też przygotować własne etykiety do zamówień, o czym pisaliśmy wyżej. 

Na doświadczenie klienta będą miały wpływ również takie rzeczy jak:

  • prowadzenie bloga, 
  • przygotowanie newslettera, 
  • stworzenie programu lojalnościowego, 
  • prowadzenie infolinii,
  • obsługa zwrotów i reklamacji, 
  • profesjonalna obsługa klienta.

Oczywiście są to tylko przykłady. Ostatecznie to ty decydujesz, co pasuje do twojego biznesu i na które kroki się zdecydujesz. 

Zobacz, co warto wiedzieć na temat e-mail marketingu.

Podsumowanie

Do rozpoczęcia sprzedaży w modelu dropshipping potrzebujesz przede wszystkim:

  • dobrego pomysłu na asortyment,
  • sklepu internetowego,
  • hurtowni zintegrowanej ze sklepem,
  • strategii marketingowej.

W zależności od wybranej hurtowni i planu działania możesz potrzebować także własnej działalności gospodarczej. Z kolei do sprawnego i zgodnego z prawem fakturowania niezbędny będzie odpowiedni system. Zobacz oferowany przez nas dodatek – Faktury i Magazyn. Stale rozwijamy oprogramowanie Shoper, dzięki temu w ramach abonamentu znajdziesz wszystkie potrzebne ci narzędzia do zautomatyzowanej i skutecznej sprzedaży. 

Sukces będzie w dużej mierze zależał od twojego zaangażowania i pracy włożonej w rozwój sklepu. Pamiętaj również, że tego sprzedaż w modelu dropshipping możesz łączyć z pracą etatową i zapewnić sobie w ten sposób dodatkowe źródło dochodów.

Wiemy, że czasem najtrudniej jest po prostu zacząć. Dlatego jeśli masz pytania, skontaktuj się z nami telefonicznie +48 (12) 379 32 84 lub mailowo pomoc@shoper.pl. Wspólnie znajdziemy najlepsze rozwiązanie dla ciebie!