Znaczenie stron informacyjnych

Content marketing – początkujący
● ● ●
Content marketing6 minut czytania

TL;DR

Każdy sklep internetowy powinien mieć określone strony informacyjne. Budują one zaufanie klienta i zawierają niezbędne dla biznesu informacje. Należą do nich przykładowo strony: Regulamin, Kontakt, Sposoby i koszty dostawy, Metody płatności. Regulamin sklepu internetowego najlepiej zamówić u odpowiedniej firmy, zajmującej się zagadnieniami prawnymi (chociażby po to, aby uniknąć klauzul niedozwolonych). Tworząc pozostałe strony oprócz zamieszczenia formalnych informacji warto skorzystać z metod storytellingowych i pomysłów na tworzenie angażujących treści. Tutaj ciekawym rozwiązaniem może być wideo.

Czego dowiesz się z artykułu?

  • Dlaczego potrzebujesz regulaminu sklepu internetowego?
  • Odkryjesz, jak powinna wyglądać ciekawa strona O nas.
  • Dowiesz się więcej o stronach Dostawy, Płatności, Kontakt, Jak kupować?
  • Kiedy i jakie jeszcze strony informacyjne warto dodać?

Sklepy internetowe zazwyczaj posiadają szereg określonych stron informacyjnych. Jakie to strony? Przede wszystkim regulamin, zakładka „O nas” czy informacje o dostawie i płatnościach. Przyjrzyjmy się im nieco bliżej.

Przede wszystkim zgodnie z prawem

Spójrzmy prawdzie w oczy: większość klientów nie czyta regulaminów. Problem pojawia się w momencie, gdy zakup nie dociera podejrzanie długo, a kontakt ze sprzedającym okazuje się niemożliwy. Poprawnie napisany, przejrzysty regulamin ma służyć przede wszystkim klientowi i dawać mu pewność, że trafił do bezpiecznej przestrzeni, w której jego pieniądze nie znikną bezpowrotnie. Dla sprzedającego pełni rolę ważnego zabezpieczenia oraz zaświadczenia, że jest sklep jest godny zaufania.

Regulamin: kupować czy nie kupować?

Czy trzeba płacić za regulamin sklepu, żeby mieć pełne poczucie, że działa się legalnie i nie otrzyma się kary? Nie. Problem pojawia się, gdy zachodzą zmiany w prawie, a te pojawiają się dość dynamicznie. Sprzedający nie posiadający odpowiedniej wiedzy prawniczej zazwyczaj nie uniknie klauzul niedozwolonych.

Klauzule niedozwolone to po prostu postanowienia w regulaminie, które tworzą prawa i obowiązki niezgodne z powszechnie obowiązującymi – przede wszystkim niezgodne z ustawą o prawach konsumenta oraz ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Problem pojawia się również w sytuacji, gdy ktoś „życzliwy” (najczęściej bywa to bezpośrednia konkurencja) zgłosi odpowiednim organom nie do końca godny zaufania regulamin.

ikona: zobacz równieżZobacz również: Regulamin w sklepie internetowym

Jesteśmy młodą, dynamicznie rozwijającą się firmą…

Zakładka poświęcona działalności firmy jest niestety w wielu przypadkach traktowana bardzo powierzchownie. Często pojawiają się szablonowe frazesy powtarzane przez niezliczone ilości firm. Jak ich unikać i na jakich przykładach warto się wzorować? Dowiesz się tego w artykule poświęconym specjalnie zakładce O nas.

ikona: zobacz równieżZobacz również: Strona „O nas”

Dostawa i płatności

Strona Sposoby i koszty dostawy to idealne miejsce do wyeksponowania informacji o darmowej przesyłce – zawsze lub od określonej kwoty. Stąd też klient może się dowiedzieć, jaki jest czas realizacji zamówienia i zobaczyć, jakie formy transportu paczki ma do dyspozycji. Tutaj pozna również cenę przesyłki – pamiętaj, żeby nie odsyłać do zewnętrznych cenników dostawy firm kurierskich.

Sprzedawca powinien też poinformować swoich klientów o możliwych sposobach zapłaty i o bezpieczeństwie transakcji na stronie Metody płatności. To również idealne miejsce na zamieszczenie banerów informujących o dostępnych operatorach płatności.

Powyższe strony podobnie jak regulamin są również ważnym elementem budowania zaufania.

Jak się tu robi zakupy?

Wierz lub nie, ale nie dla wszystkich musi być oczywiste, jak dokonać zakupu w twoim sklepie. Na tę okazję przygotuj zakładkę Jak kupować, w której możesz zaprezentować przebieg zakupów. Najlepiej zamieść tam kilka zrzutów ekranu ze sklepu pokazujących sposób korzystania ze sklepu i poszczególne etapy zamówienia. Krótka instrukcja może okazać się niezbędna i dzięki niej ułatwisz zamówienie mniej zaawansowanym technicznie osobom.

Zrzut ekranu (screenshot) możesz zrobić, wciskając przycisk PrtScr (PrintScreen) na klawiaturze i wklejając obrazek do Painta lub korzystając z darmowych stron jak np. app.prntscr.com

Odmianą tej strony mogą być Najczęściej zadawane pytania lub inaczej FAQ (ang. Frequently Asked Questions). Możesz tu zamieścić dodatkowe odpowiedzi na pytania, które najczęściej nurtują klientów.

Ułatw kontakt z firmą

Nie każ klientowi przekopywać się przez linijki regulaminu, aby znaleźć dane twoje kontaktowe. Warto je umieścić zarówno w stopce czy u góry sklepu, jak i w osobnej stronie Kontakt czy Kontakt i dane firmy. Absolutnym minimum jest podanie adresu e-mail oraz numeru telefonu. Żeby zapobiec irytacji swojej i klienta, warto również dodać dni tygodnia i godziny, w których telefon zostanie odebrany.

Jeżeli chcesz mieć pewność, że maile od klientów ci nie umkną, korzystaj z dedykowanej dla swojej domeny poczty lub używaj zaufanego klienta pocztowego jak Gmail. Dzięki rozbudowanym filtrom antyspamowym takich kont, ważne maile nie zaginą w gąszczu niechcianych wiadomości.

Ciekawym rozwiązaniem może być również zamieszczenie czatu na stronie, który umożliwi rozmowę z osobą obsługującą sklep.

Jak tu trafić?

Posiadasz działalność stacjonarną? Podaj jej adres, poinformuj o możliwości odbioru osobistego oraz zamieść odpowiednią mapę. Nigdy nie zamieszczaj zrzutu ekranu (screenshota) mapy. Nie jest to dozwolone przez Google: google.com/permissions/geoguidelines.html Dodatkowo, korzystając z telefonu, klient może łatwo przejść do aplikacji z nawigacją, co przy zwykłym zrzucie ekranu nie jest możliwe.

Otrzymany kod wklej na stronie informacyjnej, przełączając się w tryb HTML:

edytor HTML Shoper

Co jeszcze?

Każdy, kto chce mocniej popracować nad wizerunkiem swojej marki oraz unikatowymi treściami na stronie powinien poważnie zastanowić się nad dodatkowymi stronami. Jaka jest misja firmy? Jakie wartości wyznaje? I ostatnia zagadka: jak przygotować te strony w niesztampowy, interesujący i angażujący sposób? Tutaj w grę wchodzi tworzenie dobrego contentu i storytelling.

Twoja firma może pochwalić się ciekawymi nagrodami? Warto stworzyć dedykowaną stronę poświęconą osiągnięciom. Nawet jeśli nie każdy klient zwróci na nią uwagę, będzie kolejnym elementem budowy zaufania i istotnym czynnikiem, który może wpłynąć na współpracę sklepu z innymi markami. Strona ta może mieć więc o wiele większe znaczenie w biznesie typu B2B niż B2C.