Jak pisać opisy kategorii w sklepie internetowym?

Content marketing – początkujący
Content marketing | 6 minut

Streszczenie

Tworząc opisy kategorii bezpiecznie jest przestrzegać zasady above the fold – produkty w opisywanej kategorii powinny znajdować się powyżej linii zgięcia. Opisy nie powinny być za krótkie (do paru linijek to zazwyczaj za mało), muszą być czytelne i pomocne dla użytkownika, zawierać wplecione słowa kluczowe. Ważne jest odpowiednie formatowanie w tym pogrubienia istotnych informacji czy nagłówki.

Opisy kategorii można wykorzystać do zaprezentowania istotnej promocji czy przekierowań obrazkowych do podkategorii. Należy wystrzegać się upychania słów kluczowych i pisania opisów wyłącznie pod wyszukiwarki. Warto stosować język korzyści i odpowiadać na istotne pytania dotyczące towarów z danej kategorii. Pod kątem pozycjonowania istotna jest unikatowość opisu.

Długie opisy kategorii warto podzielić na dwie części (nad i pod listą produktów) lub użyć mechanizmu rozwijania opisu po kliknięciu.

Czego dowiesz się z poradnika:

  • jak długi powinien być opis kategorii;
  • co znaczy reguła „above the fold”;
  • dlaczego lepiej wystrzegać  się opisów pisanych wyłącznie „pod SEO”;
  • co powinien zawierać opis kategorii;
  • poznasz też przykłady sklepów internetowych z dobrymi opisami kategorii.

Jak długi ma być opis kategorii?

Zacznijmy od kwestii najprostszych – technicznych, związanych z samymi zasadami pisania, a nie kreowaniem treści. Właściciele sklepów często pytają o właściwą długość opisu, który wyświetla się nad produktami w danej kategorii.

Co to znaczy „above the fold”?

Przede wszystkim, zadbaj o to, aby twoje produkty były above the fold (ang. powyżej linii zgięcia). Oznacza to, że opis powinien być na tyle krótki, aby klient natychmiast mógł zobaczyć produkty, bez przewijania myszą w dół strony. Spójrzmy jak to wygląda na przykładzie sklepu slodkiwawel.pl

Słodki Wawel above the fold
Zacieniony obszar jest widoczny dopiero po zjechaniu w dół strony. Wszystko widoczne powyżej (above the fold) pojawia się natychmiast po załadowaniu strony.

Ta zasada pomaga budować pozytywne doświadczenia użytkownika (ang. user experience) na stronie. Jej łamanie wymusza na użytkowniku dodatkowego ruchu i odstrasza ścianą tekstu. O ile nie jesteś mistrzem storytellingu i tworzenia angażujących historii, bezwzględnie przestrzegaj tej reguły.

Jeśli chodzi o długość minimalną, sprawa jest prosta. Lepiej będzie napisać trzy angażujące i sensowne zdania niż dziesięć zdań tzw. lania wody. Postaraj się jednak, aby twój opis zawierał przynajmniej kilka interesujących linijek tekstu i jeden nagłówek (drugiego stopnia). Opis nakierowany na pozycjonowanie powinien być dość długi, w „SEO-szaleństwie” nie zapominajmy jednak o dbaniu o użytkownika.

Opisy kategorii „pod SEO”

Uważaj na tworzenie zbyt długich, napisanych wyłącznie z myślą o wyszukiwarce i pozycjonowaniu opisów. One nie pomagają klientowi. Pamiętaj, że twój tekst nie powinien być wyliczanką słów kluczowych. Owszem, wspaniale jeśli zawrzesz niektóre z nich, na pierwszym miejscu stawiaj jednak użytkownika i osobę, która być może ten opis przeczyta.

Nasycenie słowami kluczowymi nie jest czymś, na czym należy się skupiać. Niejednokrotnie wskazywali na to również pracownicy Google (John Mueller, Matt Cutts), a w swoich wytycznych Google wprost wypowiada sięnegatywnie o upychanu słów kluczowych

Źródło: Dział pomocy Google Search Console

Ale ja bardzo potrzebuję opisu „pod SEO”!

Dłuższy opis, zawierający więcej nagłówków i słowa kluczowe możesz też zamieścić pod listą produktów. Dzięki temu główny opis nie przyćmi listy produktów. Lwia część opisu będzie się znajdowała pod wszystkimi produktami, co szczególnie ułatwia przeglądanie na telefonach komórkowych.

Ewentualnie możesz zdecydować się na modyfikację, która wyświetla jedynie poczatęk opisu, a po kliknięciu „Rozwiń” pokazuje cały opis. Sprawdź przykład sklepu z takim opisem kategorii.

W dalszej części poradnika pokażemy, jak ustawić opisy w wypadku sklepów Shoper.

Co zawrzeć w opisie kategorii?

Pamiętaj, aby umieć sobie odpowiedzieć na pytanie, dlaczego ktoś ma dokonać zakupu u ciebie, a nie w konkurencyjnym sklepie czy galerii handlowej. Jeśli już znasz wyróżniki sklepu, pora skupić się na wyróżnikach konkretnych kategorii.

  • Na jaką potrzebę odpowiadają produkty z tej kategorii?
  • Co oferowany towar da klientowi? (język korzyści)
  • Czym różni się od podobnych artykułów z tej branży?
  • Czy ma coś, czego inne takie towary nie mają?
  • Jaka była historia i pomysł na produkty z tej kategorii? (szczególnie istotne przy produktach wytwarzanych samodzielnie)

Wskazówka: Zobacz, jakie opisy mają strony na pierwszych pozycjach w Google z branży, w której działasz. Podglądnij i napisz lepsze 🙂

Opisy kategorii (jak i wszystkie treści w sklepie internetowym) powinny być unikatowe. Uważaj na kopiowanie opisów z innych stron (np. od producenta). Jeśli bazujesz na gotowych treściach, przynajmniej staraj się przepisać je innymi słowami.

Jeśli na razie nie chcesz pisać opisów kategorii lub z jakichś powodów w ogóle nie będziesz tego robić – pomyśl nad innym wykorzystaniem tej przestrzeni. Możesz tam również zamieścić opcje filtrowania, aby ułatwić klientowi „wyklikanie” potrzebnych produktów. Ciekawe jest również poniższe zastosowanie:

Zapato obrazek w podkategorii
Sklep zapato.com.pl i przykład wykorzystania przestrzeni opisu kategorii do komunikowania bieżącej akcji promocyjnej. Unikaj jednak dużych grafik czy sliderów, które zbyt zdominują stronę kategorii.

Odpowiadaj na pytania

Jakie pytania mogą się nasunąć w związku z twoimi produktami z opisywanej kategorii? Postaraj się na nie krótko odpowiedzieć już w opisie kategorii. Zainteresujesz w ten sposób odbiorców i zwiększysz szansę na pojawienie się wyżej w wynikach wyszukiwania.

Suberbutelki - super opis kategorii
sklep superbutelki.pl wykorzystał przestrzeń opisów kategorii do odpowiedzi na często zadawane pytania

Odpowiednie formatowanie opisów

Stosuj odpowiednie formatowanie. Jeśli tekstu jest wystarczająco dużo, zastosuj odstępy między linijkami czy dodaj po nagłówku (Formatowanie > Formaty > Nagłówki na platformie Shoper). Korzystaj z pogrubień ważnych fraz i fragmentów tekstu. W niektórych przypadkach warto będzie także zastosować listę wypunktowaną.

Przekierowania do podkategorii

Możesz zdecydować się na jasne i czytelne linki przekierowujące do podkategorii. Podkategorie obrazkowe sprawdzą się w szczególności, jeśli jest ich niewiele. Możesz w ten sposób ułatwić klientowi poruszanie się po stronie.

Podkategorie obrazkowe - Łucja Kłańska

Ciekawe przykłady opisów kategorii z różnych branż

Prawdopodobnie najłatwiej będzie ci tworzyć opisy kategorii, jeśli przyjrzysz się dobrym praktykom w branży swojej i pokrewnych. Wybraliśmy więc sklepy na platformie Shoper ze zróżnicowanych dziedzin. Pamiętaj jednak, aby się nie ograniczać – wszystkie z poniższych przykładów mogą posłużyć za inspirację 🙂 Poniższe opisy różnią się długością, pomysłem, jakością. Napotkasz też opisy u dołu strony, pod produktami – to skutek własnych modyfikacji w plikach tpl na platformie Shoper.

Przyjrzyj się uważnie wybranym stronom i zacznij tworzyć własne opisy. Sprawdzając podane przez nas przykłady możesz też rzucić okiem na sam dół stron (niektóre z nich posiadają podwójne opisy kategorii: góra/dół).

Wskazówka: Pod kątem pozycjonowania, dobrze będzie zacząć od opisów podkategorii szczegółowych i niszowych. W kategoriach bardzo ogólnych (buty, żywność dla zwierząt, odzież damska, komputery itd.) będziesz konkurować z największymi graczami na rynku. Raczkującym sklepom internetowym zazwyczaj łatwiej wybić się w konkretnej niszy czy pisząc na bardziej szczegółowe tematy.

Aby wprowadzić opis kategorii na platformie Shoper, po prostu wybierz zakładkę Obsługa sklepu > Kategorie, kliknij wybraną kategorię i zejdź do zakładki  Opis kategorii (góra) lub Opis kategorii (dół).