Jak policzyć dzienną unikatową liczbę odwiedzających w sklepie?

Analityka – średniozaawansowany
● ● ●
Analityka2 minuty czytania

Załóżmy, że potrzebujesz takiej liczby do celów analitycznych. A może do współpracy, bo chcesz pochwalić się firmie partnerskiej danymi, ile realnie unikatowych osób codziennie odwiedza twój sklep?

Wydaje się podejrzanie oczywiste: bierzemy np. ostatni kwartał, sprawdzamy liczbę użytkowników w Google Analytics i dzielimy przez liczbę dni i gotowe!

Nic bardziej mylnego. Spójrzmy na taki przykład. W Google Analytics przechodzimy do zakładki Cały ruch > Kanały. W prawym górnym rogu zaznaczamy interesujący nas tydzień.

 

Zakres dat Google Analytics

Użytkownicy GA

 

Okazuje się, że w ciągu tygodnia odwiedziło nas 14 716 użytkowników. Zdawałoby się, że wystarczy podzielić tę liczbę przez 7 i otrzymamy średnią dzienną liczbę odwiedzających w tym tygodniu…

Spójrzmy, co stanie się, gdy zamiast tego wybierzemy przycisk Eksportuj w prawym górnym rogu. Możemy wyeksportować nasze dane do Arkuszy Google i kliknąć Import the data.

 

import danych z Google Analytics

 

Pod zbiorczymi danymi prezentującymi kanały znajdują się kolumny Indeks dnia oraz Użytkownicy. Okazuje się, że zaprezentowana u samego dołu suma wynosi 16 524. Skąd taka różnica?

 

Dzienna liczba użytkowników Google Analytics

 

Pamiętajmy, że mamy do czynienia z unikatową liczbą użytkowników. Jeśli zaznaczymy cały tydzień, każdy, kto wszedł na stronę kilka razy w tygodniu, zostanie policzony tylko raz (unikatowy użytkownik w ciągu tygodnia).

Jeśli patrzymy na każdy dzień z osobna, pojawi się liczba unikatowych użytkowników tylko w ciągu badanego dnia. Czyli jeśli ktoś odwiedzi sklep kilkukrotnie w ciągu dnia, zostanie policzony raz, ale gdy wejdzie już na drugi dzień, zostanie policzony ponownie.

I to jest właśnie sytuacja, która nas interesuje, bo chcemy wiedzieć, ile osób rzeczywiście odwiedza nas na co dzień.

Co należy zrobić?

Zaznaczamy interesujący nas, reprezentatywny okres. Dobrym punktem odniesienia będzie cały ostatni kwartał. Eksportujemy dane w sposób, który przed chwilą pokazaliśmy. Sprawdzamy liczbę użytkowników przedstawioną w arkuszu i dopiero ją dzielimy przez liczbę dni (w wypadku naszego eksperymentu było to 92).

W naszym przykładzie uzyskaliśmy 232 628 / 92 = 2529 unikatowych użytkowników dziennie (średnio).

Jeżeli mamy już stabilny sklep z kilkuletnią historią, możemy zbadać odpowiedni okres z zeszłego roku. Musimy jednak mieć na uwadze, że z reguły z czasem e-biznesy się rozwijają i ruch z poprzedniego roku może być niewspółmiernie mały.