Czego dowiesz się z poradnika:
- czym jest Google Trends;
- jak korzystać z Google Trends;
- do czego może przydać się Google Trends w sklepie internetowym.
Czym jest Google Trends?
Najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa Google codziennie odbiera niezliczoną liczbę zapytań z całego świata. Wpisywane frazy są rejestrowane i łączone z innymi informacjami dotyczącymi użytkowników. Zgromadzone dane Google częściowo udostępnia m.in. w darmowym narzędziu Google Trends. Jak sama nazwa wskazuje, jest to miejsce, gdzie można sprawdzać jak kształtowały się trendy wyszukiwań w Google. Dodatkowo mamy dostęp do obserwacji sezonowości fraz na przestrzeni wybranych przedziałów czasowych oraz w podziale na lokalizacje.
Ciekawostka: sprawdź statystykę wyszukiwań w Google w czasie rzeczywistym.
Jak korzystać z Google Trends?
Sprawdzaj sezonowość produktów i fraz
Przejdź do Google Trends, a następnie wpisz interesujące cię hasło. Ważne, żeby w prawym górnym rogu ustawić kraj, dla którego sprawdzana jest fraza:

Poniższy wykres wskazuje sezon na zapytania o stroje kąpielowe. Dzięki czemu można określić, kiedy warto zintensyfikować działania promocyjne. W tym przypadku ustawiony jest szerszy zakres czasu, co pozwala prześledzić sezonowość w ostatnich latach:

Porównuj popularność słów kluczowych
Jeśli zastanawiasz się, które synonimiczne hasło dotyczące twojego produktu ma lepszy ranking, wykorzystaj opcję „Porównaj”. Dzięki temu uzyskasz wskazówkę jak optymalizować słowa kluczowe na stronie sklepu i w reklamach:

Po najechaniu na wykres pojawiają się proporcje wyszukiwań. Najwyższy punkt na wykresie wynosi 100, a poszczególne liczby wskazują na popularność wyszukiwania względem tej wartości. Nie należy tego mylić z wolumenem wyszukań – tutaj wartości wskazują jedynie trend. Bardziej sprecyzowany wolumen wyszukań można podejrzeć np. w Planerze słów kluczowych od Google Ads.
Zwróć uwagę na dodatkowe opcje – możliwość wyboru kategorii wyszukiwań oraz zbadania popularności w wyszukiwarce Google, w Google Grafika, w Zakupach Google, w Wiadomościach i na YouTubie.
Porównuj popularność produktów
Zastanawiasz się jaki produkt ma większy potencjał sprzedażowy? Musisz wybrać co warto promować? Google Trends może podpowiedzieć ci jaką decyzję podjąć. Korzystając z opcji „Porównaj” zbadasz popularność produktów w sezonie oraz w podziale na regiony:

Obserwuj popularność fraz z Google Trends
Możesz otrzymywać na twoją skrzynkę mailową aktualny raport dotyczący tego, jak w ostatnim czasie zmieniały się trendy związane z wybraną frazą. Opcja subskrypcji znajduje się w Menu, w lewym górnym rogu ekranu:

Następnie w prawym dolnym rogu ekranu należy kliknąć niebieski plus, a pojawi się formularz, w którym uzupełniasz adres mailowy do subskrypcji, interesujący cię temat, częstotliwość informowania oraz zakres lokalizacji.
Real Time Marketing dzięki Google Trends
Real time marketing, czyli marketing w czasie rzeczywistym, polega na wykorzystywaniu bieżących wydarzeń do promocji własnej marki czy oferty. Jest to dobry sposób na lokowanie produktu, ale też szansa na budowanie zasięgów i wzrost zaangażowania potencjalnych klientów. Aktualnie popularne tematy stają się pretekstem, który jest w stanie dotrzeć w nieoczywisty sposób do świadomości wielu odbiorców.
Przykład: Cristiano Ronaldo podczas konferencji prasowej odsuwa od siebie butelki z colą i manifestuje picie wody. Jako sportowiec z sukcesami promuje zdrowy tryb życia. Internet i inne media to zauważają i rozpoczyna się dyskusja. Jak podaje portal pl.investing.com, akcje Coca Coli wyraźnie spadają. W tym samym czasie Ikea podejmuje temat, nazywając butelkę ze swojej oferty „Cristiano” i reklamując hasłem: „Wyłącznie na wodę”.

Jaki związek ma przedstawiony przykład z Google Trends? W narzędziu tym można ustawić sobie subskrypcję powiadamiającą o tematach zyskujących popularność, żeby być na bieżąco z najbardziej głośnymi wydarzeniami z kraju i ze świata. Takie powiadomienie będzie przychodzić na wskazanego maila z częstotliwością zależną od twoich preferencji:

Pomysły na wpisy blogowe z Google Trends
Google Trends to bardzo dobra inspiracja przy tworzeniu wpisów blogowych. Nie masz pomysłu o czym napisać najnowszy artykuł na bloga w sklepie internetowym? Wpisz do wyszukiwarki Google Trends ogólne hasło związane z twoją branżą lub produktem i skorzystaj z podpowiedzi. Na przykładzie frazy „pielęgnacja włosów” – pod wykresem uzyskujemy wskazówki dotyczące podobnych tematów i podobnych zapytań:

Podobne tematy to hasła wyszukiwane przez użytkowników, którzy byli zainteresowani tą samą frazą co my. Podobne zapytania wpisywane są zaś z badaną frazą w obrębie jednej sesji. „Przebicie” oznacza frazy, które w ostatnim czasie odnotowały znaczny wzrost popularności w wyszukiwarce. Otrzymujemy kilka stron wyników, które można przewijać.
Optymalizacja SEO przy pomocy Google Trends
Treści na stronie to jeden z bardzo ważnych aspektów mających wpływ na pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarce. Im bardziej precyzyjnie opisy i artykuły odpowiadają na zapytania użytkowników, tym większa szansa na lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Dlatego dobrym posunięciem będzie zoptymalizowanie dotychczasowych opisów produktów i artykułów blogowych pod kątem najmocniejszych słów kluczowych. Tworzenie nowych treści również powinno rozpocząć się od researchu, który da odpowiedź na pytanie – jak szukają internauci, czyli potencjalni klienci. Google Trends to jedno z narzędzi, które może w tym pomóc. Optymalizacja będzie polegała na:
- zastosowaniu słów kluczowych w nagłówkach (h2-h4),
- naturalnym, kontekstowym użyciu słów kluczowych w tekście;
- użyciu słów kluczowych w tzw. „długim ogonie” ;
- zastosowaniu słów kluczowych w odmienionych formach;
- użyciu słów kluczowych w alternatywnych opisach zdjęć i grafik;
- użyciu słów kluczowych w meta tagach.
Sprawdź wskazówki dotyczące opisów produktów w sklepie internetowym – Opis na wzór.
Podsumowanie
Google Trends to narzędzie, które jest w obsłudze bardzo proste i dostarcza podstawowych informacji. Jednak jego duży potencjał tkwi w umiejętności wyciągnięcia wniosków z pozyskanych danych i wdrożenia na ich podstawie nowych pomysłów marketingowych. Dzięki temu masz szansę sprawić, by to twoja marka i twoje produkty stały się trendem.