Google Analytics – po co?

Google Analytics
Analityka | 4 minuty

Czego dowiesz się z poradnika

  • poznasz znaczenie analityki w marketingu e-commerce; 
  • dowiesz się, dlaczego warto używać Google Analytics;
  • nauczysz się, jak poprawnie skonfigurować Google Analytics.

Serce marketingu

Początkujący zajmujący się e-commerce bardzo często nie doceniają analityki lub traktują ją powierzchownie. Tymczasem jest to kluczowa dla e-commerce oraz marketingu cyfrowego dziedzina, która pozwala sprawdzić, czy nasze działania w ogóle mają sens. Daje cenny wgląd w zachowanie użytkowników, pozwala sprawdzić, które działania przekładają się na ruch i przychody, a które jedynie „przepalają” budżet.


Ponieważ dane zbierają się od momentu skonfigurowania, warto połączyć sklep z narzędziem do analityki jak najwcześniej, żeby być w posiadaniu jak największej ilości danych historycznych. Obecnie około 52,4%* wszystkich stron internetowych na świecie korzysta z Google Analytics i temu narzędziu poświęcimy kolejne artykuły związane z analityką.

10 powodów, dla których warto używać Google Analytics

  1. Jest narzędziem darmowym.
  2. Jest prosty w obsłudze i przechodzi regularne aktualizacje.
  3. Platforma Shoper posiada błyskawiczną integrację z Google Analytics.
  4. Istnieje ogromna ilość łatwo dostępnych poradników wideo i tekstowych.
  5. Analytics posiada dokładną dokumentację.
  6. Po skonfigurowaniu dane zbierają się automatycznie, a dostęp do raportów jest natychmiastowy.
  7. To kluczowe narzędzie do zrozumienia odwiedzających nas osób. Pomaga pozyskać dane demograficzne i informacje na temat zachowania na stronie.
  8. Śledzi odwiedzających w czasie rzeczywistym – możemy sprawdzić, ile osób odwiedza nasz sklep w danym momencie.
  9. Pozwala sprawdzić, które strony (więc i produkty) są najczęściej odwiedzane.
  10. Umożliwia sprawdzenie, skąd trafiają do nas użytkownicy.

Powodów można oczywiście mnożyć o wiele więcej – w szczególności, że możemy tworzyć zaawansowane raporty oraz segmenty klientów.

Jak skonfigurować Google Analytics?

Wystarczy wejść na stronę Google Analytics i wybrać „utwórz konto”. Następnie wystarczy podążać za wyświetlanymi komunikatami. Jeśli posiadamy już konto Google (skrzynkę mail na Gmailu), mamy ten krok już za sobą.


Po zalogowaniu zobaczymy konto testowe Analytics (Master View). Aby utworzyć własne, klikamy w lewym dolnym rogu zębatkę „Administracja” i po lewej przycisk utwórz konto Analytics. Jako nazwę konta najwygodniej podać nazwę naszej firmy (lub imię i nazwisko), a jako nazwę usługi – adres lub nazwę sklepu.

W menu wybieramy zębatkę „Administracja”, następnie w środkowej kolumnie Informacje o śledzeniu > Kod śledzenia i kopiujemy identyfikator śledzenia.

Identyfikator śledzenia Google Analytics

Pozyskany kod (identyfikator) rozpoczynający się od UA-XXXXXX-X albo MO-XXXXXX-X wystarczy wkleić w panelu administracyjnym Shoper: Dodatki i integracje > Inne inegracje > Google Analytics > Konfiguruj > Identyfikator Konta Google > Zapisz

Klikamy jeszcze na suwak obok „Aktywności”, aby zaświecił się na niebiesko.


Mierzenie konwersji

Ważny jest też suwak „Enhanced E-commerce”. Należy włączyć tę opcję, jeżeli chcemy widzieć w Google Analytics raporty konwersji (sprzedaży w sklepie).

Na screenie poniżej poprawna konfiguracja integracji w sklepie Shoper.

Analytics - aktywność

Następnie wracamy bezpośrednio do narzędzia Google Analytics wchodzimy w zakładkę Google Analytics Administracja, w prawej kolumnie „Widok danych” wybieramy „Ustawienia e-commerce” i włączamy zaznaczone opcje.

Ustawienia e-commerce w Google Analytics

Pozostaje tylko zapisać zmiany. Od tej pory sprzedaż w naszym sklepie będzie się odnotowywała w Analytics, co pomoże identyfikować źródła, które doprowadziły do pozyskania klienta.

Co jeszcze warto skonfigurować?

Pozostajemy jeszcze na chwilę w Google Analytics w zakładce Administracja i Widok Danych, ale tym razem udamy się do Ustawienia widoku

ustawienia widoku w GA

W tym miejscu w podstawowej konfiguracji warto ustawić jeszcze trzy rzeczy:

  • waluta wyświetlana jako: PLN – abyśmy widzieli wszystkie dane w polskich złotówkach;
  • filtrowanie robotów – zaznaczyć aktywność, wykluczy to ruch powodowany przez część robotów znanych Google;
  • śledzenie wyszukiwania w witrynie – włączamy i w przypadku sklepu Shoper wpisujemy wyrażenie: url . Dzięki temu w przyszłości będziemy mogli sprawdzać, jakie użytkownicy wpisują hasła w wyszukiwarkę w sklepie (zakładka Zachowanie > Wyszukiwanie w witrynie).

W twoim koncie powinno wyglądać tak jak na screenie poniżej

Dodatkowe ustawienia GA

Konfiguracja Google Analytics w wersji wideo

Jeśli nadal masz jakieś wątpliwości lub wolisz formę wideo to przygotowaliśmy specjalny film omawiający szczegółowo podstawową konfiguracje Google Analytics i jego integracji w sklepie Shoper.

Chcę więcej!

Jeśli zainteresowało cię Google Analytics, oprócz naszych poradników warto skorzystać również z oficjalnych kursów od Google. Dzięki uzupełnieniu quizami z łatwością usystematyzujesz swoją wiedzę. Jeżeli ci na tym zależy, możesz również otrzymać darmowy certyfikat.

Zobacz również: Analytics Academy

My również służymy pomocą i chętnie wyjaśnimy najważniejsze zagadnienia związane z Google Analytics.

Zobacz również: Wstęp do Google Analytics

*https://w3techs.com/technologies/details/ta-googleanalytics/all/all