Jak mój blog wpływa na dokonywanie zakupów?

Google Analytics – średniozaawansowany
● ● ●
Google Analytics3 minuty czytania

 

Słowem wstępu

Dane, na których bazujemy, pochodzą z konta demonstracyjnego Google Analytics połączonym ze sklepem Google Merchandise Store. Konto to dostępne jest za darmo dla każdego i można swobodnie z niego korzystać, klikając tutaj, a następnie wybierając Uzyskaj dostęp do konta demonstracyjnego.

To o czym należy pamiętać za każdym razem, gdy otwieramy Analyticsa, to ustawienie odpowiedniego zakresu dat, z którego chcemy analizować dane. Robi się to w prawym górnym rogu panelu, tak jak na obrazku poniżej:

Zakres dat Analytics

 

Prowadzisz bloga, ale nie wiesz, czy twoje wpisy inspirują do zakupów?

Aby Analytics raportował dane dot. transakcji, trzeba najpierw przeprowadzić odpowiednią konfigurację. Jakie ustawienia wprowadzić na platformie Shoper i w Google Analytics opisaliśmy dokładnie w artykule  Google Analytics – po co w sekcji Mierzenie konwersji. To bardzo ważne, ponieważ dane dot. transakcji są potrzebne do tego aby była możliwość skonfigurowanie raportu, który opisany jest w tym artykule.

Do uzyskania danych dot. wpływu wpisów blogowych na transakcje użyjemy segmentów niestandardowych. Przejdźmy teraz do zakładki Odbiorcy > Przegląd i wybierzmy Dodaj segment:

dodawanie segmentu w Google Analytics

 

Następnie klikamy Nowy segment:Nowy segment Google Analytics

 

Z dostępnych opcji segmentowania wybieramy Sekwencje:Sekwencje w Google Analytics

 

To co chcemy uzyskać od Analyticsa to informacja, ilu użytkowników w pierwszy kroku było na stronie bloga, a w drugim dokonało zakupu. Dlatego przy pierwszym kroku sekwencji ustawmy Akcję zdarzenia na Strona.
Teraz musimy wskazać systemowi adres strony bloga. Zostawiamy regułę zawiera i umieszczamy w polu tekstowym końcówkę linku strony bloga (to co występuje po .pl).
Dla przykładu: jeżeli adres strony bloga to przykladowy-sklep.pl/blog to wklejamy samo /blog. Powinno to wyglądać tak:

Google Analytics podsumowanie

Przy okazji widzimy po prawej stronie odsetek użytkowników, którzy będąc w sklepie odwiedzili stronę bloga. Jest ich 61.3%.

Pora na drugi krok. Klikamy Dodaj krok:

Strona zawiera... - Google Analytics

 

Potrzebujemy ustawić w nim sesje z transakcjami. Dlatego jako akcję zdarzenia ustawiamy właśnie Transakcje i jako regułę „większe niż”, czyli znak „>” a w polu tekstowym wpisujemy 0. Całość powinna wyglądać w taki sposób:

filtry w Google Analytics

 

Dajmy teraz chwilkę Analyticsowi na przetworzenie danych. Po kilku sekundach po prawej stronie ekranu pojawi się wynik:

wyniki filtrów Google Analytics

 

Mamy nadzieję, że jesteś zadowolony z wyniku 🙂

Ps. jeżeli używałeś kiedykolwiek płatnych działań do promowania konkretnego wpisu blogowego (np. poprzez promowanie postu na Facebook’u zawierającego odnośnik do wpisu blogowego) możesz także spróbować umieścić w pierwszym kroku sekwencji końcówkę linku do tego konkretnego wpisu czyli np. /blog/przykladowy-wpis